Toppbilden, visa:    


God föresats

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Svenne

God föresats

Inlägg av Svenne »

Det drar ihop sig till nytt år och vad är då mer naturligt än att formulera goda föresatser, som slutrökt, etcetera. Och sedan hålla sig hårt till dem.

Min goda föresats är för tredje året i rad att så ofta Vår herre vill och vädret tillåter, ta en hygglig promenad. Och inte bara det utan att också fotodokumentera den med några entusiasmerande bilder. Som kan rycka upp oss fåtöljrallarbenägna för en stund.

En sund mj-själ i en sund mj-kropp! Glöm inte kameran!
Senast redigerad av Svenne den 30 dec 2011, 23:05, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Vi ser fram emot många fina nya bilder av GULLVOR, f.d. ÖSTERGÖTLAND, liksom av de många andra fina motiv som du och andra bidragit med genom åren!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

God föresats har mycket goda förutsättningar att bli en riktig långkörare här på Mötesspåret. Ämnet är outtömligt! Själv tänker jag ge mig ut med kameran här ute på Österlen idag.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Bild

Dagens goda föresats ledde ner till ett upproriskt Bornholmsgatt.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: God föresats

Inlägg av HJP »

*
Senast redigerad av HJP den 08 mar 2013, 17:31, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

En ordentlig promenad gör stor nytta, så denna tråd är verkligen att förena nytta med nöje!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

HJP skrev:
Svenne skrev:Det drar ihop sig till nytt år och vad är då mer naturligt än att formulera goda föresatser, som slurökt, etcetera. Och sedan hålla sig hårt till dem.

Min goda föresats är för tredje året i rad att så ofta Vår herre vill och vädret tillåter, ta en hygglig promenad. Och inte bara det utan att också fotodokumentera den med några entusiasmerande bilder. Som kan rycka upp oss fåtöljrallarbenägna för en stund.
****
Normalt sett ger jag inga nyårslöften, men dina skulle jag kunna ställa upp på. De är inte storvulna, men mycket bra för det allmänna välbefinnandet.
Svenne skrev:En sund mj-själ i en sund mj-kropp! Glöm inte kameran!
****
Den där mj-kroppen, är det en Preisergubbe ;) ;) ;)

HJP
Trevligt HJP!

Ser fram mot dina bildfångster. /// Ja, här sitter han och läskar sig i Ljusnäs på Järnvägs.

Bild

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: God föresats

Inlägg av HJP »

.
Senast redigerad av HJP den 29 nov 2014, 15:07, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: God föresats

Inlägg av HJP »

.
Senast redigerad av HJP den 29 nov 2014, 15:08, redigerad totalt 3 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Knappast! Det något överraskande är att jag tycker han ser ut som Tom Waits! Är det hälsingeluften som gör att man får så raspig röst?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

HJP skrev: Normalt sett ger jag inga nyårslöften, men dina skulle jag kunna ställa upp på. De är inte storvulna, men mycket bra för det allmänna välbefinnandet.
Håller med, det gäller att vara seriös i sina nyårslöften. Därför brukar jag avstå!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Bild

På tal om seriös så tog jag även det här fotot igår alldeles i närheten av Dag Hammarskjölds fiskarstuga. Han bodde ju egentligen aldrig på det välkända Backåkra, utan i den enkla stuga som ligger alldeles i närheten av den här klassiska skånelängan vid Sandhammaren.

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Verkligen vackert och charmigt i östra Skåne också, Rikard. Nu har du utmanat oss på allvar.

PS t HJP och Johan / Året är 1948. Hotellgästen är Harry Brylgren. Röstläge okänt. Drycken kan i "värsta fall" vara något åt lättgroggshållet. / DS

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: God föresats

Inlägg av HJP »

.
Senast redigerad av HJP den 29 nov 2014, 15:08, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Aj då, ja då är det fysiskt omöjligt eftersom Tom Waits föddes året därpå. Å andra sidan är det många genom åren som försökt imitera honom så varför inte? :roll:

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Bild

Dagens goda föresats, ja det blir flera om dagen när man har sådana varelser som på bilden ovan, innebar traskande i frostig ljung inte bara för Molly och Totte (på bild) utan även för matte och husse.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

En fullkomligt underbar bild! Trånandet efter vovve väcks omedelbart till liv igen!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

I brist på charmiga objekt att fotografera, vill jag i alla fall visa att jag varit ute och rört på mig, åtminstone till Tantolunden.

Där kan man beskåda en uppsättning kryssväxlar, som möjliggör trafik "på tvären" mellan alla fyra spåren. Den observante ser att det delvis också gäller det femte spåret (och i förlängningen det sjätte). Dit får jag smyga in vid tillfälle. :oops:

Bild

Bild

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: God föresats

Inlägg av HJP »

*
Senast redigerad av HJP den 08 mar 2013, 17:32, redigerad totalt 3 gång.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av H0n3 »

Då får vi säga Gott Slut och ett Gott Nytt År!

Hoppas du får gott om tid att ägna dig åt tåg i mindre skalor närhelst andan faller på.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: God föresats

Inlägg av Stefan Jönsson »

Hoppas, precis som Peter, att du får gott om tid för de små tågen 2012 HJP!

Tänker själv försöka ta lite fler bilder som platsar i den här tråden under kommande år.

Önskar alla ett Gott Nytt År!

Stefan

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: God föresats

Inlägg av HJP »

*
Senast redigerad av HJP den 08 mar 2013, 17:33, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av perjan »

Känns bra att börja året med ett nytt forum med förhoppningen att vi får ut det bästa av vad ett MJ-forum kan ge och själva se till att filtrera bort det som varit mindre önskvärt i andra MJ- forum.
Ibland svårt att ”hålla sig på mattan” men det får väl bli mitt nyårslöfte i detta sammanhang.
Jag har bytt användarnamn ”Alias” från ”PAJ2”från tidigare forum. Ett namn som kom till av en olyckshändelse och inte gick att ändra. Jag har sett att fler gjort detsamma.
Ett Gott Nytt År till alla MJ-rallare
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Ett Riktigt Gott Nytt År önskar även jag till käre Hans! Är faktiskt t.o.m. lite avundsjuk, men jag har ju fått din historia berättad, och hoppas med den bakgrunden att detta blir jättebra. Gott Nytt År, och Många Goda nya år framöver!

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: God föresats

Inlägg av bermod »

Ja då har det tillkommit en till i den växande skaran av sammhällsonytiga personer,HJP välkommen i gänget.
:D :D :D
Vill också önska alla ett gott nytt år och intiativtagarna till forumet all lycka till,skall försöka bidra med lite också när byggglglädjen har kommit tillbaks till 100%. :mrgreen:
bermod

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: God föresats

Inlägg av HJP »

.
Senast redigerad av HJP den 29 nov 2014, 15:10, redigerad totalt 1 gånger.

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

HJP skrev:Ja, Svenne, där har jag kryssat på längden och tvären åtskilliga gånger, under årens lopp. Jag har känt att du stampat i golvet, när du tycker att vi väsnats för mycket och stört friden i idyllen Ljusnäs. Då har jag alltid försökt att ta på "silkesvantarna" ;)
Nu är det emellertid färdigkryssat, för i dag - nyårsafton 2011 - är min sista anställningsdag. Sista tåget kördes dock redan 22 december.
Jag tackar för den hänsynen. Om alla lokförare tänkte så ändå. :roll: Som du vet ligger spåren på Sst på någon extra tjock betuniummatta (eller vad det kan vara?). Så det blev en besvikelse, när vi flyttade hit, att man inte hörde ett endaste dunk från tågen. Om du har vägarna förbi, får du gärna komma upp och kolla.
Ibland i vargtimmen anar jag visserligen något längre godståg på genomresa :) Men det kan lika gärna vara fläktsystemet i fastigheten. :(
HJP skrev: Bild
Här står jag vid mitt sista tåg, någonsin(?) i Östertälje och inväntar avgångstid. Passade på att göra ett självporträtt som minne. Jag har alltså inte varit ute med kameran just i dag, men nyårslöftet behöver man inte hålla förrän imorgon ;)
Kanske är inte dessa tåg så charmiga, men de är mycket bra att köra, och enkla att handha vid avställning, klargöring etc. Mycket fel är det, tyvärr, men vi får hoppas att SL/STÅG kommer tillrätta med problemen.

Passar på att tillönska Mötesspåret med alla sina deltagare, ett GOTT NYTT ÅR!

HJP
Tack detsamma! X60 är inte så dumma att åka i heller. :)

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: God föresats

Inlägg av Draken Puff »

Bortplockat pga avsaknad av bilderna.
Puff
Senast redigerad av Draken Puff den 02 dec 2012, 08:23, redigerad totalt 1 gånger.
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: God föresats

Inlägg av HJP »

*
Senast redigerad av HJP den 08 mar 2013, 17:34, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Cor van der Meijde »

Bild
Mycket välstånd och lycka för alla i 2012.

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: God föresats

Inlägg av Stefan Jönsson »

Välkommen till Mötesspåret, Cor!

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: God föresats

Inlägg av Draken Puff »

I second that
Puff the Dragon
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Härliga bilder, Puff, HJP och Cor!

Själv skäms jag för årets första promenadbild: "Gullvor in the Rain." Ingen blir ju glad av den, knappast ens Johan?

Bild

Men man kan ju inte överge den goda föresatsen första dan, bara för att stockholmsvädret är uselt. :x

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Alla bilder på flytetyg är mycket uppskattade, och inte minst då förstås Gullvor, som såväl i sin ursprungliga skepnad som lastångaren Östergötland, som senare som totalombyggd till lastmotorfartyg under sitt första artistnamn Trellevik var en flitig besökare i Hästholmen!

Bild
Lastångaren Östergötland, byggd redan 1888! Inte lätt att känna igen Gullvor här!

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: God föresats

Inlägg av HJP »

*
Senast redigerad av HJP den 08 mar 2013, 17:35, redigerad totalt 1 gånger.

Jan B
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 dec 2011, 08:50

Re: God föresats

Inlägg av Jan B »

En promenad på Halleberg på nyårsaftonens eftermiddag.

http://www.flickr.com/photos/66436609@N ... hotostream

Kan man bygga en modell av denna bänk tro?
/Jan
edit: bilden fick bli en länk då jag inte fick det att fungera annars.
Normalspår Bergslagernas järnvägar
Smalspår Uddevalla-Lelången banan
http://www.lelangenbanan.se/

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: God föresats

Inlägg av Draken Puff »

Ta ett snack med Sture, Han fixar det medan färgen på stationshusets stuprör torkar :)
Puff
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

Sture Bylén

Re: God föresats

Inlägg av Sture Bylén »

Draken Puff skrev:Ta ett snack med Sture, Han fixar det medan färgen på stationshusets stuprör torkar
Visst! Bänken skulle väl platsa ganska bra här:
Bild

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Från Skinnarviksberget kan man få mycket i sikte, t.ex. Långholmen, Västerbron och Marieberg.

Bild

Eller Stadsholmen och Ludvigsberg.

Bild

Eller Ludvigsberg och Stadshuset.

Bild

Eller City ovanpå Münchenbryggeriet.

Bild

Eller en liten fin röd villa.

Bild

Eller ett inspirerande tegeltak.

Bild

Inte för att januarisolen visade sig onödigtvis mycket, men det var lugnt och stilla.

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: God föresats

Inlägg av Stefan Jönsson »

Fina bilder, Svenne!

Inte dimmigt i huvudstaden, som här, sex mil norrut.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Blir ju bara tvungen att notera, att vid Klara Strand, längst till höger, ses gamla s/s Drottningholm, och till höger om henne m/s Mälar Victoria (jag tror att Strömma Kanalbolaget var tvunget att döpa henne så, då Waxholmsbolaget fortfarande hade tjing på namnet Victoria efter denna båt som kom att bli legendarisk på traden Stockholm - Vaxholm:

Bild
Bilden härstammar från:
http://www.skargardsbatar.se/victoria_1881/
En förnämlig plats att leta efter era favoriter bland passagerarfartyg på Sveriges inre vatten, vare sig ni bor i Kalmar, Karlskrona, Växjö, Göteborg, Motala (!) eller, till äventyrs, Stockholm...

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: God föresats

Inlägg av Jan »

På väg till matbutiken i förmiddags gick jag en extra runda och passerade då ett par av stadens sevärdheter.

Först ut är "La Maison Espagnole" som är ett minne från spanjorernas ockupation under 1600-talet. Huset används numera som turistbyrå.

Bild

Till sist kommer ett par bilder på rådhuset. En del av juldekorationerna är fortfarande kvar.

Bild

Valenciennes, en fransk stad som ligger i närheten av den belgiska gränsen, har under århundradena varit hårt drabbat av alla krig. Andra världskriget var inget undantag. Bombanfall och bränder förstörde rådhuset och det enda som kunde räddas var framsidan. Bakom "kulissen" byggde man upp mer moderna (och betydligt fulare) administrationslokaler.

Bild

Jag får återkomma med lite bilder på järnvägen och de relativt moderna spårvagnarna vid ett annat tillfälle.

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Samma skitväder där som här, tydligen! Iofs mycket bättre än snö när vi befinner oss så här lite mer söderut!

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Hej allihop ! Nu har jag oxå hittat hit. Tack för mail och telefonsamtal som visat vägen.
Med mina forumbröder behöver jag inte Facebook eller liknande.
Eftersom det var fint väder i dag blev det några bilder.

Bild
Först en koll hur det går med arenabygget. De vita grejorna till höger antar jag ska bilda det öppningsbara taket.

Bild
Så här ser det ut från andra hållet.

Bild
Vill man se bygget lite mer från ovan kan man åka upp på grannen.

Bild
Nästa etapp blev i Hammarby Sjöstad (med spårvagn) där denna kran sparats. Den har fasadbelysning.

Bild
De boende i Hammarbyhöjden (som ligger rakt bakom mig) kallade klockan på Sofia kyrka för köksklockan. Köken var vända mot norr.

Bild
Är man i Hammarby Sjöstad så hör det till att skicka en hälsning till Johan. Eller hur?
Rune.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Fint väder i Stockholm men även snöfritt! Vad säger ni om det 08:or?

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: God föresats

Inlägg av Stefan Jönsson »

Här, en bit norr om Stockholm, har vi faktiskt en eller två cm snö! 8-)

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: God föresats

Inlägg av Jan »

1956 skrev:Samma skitväder där som här, tydligen! Iofs mycket bättre än snö när vi befinner oss så här lite mer söderut!
Jo, vädret har inte varit någon höjdare den senaste veckan. Vi hade stormvindar kombinerat med kraftigt regn. Paraply var uteslutet eftersom det skulle blåst sönder men det hade nog inte gjort så stor nytta ändå eftersom vinden gjorde att det regnade på tvären. Man var rejält blöt när man kom hem från jobbet. Nu på eftermiddagen har faktiskt solen kommit fram och det finns hopp om att våren skall infinna sig trots allt.

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Tack Rune! Ännu ett fint kort till samlingarna! GULLVOR känns snart som enda kvarvarande representanten för sjöfarten på Vättern. Det finns en annan gammal lastbåt som heter SVANEFJORD som ligger ute vid Oaxen någonstans, men den tycks vara bortom all räddning nu.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av ollef »

Hej, god vänner.
Får så här efter helgerna önska er en god fortsättning på året.
Var kan det så här i början på året vara lämpligare att börja att börja än under "God förutsats"

Idag kom hustrun och jag äntligen till skott för den lilla fotoutflykt som vi haft som föresats att göra under ledigheten.
Vi skulle inte fara så långt, bara ett par mil, till sjön Nadden strax norr om Ramnäs längs Kolbäcksån.

I den låga förmiddagssolen skimrade den frostnupna strandkanten förtrollat.

Bild

Längs den smala remsan melllan riksväg 66 och Kolbäcksån lyste solen på stubbar och tuvor på den frusna sankmarken på vägen mot vårt mål.

Bild

Det var hit vi var på väg, till mitt favoritruckel, en förfallen fiskebod nere vid vattnet.
Vi har varit här tidigare några gånger och fotograferat huset.
Än så länge står det upp, men hur länge kan man undra.

Bild

Förra vinterns tunga snölager hade förvärrat lutningen...............

Bild

Viss försiktighet kan vara lämplig när man vill undersöka insidan

Bild

Den gröna mossan bröt av mot de hårt frostklädda lavarna på tegelpannorna.

Bild

Vid huset finns också en båt i samma stil.

Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Sista fotot i sviten är en grafisk höjdare!

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"