Toppbilden, visa:    


Planering och förberedelser för min nya bana.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Det är nu ett tag sedan som jag monterade ner min N-bana och abstinensbesvären börjar bli klart märkbara. :cry:

Jag har naturligtvis funderat på hur man skall kunna lösa situationen och kommit fram till att det är helt uteslutet att börja bygga något i min lilla övernattningslägenhet i Frankrike. Återstår då bostaden i Sverige. I huset finns inget disponibelt utrymme. Källare och vind existerar inte. Hmmmm, klurigt.

Jag kom då att tänka på Stures lösning med en separat byggnad på tomten helt tillägnad MJ-hobbyn. Skulle det kunna vara en lösning?

På tomten finns ett gammalt, halvt förfallet, timmerhus från tiden runt 1800 (+- 30 år) som kanske skulle kunna användas som MJ-rum. Närmre undersökningar har utfallit positivt och nu har jag påbörjat renoveringen av mitt gamla timmerhus (eller snarare bod). Jag räknar med att ha det tätt innan vintern och sedan kan jag jobba med innerarbeten under vinterhalvåret och kanske, kanske ha det färdigrenoverat till sommaren 2014. Bilden nedan visar att det fortfarande återstår en hel del slit med bygge i skala 1:1 innan de första rälsbitarna kan läggas på plats men den som väntar på något gott väntar alltid för länge, eller hur var det nu? :?
Bild

Under ensamma kvällar i Frankrike fortsätter planeringen av den nya banan. Mer om detta senare i den här tråden.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Här talar vi om anläggningsbyggande i den tyngre skalan! Och vi andra som bara har att bekymra oss om regelverk som underlag till själva anläggningen ...

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Tack Johan för att du ser problematiken. Samtidigt är det ganska kul att jobba med husbygge även om det alltid är värre att börja riva i något gammalt än att bygga helt nytt. Jag är dock en oförbätterlig optimist vilket kan vara både en tillgång och en belastning. :roll:
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Sture Bylén

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Sture Bylén »

YES!!! Så ska det låta, Jan!! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Jag har mitt hus mycket välisolerat och bara ett litet vädringsfönster högt upp på ena gaveln. På vintern har jag en liten fristående elektrisk radiator, inställd på 11 grader och det räcker bra. Mitt hus är på 26 kvadratmeter- hur stort är ditt? Jag hoppas att det blir tillräckligt utrymme för både Horndals station och Horndals bruk. ;) ;)

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Va??? Ska inte Jan fortsätta med sin tyska färjestation? :shock: Horndal hör väl i allsinadar hemma på ETT ställe och det är hos Sture!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

@Sture: Mitt hus är i samma storlek som ditt men det blir lite mindre yta när den invändiga isoleringen kommit på plats. Hustrun har redan aviserat att en del av ytan behövs för andra ändamål så jag kommer i bästa fall att disponera halva husytan. :cry: Tur jag bygger i skala N. :lol:

Horndal och Horndals Bruk hade nog fått plats men problemet är att det blir svårt att motivera varför det finns en tågfärja i sjön Rossen. Nej, jag har börjat snegla på Helsingborg C med ett spår till ett färjeläge som då får symbolisera Helsingborg F. Planering pågår. Precis som Johan nämner så kommer du nog inte undan ditt uppdrag så lätt Sture. :mrgreen:
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Sture Bylén

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:Horndal hör väl i allsinadar hemma på ETT ställe och det är hos Sture!
Nej då, nu har jag börjat utsourcea verksamheten. Jan tar hand om Horndal och Jularbo tas givetvis omhand av..... ja, gissa vem! :mrgreen:

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av jogra »

Jan skrev:men problemet är att det blir svårt att motivera varför det finns en tågfärja i sjön Rossen.
Jamen så petig får man ju inte vara.... :mrgreen:
Kom ihåg att komma ihåg.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Jan: Jag har kompletta ritningar över Helsingborg F.

Sture Bylén

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Sture Bylén »

Jan skrev: Precis som Johan nämner så kommer du nog inte undan ditt uppdrag så lätt Sture.
Hoppsan, missade ditt inlägg, Jan. Då låter det som jag torskar igen, då... :(
För övrigt tycker jag att ditt upplägg verkar spännande. Havsanknytning är alltid en extradimension.
Jan skrev:Hustrun har redan aviserat att en del av ytan behövs för andra ändamål så jag kommer i bästa fall att disponera halva husytan.
Hur högt är det till nock? Jag tycker du ska föreslå hustrun att du får disponera den nedre halvan av huset. ;)

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

jogra skrev: Jamen så petig får man ju inte vara.... :mrgreen:
:lol: :lol: :lol:
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Sture Bylén skrev:Hur högt är det till nock? Jag tycker du ska föreslå hustrun att du får disponera den nedre halvan av huset. ;)
Vilken utmärkt idé. Nu gäller det bara att ta av sig tofflorna och säga det till hustrun också. :?
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Johan Molin skrev:Jan: Jag har kompletta ritningar över Helsingborg F.
Låter väldigt intressant. Har du dem i elektronisk form?
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Du har ju en del annat att göra f.n., så jag hinner nog fixa till det under tiden ... [JC_doubleup.gif]

Däremot har jag ingen digitaliserad (eller annan för den delen) variant av när Berndt Friberg läser upp avgångarna för stockholmstågen på svenska, engelska och tyska ...

Berndt var ju känd radio- och sedermera tv-profil som ledare av "Vi i femman", men är också bland connaisseurerna känd som fadder till ångfartyget Norrskär.


Bild

tågtyckarn

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av tågtyckarn »

Jag har en elektroisk ritning över HBG F.

Skriv ditt email så skickar jag gärna. :D

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Bläääh, du ska då alltid vara värst! ( :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

tågtyckarn skrev:Jag har en elektroisk ritning över HBG F.

Skriv ditt email så skickar jag gärna. :D
Stort tack för erbjudandet. [JC_doubleup.gif] Min mail adress är på väg.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Johan Molin skrev:Bläääh, du ska då alltid vara värst! ( :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )
Misströsta inte Johan. Det är tanken som räknas. [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

tågtyckarn

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av tågtyckarn »

Inte värst bara glyttigast. :D :D

Och det är väl bäst att vi hjälper Dalmaffian med ett litet skånskt halvdanskt lexicon.

Glyttig Helsingborg

Glittig Höganäs

Glouttig Malmö

Gluttig Kristianstad

Fast jag har en känsla att jag kommer att bli rättad här. :D :D :D

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Som össchötte har jag ingen åsikt alls. Det känns som den katolska diskussionen om hur många änglar som kan dansa på en nålspets ...

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Det känns tryggt att ha forumbröder som stöd vid planeringen av min nya anläggning. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Visar mitt försök att göra en modellanpassad spårplan av Helsingborg C. Jag är inte riktigt nöjd med den norra delen eftersom jag bara har en "nyare" spårplan från 80-talet. De bilder som jag hittat som visar tidigare tidsepoker visar tyvärr inte den norra delen i detaljerad form. Mer efterforskning (hjälp) krävs.

Bild
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Den ritning över Helsingborg C som jag har är daterad 1982 och där är uppställningsspåren norr om stationen bortplockade (finns inritade uppe till vänster på min skiss). Dessutom slutar de 4 spåren vid godsmagasinet i stoppbockar i den norra änden. Jag försöker inte återskapa en viss tidsepok utan vill helt enkelt hitta en spårplan som kan fungera bra när jag skall trafikera min modelljärnväg och då tycker jag att den spårplan som fanns tidigare under 1900-talet skulle fungera bättre.

Den som följt mina fram- och motgångar med min tidigare bana vet att jag avbildade Kappeln i norra Tyskland. Rullande materiel var/är övervägande tysk med en hel del USA-lok med tillhörande godsvagnar. Detta ställer naturligtvis till problem om jag nu skall avbilda Helsingborg. Hur skall jag få ihop det här. :?

Under tiden som jag funderar på detta problem håller jag på att lusläsa den här boken:
Bild

En intressant publikation som inte visar så många spårplaner utan istället går igenom vad man skall tänka på när man bygger en bana som skall kunna fungera även trafikmässigt. Innehåller många bra råd som förhoppningsvis skall minimera risken att den nya banan blir ett oanvändbart diorama.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan Frelin »

Rekommenderar Iain Rice böcker om anläggningsplanering. Han har skrift rätt många på flera förlag.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Jo, jag har sett en hel del av hans anläggningsförslag som publicerats i Model Railroader. Mycket trevliga, minimalistiska anläggningar som passar i normala rum. Skall se om jag hittar någon av hans böcker. Tack för tipset.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

http://www.bokus.com/bok/9781844256358/ ... ut-design/

http://www.bokus.com/bok/9780890246900/ ... railroads/

De här två är väl de som passar bäst för ändamålet, av den myriad böcker Iain Rice har skrivit.

http://www.amazon.com/dp/0890243689
Den här boken av Tony Koester är också väl läsvärd, om den fortfarande går att få tag på (kanske direkt från Kalmbachs förlag?).
Den handlar enkelt uttryckt om hur man pusslar ihop sin mj-anläggning genom att kopiera "pusselbitar" från verkligheten, vad han kallar Layout Design Elements. Mycket förenklat uttryckt skulle jag kunna beskriva min MHJ-anläggning bestående av två LDE:s; Väderstads station och Hästholmens hamn, med allting däremellan bortskalat.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Tack för länkarna Johan. Alla tre verkar vara klart läsvärda.

Jag har den här utmärkta boken som Tony Koester skrivit:
http://www.amazon.com/Realistic-Model-R ... pd_sim_b_1
Den som du föreslår skulle kanske bli ett bra komplement.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Jag har alla böckerna jag länkat till, och alla är klart läsvärda!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Tack Johan, bra att veta innan man skickar iväg en beställning. Vissa av böckerna är inte direkt billiga.

Åter till Helsingborg, varför intresserar jag mig för just denna stad? Jo, två anledningar. Dels passar tågfärjor synnerligen väl i Helsingborg och dels har själv jobbat där på SJ-tiden. Jag hade mitt kontor i ett av de markerade fönstren på bilden nedan (exakt vilket fönster har jag glömt, det är trots allt snart 30 år sedan) :shock: :
Bild
Ursprungsbilden kommer från http://www.samlingsportalen.se och har bildnummer Jvm.KDAA02936. Fotograf okänd.

Kan jag sedan kombinera den MJ-passande bangården på Helsingborg C med en liten del av Helsingborg F skulle det kunna bli riktigt bra. Tack till Tågtyckarn som beredvilligt bistått med både Hbf's bangårdsritning och intressanta miljöfoton. [JC_doubleup.gif]
Risken finns förstås att det blir för stort men jag måste i alla fall skissa lite på upplägget och se hur det kan gestaltas.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

tågtyckarn

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av tågtyckarn »

Jag har inga riktiga fakta men jag kan fylla i med vad jag minns från HBG C.

Trafiken söderut mot Lunn (Det är ungefär en Helsingborgares horisont) sköttes med Dulok och ,vad jag minns B6 vagnar, dessa trafikerade spåren framför stationen.

På perrongstickspåret söder om stationen landade X9 tågen som gick från Helsingborg till Kristianstad över Åstorp.

På stickspåret norr om stationen närmast gatan stod gamle kungens vagn parkerad när han var i Helsingborg, en viktig signal att Helsingborg var rikets andra residentstad på den tiden.

Jag tror det gick en till två tåg genom centum i vardera riktningen varje dag.

Om jag minns rätt så var Helsingborg C inte normalt högtrafikerad under åttiotalet, Helsingborg C var huvudsakligen en matningsbangård till Centralhamnen och i och med containrarna så gick trafiken över till Sydhamnen som servades av Ramlösabangården. :D

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

tågtyckarn skrev:Trafiken söderut mot Lunn (Det är ungefär en Helsingborgares horisont) sköttes med Dulok och ,vad jag minns B6 vagnar, dessa trafikerade spåren framför stationen.
Jo, B6-vagnarna gick i tågen mellan Malmö och Helsingborg. Jag hann med ett antal pendlingsresor innan de ersattes av X10. Jag kan ha fel men jag har ett svagt minne av att det gick att öppna dörrarna på B6-vagnarna innan tåget stannat. Vissa idi... förlåt stressade människor hoppade av i farten (ibland till och med mot körriktningen :roll: ). Ett under att ingen svår olycka inträffade.
tågtyckarn skrev:Om jag minns rätt så var Helsingborg C inte normalt högtrafikerad under åttiotalet, Helsingborg C var huvudsakligen en matningsbangård till Centralhamnen och i och med containrarna så gick trafiken över till Sydhamnen som servades av Ramlösabangården. :D
Mannen med flaggan försvann i princip helt när DanLink startade. Just den förbindelsen uppskattades inte av Köpenhamnarna som inte gillade att få farligt gods transporter genom "byen". Det var i alla fall en relativt effektiv transportlösning som ökade mängden vagnar som kunde föras över sundet (färjorna kunde ta 55 vagnar åt gången). Lägger in DSBs reklamfilm för DanLink när den öppnades 1986.



Växlingen mellan godsbangården och färjeläget sköttes med radiostyrda T44. Detta var inte helt populärt bland lokförarna. Vi fick höra ett och annat efter en olycka då två radiolok kolliderat på förbindelsespåret mellan godsbangården och färjeläget. Teknikutvecklingen gick dock inte att hindra den gången heller utan trafiken fortsatte enligt plan även efter olyckan.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Integrationen av Helsingborg F i min planerade anläggning är minst sagt en utmaning. Det skall väl i och för sig inte vara helt omöjligt att bygga upp spåranläggningen närmast stationen inkusive färjeläget om bara platsen räcker till. Nej, det största problemet är själva stationsbyggnaden (fotot från Wikipedia).
Bild

En byggnad som uppfördes 1898 som ett provisorium eftersom man inte visste var den slutliga stationen skulle vara placerad. Byggnaden har träfasad eftersom det ju "bara" var en tillfällig lösning. Arkitekturen är nationalromantisk i fornnordisk stil och påminner mer om norrländska stationer än om de stationer som man normalt hittar i Skåne. Att bygga ihop de många husdelarna med sina tak i olika lutningar och utföranden känns ganska oöverstigligt. Jag skulle varit lika skicklig modellbyggare som Sture då hade det sett helt annorlunda ut. Avsaknaden av husritning gör dessutom inte saken enklare. :cry:

Ack ja, vi får se hur det kan lösas. Fortsättning följer.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Men - fick du inte en husritning i digital form? Jag har som sagt ritning på både stationen och tullhuset bredvid, men måste scanna in den om jag ska kunna bistå dig.
Med viss noggrannhet när dumäter upp taken tror jag att du kan få till detta!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Nej, det jag fick i digital form var själva spårplanen (man skall bara se till att hålla sig i den södra änden annars blir det snabbt för stort). Byggnadsritning har jag bara för Helsingborg C. Tack till tågtyckarn och Bjarne för hjälp med detta.

Jag är naturligtvis intresserad av en inscannad ritning av Hbf om du har möjlighet till det. [JC_doubleup.gif]

I takt med all hjälp som forumbröderna bistår med känner jag naturligtvis hur pressen att verkligen bygga det här ökar. Ökningen motsvarar väl i runda tal kvadraten av antalet liter öl som fördes in via HH-leden under den tid som färjestationen var i bruk. :?

Kan nu till viss del förstå Stures kval när idéerna om Morshyttans olika projekt var som mest frekventa. Prestationsångest är bara förnamnet.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Sture Bylén

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Sture Bylén »

Jan skrev: Nej, det största problemet är själva stationsbyggnaden
Vilken underbar kåk!!! Det här ska bli kul att följa!! ;) ;)
Jan skrev:Kan nu till viss del förstå Stures kval när idéerna om Morshyttans olika projekt var som mest frekventa
Tänka sig - någon som förstår :o

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Sture Bylén skrev:
Jan skrev:Kan nu till viss del förstå Stures kval när idéerna om Morshyttans olika projekt var som mest frekventa
Tänka sig - någon som förstår :o
Jag gör mitt bästa Sture. ;)
Sture Bylén skrev:
Jan skrev: Nej, det största problemet är själva stationsbyggnaden
Vilken underbar kåk!!! Det här ska bli kul att följa!! ;) ;)
Hmmmm, med tanke på krav och prestationsångest kan jag härmed konstatera att förståelsen verkar vara ganska enkelriktad. :evil:
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Mölle-Mats »

Ooooh låter som ett helt underbart upplägg som jag skall följa med stor glädje!

Vilken tidsperiod avser du att avbilda? Själv har jag en hel del minnen från fr a 60- och 70-talen av i synnerhet Ångfärjan och färjorna till Danmark (jag hoppas förstås på att du avser avbilda denna epok - och givetvis ha en av "DSB-ubåtarna" med i scenariot).

Har någon enstaka bild från Ångfärjan i de gamla familjealbumen, kan kanske ge lite info om någon detalj på byggnaden även om motivet huvudsakligen är något av mormors syskon med flera på väg ut i stora vida världen.

Sedan är jag med i en grupp "Du vet att du är från Helsingborg ..." på Fejjan, där dyker det upp lite gamla bilder ibland som kan vara av intresse - och man kan förstås lägga ut en förfrågan efter fler.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Trevligt att det finns intresse för mitt kommande bygge även om nu Stures önskan om resultat har support av dig. :mrgreen:

Jag har inte bestämt mig riktigt ännu angående tidsepok men jag har ju tidigare byggt färjan Dan som väl kunde platsa vid Hbf. Sedan gäller det bara att motivera vad alla tyska och amerikanska lok har i Skåne att göra. :roll: :?

Precis som Johan har jag bestämt mig för att bojkotta Facebook. Kanske lite drastiskt men .....
Skulle dock tacksamt ta del av dina familjefoton med Hbf som bakgrund. [JC_doubleup.gif]
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

... och jag ska försöka gräva mig igenom min mammas ägodelar för att hitta ritningarna på HbgF!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av 1956 »

Kan konstatera att den här tråden i rask takt närmar sig att bli en pendang till Morshyttan-Rossberga 1959-tråden. Det är bara att tacka och ta emot för oss läsare här på Mötesspåret!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Mölle-Mats »

1956 skrev:Kan konstatera att den här tråden i rask takt närmar sig att bli en pendang till Morshyttan-Rossberga 1959-tråden. Det är bara att tacka och ta emot för oss läsare här på Mötesspåret!
Ja låt oss hoppas att den inte utmynnar i ett nytt Parillien! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

@Johan: Tackar för all hjälp som erbjuds men ta det i en takt som känns bra för dig. Vi vet alla vilket trist år du har bakom dig.

@1956: Tack Rikard. Hoppas jag klarar av att hålla tråden intressant med tanke på att jag först måste renovera mitt mj-hus innan jag kan starta med modellbygget.

@Mölle-Mats: Risken kan vara överhängande men jag antar att det finns tillräckligt många forumbröder som kommer att se till att man inte försöker dra sig ur. :?

Planering kan man dock hålla på med utan att det krävs synligt resultat på byggbordet. :D Sture sporrade mig (medvetet eller omedvetet?) att ta tag i spårplanen för Hbf som här syns sammankopplad till Hbc som det faktiskt skulle kunna se ut i det blivande tågrummet. Det ser inte ut som i verkligheten men i trånga utrymmen måste man ta till lite kurvor för att få ihop det. Den grå rektangeln skall föreställa Hbf. Jag skrev ut en skärmdump från Google maps och gjorde en snabb uppmätning av den gamla stationen. Den är cirka 72 x 36 meter vilket blir 45 x 22 cm i skala N. Rektangeln har blivit i minsta laget men jag får göra om och göra rätt efter känt Morshytte-koncept. :mrgreen:

Bild
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Johan Molin »

Ja, du har ritat HbgF utan att ta med tullhuset. Det går väl iofs att exkludera. Men nog vore det roligt att ha tillräckligt mycket hamn med för att kunna förlägga en DSB-färja där. Jag tror jag har ritningar på sådan också ...

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

@Johan: Tullhuset skall naturligtvis vara med. Jag tyckte att jag räknade med det men jag kan ha missat något. Bäst att göra en ny mätning (och skiss). Tack för erbjudandet om färjeritningarna men jag tänker nog använda min gamla färja. Det finns tillräckligt med andra byggobjekt att ta tag i. :D
Bild
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Sture Bylén

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Sture Bylén »

Jan skrev:med tanke på krav och prestationsångest kan jag härmed konstatera att förståelsen verkar vara ganska enkelriktad.
Oj. då! :oops: :oops: Då får väl jag konstatera att jag tydligen blivit miljöskadad....

För övrigt tycker jag du verkar ha bra fart i verksamheten nu och farhågorna för ett nytt Parillien ska säkert komma på skam. ;)

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Sture Bylén skrev:Oj. då! :oops: :oops: Då får väl jag konstatera att jag tydligen blivit miljöskadad....
Nej inte alls. Som vanligt missförstod jag dig med avsikt. :mrgreen:
Sture Bylén skrev:För övrigt tycker jag du verkar ha bra fart i verksamheten nu och farhågorna för ett nytt Parillien ska säkert komma på skam. ;)
Tack Sture. Planering framför datorn är en sak, bygga en helt annan. Jag får se hur det utvecklas. Just nu varvas spårplanering med att leta lämpligt fönster till min lilla mj-bod. Byggmaterial är dyyyyrt. :cry:
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Under lunchen satt jag och roade mig med att försöka separera de olika byggnadsdelarna på Hbf. De är ganska många (och jag har kanske inte hittat alla ännu).
Jag har räknat till 10 stycken inklusive plattformstak, entrétak med mera. :shock:

Bild
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av Jan »

Jag har nu kontrollmätt Helsingborg F och fick då se att jag mätt helt fel. :oops:
På den här uppdaterade ritningen ser det bättre ut. Tullhuset finns också inritat. Det som nu inte stämmer längre är placeringen av färjeläget med tillhörande stickspår. Detta skall flyttas närmre stationshuset. Enligt ritningen slutar det stickspår som ligger till vänster om färjeklaffen egentligen vid det nedre högra hörnet på tullhuset. Det blir till att lägga in en annan växel med mindre radie. Fördelen är då att anläggningsytan blir lite mindre (eller jag får plats med mer hamnmiljö).

Bild
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av H0n3 »

Det var fyra spår på Hb F, två på vardera sidan om de långa plattformarna.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

tågtyckarn

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av tågtyckarn »

Vi ska återkomma till spåren på HBG F

Men först ska vi hänvisa till en tråd med bilder på centralen.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... &id=120263

:)

Hittade även den här tråden.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=33842

Nu kunde jag tyvärr inte spåra flygbilden av Helsingborg f (Rättigheter)men så här låg det till.

(Hittade äntligen bilden på Järnvägshistoriskt forum så jaf fylller på)

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=45115

Först kom 1 långt spår, sedan första perrongen. efter det kom två spår och seda en perrong till. Dessa två spåren hade ursprungligen varit 1 spår rakt fram med 2 stickspår , dock hade man vid en ombyggnad tagit bort spåret rakt fram så att endast de två stickspåren var kvar, detta gav ett snett utseende på dessa två spåren.

Sedan kom själva stationen och sedan ett spår där tullen undersökte personvagnar. Efter detta kom två spår till varje färjeläge, vart och ett av dessa hade ett förbigångsspår.

Förutom dessa fanns ett litet stickspår kopplat till färjeläge 1 som jag inte vet vad det var till.

Jag är helt säker på att spåren in i stationen hade rabatter vid stoppbockarna, minst två av blommorna var gula.
Senast redigerad av tågtyckarn den 09 aug 2013, 10:23, redigerad totalt 3 gång.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Planering och förberedelser för min nya bana.

Inlägg av H0n3 »

Upptäckte att jag hade bilder från spårsidan av HbgF från en tripp 2009.

Först en bild mot spår 1&2:
Bild
Sedan en mot spår 3&4:
Bild
Lite närmare så upptäckte jag de gamla spårnumren sittande på perrongtakskonsolerna.
Spår 1 ...
Bild
Spår 3 ...
Bild
och Spår 4.
Bild

Utöver detta har jag nog en bild på spårsluten på spår 2&3 mot stationen. Ska jag plocka med den också?

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"