Toppbilden, visa:    


God föresats

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: God föresats

Inlägg av thorpe »

E´re Frelins i Orsa?

Sture Bylén

Re: God föresats

Inlägg av Sture Bylén »

thorpe skrev:E´re Frelins i Orsa?
ford1929 skrev:Rättvik
Nej grabbar, bättre upp!
Utanför själva resmålet står nu vår röda Volvo på denna, i dubbel bemärkelse, dystra parkering.

Bild

Sikforsände
Inlägg: 94
Blev medlem: 17 jan 2012, 16:18

Re: God föresats

Inlägg av Sikforsände »

Dalhalla?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Utanför själva resmålet står nu vår röda Volvo på denna, i dubbel bemärkelse, dystra parkering.
Ah, jag anar att "Var Tjänstemans Förmån" är parkerad på helig mark - saxofonisternas Mekka!!! :mrgreen:

Detta är enligt min tro den parkeringsplats som anlagts i Älvdalen på en utfyllnad av träkkspill!!! [JC_doubleup.gif] Presenten från döttrarne var ett besök på Hagströms-muséet i sagda ort, inte sant?
Also sprach der Matserschmitt!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: God föresats

Inlägg av PeO »

Sture Bylén skrev: Bild

Men vilket är resans huvudmål?
Tillåt mig gissa, det var inte lokalen tvärs över gatan :mrgreen: utan lite längre åt höger, men vilken sida gatan?

Sture Bylén

Re: God föresats

Inlägg av Sture Bylén »

PeO skrev:Tillåt mig gissa, det var inte lokalen tvärs över gatan utan lite längre åt höger,
Helt rätt PeO. Hit gick utflykten:

Bild
Mölle-Mats skrev:saxofonisternas Mekka!!!
Varför ett porfyrmuseum skulle vara ett Mecka för saxofonister går över mitt förstånd. :?
Men å andra sidan är det också mycket annat som går över mitt förstånd vad gäller det instrumentet. :mrgreen:

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: God föresats

Inlägg av thorpe »

Ah, Älvdalen! Denna sprakande bygd fylld av porfyr, Lena Willermark och Hagströms DRAGSPEL.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:saxofonisternas Mekka!!!
Varför ett porfyrmuseum skulle vara ett Mecka för saxofonister går över mitt förstånd. :?
Men å andra sidan är det också mycket annat som går över mitt förstånd vad gäller det instrumentet. :mrgreen:
Det är mycket som övergår ditt förstånd, inte bara det ädla musikinstrumentet saxofon! Men den här gången har du väl åter igen medvetet valt att "göra en MMM" (som inte står för Mad Maniac Mats den här gången, är det väl bäst att tillägga!!!) - jag gav ju förklaringen till "saxofonisternas Mekka" i mitt förra inlägg ovan ... :roll:
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: God föresats

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:jag gav ju förklaringen till "saxofonisternas Mekka" i mitt förra inlägg ovan
Hm... jag förstår nog inte riktigt, ändå.... Kan du ta det en gång till??


Och medan Mats jobbar med detta kan vi andra gå vidare.
PeO skrev:Tillåt mig gissa, det var inte lokalen tvärs över gatan utan lite längre åt höger,
Ja, mycket riktigt, om man vrider sig lite till höger ser man porfyr-museet en bit ner.

Bild

Men vänta nu, inte bara porfyrmuseum, jag råkade visst skymma en del av texten när jag poserade på en tidigare bild.

Bild


Skyltat även uppe på huvudgatan, förstås.

Bild


Och staty av grundaren som här får lite hjälp med tangenterna.

Bild

Bild

I museets entré fanns en riktigt bra modell av de gamla industrilokalerna.

Bild

Efter det att jag fotograferat modellen i entrén upptäckte jag att det fanns skyltar med ”Fotografering förbjuden” överallt i museet. Sådant ska förstås respekteras men jag kunde inte motstå lite civil olydnad när jag såg denne kollega och förebild i naturlig storlek.

Bild

Det var givetvis mycket intressant att besöka detta museum som stått på min önskelista i många år.
Museets Hagström-avdelning var uppdelad i två avdelningar: dragspel och gitarr. När pop-epoken tog sin början upphörde efterfrågan på dragspel. En av fabriksbyggnaderna revs för att ge plats åt parkeringsplatsen och tusentals osäljbara dragspel vräktes ner i gropen och schaktades över. Produktionen växlades över till elgitarrer. Dessa gitarre kom att användas av många världsstjärnor, t. ex Elvis.

Men jag tycker att museet kunde hottas upp på ett par punkter:

Mina döttrar påpekade att det var lite märkligt med ett musikinstrument-museum som var alldeles dödstyst. Inte en ton hördes. De föreslog att jag skulle ställa mitt ”know how” från modelljärnvägen till förfogande och hjälpa till att installera diverse ”Jularbo-knappar” i museet. Och visst, lite interaktivitet skulle inte skada.

Och så det här med fotoförbudet: Varför?? Jag pratade med en kvinna i receptionen om detta och påpekade att på Abba-museet ser man i stället fotograferandet som en del av besöket. Hon berättade att förbudet bland annat berodde på önskemål från personer som lånat ut föremål till museet. Men hon talade om att det fanns långt framskridna planer på att ställa ut gitarrer och dragspel som man skulle få hålla i och fotograferas tillsammans med.

En speciell avdelning av museet som inte väckte något speciellt intresse hos mig var där man redovisade vilka bröllopsgåvor Carl Filip och Sofia fått av Älvdalens kommun......

Avslutar med en bild på bakelsen jag inmundigade till kaffet.

Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:jag gav ju förklaringen till "saxofonisternas Mekka" i mitt förra inlägg ovan
Hm... jag förstår nog inte riktigt, ändå.... Kan du ta det en gång till??
...
En av fabriksbyggnaderna revs för att ge plats åt parkeringsplatsen och tusentals osäljbara dragspel vräktes ner i gropen och schaktades över.
Tja, du gav ju svaret själv, så jag känner nog att - fattar du inte ens nu, så kommer du aldrig att fatta! :roll:

Och - även om du försökte luras med Porfyr-muséet, så var jag "rätt po de" med min gissning om att det verkliga ändamålet med Älvdalen-resan var ett besök på Hagströms-muséet! En eloge till dina döttrar, en bättre present hade de inte kunnat finna till sin gamle far! [JC_doubleup.gif]

Hagströms har ju inte bara tillverkat dr-gsp-l, elgitarrer och elbasar. Företaget drev ju även musikaffärer runt om i vårt avlånga land, och jag köpte min Selmer tenorsaxofon hos Hagströms Musik i Uppsala för 35 år sedan! 8-)

Och nu spårar det ur igen ...
Kombinationen Hagströms, dr-gsp-l och bakelser får mig osökt att tänka på min mors halvsyster Gullan, vars man Roland var en i brödraskaran Hagström som bedrev Hagströms Bageri och Konditori i Klippan. Och vem som var Gullans far och vad han trakterade för "musik""instrument" i sin ungdom, innan han kom på bättre tankar, behöver jag väl inte nämna va?
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: God föresats

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:Och nu spårar det ur igen ...
Yes! :D
Vad vore väl Mötesspåret..... ? [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:
Mölle-Mats skrev:Och nu spårar det ur igen ...
Yes! :D
Vad vore väl Mötesspåret..... ? [JC_doubleup.gif]
Vi försöker väl ta oss tillbaks upp på spåret igen då ... :mrgreen:

För alla oss som ännu inte haft förmånen att besöka Hagström-muséet i Älvdalen, så finns en intressant sammanfattning av företagets och dess produkters historia att läsa på Wikipedia:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hagstr%C3%B6m
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

I går var det dags för den årliga färden i Fyrisån och vidare över "Grodhavet" till Stockholm.

Bild
Innan resan börjar ska det vara fika på Fågelsången. I år var bakelsen en groda.

Bild
Här kommer färdmedlet glidande.

Bild
Sista bron innan Mälaren, Flottsundsbron som ska ersättas med en ny. Kanske det inte kan bli någon resa nästa år.

Bild
Uppehåll i Sigtuna. Bara en bild, en så snygg husknut har jag inte sett tidigare.

Bild
En av de mindre öarna i Mälaren.

Bild
Nytt för i år, uppehåll vid Görvelns slott.

Bild
Omöjligt att plåta huvudbyggnaden, det fick räcka med ena flygeln.

Bild
Vi närmar oss Lövsta. Jag tror att detta är skolan som Gunnar Emanuel Sträng gick i.

Bild
Här passerar vi under Essingeleden. Ett kort ögonblick kan man se huset med lökkupolen i Gröndal.

Bild
Nu är vi på väg att gå under Årstabroarna i den farled som varit avstängd när nya bron byggdes.

Bild
Ibland möter vi såna här smycken. Beklagar betongklumpen bakom.

Bild
Här tar vi tre broar i rask följd. Johanneshovsbron ser man bara ett ben av, sedan Skanstullsbron och så den
öppningsbara Skansbron. Vi klarade oss utan öppning, men slussning ut i Saltsjön blev det.

Bild
En hamnkran har bevarats i Hammarby sjöstad. För tillfället oklottrad. Bara Danviksbron kvar (ingen bild)
Vi passerade 18 broar varav 4 fick öppnas. En härlig söndag ombord.
/Rune.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Underbart resereportage Rune, massor av nostalgikickar att återse dessa härliga miljöer från start till mål (även om jag väl mestadels färdades på broarna och inte under dem)! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Som alltid Rune! Du får en att känna att man var med fast man inte var där! [JC_doubleup.gif]
Hotar man att stängas farleden till Uppsala? :shock:

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Farleden till Uppsala kommer inte att stängas för gott. Under rivningen av gamla Flottsundsbron stängs den en tid.
Kanske kan man passera under tiden som nya bron byggs enligt Blidösunds kapten (och eminente guide).
/Rune.

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Dagens utfärd började med en promenad på Arsenalsgatan där jag såg detta skyltfönster.

Bild
Okänd skala.

Bild
En charter med Motala Express ska det bli.

Bild
Det blir mest bilder av fartyget ,för att visa hur fint det blivit. Vi börjar väl förifrån.

Bild
Babords sida på mellandäck. Som synes har vi inte lämnat kajen än.

Bild
Ett spel på akterdäck. Troligen renoverat.

Bild
Ett annat spel i fören.

Bild
Däcksindelningen är lite knepig på M E. Jag kallar detta huvuddäck. Till vänster maskinkappen.

Bild
Lite mer förut på samma däck.

Bild
Så tittar vi akterut på samma däck. Längst bort vid brandsläckaren är maskinnedgången.

Bild
Vi ska väl titta in i salongerna också. Observera klockan.

Bild
Klockan på nära håll, ser ju gammal ut. Men det står transistor på urtavlan. Den går några minuter efter.

Bild
En annan salong. Väldigt fina stolar.

Bild
En titt i maskinrummet hinns väl med. Jag skulle behövt en vidvinkel.

Bild
Maskintelegrafen är lagom stor för min kamera.

Bild
Den nya kondensorn som behövs för att köra i saltvatten.

Bild
Det blir bara en bild från färden. Här kommer vi ikapp briggen Tre Kronor.

Bild
Jag slutar med en bild av M E:s ovanliga ventilatorer. Resan gick förbi Vaxholm, genom Kodjupet runt Rindö och genom
Oxdjupet förbi Vaxholm och åter till Stockholm. Jag har gallrat hårt bland bilderna. Någon måtta får det vara.
Någonstans har jag en bild av en släplogg som finns i lastrummet, om så önskas kan jag leta reda på den.
/Rune.


Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Jag tänkte väl att du skulle uppskatta en hälsning från Motala Express, Johan.
/Rune.

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Det blev en liten promenad i dag. Måste ju kolla S:t Erik i G V-dockan.(ingen bild)

Bild
Vid Beckholmsbron låg Alba II och glänste.

Bild
Nedanför bron höll en and på att snygga till sig.

Bild
Utsikt mot Kastellholmen. Fr v Riddarholmskyrkan, Tyska kyrkan, Kastellet och Stadshustornet.

Bild
Sedan gick jag till Vasamuseet för att fika. Vid entrén finns denna "fontän". Sådana användes för att göra tunnlar i dyn under Vasa
inför bärgningen. Det är den gamla örlogsdockan som Vasa ligger i. Bra återanvändning.

Bild
Bordsdekoration i restaurangen.

Bild
Väldigt fina modeller som visar hur bärgningen gick till. En av tre som tydligt visar lyftet.

Bild
Sedan passerade jag ett museum som blivit smutsigt, eller ?

Bild
Sedan tog jag trikken till Kungstrådgården som det står på vagnarnas skyltar.
Ett lejon hos Karl XIII har fått en mössa inför vintern.
/Rune.

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: God föresats

Inlägg av TuveB »

Ska man fixa till S:t Erik o segla med henne igen? Kommer ihåg när hon var i Malmö i slutet av 90-talet.
#JB17

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Det lär bli alldeles för dyrt att få Sankt Erik (OBS! stavningen!) under ånga igen. Så några planer finns överhuvud taget inte i nuläget, har jag förstått.

S:t Erik är Marstrandsbolagets gamla passagerarbåt som nu seglar i Göteborg som "låtsas-ångare" - givetvis i Strömma Kanals regi. De är bäst i Skandinavien på att låtsas ...

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Johan har ju redan svarat. Jag kan tillägga att vid Sankt Eriks 100-årsfirande fick vi nöja oss med att se maskinen i sakta fart vid kaj.
/Rune.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Länge sedan jag gjorde något inlägg i den här tråden, men nu är det kanske dags!?! Har ju tillbringat rätt mycket tid med att skena (höhö) omkring som en rikoschetterande päronhalva på Hallandsåsen på sistone i syfte att dokumentera Hallandsås-banan innan den går i graven inom några veckor, och har då slagits av hur oerhört vackra omgivningar det är där på Bjärehalvön. Det är väl inte bara tåg och järnväg som fastnat på kamerans minneskort. Här kommer några smakprov på mina ”slaggprodukts-bilder”:

Fantastiska vyer uppifrån nordsidan av Nötte backar längs landsvägen över Hallandsåsen.
Bild

Bild

Lite vyer tagna vid södra infarten till Båstad via landsvägen från Förslöv över Nötte backar.
Bild

Bild

Bild

Bild

Så gav jag mig upp på den smala lilla vägen upp på Åsen från Grevie mot Bjäre Golfklubb, och fick de här fina vyerna över Grevie med omgivningar.
Bild

Bild

Så gav jag mig in i hjärtat av Sinarps-dalen, och här blev det mycket väntan på tåg – och jag passade på att fördriva väntetiden med att ta en närmare titt på landskapet och ”leka” lite med kameran.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Vi kan väl inte förbigå Hallandsås-banan helt, där den skär igenom Sinarpsdalen …
Bild

Sydvästra infarten mot Förslöv.
Bild

Vyer strax nedom krönet på Åsens nordsida, öster om Båstad – i fonden Laholmsbukten respektive södra Hallands slättlandskap.
Bild

Bild

Bild

Bild

Denna vackra Skånegård ligger högt där uppe på Åsen.
Bild

Och här lite vyer från södra sidan av Åsen i Nötte backar, i bakgrunen Skälderviken/Kattegatt och Kullaberg respektive Grevie kyrka.
Bild

Bild

Bild

Så råkade jag passera genom Förslöv i den lågt stående kvällssolen, och fick syn på Förslövs kyrka – bara att dumpa das Auto på närmaste lämpliga ställe och kliva ur och plåta!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Och tvärs över vägen ligger det vackra gamla kommunalhuset byggt 1907.
Bild

En rätt skön bild tycker jag, där kyrkan speglar sig i kommunalhusets fönster.
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Fantastiskt vacker kyrka och kommunhus. Att mura en så slät vägg med alla stenar i ytan.
Extra poäng för spegelbilden av kyrkan i fönstret. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
/Rune.

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Nu har jag googlat på Förslövs kyrka och även tagit en titt via Google Earth street view.
Du kom ju dit vid helt rätt tid på dygnet så du fick det fina kvällsljuset på kyrkan. GRATTIS !!
/Rune

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Underbart fint, Mats. Återförd och hänförd. [JC_doubleup.gif] Bokskogen toppade denna gång. :D

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: God föresats

Inlägg av jogra »

Minsann, väldans häftigs bilder Mazze! [JC_doubleup.gif]

Å visst, det där kommunhuset torde ju vara helt i stil med sånt som Hedemora Byggmäster gillar att knåpa ihop. :-J
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Gav mig ut på en promenad för att utforska det djupaste innersta av Sinarpsdalen på Hallandsåsen idag – och den här gången får det nog sägas göra skäl för ”God föresats”-konceptet, för totalt så blev det 2½ timmes farande upp och ned i de otillgängliga steniga branterna – eller som här klafsande i ett sumpigt närmast träskliknande område!
Bild

Bild

En del tågfotograferande och filmande blev det förstås (de bilderna redovisar jag i Hallandsås-banetråden), men jag kunde ju inte låta bli att bränna en och annan bild på de vackra omgivningarna – där nu lövträden börjar anta sin vackra höstskrud på allvar!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Imponerad och hänförd av Mats exkursion i behagfulla "Bjäreland", drar jag brutalt ner tråden till gatuköksnivå. Utan att ens ta den minsta lilla promenad, har jag nu - förutom Glada Stinsen och Mormors Lilla - som synes även Vegan Schmegan inom "räckhåll".

Bild

Och halvvägs till bolaget har vi fått en ny fastighet i Tobaksmonopolets kvarter; grön som sig bör i "Bajenland".

Bild

tågtyckarn

Re: God föresats

Inlägg av tågtyckarn »

Du har blivit bättre på färger Mats, vad har du ändrat?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Du har blivit bättre på färger Mats, vad har du ändrat?
Årstid! :-BS

Skämt åtsido, jag har inte ändrat ett dugg - färginställningen överlåter jag helt åt kamerans automatik. Men visst blir det stora skillnader, en bild tagen på ganska nära håll med "original" 18-105 mm telezomen i strålande höstsol får ju en helt annan färgåtergivning än en som är "dragen" på långt avstånd med "pirat" 70-300 mm telezoomen utskruvad till max en grådassig och smådisig dag t ex.

Vad som dock slagit mig vid ett flertal tillfällen är att färgåtergivningen får en helt annan mättnad när jag "print screenar" bilder från de videon jag spelat in jämfört med stillbilder tagna vid samma tillfällen - synd bara att övriga fototekniska parametrar förlorar så mycket på det förfarandet (här spökar väl fr a det faktum att jag inte har någon autofokus i videoinspelningsläget på min kamera).
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: God föresats

Inlägg av tågtyckarn »

Jag har upplevt exakt samma sak med min 18-105 mot min Tamron 18. 270.

Det innebär inte att Tamron är ett dåligt objektiv, bara att det är gjort som en Tele. Ska man ha en tele med samma färg som 18-105 måste du upp på minst 10000 till 20.000. Jag är mycket nöjd med båda mina objektiv.

Jag kanske borde fråga tomten. :-BS

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Jag har upplevt exakt samma sak med min 18-105 mot min Tamron 18. 270.

Det innebär inte att Tamron är ett dåligt objektiv, bara att det är gjort som en Tele. Ska man ha en tele med samma färg som 18-105 måste du upp på minst 10000 till 20.000. Jag är mycket nöjd med båda mina objektiv.

Jag kanske borde fråga tomten. :-BS
Ja jag har också skrivit ett långt brev till honom - ett 150-600 mm telezoom vore mumma! Min medproducent har ett sådant - tyvärr så har vi inte samma kamerafabrikat så jag kan inte "låna" hennes ...

Men allra högst upp på min önskelista står en riktig videokamera - har hittat precis den jag "behöver". Enda "felet" med den är att den går loss på nästan 35 "lax" - utan objektiv! Och givetvis passar inte de jag redan har (däremot passar medproducentens "sexhundring" ...).
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: God föresats

Inlägg av tågtyckarn »

Den perfekta kvinnan är i princip omöjlig att hitta, ibland är dom för korta ibland använder dom Canon. Bra kvinnliga fotografer är inte så ovanligt, men hittar du en kvinna som är en bra och villig modell så blir du i praktiken tvungen att gifta dig med henne för bra modeller är i princip omöjligt att hitta. Utbud och efterfrågan.

Men detta är iofs fel forum för romantik. :-BS :-BS :-BS

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Den perfekta kvinnan är i princip omöjlig att hitta, ibland är dom för korta ibland använder dom Canon.
:-JJ :-JJ :-JJ :-JJ :-JJ

Den ska jag absolut dra för min medproducent!!! [JC_doubleup.gif] Dels så matchar hon väl inte mina 197 cm, men framför allt ... :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: God föresats

Inlägg av tågtyckarn »

Jag är glad att du tog det för vad det var Ironi.

Förresten saknar jag en smiley med Ironiskylt. :-BS

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Solen går ju ner tidigt om eftermiddagarna, så det kan bli besvärande motljus från Tanto mot Årstabroarna. Men signalbilderna blir rätt tydliga. Ingen brådska på bron.

Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Bild

Morgonpromenad i Brantevik. En knapp decimeter snö föll i natt.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: God föresats

Inlägg av ford1929 »

Vackert foto....det blir ju alltid lite ljusare med snö ..här uppe i norr så har vi inte så mycket mera snö än er
däremot kallt som f n...ursäkta ordvalet...


Roger
Roger(Forden)

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Verkligen vackert i den låga solen. Och fint fångat. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Här är också svinkallt! Den räliga skånska snålblåsten med hög luftfuktighet när det är minusgrader är INTE kul!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Här är också svinkallt! Den räliga skånska snålblåsten med hög luftfuktighet när det är minusgrader är INTE kul!
Ja fy tusan vilket räligt väder det är. Även om vi sluppit förolämpas med maaasmöggel på marken här på Skånes framsida, så är de sydostliga vindarna från den skånska tundran helt vedervärdiga! :evil:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Bild

…och nu ser det ut så här! Mycket snö och 15 m/s.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Bild

Och idag insnöad på Österlen.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: God föresats

Inlägg av ford1929 »

där har det snöat o blåst :=u


typiskt när julen varit då kommer det snö..som man tycker borde vara före och när det är julafton


Roger
Roger(Forden)

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: God föresats

Inlägg av PeO »

Lugn, det kommer mera, fast det kanske regnar bort på söndag.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

1956 skrev: Och idag insnöad på Österlen.
Samtidigt, i en annan del av Skåne:
Bild

Fick rapport från min syster där nere öster om landsvägen igår, hon trotsade sin brors rekommendation att låta sin sattans jaevla Volvo (en gammal 945:a med blankare däck än lack, och det är inga större fel på lacken) stå undanställd under perioden november-mars och begick dumheten att ge sig ut på vägarna med den igår - det slutade med att bärgaren fick dra upp henne ur diket! :roll:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Bild

Det bygger på!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Huvva. Hur ni har det pågar. :o

Här i stan är det vackert - som vanligt. 8-) Dessutom har vi blivit av med Kolingsborg. Och lyckats få bort trafiken från västra Slussenbron. Så här går det framåt. Och bussarna hittar nya vägar genom "karusellen". :-CO
Bild

Men gamla stadshuset står ännu kvar.
Bild

Och Stenbecks gran på Skeppsbron ser fortfarande grön och grann ut. Däremot är det lite skumt vad man har för sig på Nationalmuseum. :=u
Bild

Det var faktiskt rätt "svalt" ovanpå Gondolen. [JC_doubledown.gif]

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"