Trä-d har funnits hos Nmodell, Da har jag förutom hos Jörgen Edgar sett som Scratchbygge i styren.TuveB skrev:Var det inte någon som gjorde resinkåpor till Da och trä-D? De såg bra ut.
Toppbilden, visa:
Planering och förberedelser för min nya bana.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Tack för tipset. Jag kom svagt ihåg att jag laddat ner en bild med just det temat (tyvärr kommer jag inte ihåg var jag hittade bilden så jag kan inte ange källa ).MickeC skrev:Sen är det inget större problem då Du/Du2 också drog persontåg.
Bilden är tagen i Billeberga antagligen innan jag började som tkl 1980:
Ett Du med B6-vagnar på väg mot Helsingborg C. X7an på spår 2 skall avgå mot Landskrona. Nu blir man riktigt nostalgisk.
OBS! Tack vare EDJ har det nu fastställts att bilden är tagen av Björn Malmer 1982-05-21.
Senast redigerad av Jan den 10 sep 2014, 12:54, redigerad totalt 1 gånger.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Tack för tipsen Tuve och Micke. Tror dock att jag måste hålla i plånboken ett tag. Jag blev så positivt överraskad av de fina RC-loken att jag beställde 2 till idag.MickeC skrev:Trä-d har funnits hos Nmodell, Da har jag förutom hos Jörgen Edgar sett som Scratchbygge i styren.TuveB skrev:Var det inte någon som gjorde resinkåpor till Da och trä-D? De såg bra ut.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Bilden tagen av Björn Malmer 1982-0521
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Tack för klarläggandet. Hoppas det är OK att visa bilden här. 1982 räknades jag fortfarande till vikariepersonalen och fick därför tjänstgöra bland annat i Billeberga. Har dock inget minne av att ha sett någon som fotograferade på stationsområdet under mina arbetspass så den 21/5 1982 var jag nog inte i tjänst (såvida jag inte jobbade i Eslöv, Teckomatorp, Höör, Stehag eller Örtofta den dagen).EDJ skrev:Bilden tagen av Björn Malmer 1982-0521
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Draken Puff
- Inlägg: 386
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
- Ort: Sundsvall
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Aj aj aj Jan
Inte köpa för många lok du måste bara skaffa mer räls och blockavkännare.
Det ena ger det andra som man säger.
Ett steg i taget är alltid bäst, ska jag säga med tanke på min anläggning.
Lycka till ned din anläggning när än du får köra igång för fullt.
Förstår att en del byggverksamhet i skala 1:1 kräver både tids och ekonomiska resurser.
Jag har den fördelen att vara statsavlönad resten av min tid utan krav på någon motprestation från min sida.
DP upp where I belong
Inte köpa för många lok du måste bara skaffa mer räls och blockavkännare.
Det ena ger det andra som man säger.
Ett steg i taget är alltid bäst, ska jag säga med tanke på min anläggning.
Lycka till ned din anläggning när än du får köra igång för fullt.
Förstår att en del byggverksamhet i skala 1:1 kräver både tids och ekonomiska resurser.
Jag har den fördelen att vara statsavlönad resten av min tid utan krav på någon motprestation från min sida.
DP upp where I belong
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire
/Voltaire
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Kan bara hålla med men det här kunde jag inte motstå.Draken Puff skrev:Aj aj aj Jan
Inte köpa för många lok
Det är dig väl unnat. För min del dröjer det 6 år till men jag har ingen brådska.Draken Puff skrev:Jag har den fördelen att vara statsavlönad resten av min tid utan krav på någon motprestation från min sida.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Har nu monterat en dekoder i ett av loken. Jag valde en sådan här:
NEM-kontakten sitter på ena sidan loket:
På andra sidan finns utrymme för dekodern:
Trots lite för långa kablar gick det att få på kåpan:
Otroligt nog fungerade allt när jag testkörde efteråt.
Nu måste jag bara lista ut hur jag får upp en av strömavtagarna utan att bryta sönder den. Det verkar väldigt bräckligt så det känns inte bra att bara dra uppåt.
NEM-kontakten sitter på ena sidan loket:
På andra sidan finns utrymme för dekodern:
Trots lite för långa kablar gick det att få på kåpan:
Otroligt nog fungerade allt när jag testkörde efteråt.
Nu måste jag bara lista ut hur jag får upp en av strömavtagarna utan att bryta sönder den. Det verkar väldigt bräckligt så det känns inte bra att bara dra uppåt.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Dök upp ett par intressanta järnvägsrelaterade bilder från Hälsingborg på Fejjan idag, kanske är intressanta även om de nog är från en alltför svunnen tid för att vara helt relevanta.
Här börjar vi väl närma oss "rätt" tidsepok dock, enligt uppgift tagen 1974:
Här börjar vi väl närma oss "rätt" tidsepok dock, enligt uppgift tagen 1974:
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Härliga bilder, Mats! Bild 1 & 2 är särskilt läckra, frågan är om det inte är sotarmästarn Svartenbrandt som plåtat bilden på D-loket med persontåg . Jan, du får byta tidsperiod!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Håller fullständigt med, speciellt 2:an har jag ju själv starka kopplingar till då vi ofta passerade under viadukten med vår Ford Customline när vi körde mellan Hälsingborg och mormor i Höganäs!1956 skrev: Härliga bilder, Mats! Bild 1 & 2 är särskilt läckra
Låter som han har koppling till Grytnäs (blott några få kilometer från Morshyttan/Rossberga, men även tillika min gamla hemsocken), där en rätt väl (ö)känd herre med detta efternamn stammar ifrån!1956 skrev: ... sotarmästarn Svartenbrandt ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Tack för fina bilder Mats. Just den här hör väl mer till den tidsepok som Bjarne avbildar. Det lär bli en utmaning att fixa den utsirade gaveln så jag håller mig tacksamt till den senare, lite mer avskalade, epoken.Mölle-Mats skrev:Dök upp ett par intressanta järnvägsrelaterade bilder från Hälsingborg på Fejjan idag, kanske är intressanta även om de nog är från en alltför svunnen tid för att vara helt relevanta.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Det säger du nu. Jag som just köpt på mig ett gäng RC-lok.1956 skrev:Jan, du får byta tidsperiod!
Nej, även om miljön runt år 1900 är spännande så håller jag mig till mitt kära 80-tal.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Ja, det är ju bara att slå till, Jan!!!
Konstigt att jag aldrig kan återfinna några modeller av MHJ:s ånglok 1 och 2, deras ångvagn eller deras DEVA-motorvagn ...
Konstigt att jag aldrig kan återfinna några modeller av MHJ:s ånglok 1 och 2, deras ångvagn eller deras DEVA-motorvagn ...
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Hörde du aldrig KBran beskriva cat bashing? Man tar en bit mässing och filar bort allt som inte ser ut som en katt. Samma teknik, med lite fler delar, kan säkert användas på de loken. (Nej, jag sa' inte "bara".)
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Jag har mina planer på att åstadkomma "look-a-likes" ... (lok-a-likes?)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Vi får väl ta en lok- och tidsmässigt "korrekt" bild då, så du inte känner att dina lokinköp var förgäves!Jan skrev:Det säger du nu. Jag som just köpt på mig ett gäng RC-lok.1956 skrev:Jan, du får byta tidsperiod!
Nej, även om miljön runt år 1900 är spännande så håller jag mig till mitt kära 80-tal.
Kan dock inte låta bli att slänga med ytterligare ett foto från "verklig" anno dazumal - interiör från Hbg C:
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Observera mannen med portvaktsuniformen! Det var tider det ...
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Regeln från skolan gäller väl? Allt fusk som inte märks är tillåtet. Jag har haft mycket nöje med "Berg" framför ett väl blandat tåg, trots att utropen är på bayerska. Dragkraften torde väl överstiga ett Y-lok f. ö.Johan Molin skrev:Jag har mina planer på att åstadkomma "look-a-likes" ... (lok-a-likes?)
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
tågtyckarn skrev:Jag har aldrig sett någon medsådan timing.
Loken levereras inte förrän till våren så jag har gott om tid men ett par sådana står högt upp på önskelistan.Johan Molin skrev:Ja, det är ju bara att slå till, Jan!!!
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Ännu en bra bild. Här ser man dessutom värmeposten väldigt tydligt (och makadamhögen vid stoppbocken).Mölle-Mats skrev:Vi får väl ta en lok- och tidsmässigt "korrekt" bild då, så du inte känner att dina lokinköp var förgäves!
Hmmm, Rikards råd om att byta epok var kanske inte så dumt ändå. En underbar interiörbild. Intressant att se skillnaden i textstorlek mellan de olika funktionerna. "Biljetter", "resgodsinlämning" och sist och minst "vagn & tågexpedition, sovplatsbeställning, telegraminlämning". De fina räckena vid biljettluckorna var säkert av mässing.Mölle-Mats skrev:Kan dock inte låta bli att slänga med ytterligare ett foto från "verklig" anno dazumal - interiör från Hbg C:
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Sent omsider beställde jag ett Arnold-lok och det levererades idag, med monterad DCC-dekoder.MickeC skrev:Ett betydlig bättre donator är ett Arnold DHG 700, Arnoldloket som ofta målas om till SJ V5 i N-skala. I verkliga livet var V4:an en föregångare till V5:an och har samma huvudsakliga uppbyggnad och mått. Det som krävs är ny hytt och huvar (och en kontroll att det passar över chassiet(?) .
V4
V5
Nu får jag se om jag försöker bygga ny hytt och huvar så att det liknar ett V4-lok eller om det helt enkelt bara målas om till ett V5-lok. Oavsett vilket kommer det att passa bra på anläggningen.
Tack än en gång för tipset Micke.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Varsågod, det är bara kul att kunna hjälpa till.Jan skrev:Tack än en gång för tipset Micke.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Återigen en intressant bild från Hbg:s stationer uppsnappad på Facebook, den här kanske kan ge lite tips om utformning av detaljerna inför byggandet av modellen av "Ångfärjan"!?!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Tack för ännu en intressant bild som annars gått mig förbi (jo, jag tillhör gruppen "våga vägra Facebook"). Jag kan dock konstatera att det finns myriader av detaljer som kommer att bli svåra att få till i skala 1:160.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Facebook igen, förstås ...Jan skrev:Tack för ännu en intressant bild som annars gått mig förbi (jo, jag tillhör gruppen "våga vägra Facebook"). Jag kan dock konstatera att det finns myriader av detaljer som kommer att bli svåra att få till i skala 1:160.
Sextisju, sextisju, vart har du tagit veeegen nu?
Och här kom det kanske tips om fler detaljer som är omöjliga att återge i skala N?
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Kanske en ny affärsidé för Max Larsson; att ta upp förhandsbeställningar (och -betalningar ...) på motorvagnar i skala N?
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Den här bilden dök upp i Helsingbrogsgruppen på Facebook idag, tror inte jag vidareförmedlat den tidigare. Måste väl röra sig om "rätt" tidsepok, dvs 80-tal eller möjligen väldigt tidigt 90-tal (den Cirrusvita SAAB 900 5-d CC:n till vänster om spåren är definitivt av tidigast årsmodell 81)!?!
Och i högerkant skymtar ju lite internationellt inslag i form av en resgodsvagn från Die Bahn!
Och i högerkant skymtar ju lite internationellt inslag i form av en resgodsvagn från Die Bahn!
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Det här scenariot är ju ett måste!!!
Ångfärjan anno 1912. Kanske inte helt relevant tidsperiod för anläggningsbygget - men en härlig bild är det!
Åsså ett detaljstudium av undersidan på skärmtaket på Ångfärjan, så att det blir korrekt avbildat (undersidor måste ju givetvis också avbildas, inget "sturande" med att fuska med sådant som är "osynligt" för betraktaren här inte!!!)!
Ångfärjan anno 1912. Kanske inte helt relevant tidsperiod för anläggningsbygget - men en härlig bild är det!
Åsså ett detaljstudium av undersidan på skärmtaket på Ångfärjan, så att det blir korrekt avbildat (undersidor måste ju givetvis också avbildas, inget "sturande" med att fuska med sådant som är "osynligt" för betraktaren här inte!!!)!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Nehej? Är det bättre med ett "Mölle-Parillande", då?Mölle-Mats skrev:inget "sturande" med att fuska med sådant som är "osynligt" för betraktaren här inte!!!)!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Resultatet är ju i bägge fallen osynligt ...
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Hahaha, här lyckades jag tydligen trampa på en öm tå!Sture Bylén skrev:Nehej? Är det bättre med ett "Mölle-Parillande", då?Mölle-Mats skrev:inget "sturande" med att fuska med sådant som är "osynligt" för betraktaren här inte!!!)!
Det finns ju en skön gammal story om när en kaxig Ståkkhålmare klev av tåget i Göteborg och frågade Kålle "uuu ru piiisen, var haru tunnelbanan?". Kålle svarade då rappt "Dö, i den här stan har vi la inget att dölja"! Samma gäller förstås i Parillien, här har vi såväl fram- som baksidor på alla våra byggnader - inga mockup-attrappkulisser här inte!!! En bild på såväl fram- som baksida på banvaktsstugan som exempel:
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Utmärkt, Mats! Då förstår jag att du åtar dig tillverkningen av Ångfärjans undertak? Nu kan Jan vara lugn.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Blir säkert jättebra - bara att bryta loss taket från banvaktsstugan och finjustera till lämplig storlek med vinkelslipen - takpannorna i skala H0 blir säkert av utmärkt storlek till strukturen på undertaket på Ångfärjan i skala N, helt i enlighet med min K.I.S.S-filosofi!Sture Bylén skrev:Utmärkt, Mats! Då förstår jag att du åtar dig tillverkningen av Ångfärjans undertak? Nu kan Jan vara lugn.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Det er da ingen grunn til å disse Fallers banevokterhus?
Mvh P.
Mvh P.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Saerlig pen "kit bashing"
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Eller lite rödfärg och vitkalkad grund så blir det ett perfekt uthus/tvättstuga/bakstuga. En liten favoritmodell faktiskt.
/Janne
/Janne
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Japp! En Borgward kommer farande. Ser att Mölle-Mats har en sådan här stuga ute på Tradera. Bara att slå till! Med lite målningsjobb blir den ett trevligt blickfång.
/Janne
/Janne
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Dagens Facebook-skörd, Ångfärjan 1901.Förvisso "fel" tidsepok, men det kanske framkommer någon detalj av värde?
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
En anläggning Sundet kan inte vara utan ett minne som detta.
https://www.youtube.com/watch?v=Ovdh9XGnsYI
Och nu ser jag fram emot en disussion med Johan huruvida detta är Helsingörs varv.
https://www.youtube.com/watch?v=JIXH96X-W8Q
https://www.youtube.com/watch?v=Ovdh9XGnsYI
Och nu ser jag fram emot en disussion med Johan huruvida detta är Helsingörs varv.
https://www.youtube.com/watch?v=JIXH96X-W8Q
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Den diskussionen blir kort för svaret är JA!
Det liknade Helsingør alltihopa, men jag har givetvis garderat mig genom att att gräva fram fakta:
http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=5141029&lang=en
So, that was that! Any more questions?
Det liknade Helsingør alltihopa, men jag har givetvis garderat mig genom att att gräva fram fakta:
http://www.ferry-site.dk/ferry.php?id=5141029&lang=en
So, that was that! Any more questions?
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Här har det tydligen hänt en del under min (ofrivilliga) frånvaro. Tack för alla fina bilder.
Anledningen till min frånvaro från forumet är att jag och hustrun råkade ut för en väldigt traumatisk upplevelse med följdverkningar som tagit mycket tid i anspråk.
Någon månad före jul var vi hemma i Sverige och tittade till huset. Vi satt i godan ro i vårt vardagsrum när vi plötsligt hörde en dov smäll ifrån hallregionen. Jag gick för att se vad det var men såg inget i hallen. Fortsatte därför till tvättstugan och ser då att det ryker från den övre delen av värmepumpen. Jag stänger av värmepumpen, tar bort den övre skyddsplåten och ser att det brinner för fullt inne i maskinen. Jag ropar till hustrun att det brinner och att hon skall ringa 112. Samtidigt tar jag min pulversläckare och försöker få in så mycket pulver som möjligt i de två minimala springorna som finns över och under den fastnitade plåten. Röken blev snabbt outhärdlig och det var bara att ta sig ut ur huset och invänta brandkåren.
När de väl kommit fram så kunde de släcka branden ganska snabbt men det tog lång tid innan de var så säkra på att inget glödde någonstans så att de kunde köra därifrån. De sade att om de kommit 3 minuter senare hade huset inte kunnat räddas. För att göra en lång historia kort. Tvättstugan blev helt utbränd, allt som var där inklusive alla maskiner fick kasseras. Resten av huset fick stora rökskador. Sanerings- och renoveringsarbetet kommer att ta minst 5 månader.
Bilden nedan visar hur det såg ut ovanför värmepumpen efter det att brandmännen sågat ner innertakspanelen. Rökstanken i huset var minst sagt besvärande.
Vi hade i alla fall tur att det hände under dagen när vi var hemma annars hade antagligen allt blivit förstört. Det var också tur att det inte hände på natten när vi sov. Följderna av det scenariot vill jag inte ens tänka på.
Vi är också lyckligt lottade att vi har en bostad i Frankrike eftersom vi annars varit hemlösa under flera månader.
Det är ganska ironiskt egentligen. Innan branden var mitt största bekymmer att min dator inte fungerade som den skulle. Så här i efterhand känns det ganska oviktigt.
Anledningen till min frånvaro från forumet är att jag och hustrun råkade ut för en väldigt traumatisk upplevelse med följdverkningar som tagit mycket tid i anspråk.
Någon månad före jul var vi hemma i Sverige och tittade till huset. Vi satt i godan ro i vårt vardagsrum när vi plötsligt hörde en dov smäll ifrån hallregionen. Jag gick för att se vad det var men såg inget i hallen. Fortsatte därför till tvättstugan och ser då att det ryker från den övre delen av värmepumpen. Jag stänger av värmepumpen, tar bort den övre skyddsplåten och ser att det brinner för fullt inne i maskinen. Jag ropar till hustrun att det brinner och att hon skall ringa 112. Samtidigt tar jag min pulversläckare och försöker få in så mycket pulver som möjligt i de två minimala springorna som finns över och under den fastnitade plåten. Röken blev snabbt outhärdlig och det var bara att ta sig ut ur huset och invänta brandkåren.
När de väl kommit fram så kunde de släcka branden ganska snabbt men det tog lång tid innan de var så säkra på att inget glödde någonstans så att de kunde köra därifrån. De sade att om de kommit 3 minuter senare hade huset inte kunnat räddas. För att göra en lång historia kort. Tvättstugan blev helt utbränd, allt som var där inklusive alla maskiner fick kasseras. Resten av huset fick stora rökskador. Sanerings- och renoveringsarbetet kommer att ta minst 5 månader.
Bilden nedan visar hur det såg ut ovanför värmepumpen efter det att brandmännen sågat ner innertakspanelen. Rökstanken i huset var minst sagt besvärande.
Vi hade i alla fall tur att det hände under dagen när vi var hemma annars hade antagligen allt blivit förstört. Det var också tur att det inte hände på natten när vi sov. Följderna av det scenariot vill jag inte ens tänka på.
Vi är också lyckligt lottade att vi har en bostad i Frankrike eftersom vi annars varit hemlösa under flera månader.
Det är ganska ironiskt egentligen. Innan branden var mitt största bekymmer att min dator inte fungerade som den skulle. Så här i efterhand känns det ganska oviktigt.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Ja det var ju en tråkig och övertydlig beskrivning av "sådant som tar tid från min hobby" ...
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Bra du kom tillbaka Jan, jag började känna mej som en trådkapare.
Och nu till nånting helt annat. Här är två klipp till , det ena från 60talet och det andra från 86.och ett tredje från 91. Det står visserligen Helsingör på rubrikerna men dom slut i Helsingborg. Det är bra klipp om du vill ha bakgrundsbruset med. Vilken färg hade det huset eller hur var godsvagnarna lastade.
https://www.youtube.com/watch?v=UqwooMEDt-Q
https://www.youtube.com/watch?v=PIZwu7iWiGk
https://www.youtube.com/watch?v=_47_19C_FvM
Jag borde tacka dej för den här tråden, det är en verklig nostalgiresa tillbakatill min barndom.
En till Hbgs till Hbgf 86 oktober.
https://www.youtube.com/watch?v=77NeucBxU2w
Och nu till nånting helt annat. Här är två klipp till , det ena från 60talet och det andra från 86.och ett tredje från 91. Det står visserligen Helsingör på rubrikerna men dom slut i Helsingborg. Det är bra klipp om du vill ha bakgrundsbruset med. Vilken färg hade det huset eller hur var godsvagnarna lastade.
https://www.youtube.com/watch?v=UqwooMEDt-Q
https://www.youtube.com/watch?v=PIZwu7iWiGk
https://www.youtube.com/watch?v=_47_19C_FvM
Jag borde tacka dej för den här tråden, det är en verklig nostalgiresa tillbakatill min barndom.
En till Hbgs till Hbgf 86 oktober.
https://www.youtube.com/watch?v=77NeucBxU2w
Senast redigerad av tågtyckarn den 15 jan 2015, 13:08, redigerad totalt 2 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Härliga filmer! Och Jan, du måste ju också ha med "Sundbus Magdelone"! Fast då måste ju också gamla tullhuset vara med ...
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Det är bara bra att någon håller igång tråden. Den skulle inte bli långlivad om det bara var jag som skrev inläggen.tågtyckarn skrev:jag började känna mej som en trådkapare.
Tack för intressanta videoklipp.tågtyckarn skrev:Och nu till nånting helt annat. Här är två klipp till , det ena från 60talet och det andra från 86.och ett tredje från 91. Det står visserligen Helsingör på rubrikerna men dom slut i Helsingborg. Det är bra klipp om du vill ha bakgrundsbruset med. Vilken färg hade det huset eller hur var godsvagnarna lastade.
En till Hbgs till Hbgf 86 oktober.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Va, ännu mer arbete.Johan Molin skrev:Och Jan, du måste ju också ha med "Sundbus Magdelone"! Fast då måste ju också gamla tullhuset vara med ...
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Planering och förberedelser för min nya bana.
Såg att det kommit en del uppdateringar på Samlingsportalen. Den här bilden visar ett masmögeldrabbat ellok (littera F) på Hbf.
Länk till bilden på Samlingsportalen.
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ08828
Länk till bilden på Samlingsportalen.
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAJ08828
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.