Toppbilden, visa:
Rapport från en byggbänk
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Rapport från en byggbänk
Godafton!
Tänkte bara visa vad som försiggått under flitens lampa, denna oääändlliga vinter.
Ett axplock av beställningsmodellerna, i de mest skiftande skalor från Z (1:220) och uppåt.
Så här ser byggbordet ut precis nu, med sedvanligt kreativt kaos:
Gäller ju att hålla koll på de minsta modellerna så de inte åker ut med soporna...
Turistbussen är den här:
Skala !:60 : VanHool Altano i privat livré. Målningen var inget att leka med
Har ju gjort fler bussar, men de finns i annan tråd här på forumet!
H0 1:87 : Tunnelvagn litt C4 (statisk)
H0 1:87 : SJ diesellok litt Tb, med drivning från Roco-diesel.
H0 1:87 : Skönviksbanan (Sundsvall) nr 50-54 (statisk)
H0 1:87 : Norsk färja från Oslotrakten, "Sjöbad II"
TT 1:120 : SJ X2000 i 90-talsfärger
N 1:160 : SJ Rb3, med drivning från Fleischmann
Minsta hittills i år, Z-skala 1:220 : SJ Ra i 2 skepnader.
Kommer mera framöver!
Hälsningar Jörgen
Tänkte bara visa vad som försiggått under flitens lampa, denna oääändlliga vinter.
Ett axplock av beställningsmodellerna, i de mest skiftande skalor från Z (1:220) och uppåt.
Så här ser byggbordet ut precis nu, med sedvanligt kreativt kaos:
Gäller ju att hålla koll på de minsta modellerna så de inte åker ut med soporna...
Turistbussen är den här:
Skala !:60 : VanHool Altano i privat livré. Målningen var inget att leka med
Har ju gjort fler bussar, men de finns i annan tråd här på forumet!
H0 1:87 : Tunnelvagn litt C4 (statisk)
H0 1:87 : SJ diesellok litt Tb, med drivning från Roco-diesel.
H0 1:87 : Skönviksbanan (Sundsvall) nr 50-54 (statisk)
H0 1:87 : Norsk färja från Oslotrakten, "Sjöbad II"
TT 1:120 : SJ X2000 i 90-talsfärger
N 1:160 : SJ Rb3, med drivning från Fleischmann
Minsta hittills i år, Z-skala 1:220 : SJ Ra i 2 skepnader.
Kommer mera framöver!
Hälsningar Jörgen
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Ser att du har några viktiga ingredienser för lyckat modellbygge, Jörgen! Inte minst "mjukgörare" åt byggherren själv!
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Visst serru, när inte limångorna räcker till får man komplettera med andra grejer som öppnar upp sinnena...Johan Molin skrev:Ser att du har några viktiga ingredienser för lyckat modellbygge, Jörgen! Inte minst "mjukgörare" åt byggherren själv!
Re: Rapport från en byggbänk
Återigen fås det konstateras, dina byggen är i en egen klass, Jörgen!
Annat är det med oss glada amatörer...
Fortsätt för allt i världen att visa vad du producerar, det ger inspiration!
Annat är det med oss glada amatörer...
Fortsätt för allt i världen att visa vad du producerar, det ger inspiration!
Kom ihåg att komma ihåg.
-
- Inlägg: 94
- Blev medlem: 17 jan 2012, 16:18
Re: Rapport från en byggbänk
Vill bara korrigera en liten detalj beträffande Rb 1006. Drivningen är Rocos ÖBB 1044. Loket går utmärkt och fick lufta sig rejält på Dreamtrack.
Modellbyggena håller hög klass, tjusigt!
Vi ses snart igen Jörgen!
Modellbyggena håller hög klass, tjusigt!
Vi ses snart igen Jörgen!
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Visst ja, ROCO var det (såg fel i mina anteckningar). Hmm, vinet???Sikforsände skrev:Vill bara korrigera en liten detalj beträffande Rb 1006. Drivningen är Rocos ÖBB 1044. Loket går utmärkt och fick lufta sig rejält på Dreamtrack.
Modellbyggena håller hög klass, tjusigt!
Vi ses snart igen Jörgen!
Kul att Rb´t uppför sej, alltid kul att få livstecken från tidigare byggda beställjobb.
Tack, Sikforsände!
Har roat mej sista tiden med att tillverka "lågprisbussar" i N-skalan, att ha i lager. På ledig tid, höll jag på att säga..
Tanken är att våra yngre UFI (=utan fast inkomst) -rallare ska ha en chans till en buss med igenkänningsfaktor på anläggningen.
Mest SL-bussar:
Men även X-trafik, t ex:
Även dessa byggda enligt "plastfilmsmetoden"- ni vet där man tar en bit overheadfilm och skär bort allt som inte liknar en Volvo 8500 LE...
Dock med vissa förenklingar.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Kom på en faktiskt ganska svår fråga, som jag själv har ställt mig m h t alla de båtar jag själv byggt av "kartong och snören". Jag ser framför mig en framtid när dessa åker ut i papperskorgen pga sin obeständighet, antingen genom min egen försorg eller genom så småningom efterlevande barns.
Hur ser du själv på dina byggnadsmaterial? Vad jag kan förstå så finns det ingen garanterad materialbeständighet i det du gör heller, oavsett att det är smycken av yppersta konstnärliga klass? Har du haft samma ruelser, eller klarar du av att konstatera att "det är inte mitt problem"? Egentligen en rent existentiell fråga för modellbyggare; vad hoppas vi åstadkomma till eftervärlden, om något alls? Handlar allting enbart om ren skaparglädje, eller finns det en dimension till?
(Förlåt att jag gör tillvaron jobbig för dig nu, troligen är jag påverkad av äventyr som jordfästning av sista äldre medlemmen av familjen i dag innan man själv står där framför den framtida ättestupan och så, men i alla fall; jag tycker frågan är rätt spännande och handlar ytterst om varför vi gör det vi gör som modellbyggare. Att frågan ställs just här ska du nog se som en hedersbevisning just genom de fantastiska alster du skapar!)
Hur ser du själv på dina byggnadsmaterial? Vad jag kan förstå så finns det ingen garanterad materialbeständighet i det du gör heller, oavsett att det är smycken av yppersta konstnärliga klass? Har du haft samma ruelser, eller klarar du av att konstatera att "det är inte mitt problem"? Egentligen en rent existentiell fråga för modellbyggare; vad hoppas vi åstadkomma till eftervärlden, om något alls? Handlar allting enbart om ren skaparglädje, eller finns det en dimension till?
(Förlåt att jag gör tillvaron jobbig för dig nu, troligen är jag påverkad av äventyr som jordfästning av sista äldre medlemmen av familjen i dag innan man själv står där framför den framtida ättestupan och så, men i alla fall; jag tycker frågan är rätt spännande och handlar ytterst om varför vi gör det vi gör som modellbyggare. Att frågan ställs just här ska du nog se som en hedersbevisning just genom de fantastiska alster du skapar!)
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: Rapport från en byggbänk
Det mesta är mer eller mindre förgängligt. Även om mässing och nysilver är mer eller mindre beständigt, kan metallmodeller drabbas av tennpest t.ex.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Beklagar verkligen bortfallet av dina anförvanter, jordfästning och dylikt är mer plikt än äventyr. Snart ett år sedan jag själv blev "föräldralös", och som äldste bland mina syskon står kanske även jag näst på tur...Johan Molin skrev:Kom på en faktiskt ganska svår fråga, som jag själv har ställt mig m h t alla de båtar jag själv byggt av "kartong och snören". Jag ser framför mig en framtid när dessa åker ut i papperskorgen pga sin obeständighet, antingen genom min egen försorg eller genom så småningom efterlevande barns.
Hur ser du själv på dina byggnadsmaterial? Vad jag kan förstå så finns det ingen garanterad materialbeständighet i det du gör heller, oavsett att det är smycken av yppersta konstnärliga klass? Har du haft samma ruelser, eller klarar du av att konstatera att "det är inte mitt problem"? Egentligen en rent existentiell fråga för modellbyggare; vad hoppas vi åstadkomma till eftervärlden, om något alls? Handlar allting enbart om ren skaparglädje, eller finns det en dimension till?
(Förlåt att jag gör tillvaron jobbig för dig nu, troligen är jag påverkad av äventyr som jordfästning av sista äldre medlemmen av familjen i dag innan man själv står där framför den framtida ättestupan och så, men i alla fall; jag tycker frågan är rätt spännande och handlar ytterst om varför vi gör det vi gör som modellbyggare. Att frågan ställs just här ska du nog se som en hedersbevisning just genom de fantastiska alster du skapar!)
Men först har jag en del som måste uträttas - beta av listan av modellbyggen t´x
Ang. filosoferandet om byggmaterial, är hållfastheten och beständigheten ständiga frågor att fördriva arbetsdagen med Precis som Jan nämnde, finns det nog få material som håller måttet och formen över en längre tid. Är det bara jag som drömt mardrömmar om att alla ens alster plötsligt pulvriseras - samtidigt!?
Modellerna i min "egen" samling är endast pur skaparglädje, men kanske inte några under av hållfasthet. Vitrinloken i Gävle har dock stått där i tio år nu - utan några synliga tecken på åldrande. Peppar peppar....! De tidigaste modellerna hade "papperskorgar", men är nu utbytta mot karosser i grov plastfilm - som klarar fukt m m.
Ut-jobben däremot, kommer i ett helt annat läge. Där har ju kunden betalat för något som ska hålla (livet ut?). Så förutom den yttre plastfilmen i karosserna, måste det fyllas upp invändigt med allehanda styva material, som plasticard o dyl. Allt för att skjuta upp pulvriseringen inom överskådlig tid
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Spännande att höra! Och, givetvis, man kan inte förvänta att någonting håller i evighet,förstås.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Hej igen!
Ett litet svep över de senaste alstren, från maj månad:
H0: Nässundet station. Trevlig kåk, med förebild från södra Inlandsbanan.
Ett annat stationshus, denna gång i N-skalan: Jaren fra Gjövikbanen/ Norge....
...med tillhörande godsmagasin.
N-skala: ett par "skiftetraktorer", NSB Skd 224
N-skala: NSB BM 66
Några bussar har det också blivit, dessa kommer att behandlas i en annan tråd
Ett litet svep över de senaste alstren, från maj månad:
H0: Nässundet station. Trevlig kåk, med förebild från södra Inlandsbanan.
Ett annat stationshus, denna gång i N-skalan: Jaren fra Gjövikbanen/ Norge....
...med tillhörande godsmagasin.
N-skala: ett par "skiftetraktorer", NSB Skd 224
N-skala: NSB BM 66
Några bussar har det också blivit, dessa kommer att behandlas i en annan tråd
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Hallå!
Sommaren är slut (vart tog den vägen...?), och en byggintensiv höst väntar på pulpeten framför mej
Dock, en del modeller har faktiskt tillkommit intill hängmattan. Sommar´n bjuder ju på "gratis dragskåp" när man kan sitta utomhus med lim och lacker, utan att man riskerar bli en kul typ...
Här en handfull jobb, mest åt privatkunder:
Oslo-veteran, sporvogn type A2 med släpvagn (H0)
Samt en serie NSB teakvagnar i H0:
CDFo nr 917
CFo nr 325
Co nr 318
En tredelad Berlinmur har också tillkommit, H0 3-räls:
SJ X40-3 Dubbeldäckaren
Dito, lite från ovan.
N-skala:
SJ X12 i senaste grå outfit (vitrinmodell)
SJ X55 "SJ 3000" (vitrinmodell)
Och så en liten en: SL tvärbanevagn typ A32. På ett lite felaktigt chassie vad gäller längden - men den rullar!
Till sist det som jag har för händerna precis nu:
Någon som kan gissa på detta schabrak, vars embryo här visas
Hälsningar Jörgen
Sommaren är slut (vart tog den vägen...?), och en byggintensiv höst väntar på pulpeten framför mej
Dock, en del modeller har faktiskt tillkommit intill hängmattan. Sommar´n bjuder ju på "gratis dragskåp" när man kan sitta utomhus med lim och lacker, utan att man riskerar bli en kul typ...
Här en handfull jobb, mest åt privatkunder:
Oslo-veteran, sporvogn type A2 med släpvagn (H0)
Samt en serie NSB teakvagnar i H0:
CDFo nr 917
CFo nr 325
Co nr 318
En tredelad Berlinmur har också tillkommit, H0 3-räls:
SJ X40-3 Dubbeldäckaren
Dito, lite från ovan.
N-skala:
SJ X12 i senaste grå outfit (vitrinmodell)
SJ X55 "SJ 3000" (vitrinmodell)
Och så en liten en: SL tvärbanevagn typ A32. På ett lite felaktigt chassie vad gäller längden - men den rullar!
Till sist det som jag har för händerna precis nu:
Någon som kan gissa på detta schabrak, vars embryo här visas
Hälsningar Jörgen
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
En av de stockholmska trådbussarna som tillverkades i Italien; de gick väl från Slussen längs Hornsgatan och någonstans i närområdet västerut ...
(Om jag har rätt så blir det väl en veckas semester i Eslöv härnäst, eller möjligen Öregrund ...)
(Om jag har rätt så blir det väl en veckas semester i Eslöv härnäst, eller möjligen Öregrund ...)
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Kollat upp i ett av sommarens verkliga litterturklipp; "Södertur" 1 och 2: Linje 98 Slussen - Ekensberg (band del 1 = Söder öster om Götgatan, det i detta sammanhang aktuella band 2 följaktligen Söder väster om Götgatan. Fullkomligt underbara böcker!!!).
Är det månne Spårvägsmuseet som är beställaren?
Dessa bussar var väl dessutom något så udda för svenska förhållanden, som byggda av Alfa Romeo?
Är det månne Spårvägsmuseet som är beställaren?
Dessa bussar var väl dessutom något så udda för svenska förhållanden, som byggda av Alfa Romeo?
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Bingo, Johan!Johan Molin skrev:Kollat upp i ett av sommarens verkliga litterturklipp; "Södertur" 1 och 2: Linje 98 Slussen - Ekensberg (band del 1 = Söder öster om Götgatan, det i detta sammanhang aktuella band 2 följaktligen Söder väster om Götgatan. Fullkomligt underbara böcker!!!).
Är det månne Spårvägsmuseet som är beställaren?
Visst är det Alfa Romeo- bussarna Stockholms Spårvägar beställde 1950. 10 st till antalet, och trafikerade linje 98 fram till 1964.
Modellen är i skala 1:25 - hela 70 cm lång - och Spvm/ Stockholm är som du anade beställaren!
Inredd med för den tiden typiska, italienska rotting-säten .
En stol i 1:1 finns i museets samlingar, dokumenterad från alla håll inför bygget...
Återkommer med bilder på bussbjässen när den är i mål!
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
1. Bussen var byggd för vänstertrafik.
2. Bussen hade de dubbla dörrarna och smala fönster som för mig skrek "Italien". Bilder av italienska trådbussar vid Stazione di Termini, från den ärevördiga tidskriften Svensk Lokaltrafik på 1950-talet gjorde det för mig självklart varifrån bussarna kom. Dessa fotografier har jag levt med sedan jag var cirka 15 bast.
3. Jag hade någonstans tidigare snappat att Stockholm köpte några italienbyggda trådbussar.
4. Du Jörgen är en så otroligt duktig byggare så man kan bums ana originalet bakom det du bygger.
5. Man anar ju den ledade bakdelen av bussen i ditt foto.
Ergo: Det måste vara en av dessa stockholmska trådbussar. Sedan "råkade" jag inhandla dessa ovannämnda underbara böcker på Akademibokhandeln i Stockholm i somras, när vi botaniserade där.
Vilket gjorde det ganska enkelt att leta fram "rätt" bok, i densamma finns en tecknad bild av hur dessa bussar såg ut.
Slutligen: Den skala du bygger bussen i känns distinkt udda för att någon av oss mj-fantaster skulle vilja ha den som trådbuss och allt, på en egen hemmaanläggning. MÖJLIGEN som ren vitrinskåpsmodell. Så det sista var en mer eller mindre bondförnuftig gissning.
För övrigt lär väl SPQR låtit återinviga busslinje 90 som trådbusslinje i dessa sista av dagar ...
Summa summarum från ditt inlägg: Läge för att besöka Spårvägsmuseet nästa år igen!!!
2. Bussen hade de dubbla dörrarna och smala fönster som för mig skrek "Italien". Bilder av italienska trådbussar vid Stazione di Termini, från den ärevördiga tidskriften Svensk Lokaltrafik på 1950-talet gjorde det för mig självklart varifrån bussarna kom. Dessa fotografier har jag levt med sedan jag var cirka 15 bast.
3. Jag hade någonstans tidigare snappat att Stockholm köpte några italienbyggda trådbussar.
4. Du Jörgen är en så otroligt duktig byggare så man kan bums ana originalet bakom det du bygger.
5. Man anar ju den ledade bakdelen av bussen i ditt foto.
Ergo: Det måste vara en av dessa stockholmska trådbussar. Sedan "råkade" jag inhandla dessa ovannämnda underbara böcker på Akademibokhandeln i Stockholm i somras, när vi botaniserade där.
Vilket gjorde det ganska enkelt att leta fram "rätt" bok, i densamma finns en tecknad bild av hur dessa bussar såg ut.
Slutligen: Den skala du bygger bussen i känns distinkt udda för att någon av oss mj-fantaster skulle vilja ha den som trådbuss och allt, på en egen hemmaanläggning. MÖJLIGEN som ren vitrinskåpsmodell. Så det sista var en mer eller mindre bondförnuftig gissning.
För övrigt lär väl SPQR låtit återinviga busslinje 90 som trådbusslinje i dessa sista av dagar ...
Summa summarum från ditt inlägg: Läge för att besöka Spårvägsmuseet nästa år igen!!!
Re: Rapport från en byggbänk
Inte kan man beskylla dej Jörgen för att vara en alltför enträgen gäst i hängmattan! Snygga jobb allihopa!
Kom ihåg att komma ihåg.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
1:25 är faktiskt den största skalan jag byggt hittills - nästan dubbla Nollan 1:43...Johan Molin skrev:1. Bussen var byggd för vänstertrafik.
2. Bussen hade de dubbla dörrarna och smala fönster som för mig skrek "Italien". Bilder av italienska trådbussar vid Stazione di Termini, från den ärevördiga tidskriften Svensk Lokaltrafik på 1950-talet gjorde det för mig självklart varifrån bussarna kom. Dessa fotografier har jag levt med sedan jag var cirka 15 bast.
3. Jag hade någonstans tidigare snappat att Stockholm köpte några italienbyggda trådbussar.
4. Du Jörgen är en så otroligt duktig byggare så man kan bums ana originalet bakom det du bygger.
5. Man anar ju den ledade bakdelen av bussen i ditt foto.
Ergo: Det måste vara en av dessa stockholmska trådbussar. Sedan "råkade" jag inhandla dessa ovannämnda underbara böcker på Akademibokhandeln i Stockholm i somras, när vi botaniserade där.
Vilket gjorde det ganska enkelt att leta fram "rätt" bok, i densamma finns en tecknad bild av hur dessa bussar såg ut.
Slutligen: Den skala du bygger bussen i känns distinkt udda för att någon av oss mj-fantaster skulle vilja ha den som trådbuss och allt, på en egen hemmaanläggning. MÖJLIGEN som ren vitrinskåpsmodell. Så det sista var en mer eller mindre bondförnuftig gissning.
För övrigt lär väl SPQR låtit återinviga busslinje 90 som trådbusslinje i dessa sista av dagar ...
Summa summarum från ditt inlägg: Läge för att besöka Spårvägsmuseet nästa år igen!!!
F4-modellen ska stå i monter, i ett diorama med någon slags miljö från 50-talets Söder.
Om några år ska ju Spårvägsmuseet flytta till Värta-området, med mindre lokalyta som följd Betyder att man inte kan ha alla fullskalefordon uppställda som idag, utan modeller får ersätta i vissa fall. Bra för mej...
Tack Jogra, man vill väl kokettera lite med närheten till hängmattan. I själva verket har den tyvärr stått oanvänd denna sommar. Tidstjuvar som hundvalp, balkongrenovering på landstället i Hälsingland, ständigt växande gräsmattor - behöver jag säga merjogra skrev:Inte kan man beskylla dej Jörgen för att vara en alltför enträgen gäst i hängmattan! Snygga jobb allihopa!
Re: Rapport från en byggbänk
Personligen undrar jag om när du tänker bygga Caltrains Corodia Duplex. Med tankepå alla andra Corodiavarianterdu har.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Caltrains´dubbeldäckare står inte överst på min önskelista till N-samlingen... amerikanska tåg är (förutom ASEA:s X995 "Mighty Mouse" och AEM-7 "toasters") hittills undantagna.tågtyckarn skrev:Personligen undrar jag om när du tänker bygga Caltrains Corodia Duplex. Med tankepå alla andra Corodiavarianterdu har.
Luxemburgs och Frankrikes svar på vår X40/ Coradia Duplex.
Europa räcker bra för mej
Fler av mina kontinentala dubbeldäckare finns avbildade här: (scrolla ned!)
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=56.325
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Pust MJ-vänner
Det Kreativa Kaoset är värre än vanligt på bordet just nu! Inför MJ-mässa, Hjulmarknad m m, är det många projekt på G.
Här en lägesrapport på vad som färdigställts sista veckorna:
Oslo Sporvejers typ A2 med släp (H0)
Hembyggd drivning.
SL tunnelvagn C12, som de såg ut på 80-talet. (HO, statisk modell)
Postsläptill SJ Y6, litt UDFo20 (H0, på UGJ-chassie)
Turistbuss boggie, Marcopolo/Volvo, respektive VanHool Astronef/Volvo (skala 1:60)
NSB BM 66 3-delat motorvagnståg, respektive SJ T44 (N-skala)
Kabe husbil (N-skala, 48 mm lång)
Östgöta-pendeln X61 (N-skala, statisk modell)
Ha det gött i höstsolen!
Jörgen
Det Kreativa Kaoset är värre än vanligt på bordet just nu! Inför MJ-mässa, Hjulmarknad m m, är det många projekt på G.
Här en lägesrapport på vad som färdigställts sista veckorna:
Oslo Sporvejers typ A2 med släp (H0)
Hembyggd drivning.
SL tunnelvagn C12, som de såg ut på 80-talet. (HO, statisk modell)
Postsläptill SJ Y6, litt UDFo20 (H0, på UGJ-chassie)
Turistbuss boggie, Marcopolo/Volvo, respektive VanHool Astronef/Volvo (skala 1:60)
NSB BM 66 3-delat motorvagnståg, respektive SJ T44 (N-skala)
Kabe husbil (N-skala, 48 mm lång)
Östgöta-pendeln X61 (N-skala, statisk modell)
Ha det gött i höstsolen!
Jörgen
Re: Rapport från en byggbänk
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Rapport från en byggbänk
Hej hej
Okunnig är jag: Va betyder statisk modell? Inget driv? Är den i så fall möjligen tillbyggbar med driv?
Okunnig är jag: Va betyder statisk modell? Inget driv? Är den i så fall möjligen tillbyggbar med driv?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Halloj cgn 1954,cgn1954 skrev:Hej hej
Okunnig är jag: Va betyder statisk modell? Inget driv? Är den i så fall möjligen tillbyggbar med driv?
Statisk= stillastående. I mitt fall modeller utan drivning, att ställa i bokhyllan/vitrinen. Eller som pynt på anläggningen?
Oftast förbereder jag för senare motorisering, som med H0-modellen av SL C12.
Öschöta-trafikens X61 gjordes dock enbart som statisk displaymodell. Ötraf ville ha det så, står väl på någons skrivbord just nu.
Beställaren bestämmer
Tack detsamma, Jogra! Tror det var mitt minsta vägfordon hittils.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Viss skillnad på den och den italienska trådbussen ...
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
...skulle man ju kunna säga..!Johan Molin skrev:Viss skillnad på den och den italienska trådbussen ...
Nästan samma storleks-ratio som dessa två byggen - från förra året:
Jättebussen är en SLO-Volvo från tidigt 50-tal, skala 1:50.
Masken på taket är en X10 i skala T, 1:450, med drivning!
Lite om T-skalan här: http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=10087.0
Re: Rapport från en byggbänk
Hej hej
T-skalan väl lite extrem - finns det kommersiella produkter? Jag tycker redan Z är litet. Rent teoretiskt går det nog att fixa ännu mindre skalor men det vore ju inte så kul leta efter hela anläggningen med förstoringsglas när man ska ner i hobbylokalen.
T-skalan väl lite extrem - finns det kommersiella produkter? Jag tycker redan Z är litet. Rent teoretiskt går det nog att fixa ännu mindre skalor men det vore ju inte så kul leta efter hela anläggningen med förstoringsglas när man ska ner i hobbylokalen.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Rapport från en byggbänk
En marknadsöversikt kan du hitta på http://www.t-gauge.net/
En producent fanns med på Intermodellbau 2011, kan inte säga om den var med redan 2010.
En producent fanns med på Intermodellbau 2011, kan inte säga om den var med redan 2010.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
T-skalan är extrem, just driftsäkerheten trots litenheten är det som fascinerar. Jag brukar ta med min räls-rundel vid publika tillfällen, och köra min X10:a varv efter varv utan mankemang.cgn1954 skrev:Hej hej
T-skalan väl lite extrem - finns det kommersiella produkter? Jag tycker redan Z är litet. Rent teoretiskt går det nog att fixa ännu mindre skalor men det vore ju inte så kul leta efter hela anläggningen med förstoringsglas när man ska ner i hobbylokalen.
AA-batteriernas livslängd är väl det som begränsar körningen.
T-gauge.se är en svensk återförsäljare http://www.t-gauge.se/shop/index.php?route=common/home, vet dock inte hur aktiva dom är idag.
Ett aber är väl att det (mej veterligen) endast finns en motorvagn av japansk förebild http://www.t-gauge.se/shop/index.php?ro ... duct_id=54
på marknaden. Ett dylikt 2-delat tågsätt kan duga som donator till diverse svenska pendeltåg - om man trär över nya kåpor...
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Hallå MJ-folket!
En liten bildsvit på ett urval ur produktionen sedan oktober. Så här årets sista skälvande minuter..
Och med detta önskar jag eder ett Gott Nytt 2014
Börjar med största skalan - ett par SS-provbussar i skala 1:50:
SS H17B (Volvo/ ASJ, 1952) 1 st.
SS H17E (Volvo/ ASJ, 1954) 1 st.
En häckbild på originalet, som jämförelse.
Sedan lite H0- stuff:
IBAB Y1, i senaste målningen. (AC, på märklinchassie)
SJ Ra 846, i ursprunglig livré. (AC, på märklins Rc-chassie)
NSB dieselmotorvagn BM 88b (DC)
SSS (Sundsvall) spårvagn nr 55 (statisk modell). Europas längsta.....
Och till sist N-skala:
HNJ snabbmotorvagn litt Yho (Tomitec-drivning)
En liten bildsvit på ett urval ur produktionen sedan oktober. Så här årets sista skälvande minuter..
Och med detta önskar jag eder ett Gott Nytt 2014
Börjar med största skalan - ett par SS-provbussar i skala 1:50:
SS H17B (Volvo/ ASJ, 1952) 1 st.
SS H17E (Volvo/ ASJ, 1954) 1 st.
En häckbild på originalet, som jämförelse.
Sedan lite H0- stuff:
IBAB Y1, i senaste målningen. (AC, på märklinchassie)
SJ Ra 846, i ursprunglig livré. (AC, på märklins Rc-chassie)
NSB dieselmotorvagn BM 88b (DC)
SSS (Sundsvall) spårvagn nr 55 (statisk modell). Europas längsta.....
Och till sist N-skala:
HNJ snabbmotorvagn litt Yho (Tomitec-drivning)
Re: Rapport från en byggbänk
Jörgen,
Som alltid fantastiskt fina och intressanta modeller.
Ber att få önska dig ett Gott Nytt År, och fortsatt lycka till med firman!
Chassiedonatorn till Ra i leveransutförande är inhandlad. Ska bara återförpackas och vederbörligt fraktas till Tumba!
Bästa hälsningar Thomas
Som alltid fantastiskt fina och intressanta modeller.
Ber att få önska dig ett Gott Nytt År, och fortsatt lycka till med firman!
Chassiedonatorn till Ra i leveransutförande är inhandlad. Ska bara återförpackas och vederbörligt fraktas till Tumba!
Bästa hälsningar Thomas
Re: Rapport från en byggbänk
Gott Nytt på dej du med Jörgen!
Måste säga att jag fascineras så av din konst att få till de välvda formerna! Och färgsättandet!
Måste säga att jag fascineras så av din konst att få till de välvda formerna! Och färgsättandet!
Kom ihåg att komma ihåg.
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Rapport från en byggbänk
Oj... H17.. Varför såg vindrutan (-rutorna) ut så? Skulle man kunna luta sig fram och se hur nära nånting man var?
.. Joo, Gott Nytt År!!! på dig, och tack för att du gör modeller så man får se hur sånt man aldrig sett, faktiskt såg ut.
.. Joo, Gott Nytt År!!! på dig, och tack för att du gör modeller så man får se hur sånt man aldrig sett, faktiskt såg ut.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Tackar! Rutorna på H17B har jag också gått och grunnat på. Ser alldeles för tilltänkt ut, för att bara vara något modenyck...Arne Lindgren skrev:Oj... H17.. Varför såg vindrutan (-rutorna) ut så? Skulle man kunna luta sig fram och se hur nära nånting man var?
.. Joo, Gott Nytt År!!! på dig, och tack för att du gör modeller så man får se hur sånt man aldrig sett, faktiskt såg ut.
Samma "glasmästarglädje" kan man även finna på kontinenten - på t ex äldre italienska stadsbussar!
Då inväntar jag med spänning ett paket från södra skåne. Bra att veta att man har jobb även under 2014!arcego skrev:Jörgen,
Som alltid fantastiskt fina och intressanta modeller.
Ber att få önska dig ett Gott Nytt År, och fortsatt lycka till med firman!
Chassiedonatorn till Ra i leveransutförande är inhandlad. Ska bara återförpackas och vederbörligt fraktas till Tumba!
Bästa hälsningar Thomas
Hälsar Jörgen (från ett nyårs-städat byggbord)
http://jorgenedgar.se/bestall.html
http://jorgenedgar.se/galleri/galleri.html
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
God afton!
Här kommer ett uppsamlingsheat... Lite ur produktionen från vintern/våren.
Först ut några H0-alster:
NSB:s trevliga rälsbuss BM 87
En till norsk, NSB skiftetraktor Skd 221
Spårvagnar från Trondheim. Den skarpögde noterar att båda är nr 4 (två norska beställare som ville ha varsin, såklart!)
Scania Vabis L60
Stockholms Spårvägars litt A24 "ängbyvagn" (vitrinmodell)
SSLidJ (Lidingöbanan) litt A24. Färgen benämnes Venetianskt röd, hoppas jag träffat någorlunda rätt. (Vitrinmodell)
SL Roslagsbanan litt X10p + UBxp (vitrinmodeller, men förberedda för motorisering)
Dito, komplett tåg: X10p+UBp+UBxp
N-skala:
SJ Z66. Under kåpan hittar vi en Minitrix-drivning.
Green Cargo Z70 (vitrinmodell)
Skala TT, !:120
Kåpor till SJ B7
Kåpor till SNCF TGV-Duplex
Lite nya bussar har också blivit till sen sist, kommer strax i min busstråd.
Här kommer ett uppsamlingsheat... Lite ur produktionen från vintern/våren.
Först ut några H0-alster:
NSB:s trevliga rälsbuss BM 87
En till norsk, NSB skiftetraktor Skd 221
Spårvagnar från Trondheim. Den skarpögde noterar att båda är nr 4 (två norska beställare som ville ha varsin, såklart!)
Scania Vabis L60
Stockholms Spårvägars litt A24 "ängbyvagn" (vitrinmodell)
SSLidJ (Lidingöbanan) litt A24. Färgen benämnes Venetianskt röd, hoppas jag träffat någorlunda rätt. (Vitrinmodell)
SL Roslagsbanan litt X10p + UBxp (vitrinmodeller, men förberedda för motorisering)
Dito, komplett tåg: X10p+UBp+UBxp
N-skala:
SJ Z66. Under kåpan hittar vi en Minitrix-drivning.
Green Cargo Z70 (vitrinmodell)
Skala TT, !:120
Kåpor till SJ B7
Kåpor till SNCF TGV-Duplex
Lite nya bussar har också blivit till sen sist, kommer strax i min busstråd.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Din produktivitet är häpnadsväckande Jörgen! Har du koll på hur många fordon du byggt totalt?
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Tack Du, det gäller ju att hålla en viss styrfart när man har detta som levebrödJohan Molin skrev:Din produktivitet är häpnadsväckande Jörgen! Har du koll på hur många fordon du byggt totalt?
En del av arbetstiden går åt att jaga material (ritningar, bilder etc) till framtida beställningsjobb. Så när det är dags för bygge, bör allt finnas samlat.
Modeller åt mej själv (vitrinmodell-samlingen i N-skala) byggs det inte lika frekvent numera:
Tiden räcker inte till, skulle behöva ytterligare två händer... De sista 2 veckorna har jag iaf fotat om alla tyska lok & motorvagnar i samlingen, Se här: http://jorgenedgar.se/tys/galleri/tyskland.html
Alla mina ungdomssynder ordnat efter "Baureihe". Plus lite DB-nyheter sedan 5 år t´baks.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Goderafton!
Det var ett tag sen det kom ett livstecken från arbetspulpeten. Man har liksom haft fullt upp. Barnbarn och bygge av växthus i (båda i skala 1:1) tar ju sin lilla tid, gudbevars.
Här några av modellerna som skruvats ihop sen sist.
H0:
SJ elrevisionsvagn Qgz-ä (typ Hilding Carlson, 2-räls)
NSB Lm2, norsk motsvarighet till SJ-krabaten ovan (2-räls).
NSB Skd 220 (2-räls).
SL X60, statisk displaymodell.
SJ kalkvagn Udg, typ "Rättvik".
DSB S-tog typ MC/FC (3. generationen). Statisk modell.
Plattformstruck (KVAB) med bagagevagn.
N-skala:
Paris Metro: olika vagnstyper ur 1. generationen (Sprague Thomson). Tomytec-drivning.
Skala 1:50:
Oslo T-banen, senaste vagnen, typ MX 3000. Statisk.
Transportband "Stacker 230" 23 m.
En del bussar har också producerats, men de tänker jag visa senare
Det var ett tag sen det kom ett livstecken från arbetspulpeten. Man har liksom haft fullt upp. Barnbarn och bygge av växthus i (båda i skala 1:1) tar ju sin lilla tid, gudbevars.
Här några av modellerna som skruvats ihop sen sist.
H0:
SJ elrevisionsvagn Qgz-ä (typ Hilding Carlson, 2-räls)
NSB Lm2, norsk motsvarighet till SJ-krabaten ovan (2-räls).
NSB Skd 220 (2-räls).
SL X60, statisk displaymodell.
SJ kalkvagn Udg, typ "Rättvik".
DSB S-tog typ MC/FC (3. generationen). Statisk modell.
Plattformstruck (KVAB) med bagagevagn.
N-skala:
Paris Metro: olika vagnstyper ur 1. generationen (Sprague Thomson). Tomytec-drivning.
Skala 1:50:
Oslo T-banen, senaste vagnen, typ MX 3000. Statisk.
Transportband "Stacker 230" 23 m.
En del bussar har också producerats, men de tänker jag visa senare
Re: Rapport från en byggbänk
Man blir mållös!
Mats
Mats
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Tackar!
Modellerna är beställningsjobb byggda i ett ex, "ur hand i mun". Det är knappt jag hinner plåta, innan jobben packas och postas.
Plattformstrucken byggdes dock i ett större antal till mitt lilla lager http://jorgenedgar.se/bestall.html.
Lagermodellerna - mestadels bussar i H0 och N - tar jag med till Modelltåg 14 den 11-12 okt, och givetvis till MJ Hobbymässan i Älvsjö
Håller även på och filar på en liten hemlighet, som ska presenteras därstädes...
Modellerna är beställningsjobb byggda i ett ex, "ur hand i mun". Det är knappt jag hinner plåta, innan jobben packas och postas.
Plattformstrucken byggdes dock i ett större antal till mitt lilla lager http://jorgenedgar.se/bestall.html.
Lagermodellerna - mestadels bussar i H0 och N - tar jag med till Modelltåg 14 den 11-12 okt, och givetvis till MJ Hobbymässan i Älvsjö
Håller även på och filar på en liten hemlighet, som ska presenteras därstädes...
Re: Rapport från en byggbänk
Vaaa, den missade jag trots att vi tog i hand och allt!Jörgen Edgar skrev: Håller även på och filar på en liten hemlighet, som ska presenteras därstädes...
Bilder, bilder, bilder!!
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Hallå Arcego!arcego skrev:Vaaa, den missade jag trots att vi tog i hand och allt!Jörgen Edgar skrev: Håller även på och filar på en liten hemlighet, som ska presenteras därstädes...
Bilder, bilder, bilder!!
"Lilla hemligheten" bestod av 2 olika lingrävare, en välkänd baklastare (Volvo BM) samt en lika välkänd SJ perrongtruck... som en liten test i H0.
Till MJ-hobbymässan förra helgen tog jag med lagret, och *Schlabonk* sa det och allt såldes slut under lördagen
Ritningar och mallar har jag kvar - så det är väl bara att spotta upp sej och göra fler inför kommande marknader.
Bilder på ovanstående vehiclar kommer strax, jag lovar
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Här bilder på H0-alstren:
Lingrävare Åkerman 750. Notera frånvaron av linor, dessa får man "föreställa sej" Jämför utelämnade kontaktledningar på många H0-banor.
På nedre bilden syns Åkermannen i arbete på en modul under Modelltåg-14 i Gävle...
Lingrävare Landsverk L-58
Baklastare Volvo BM LM 620
Sist men minst:
Plattformstruck typ Kalmar (redan visad bakåt i tråden). Längden blir endast 27 mm i H0!
Lingrävare Åkerman 750. Notera frånvaron av linor, dessa får man "föreställa sej" Jämför utelämnade kontaktledningar på många H0-banor.
På nedre bilden syns Åkermannen i arbete på en modul under Modelltåg-14 i Gävle...
Lingrävare Landsverk L-58
Baklastare Volvo BM LM 620
Sist men minst:
Plattformstruck typ Kalmar (redan visad bakåt i tråden). Längden blir endast 27 mm i H0!
Re: Rapport från en byggbänk
Dom är verkligen tuffa grävarna!
En sån där LM620 har man rattat ett otal timmar på olika byggen i stan... Trevligt att du gjort en, snygg blev den!
En sån där LM620 har man rattat ett otal timmar på olika byggen i stan... Trevligt att du gjort en, snygg blev den!
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Rapport från en byggbänk
Snyggt baklast traktorn och haft tillverkat i Skellefteå.
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Tackar, jo baklastaren var en nyhet, något jag aldrig snickrat ihop tidigare. Visste ej så mycket om förebilden heller - mer än att det funnits många olika varianter på´n.alsum skrev:Snyggt baklast traktorn och haft tillverkat i Skellefteå.
Lite googlande gav vid handen att just LM620 var den modell som levererats i överlägset flest ex = mest utbredda! (Hur sökte man info förr, innan internet...?)
Som sagt, man har fått blodad tand och det kommer byggas fler i baklastare H0 (troligen oxå i N). Och fler lingrävare, och...
Re: Rapport från en byggbänk
Fantastiskt vilka snygga modeller! Förstår inte hur du kan få till det så snyggt.
Baklastaren är ju en riktig skönhet. Tror de flesta har ett förhållande till en sådan på något sätt. Hos mig betyder det att det står en hos grannen med gafflar för lyftning av pallar. Sedan, det där med linor...
Jag gissar att du redan testat töjbar tråd utan framgång... Heavy kanske annars kan simulera vajer? http://www.berkshirejunction.com/ezline.html ?
Baklastaren är ju en riktig skönhet. Tror de flesta har ett förhållande till en sådan på något sätt. Hos mig betyder det att det står en hos grannen med gafflar för lyftning av pallar. Sedan, det där med linor...
Jag gissar att du redan testat töjbar tråd utan framgång... Heavy kanske annars kan simulera vajer? http://www.berkshirejunction.com/ezline.html ?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Jörgen Edgar
- Inlägg: 150
- Blev medlem: 28 jan 2013, 23:00
- Ort: Tumba
- Kontakt:
Re: Rapport från en byggbänk
Mitt förhållande till baklastare (som parvel) var komplicerat; varför dom åkte baklänges? Skopan tycktes monterad i fel ände... Men grymma var domP Falk skrev:Fantastiskt vilka snygga modeller! Förstår inte hur du kan få till det så snyggt.
Baklastaren är ju en riktig skönhet. Tror de flesta har ett förhållande till en sådan på något sätt. Hos mig betyder det att det står en hos grannen med gafflar för lyftning av pallar. Sedan, det där med linor...
Jag gissar att du redan testat töjbar tråd utan framgång... Heavy kanske annars kan simulera vajer? http://www.berkshirejunction.com/ezline.html ?
Tack för lin-tipset! Ska genast beställa och testa. Med linor ser modellerna troligen mer "riktiga" ut.