Toppbilden, visa:
Morshyttan-Rossberga 1959, +modellverkstad +filmstudio
- Cor van der Meijde
- Inlägg: 1302
- Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
- Ort: Etten-Leur, Nederland
- Kontakt:
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Nice, Sture, då du hela historien för andra gången att berätta!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Ja färgen kan ju förstås lura ögat! Gläder mig att höra att din pappas var grön, min minnesbild är stark av att en granne hemma i rumpmaslandet hade en sådan men jag har inte lyckats hitta några bilder på gröna Terriers på nätet, bara röda ...Grävarn skrev:Det är möjligt att det är, min pappas var grön och en granne hade en Krabat som var röd o jag tyckte att grannens var större. Men i vilket fall som helst den är i alla fall mindre än min.Mölle-Mats skrev:Jo där har du fel - Krabaten och Terriern är samma modell egentligen, se http://www.angelfire.com/retro/fotogen/volvot15.htmlGrävarn skrev:He he jag gilla din Volvo BM Krabat, min far har en Volvo BM Terrier i fullskala o den har jag ogillat ända sen han köpte den för jag ville ha en mycket större traktor. Terriern är väl mindre än Krabaten om jag inte är helt fel ute. ...
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 175
- Blev medlem: 29 dec 2011, 23:34
- Ort: H0sjö
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Kan det vara så att de röda är märkta Volvo och de gröna Bolinder-Munktell?Mölle-Mats skrev:Ja färgen kan ju förstås lura ögat! Gläder mig att höra att din pappas var grön, min minnesbild är stark av att en granne hemma i rumpmaslandet hade en sådan men jag har inte lyckats hitta några bilder på gröna Terriers på nätet, bara röda ...Grävarn skrev:Det är möjligt att det är, min pappas var grön och en granne hade en Krabat som var röd o jag tyckte att grannens var större. Men i vilket fall som helst den är i alla fall mindre än min.Mölle-Mats skrev:Jo där har du fel - Krabaten och Terriern är samma modell egentligen, se http://www.angelfire.com/retro/fotogen/volvot15.htmlGrävarn skrev:He he jag gilla din Volvo BM Krabat, min far har en Volvo BM Terrier i fullskala o den har jag ogillat ända sen han köpte den för jag ville ha en mycket större traktor. Terriern är väl mindre än Krabaten om jag inte är helt fel ute. ...
- Draken Puff
- Inlägg: 386
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
- Ort: Sundsvall
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Volvo Krabat och BM Terrier
Krabaten lanserades 1956 och det är inte svårt att tänka sig vilken traktor det var som den skulle konkurera emot,nämligen Ferguson Grålle. Den fanns förstås även i BM version och hette då Terrier Motorn är den välkända B14 maskinen som ju även tjänstgjorde i PV:n och Amazonen och utvecklade 27 hkr. 1957 så hamnade den nya motorn B16 i traktorn och fick då 32 hkr, samtidigt så ändrades modellbetäckningen till 425.1962 så lades tillverkningen ner och efterträdaren fick en dieselmotor som heter Buster men det är ett annat kapitel.
http://www.angelfire.com/retro/fotogen/volvot15.html
http://munktellmuseet.volvo.com/product ... &ProdId=40
Draken Puff
Krabaten lanserades 1956 och det är inte svårt att tänka sig vilken traktor det var som den skulle konkurera emot,nämligen Ferguson Grålle. Den fanns förstås även i BM version och hette då Terrier Motorn är den välkända B14 maskinen som ju även tjänstgjorde i PV:n och Amazonen och utvecklade 27 hkr. 1957 så hamnade den nya motorn B16 i traktorn och fick då 32 hkr, samtidigt så ändrades modellbetäckningen till 425.1962 så lades tillverkningen ner och efterträdaren fick en dieselmotor som heter Buster men det är ett annat kapitel.
http://www.angelfire.com/retro/fotogen/volvot15.html
http://munktellmuseet.volvo.com/product ... &ProdId=40
Draken Puff
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire
/Voltaire
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Jag känner verkligen historiens vingslag när jag ser bilden av katalogen från Norrländska Fotocentralen. Därifrån köpte jag film, fotopapper och kemikalier och även om jag inte köpte Edixan själv så är jag ganska säker på att också den kom därifrån.Sture Bylén skrev:...ännu en klassiker för oss med ”glesbygdsproblemet”, Norrländska fotocentralens katalog. Utbudet av fotoartiklar på hemtrakten var väl inte direkt överdådigt. I Horndal hade vi förstås möjlighet att köpa kemi hos Sälgströms som på sin fasad annonserade ”Radio, foto, papper”, (Där köpte farsan familjens första skivspelare när vi konverterade från 78 till 45) men kamerautbudet var väl inte stort. Har du något minne, Per Arne? Inuti hittar man två varianter av en, för Morshyttan-Rossberga 1959, betydelsefull kamera. Edixa!
Känner du ”historiens vingslag”, Per Arne?
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Här är ett foto av nämnda caterpillar, med gubben Dahlkvist som intresserad åskådare. Dessvärre har jag ingen bild från när själva stationshuset drogs till rätta.Sture Bylén skrev:När Arne Åberg tillträdde som stins i Morshyttan 1948, hade stationshuset ett skärmtak på framsidan. Vid ett ”järnvägsarkeologiskt” besök i Morshyttan på 90-talet berättade han följande för mig:
- Tyngden av den snö som lade sig på taket varje vinter fick med tiden hela framväggen att bukta ut. Jag påtalade saken för baningenjören(?) och fick tillåtelse att riva taket för att inte problemet skulle förvärras. Men utbuktningen av väggen kvarstod dock och den var omöjlig att göra något åt, sa baningenjören.
En tid därefter höll man på med någon sorts anläggningsarbete i byn och en stor Catepillar fanns på plats. Utan att tala med baningenjören tog jag kontakt med Catepillarföraren. Vi kopplade en kätting i stationshusets bakvägg och så drog vi. Och, tro det eller ej, vi lyckades dra huset i rätt läge och så blev det stående ända fram till dess det revs.
Arne var en uppfinningsrik och handlingskraftig stins.
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Det här är nästan ämnet för en helt egen tråd, ja nästan ett helt eget forum: "Postorderkatalogernas betydelse för grabbarna på landsbygden." Dan Andersson skrev en dikt som sedan tonsattes och framfördes av Thorstein Bergman, "Till min längtan". Den kunde handla om hur vi grabbar satt och dreglade över Hobbyförlaget, Strålin och Persson, Norrländska Fotocentralen m.m. http://www.youtube.com/watch?v=DBFlveinjfYaberg skrev:Jag känner verkligen historiens vingslag när jag ser bilden av katalogen från Norrländska Fotocentralen. Därifrån köpte jag film, fotopapper och kemikalier och även om jag inte köpte Edixan själv så är jag ganska säker på att också den kom därifrån.
Nä, nu jäklar!!!! Nu blir de vansinniga i Bodö!aberg skrev:Här är ett foto av nämnda caterpillar, med gubben Dahlkvist som intresserad åskådare. Dessvärre har jag ingen bild från när själva stationshuset drogs till rätta
----------------------------------------------------------
Jag struntade i både backhoppning, nyårskonsert och Ivanhoe idag och var i verkstaden en stund i stället.
Inför det kommande takläggningsarbetet vill jag staga upp kåken ordentligt samtidigt som jag vill ha den lätt demonterbar. (Jag tror väl inte jag har gjort ett enda bygge hittills där jag inte varit tvungen till ”gör om – gör rätt!)
Jag börjar med att limma fast bitar av vinkellister på nederdelen av väggelementen. Sedan ”punktar” jag ihop de fyra väggarna med lite plastlim.
Därefter skruvar jag fast en måttskuren bottenplasta i vinkelbitarna. Förborrar förstås, och de skruvar jag använder är Märklins småskruvar för fastsättande av k-räls. (Förmodligen går det lika bra med likströmsskruvar. )
Jag gör på samma sätt i överdelen av huset – nu har jag en stadig ”kloss” att jobba med.
Dags att börja med taket. Jag gör först en mall av papp. Dels för att den är billigare än styrenplasten om man misslyckas och dels för att den är lätt att klippa och klistra med.
Först själva ”huvudtaket” med uttag för kuporna:
Sedan ska kuporna anslutas. En duktig matematiker/ingenjör skulle förstås fixa det här utifrån sina teoretiska färdigheter men jag kör med ”trial and error” (mycket ”error”och smältlim, blir det...!!)
Jaha, nu verkar det stämma! Då är det bara att skära till styrenplastbitar efter mallen.
Dags för taklagsfest nummer 1, innan jag går vidare.
Och skulle det nu visa sig att huset blir lite snett och vint så beror det på antingen det snötyngda skärmtaket eller att catepillarföraren var klantig. Ingenting annat!!
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
- Ort: Bodö, Norge
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Va!!! Är det möjligt! Till och med Catepillaren finns det bild av!Sture Bylén skrev:]Nä, nu jäklar!!!! Nu blir de vansinniga i Bodö!
Stationsbyggnaden i Bodö är tur nog solid byggd av tegelsten, faktiskt gjord av lera från samma ställe som stationen är byggd. Det låg et tegelbruk på stationstomten helt fram till järnvägen blev byggd. De sista stenarna som blev brända användes till stationen. Tror det är ganska unikt.
Så något behov för justeringar med en CAT har aldrig varit aktuellt! Ha! Så fick du den, Sture!
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Ja, visst är det otroligt, Claes! Per Arne är som en trollkarl som halar upp det ena efter det andra ur hatten!! Nu gäller det att börja spana efter en 1:87-modell.Claes Lislerud skrev:Va!!! Är det möjligt! Till och med Catepillaren finns det bild av
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Arne Åbergs berättelse om hur stationshusets vägg drogs rätt av en Caterpillar utspelade sig troligen mycket tidigare än 27 juni 1959.
Men jag tycker att Arnes berättelse är så mustig och kul att jag ändå måste ha med en sådan där manick på min anläggning.
Välvilliga kamrater har redan mejlat mig med tips, och den som tids- och prismässigt verkar ligga bäst till är den här: http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=11662
Den är visserligen utan hytt, men en sådan får man väl försöka knåpa ihop på egen hand.
Arbetet på stationshusmodellen går vidare. Så här ser den ut idag:
Ingen skillnad, kanske någon tycker?
Jodå, nu är papptaket utbytt mot ett undertak i styrénplast. Nu ska det få stå ifred ett tag så limfogarna hinner härda ordentligt innan jag går vidare.
Men jag tycker att Arnes berättelse är så mustig och kul att jag ändå måste ha med en sådan där manick på min anläggning.
Välvilliga kamrater har redan mejlat mig med tips, och den som tids- och prismässigt verkar ligga bäst till är den här: http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=11662
Den är visserligen utan hytt, men en sådan får man väl försöka knåpa ihop på egen hand.
Arbetet på stationshusmodellen går vidare. Så här ser den ut idag:
Ingen skillnad, kanske någon tycker?
Jodå, nu är papptaket utbytt mot ett undertak i styrénplast. Nu ska det få stå ifred ett tag så limfogarna hinner härda ordentligt innan jag går vidare.
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Tack för inbjudan, kommer så gärna för att få se anläggningen din in live! Det skulle vara ett stort nöje att få träffa byggmästarn och titta närmare på anläggningen(misstänker att hur många foton vi än får se så ger de inte den rätta känslan).Sture Bylén skrev: Ditt första besök i stora världen som pensionär, tycker jag du ska göra i Hedemora.
Det skulle då bli som våra statsöverhuvuden gör, första resan i det nya värvet går över till broderfolket. Får allt vänta innan jag kan komma över då, har ju en tid än att jobba.
Hoppas att du gör lika som med godsmagasinet, ett lika härligt innandöme som utanskrift!
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Jo, den modellen bör vara en bra utgångspunkt. Modellen är föregångaren eller en sen variant i samma familj. Om det är en model sixty eller tidig D6 eller D7 det kan nog google hjälpa till med. Hydraulkolvarna görs av Evert Grön rör. Hytten blir nog enklast att göra enligt Jörgen Edgar metoden, klarplast där allt som inte är glasrutor målas.
#JB17
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Jag kan varmt rekommendera ett besök i Stationsparken hos Sture. Nu vet jag inte hur din tidplan för att sälla dig till otiumnjutarnas skara ser ut, men jag rekommenderar att besöka Sture under sommarhalvåret, då även trädgårdsjärnvägen är igång!jogra skrev:Tack för inbjudan, kommer så gärna för att få se anläggningen din in live! Det skulle vara ett stort nöje att få träffa byggmästarn och titta närmare på anläggningen(misstänker att hur många foton vi än får se så ger de inte den rätta känslan).Sture Bylén skrev: Ditt första besök i stora världen som pensionär, tycker jag du ska göra i Hedemora.
Det skulle då bli som våra statsöverhuvuden gör, första resan i det nya värvet går över till broderfolket. Får allt vänta innan jag kan komma över då, har ju en tid än att jobba.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Sitter just och "läser om" vad som framkommit i tråden hittills, och slås då av den väldigt speciella dragningen av stuprören på stationens baksida (vilken guldgruva att Per-Arne fotodokumenterat miljöerna så väl!!!).Sture Bylén skrev: Hur ser då baksidan av stationshuset ut?
Som huset står på min anläggning kommer inte baksidan att synas alls så den kan jag alltså helt strunta i. Här har jag grunnat mycket. På ritningen ser man att baksidan är lite klurig, ...
[/
Här Sture gäller det nu att hålla tungan i rätt mun, för här kommer jag att bevaka stuprörens position på modellen med mina närsynta argusögon - och du vet ju att det är bättre att göra rätt från början än att ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
För det första har jag förvisso lovat att bygga baksidan på stationshuset men jag har ju faktiskt inte lovat att jag ska fotodokumentera densamma, så det blir kanske lite marigt för Thän Möllerske Argus att kontrollera det här med stuprören.Mölle-Mats skrev:här kommer jag att bevaka stuprörens position på modellen med mina närsynta argusögon
För det andra så var sommaren 1959 ovanligt varm och torr så behovet av stuprör var minimalt. Därför passade man på att demontera stuprören och lämna in dem för omgalvning. Detta skulle ske på den mekaniska verkstaden som låg på andra sidan vägen, mitt emot stationen där det numera ligger en bilverkstad/bilskrot. På grund av personalbrist (Per Arne gick sjukskriven i samband med en fingerskada) var man dock tvungen att leja arbetet vidare till Limedsforsens mekaniska galv- och lögnfabrik. Detta gjorde att stationshuset stod utan stuprör den 27 juni vilket blev till gagn för en framtida modellbyggare.
För det fjärde så kanske jag ändå monterar stuprör på baksidan. Nu är ju stuprören som synes av den gamla typen med rätt så stora trattar. Sådana trattar kan vara lite mariga att få till, men en tänkbar lösning är att jag använder samma metod som Arne använder när han tillverkar saxofoner. Ja, då kan jag ju tillverka några sådana oljudsframkallare också, när jag lika håller på, och placera dem på den plats som så lämpligt redan finns färdig vid Morshyttans station. Ha en bra dag!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Ojsan, där trampade jag visst på en öm tå!!!Sture Bylén skrev:För det första har jag förvisso lovat att bygga baksidan på stationshuset men jag har ju faktiskt inte lovat att jag ska fotodokumentera densamma, så det blir kanske lite marigt för Thän Möllerske Argus att kontrollera det här med stuprören.Mölle-Mats skrev:här kommer jag att bevaka stuprörens position på modellen med mina närsynta argusögon
För det andra så var sommaren 1959 ovanligt varm och torr så behovet av stuprör var minimalt. Därför passade man på att demontera stuprören och lämna in dem för omgalvning. Detta skulle ske på den mekaniska verkstaden som låg på andra sidan vägen, mitt emot stationen där det numera ligger en bilverkstad/bilskrot. På grund av personalbrist (Per Arne gick sjukskriven i samband med en fingerskada) var man dock tvungen att leja arbetet vidare till Limedsforsens mekaniska galv- och lögnfabrik. Detta gjorde att stationshuset stod utan stuprör den 27 juni vilket blev till gagn för en framtida modellbyggare.
För det fjärde så kanske jag ändå monterar stuprör på baksidan. Nu är ju stuprören som synes av den gamla typen med rätt så stora trattar. Sådana trattar kan vara lite mariga att få till, men en tänkbar lösning är att jag använder samma metod som Arne använder när han tillverkar saxofoner. Ja, då kan jag ju tillverka några sådana oljudsframkallare också, när jag lika håller på, och placera dem på den plats som så lämpligt redan finns färdig vid Morshyttans station. Ha en bra dag!
Herr Bylén hade alltså redan planerat in att fuska med stuprören ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Fuska och fuska.... jobba smart, skulle jag vilja kalla det. Men troligtvis blir det stuprör i alla fall så att jag får anledning att förgylla sophögen med lite mässingsblänk.Mölle-Mats skrev:Herr Bylén hade alltså redan planerat in att fuska med stuprören ...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fick en stund i verkstaden på eftermiddagen.
Men vad är det här?
Tillbaka på ruta 1?
Nej, då! Eftersom takstommen nu är färdig i stort sett, så ska jag börja pyssla med fasaden. Då demonterar jag väggarna för att göra det lite hanterligare.
Här har jag börjat lite smått. Jag tar bakväggen först så jag får upp snitsen lite till framsidan. (Visserligen sa Charlie Norman ”Det är fegt att repetera” men han behövde ju inte bryta upp, skära till nya bitar och limma igen, om han gjorde fel.)
Nederdelen på lockläkten ska rundas av men jag planerar att göra detta ”på plats” när limmet torkar. Ja, nu är det bara att kapa och limma, kapa och limma osv........
Jag har också börjat fundera på det här med färgen. Originalet hade en gräddgul/gräddvit nyans och foder och spröjs hade tack och lov samma färg som väggen. Följande bilder kan ge en liten ledtråd om nyansen, även om det är knepigt med färger på en dataskärm.
Och nu var vi fast i den här glesbygdsproblematiken igen, då....
Jag skulle behöva gå in i en hobbyaffär där man målat färgprover med riktig färg, men sådant finns inte på närmare håll än 18 mil.......
Jag har kollat vad jag har här hemma och det skulle eventuellt kunna fungera om jag blandar lika delar Humbrol 103, cream, med Humbrol 34, white. Fast helst skulle jag vilja hitta en akrylfärg i en nyans där jag slipper blanda.
- Draken Puff
- Inlägg: 386
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
- Ort: Sundsvall
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Har du in´t en tockendär digital airbrush?
Du vet: Koppla till datorn (usb port) ta fram bilden peka på den färg du vill ha och börja måla.
Man kan ju få drömma
Puff
Du vet: Koppla till datorn (usb port) ta fram bilden peka på den färg du vill ha och börja måla.
Man kan ju få drömma
Puff
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire
/Voltaire
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Medan Sture sliter med stationsfasaden, och dom gamla exteriörbilderna är på tapeten, så kan jag inte låta bli att visa (med viss sorg i hjärtat) en bild från dagens Morshyttan (slutet av september). Den är tagen från ungefär samma punkt som en av nattbilderna och visar, förutom min hustru, hur naturen obevekligt har gjort sitt återtag av stationsplanen och den forna platsen för stationshuset.
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Trevligt att kunna läsa och kommentera din fantastiska anläggningstråd igen Sture.
Det är ett väldigt trevligt projekt som har få motsvarigheter vad gäller verklighetsförankring. I en stund som denna pratar vi inte om dragspel och slikt.
Mellan jul och nyår passerade jag Morshyttan och såg då att det pågick något som såg ut som dräneringsarbeten. Kan bara konstatera att det är tur att du inte behöver förfula din anläggning med detta spektakel (smutsigt var det också). Klokt drag att hålla sig till 1959.
Jan
Det är ett väldigt trevligt projekt som har få motsvarigheter vad gäller verklighetsförankring. I en stund som denna pratar vi inte om dragspel och slikt.
Mellan jul och nyår passerade jag Morshyttan och såg då att det pågick något som såg ut som dräneringsarbeten. Kan bara konstatera att det är tur att du inte behöver förfula din anläggning med detta spektakel (smutsigt var det också). Klokt drag att hålla sig till 1959.
Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Den känslan får jag också varje gång jag stannar till och strosar i den gamla metropolen.aberg skrev:kan jag inte låta bli att visa (med viss sorg i hjärtat) en bild från dagens Morshyttan
Va´, finns sådana stunder?Jan skrev:I en stund som denna pratar vi inte om dragspel
Ja, jag såg det igår då jag besökte Rossberga för att se om de senaste stormarna skonat vår lilla stuga. Jag planerar att åka dit igen nästa vecka (om det är snöfritt) och ta lite "före/efter" bilder och jämföra med anläggningen.Jan skrev:Mellan jul och nyår passerade jag Morshyttan och såg då att det pågick något som såg ut som dräneringsarbeten. Kan bara konstatera att det är tur att du inte behöver förfula din anläggning med detta spektakel (smutsigt var det också). Klokt drag att hålla sig till 1959.
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Vad beträffar färgen till stationshuset, så har jag fått nyttiga tips från Anders ”Fernis”.
Eftersom Anders är en anspråkslös man (präglad av sitt landskap ) har han givit mig tipsen via PM.
Jag tycker dock att synpunkterna kan vara intressanta (och fria att kommentera) för andra och har därför fått Anders tillåtelse att lägga in vår konversation här i tråden.
Så här har snacket gått:
Hej
Har du inte lite färg kvar sedan du målade huset som banan står i ?
Anders
Hallå, Anders!
Nej, den färgen är helt slut. Dock har jag förstås receptet kvar (den är specialbruten) men jag undrar om inte sådan där vanlig utefasadfärg blir alltför grovpigmentig för min lilla modell? Helst skulle jag vilja penselmåla med Tamiyas vanliga akrylfärg, om den gick att "bryta till". Den färgen är både lättflytande och väl täckande. Min favoritfärg, faktiskt.
/Sture
Men Sture om du har receptet är det bara att gå till färgaffären & köpa en kvarts liter
Jag har målat ganska mycket med Beckers lackfärg akryl & det där med att det är finare piggment i hobbyfärg det är bara skitsnack.
Blandas med vatten & sprit sen är det bara att spruta men glöm inte att grunda före .
Anders
Mycket intressant det där om pigmenten i "vanlig" färg, kontra hobbyfärg.
Du har alltså låtit blanda färg efter brytrecept?
Beckers lackfärg akryl, säger du - är den matt? (Man kan ju iofs lägga på ett lager matt klarlack som slutfinish.)
Spruta säger du - jag är inte riktigt van vid att tänka i de banorna än, jag har hela tiden haft penselstrykning i mina tankar.....
Vad grundar du med? Sprutar du även grundningen?
Dina synpunkter här är mycket intrressanta och jag tror att de har ett allmänintresse. Har du något emot att jag lägger in ett referat av det här resonemanget i Morshyttantråden?
Hälsningar
Sture
Hej Sture
Jo visst får du lägga ut det i din tråd men kolla först så inte jag stavat fel.
De flesta kulörer kan man få som matt färg men inte alla.
Det beror lite på vilken bas som används.
Jag har inte provat någon matt färg men den borde vara lättare att måla med .
Blank är ju att föredra när man ska sätta dekaler så slipper man ett lager klarlack.
Grundar gör jag nästan uteslutande med Tamiya primer vit som fäster mycket bra.
Den finns tyvärr bara på spray men den är som sagt bra.
Här är några exempel på vad jag målat med Beckers lackfärg akryl.
Eftersom Anders är en anspråkslös man (präglad av sitt landskap ) har han givit mig tipsen via PM.
Jag tycker dock att synpunkterna kan vara intressanta (och fria att kommentera) för andra och har därför fått Anders tillåtelse att lägga in vår konversation här i tråden.
Så här har snacket gått:
Hej
Har du inte lite färg kvar sedan du målade huset som banan står i ?
Anders
Hallå, Anders!
Nej, den färgen är helt slut. Dock har jag förstås receptet kvar (den är specialbruten) men jag undrar om inte sådan där vanlig utefasadfärg blir alltför grovpigmentig för min lilla modell? Helst skulle jag vilja penselmåla med Tamiyas vanliga akrylfärg, om den gick att "bryta till". Den färgen är både lättflytande och väl täckande. Min favoritfärg, faktiskt.
/Sture
Men Sture om du har receptet är det bara att gå till färgaffären & köpa en kvarts liter
Jag har målat ganska mycket med Beckers lackfärg akryl & det där med att det är finare piggment i hobbyfärg det är bara skitsnack.
Blandas med vatten & sprit sen är det bara att spruta men glöm inte att grunda före .
Anders
Mycket intressant det där om pigmenten i "vanlig" färg, kontra hobbyfärg.
Du har alltså låtit blanda färg efter brytrecept?
Beckers lackfärg akryl, säger du - är den matt? (Man kan ju iofs lägga på ett lager matt klarlack som slutfinish.)
Spruta säger du - jag är inte riktigt van vid att tänka i de banorna än, jag har hela tiden haft penselstrykning i mina tankar.....
Vad grundar du med? Sprutar du även grundningen?
Dina synpunkter här är mycket intrressanta och jag tror att de har ett allmänintresse. Har du något emot att jag lägger in ett referat av det här resonemanget i Morshyttantråden?
Hälsningar
Sture
Hej Sture
Jo visst får du lägga ut det i din tråd men kolla först så inte jag stavat fel.
De flesta kulörer kan man få som matt färg men inte alla.
Det beror lite på vilken bas som används.
Jag har inte provat någon matt färg men den borde vara lättare att måla med .
Blank är ju att föredra när man ska sätta dekaler så slipper man ett lager klarlack.
Grundar gör jag nästan uteslutande med Tamiya primer vit som fäster mycket bra.
Den finns tyvärr bara på spray men den är som sagt bra.
Här är några exempel på vad jag målat med Beckers lackfärg akryl.
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Tack för ett bra tips. Jag har en fråga eftersom mina målningserfarenheter är ganska begränsade. I vilka proportioner blandas färg, vatten och sprit och vad är det för sprit (jag fattar att det inte är Stures whiskey som avses )? Se där, det blev två frågor av bara farten.Sture Bylén skrev:Vad beträffar färgen till stationshuset, så har jag fått nyttiga tips från Anders ”Fernis”.
Men Sture om du har receptet är det bara att gå till färgaffären & köpa en kvarts liter
Jag har målat ganska mycket med Beckers lackfärg akryl & det där med att det är finare piggment i hobbyfärg det är bara skitsnack.
Blandas med vatten & sprit sen är det bara att spruta men glöm inte att grunda före .
Anders
Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Det skall bli spännande att få följa detta bygge av en vacker byggnad. Efter att ha tillbringat den största delen av fritiden under de senaste tjugo åren i Riddarhytteområdet (Bäckegruvan) så känns arkitekturen inte helt främmande. Vilket byggår har huset? Begåvades huset med denna färgkulör (som syns på bilderna) redan vid byggnation eller växlade man färg senare under husets levnadstid?
Tommy(SWJ)
Tommy(SWJ)
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Ja, visst är det ganska typiskt "Bergsslagsstuk" över Morshyttan -Rossberga. Kul, Tommy, att du har anknytning till Riddarhyttan. Mina svärföräldrar har sommarställe i Källfallet. Det var min svärfar som byggde Källfallsliften/backen för 25-30 år sedan. (Där skulle nog aldrig Arne Lindgren våga sig utför... )SWJ skrev:Efter att ha tillbringat den största delen av fritiden under de senaste tjugo åren i Riddarhytteområdet (Bäckegruvan) så känns arkitekturen inte helt främmande.
Här kan jag rekommendera följande eminenta (nåja... ) länk: http://www.bylen.se/23103717SWJ skrev:Vilket byggår har huset? Begåvades huset med denna färgkulör (som syns på bilderna) redan vid byggnation eller växlade man färg senare under husets levnadstid?Tommy(SWJ)
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Nej Källfallsbacken kräver nog att man har åtminstone några Super G-åk bakom sig innan man "kastar sig utför" därstädes.
Absolut ingen lekplats! Lura nu inte dit Arne bara för att få honom att bevisa något... Det kan bara sluta illa.
Tommy(SWJ)
Absolut ingen lekplats! Lura nu inte dit Arne bara för att få honom att bevisa något... Det kan bara sluta illa.
Tommy(SWJ)
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Jag har litet då och då tittat in på din hemsida för att njuta av din anläggning. Tyvärr så har jag varit oartig nog att inte skriva i gästboken vid dessa tillfällen. Rundturen på anläggningen går inte av för hackor men jag kan knappt hålla mig till då slutklämmen kommer. Fantastiskt - ett tryck på knappen så strömmar de ljuvligaste toner fram. Lova mig dock att denna böjelse för dragspelsmusik inte kommer till kännedom för de andra grabbarna på forumet - dom behöver ju inte veta allt.
Tommy
PS/skall nu gå in och botanisera mera vad gäller stn:s-byggnaden/DS
Tommy
PS/skall nu gå in och botanisera mera vad gäller stn:s-byggnaden/DS
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Nejdå, det där vare sig såg eller noterade vi absout inte!SWJ skrev: ... Lova mig dock att denna böjelse för dragspelsmusik inte kommer till kännedom för de andra grabbarna på forumet - dom behöver ju inte veta allt.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Asså gubbar, utmana inte broder Arne - då får han säkert för sig att becykla backen uppför på enhjuling bara för att bevisa att han kan och inte räds!SWJ skrev:Nej Källfallsbacken kräver nog att man har åtminstone några Super G-åk bakom sig innan man "kastar sig utför" därstädes.
Absolut ingen lekplats! Lura nu inte dit Arne bara för att få honom att bevisa något... Det kan bara sluta illa.
Tommy(SWJ)
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Nädå, en helt okänd böjelse för hela mj-världenMölle-Mats skrev:Nejdå, det där vare sig såg eller noterade vi absout inte!SWJ skrev: ... Lova mig dock att denna böjelse för dragspelsmusik inte kommer till kännedom för de andra grabbarna på forumet - dom behöver ju inte veta allt.
#JB17
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Tack för att ni kan bevara en hemlighet Mölle Mats och TuveB. Men förresten... Hur har ni fått tillgång till denna kvalificerat hemliga information? Är det via något elektriskt?
Tommy
Tommy
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Alltså, visserligen är julen slut så det är väl lite sent att skriva önskelistor, annars skulle inlägg av den här typen stå överst. (Tack också för dina ord i gästboken, Tommy!)SWJ skrev: jag kan knappt hålla mig till då slutklämmen kommer. Fantastiskt - ett tryck på knappen så strömmar de ljuvligaste toner fram.
Ja, det är egendomligt! Jag trodde sådan information skulle fastna i herrarnas dragspelsfilter.SWJ skrev:Tack för att ni kan bevara en hemlighet Mölle Mats och TuveB. Men förresten... Hur har ni fått tillgång till denna kvalificerat hemliga information? Är det via något elektriskt?
---------------------------------------------------------------
Ibland tänker man på morgonen: ”Idag har jag inte så mycket på programmet – idag ska jag bygga en hel del”. Och när kvällen kommer så sitter man och undrar vart dagen egentligen tog vägen.... Det blev ju nästan ingenting byggt.... Det här var en sådan dag.
Men en liten stund i källaren blev det i alla fall så nu är bakväggens alla fönster fodrade och lockläkten på plats. Så här blev det:
Jag har dragit en hel del hjälplinjer med blyerts för att kunna hålla riktningen vid lockläktlimningen och så har jag förstås ritat upp alla dörrar och fönster. Följden blev att väggen i det här läget ser väldigt blyertskladdig och sullig ut men det ska väl bli bättre med tiden.
Upptäckte att det börjar bli knappt om lockläkt, 1x1.5 mm. Jag har därför beställt mera sådan och passade då samtidigt på att beställa en bulldozer.
Förresten, Per Arne, om du läser det här; Minns du var bilden på Dahlqvist och bulldozern är tagen?
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Okejdå. nu är jag inbokad på en SuperG-träning i Orsa den 22:a dennes. (Och inte det heller är en skröna)SWJ skrev:Nej Källfallsbacken kräver nog att man har åtminstone några Super G-åk bakom sig innan man "kastar sig utför" därstädes.
Absolut ingen lekplats! Lura nu inte dit Arne bara för att få honom att bevisa något... Det kan bara sluta illa.
Tommy(SWJ)
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Ja'a, det verkar som om det håller på att bli ombytta roller här nu... Jag som trodde att du inte skulle göra detta så invecklat, utan bara markera linjerna med en ritsnål eller nåt liknande för att få dit lockskarven. Men varför inte, visst, det blir säkert helt hyfsat med att limma dit bräda för bräda också...Sture Bylén skrev:dragit en hel del hjälplinjer med blyerts för att kunna hålla riktningen vid lockläktlimningen
(Detta var bara en stilla fundering i vinterregnet.)
Kom ihåg att komma ihåg.
- Draken Puff
- Inlägg: 386
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
- Ort: Sundsvall
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Det blir väl stop när han kör igång med taket panna för panna.
Man tar sig för pannan.
Puff
Man tar sig för pannan.
Puff
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire
/Voltaire
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Nej, vet du vad...? Här går vi inga genvägar - kan man krångla till det så ska man inte tveka.jogra skrev:Jag som trodde att du inte skulle göra detta så invecklat, utan bara markera linjerna med en ritsnål
Nej, nu sätter jag på glöggpannan....Draken Puff skrev:kör igång med taket panna för panna. Man tar sig för pannan.
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Ja, gör det du. Skål på dej!Sture Bylén skrev:Nej, nu sätter jag på glöggpannan....
Kom ihåg att komma ihåg.
- Draken Puff
- Inlägg: 386
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
- Ort: Sundsvall
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Tänka sig
Så fort det börjar bli allvar så ska han börja med flytande stimulans.
Tacka vet jag en kall öl, Skål ta me f-n.
Puff ute och sneflyger igen.
Så fort det börjar bli allvar så ska han börja med flytande stimulans.
Tacka vet jag en kall öl, Skål ta me f-n.
Puff ute och sneflyger igen.
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire
/Voltaire
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19973
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Som jourhavande gynekolog förr i världen kunde man bli ryckt från akutmottagningen med språng till förlossningen för de hade "en pannbjudning" där...
Och det ville man ju inte missa...
Och det ville man ju inte missa...
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Draken Puff skrev:panna för panna. Man tar sig för pannan.
Sture Bylén skrev: glöggpannan....
Draken Puff skrev:flytande stimulans
…....ger associationer till följande lyriska mästerstycke vilket ringt i mina öron en stund:johanmmolin skrev:pannbjudning
”Där ingen länsman törs stöta bonden för pannan,
och renat brännvin kan fås för sex styver kannan”
För övrigt kan jag konstatera att de flesta husen på min anläggning har ganska enkla, för landsändan typiska, fasader. Men SJ-kåkarna är lite ”snobbigare” än de andra. Stationshuset med lockpanel på överdelen känner vi ju till vid det här laget men det finns ytterligare två exempel. ”Betjäningshuset” strax norr om stastionen....
…....och banvaktsstugan strax söder om stationen.
Knepiga gavelspetsar på båda. Tur att de inte ingår i 2012 års beting...
Jag får väl kika om ”Ristat och skuret” har något lämpligt.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Årsmodell 60-63, Hellasvit W1, 38 hkr SAE 841 cc rak trecylindrig tvåtaktsmotor, 3-växlad låda med osynkad etta, ringtryck 1,7 på alla fyra hjulen! :ugeek:
Moppen är en DKW Hummel, förmodligen vinröd (det var väl vanligaste färgen) man jag vill minnas att de även fanns i en mellanblå kulör!
Oj, nu svarade jag visst innan du hann ställa frågorna ...
PS! SAAB:en platsar alltså inte i lilla Morshyttan anno juni 1959, vi väntar fortfarande på en konvertering av en EKO SAAB 96 till en 93:a (varför utelämnade du det bland nyårslöftena?)!!! DS!
Moppen är en DKW Hummel, förmodligen vinröd (det var väl vanligaste färgen) man jag vill minnas att de även fanns i en mellanblå kulör!
Oj, nu svarade jag visst innan du hann ställa frågorna ...
PS! SAAB:en platsar alltså inte i lilla Morshyttan anno juni 1959, vi väntar fortfarande på en konvertering av en EKO SAAB 96 till en 93:a (varför utelämnade du det bland nyårslöftena?)!!! DS!
Senast redigerad av Mölle-Mats den 05 jan 2012, 13:02, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19973
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Jaha, NU förstår jag! Det är alltså en SAAB på det svartvita fotot!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Om du syftar på övriga fordon på bilden så får jag dem till fyra! :ugeek: Dem klarar jag dock inte av att identifiera...jogra skrev:Mats, det finns väl en till...
Motorcykeln ger dock ett bestämt intryck av svensk lättviktare. Det skulle kunna vara en Husquarna Silverpil men kan lika gärna vara en Monark Blue Arrow. Efter lite googlande lutar jag åt det senare, främst pga baklyktans utseende och att det blänker så pass om tanken att jag gissar att den har kromade sidor - men säker är jag rakt inte!
Senast redigerad av Mölle-Mats den 05 jan 2012, 13:09, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
PLING! Det hördes ända hit till Mölle när poletten trillade ned!johanmmolin skrev:Jaha, NU förstår jag! Det är alltså en SAAB på det svartvita fotot!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Jo tack, det räcker så.Mölle-Mats skrev: Motorcykeln
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Hm.. det trillar inte ner någon polett i Hedemora, tyvärr... [/quote]johanmmolin skrev:Jaha, NU förstår jag! Det är alltså en SAAB på det svartvita fotot!
Jag vill minnas att Yngves hoj var vinröd, om det kan vara till någon ledning. Per Arne kanske minns?Mölle-Mats skrev:Motorcykeln ger dock ett bestämt intryck av svensk lättviktare.
Stötte på den här när jag rotade i skrotlådan. Ett exemplar som klarade sig undan från att bli konverterad till ”Risby-Epa” härom året.Mölle-Mats skrev:PS! SAAB:en platsar alltså inte i lilla Morshyttan anno juni 1959, vi väntar fortfarande på en konvertering av en EKO SAAB 96 till en 93:a (varför utelämnade du det bland nyårslöftena?)!!! DS
Men nog måste man väl säga att tilverkaren har fått skrindan att ”gå på styltor” ?
Lite av en Trollhätte-monstertruck.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Sedär ja, råmaterialet finns alltså redan tillgängligt - nu väntar vi bara på en redovisning av årets första bilkonverteringsprojekt till lilla Morshyttan! Slänger in några bilder på 93 B/F-modellerna som inspirationskälla:Sture Bylén skrev:Stötte på den här när jag rotade i skrotlådan. Ett exemplar som klarade sig undan från att bli konverterad till ”Risby-Epa” härom året.Mölle-Mats skrev:PS! SAAB:en platsar alltså inte i lilla Morshyttan anno juni 1959, vi väntar fortfarande på en konvertering av en EKO SAAB 96 till en 93:a (varför utelämnade du det bland nyårslöftena?)!!! DS
...
Men nog måste man väl säga att tilverkaren har fått skrindan att ”gå på styltor” ?
Lite av en Trollhätte-monstertruck.
Och jag håller med om att EKO-s s k "modell" av 96:an lämnar en del övrigt att önska ... Men det är förstås inget som inte en erfaren modellbils-ombyggare som du kan fixa till, nu när du ändå är på g och konverterar den till en 93:a!
Risby-EPA:n ja, för dem som inte hade förmånen att ta del av bilder på den förra gången det begav sig så tar jag mig friheten att visa en av dina bilder på den här igen:
Detta alster är alltså förfärdigat av broder Sture till den store från Risbyns ära, och själva EPA-modellen återfinns idag i (det tyvärr nedpackade) EKO-bilsmuséet i Mölle.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Morshyttan-Rossberga 1959
Jag lägger in den som projekt 2013. (Hörde jag någon nämna ordet "rigid"?.... )Mölle-Mats skrev:Sedär ja, råmaterialet finns alltså redan tillgängligt - nu väntar vi bara på en redovisning av årets första bilkonverteringsprojekt till lilla Morshyttan!