Toppbilden, visa:    


Ny medlem säger Hej!

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Ny medlem säger Hej!

Inlägg av H0n3 »

Hej!

Jag heter Peter Estelius men använder nicket H0n3 här för att gamla vänner på andra forum ska känna igen mig. En bild gör det hela lite lättare:
Bild
Är en gubbe på nästan 60, gift och med tre goa ungar i antingen slutet på sina skolor eller i början på sina karriärer.

MJ-mässigt sätt är jag en typisk byggare där helheten och miljön i och runt järnvägar är spännande och innehållsrik. Jag är väl ingen kalenderbitare när det gäller litteror å sån´t, kan på sin höjd grundlittera till någon reda. Jag är alltså född på 50-talet och återvänder dit i min anläggning av den enkla anledningen att 50-talet stod för värme sammanhållning och framtidsutsikter - no end to the possibilities - som Cable Guy uttryckte det när han stod i Wok-pannan.

Bygger det mesta som sagt från järnvägsmodeller via hus och landskap till fartyg och annat som brukar finnas i en hamn. Blir mer om det vad det lider.

Utöver detta har jag två sido hobbies, trädgårdsjobb d v s renovering av en äldre trädgård, och verktygsmakeri för svarvar, fräsar å sån´t. Den sortens maskiner är bra för att göra runda MJ-saker men är så dyra att man gärna gör sina verktyg själv där det går.

Well, that´s me!

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Cor van der Meijde »

Lyckönskningar för 2012 att alla här på forumet.

Några av er vet redan mig som DutchArt.
Tanken är inte längre anonym, jag har registrerat mitt eget namn.
Jag bor i Nederländerna och den "svenska" kommer från Google translate.
Jag ber om ursäkt för det.
Naturligtvis är jag mer fokuserad på den nederländska järnvägen och då speciellt under ångan eran.
Dessutom min specialitet i H0 bilarna skala modell.
Mats som galningar Saab, som jag har med Daf.
Tyvärr har jag mitt sätt att göra 1/1 modeller (Daf 44; 55 66; Volvo 66)beroende på utrymme och hälsa.
Men eftersom jag har mer tid för modellerna.

Hälsningar från Nederländerna,
Cor.

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Graffen »

Trevligt värre!
Mycket roligt med personen bakom signaturen.
Varmt välkomna, hälsar Michael "Graffen" Graff, 41 årig allkonstnär på Österlen.
Bild
Min fru Kerstin, Weimaranern Zeke och jag själv hälsar. ;)
Bild

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av bermod »

Och så här ser en äldre gentleman ut ifrån Örebro och vill också säga hej på er alla.
bermod
Bild

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av alsum »

Jag är helt Döv från Skellefteå. Hej till alla MJ intresse. Tyvärr inte bilden på tråd.
När jag var i Stockholm förskola då var 5 år gammal ( år 1949 ).Mina föräldrar bodde i Niemisel norr om Boden.
År 1950 Byn skola i Niemisel. År 1951 Började Döv skolan i Örebro fram till 1959. Från 1959 yrkeskolan i Vänersborg fram till 1961. Började jobba på SAAB bilfabrik fram till 1967. Flytta hem till Niemisel och jobba på Volvo Bil & Traktor i Luleå. 1976 flytta till Skellefteå.
Därefter började vakna upp och bygga modeller. Fortfarande idag. Bara skala HO. Varför inte förut? Jo jag var ensam hemma och göra hobby istället. Slippa TV program. Men helst vill jag se fotboll, ishockey.
Ja så var allt. Finns mycket mer om hobby. Men jag ville inte visa för jag inte proffs eller expert modell byggare. Jag är för blyg.
Senast redigerad av alsum den 05 jan 2012, 14:10, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Stefan Jönsson »

Välkommen, Affe!

Här är en till som kör utan bild.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av loktok »

Hej alla MJ vänner !

Lasse Sjölund heter jag,har ett nick på nätet som jag är sådär glad för egentligen(frugans påhitt som kom till när hon fixa igång min blogg : http://loktok.blogg.se/
Jag har varit aktiv på MJ forum ungefär samtidigt jag börja med MJ (år 2000).Kalla mej för Lars Nilsson då..bytt efternamn sen 6 år tbx till Sjölund.
Ser ut så här med tomteluva.....

Bild

o så här utan ;)
Bild

Mvh Lasse

Användarens profilbild
Ubbe
Inlägg: 476
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:03
Ort: Västra Götaland / Sweden

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Ubbe »

Hej på er alla MJ vänner!

Urban heter jag men skriver oftast under signaturen "Ubbe".

Bild
Så här kan gôbben se ut när han inte pysslar med tåg...

Brukar husera på de flesta forum (med ovan signatur).

Bygger i H0 skalan Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft (DRG) runt 1924 ±6 år.
H0 2R DCC LocoNet sammanfattar nog den tekniska biten på en högre nivå.

Just nu i fasen "riva gammal N-bana för att bygga ny i H0".
Kommer att mellanlanda på en H0 testanläggning, troligtvis.

Gillar mycket digital drift och köra via datorn, då speciellt med TrainController (som jag skrivit en liten serie om på ett annat forum).
Tycker även att det är helt strålande att designa/simulera sin kommande anläggning m.h.a. 3rdPlanIt! 3D-CAD (där jag även har förmånen att få vara del av Randys beta team).
Har ambitionen att någon gång skriva ett program som genererar trafik för MJ så anläggningen kan bli en form av "Railroad Tycoon" spel fast med riktiga modeller. ;)

...och gott nytt 2012 på er!

Over and out,
Ubbe
Senast redigerad av Ubbe den 02 jan 2012, 11:55, redigerad totalt 1 gånger.
Hur svårt kan det va?!?! ;)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av H0n3 »

Det var riktigt trevligt att få se lite mer av personerna bakom signaturerna!

Hoppas att fler vill presentera sig här.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av perjan »

Hej ,
Jag heter Per-Åke Jansson. Infödd Stockholmare som på äldre dar satt ner foten i Värmland.
Jag har byggt på min N-skaleanläggning i 20 år med några uppehåll.
För mig som de flesta tillverkade i mitten på förra seklet vaknade intresset för modelljärnvägar i 10-årsåldern - då givetvis med en liten Märklinbana från en startsats. Det blev en liten rundbana på en skiva som tillslut fick leva ett eget liv under sängen. Kompisar, tjejer och moppe tog överhanden och min modelljärnväg avyttrades för en spottstyver.

Åren gick utan MJ-hobby med livet inriktat på familj med barn, hus ,båt etc.
Vid fyllda 50 (år 1992) fick jag kontakt med en granne som hade en liten modelljärnväg och han föreslog att det var dags för mig att börja med en hobby. Dels för avkoppling från ett krävande jobb på dagarna samt att få utlopp för mitt teknikintresse. Hade visserligen jobbat med datorer sedan 1965 men jobb är en sak och fritid en annan.
Jag valde N-skalan med tanke på att jag ville få in mycket på banan och samtidigt ett naturtroget landskap. Jag hade ju inte tillgång till en hel vindsvåning utan fick begränsa verksamheten till ett överblivet sovrum annars hade det troligen blivit H0. Det började med en liten ”bana” som sedan växte och växte till en ”anläggning”.

Mitt intresse för MJ-bygge är att se till helheten varför jag inte gått alltför djupt inom respektive stickspår av MJ-hobbyn (inga scratchbyggen el.dyl). Inte heller byggt efter någon speciell förlaga utan en frisk blandning av svenskt och tyskt direkt ur fantasin som gör att banan ständigt är under utbyggnad.
Mycket tid har lagts på landskap och olika miljöer dock har mesta tiden lagts på det som inte är direkt synligt. Med elektronik och datorisering av anläggningen var jag tidigt ute med digitalisering av det hela 1995.
Jag kör idag Lenz system och Train Controller blandat med Digitrax och Littfinski. Kör både manuellt och helt automatiskt från dator.
Det mesta finns beskrivet på min hemsida: http://www.mj-rallaren.se

Vid sidan om hemmabygget deltar jag i modulverksamheten H0 2R MMM-standard i ”Kil-gänget”
Övriga intressen är hus, hund och resor med vår husbil så att min fru Gunilla får tillfälle att se alla MJ-anläggningar i Tyskland. ;)

Intresset för MJ-bygget går ju som bekant upp och ned i intensitet. Nu som pensionär så är det bara upp! Mina tidigare arbetskamrater ställer frågan. Vad gör du om dagarna? Svar: Jag har så mycket att göra på fritiden så jag förstår inte hur f-n jag hann med att jobba.

Bild
Demo hemma för "Kilgänget"

Jag får inte glömma Penny - det käraste vi har som tar en stor del av familjelivet.

Bild
Senast redigerad av perjan den 03 jan 2012, 18:02, redigerad totalt 5 gång.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Mycket trevligt att läsa om, och se bilder på, kamraterna.

Man får väl försöka ge ett eget bidrag, då:

Bild

Mitt alias är Sture Bylén och det är också vad jag heter.
Jag är född i Rossberga i södra Dalarna där vi bodde tills jag var 17 år. Sedan flyttade vi 4 km, in till ”tätorten” Horndal. Där bodde jag bara några månader innan jag lämnade hemmet för 2 år till sjöss.

Väl hemma igen började jag på Fellingsbro folkhögskola och utbildade mig sedan till lärare i Falun och efter några år i yrket vidareutbildade jag mig vid Stockholms Universitet.

1987 träffade jag min hustru Karin och tillsammans har vi tre döttrar.

Vad gäller mitt lärarjobb så kom jag med åren att vantrivas allt mer vilket till slut ledde till svåra sömnproblem. För att göra historien kort blev jag då beordrad av min hustru att säga upp mig och börja ta ut pension vilket jag gjorde vid 61.5 års ålder.

Nu sköter jag en hel del här hemma och så bygger jag modeller. Jag hade en idé om att göra mig känd på trakten som byggare av husdioramor för att om möjligt få en del beställningar att dryga ut pensionskassan med. Jag har ställt ut mina dioramor i olika sammanhang här hemma och folk är väldigt intresserade, måste jag säga. Många vill gärna ha sitt hus i modell men det finns en sak som man nog inte riktigt vill, nämligen betala...... :(

Under sommarhalvåret tar jag emot besöksgrupper här hemma och visar mina dioramor, stationshuset i trädgården, Morshyttananläggningen och LGB-banan. De flesta besökare är förvånansvärt intresserade , tycker jag. Ingen känsla av töntstämpel, faktiskt...

Ja, det var det, det!
Vad gäller själva modellrallandet kan man läsa på min hemsida http://www.bylen.se , läsa min anläggningstråd på Stinsensforum som behandlar åren 2010-2011, eller från 2012 i min anläggningstråd ”Morshyttan-Rossberga 1959” på detta forum.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

OK då! Här är undertecknad – med en viss vinkling mot de små tågen!

Bild
Tidig morgon med espresso och förväntan inför Italienresa...

Uppvuxen i lilla Finspång fram till 1961, vilket bl.a. gjorde att jag faktiskt åkt rälsbuss på NÖJ till Prästköp! samt sett sista resterna av lilla Lotorps järnväg. Även åkt och hälsat på morföräldrarna i Norrköping med rälsbuss från Finspång till Östra Station. En spännande upplevelse var många vandringar i hamnen med mormor, att få titta på kolhamnen, alla spännande lastbåtar och hamnkranar.
Min pappa som var stadsarkitekt fick jobb i Motala, familjen flyttade dit. Kom så även att få åka med smalspårsrälsbuss till Linköping och byte till Norrköping. Så det blev mycket östgötasmalspår i barndomen.
I Finspång sålde bokhandlaren Rivarossi i källaren, och första små tågen inköptes på Plantins järnaffär (Fleischmann).
I Motala sålde cykelhandlaren plastmodeller, och Rosenblom hade egen cykel- och hobbyaffär med bl.a. tåg på schemat. I 7-årsåldern byggdes första banan på en 1 x2 m stor skiva lamellträ, som det hette på den tiden., inspirerad av Jan Jangös då ganska nya bok om modelljärnvägar.

1972-73 landade jag som senior high school-elev i Marshalltown, Iowa, och kom att bekanta mig med Chicago & Northwestern, Milwaukee Road, Soo Line bl.a.
Hemkommen hamnade jag i ett väldigt trevligt kompisgäng i min nya klass, utflippade men duktiga människor, som väckte viss anstöt hos alla lärare som INTE hade oss, men var populära bland dem vars elever vi var. Dit hörde bl.a. min bäste kompis under tiden Ronald, som jag ofta nämnt, han som är regementschef i Skövde.

Hösten 1975 började jag läsa medicin i Umeå, flyttade till Malmö hösten 1977. AT-doktor i Jönköping 1982-83 varefter jag hamnade på Kvinnokliniken i Helsingborg i en bransch som jag varit trogen alltsedan dess.

Två ohängda ungar kom så småningom, Calle, 22, som jobbar på PEAB och äntligen börjar fundera på allvar att läsa vidare, samt överambitiösa dottern Cornelia, 17. Båda givetvis livets salt.

1988 påbörjade jag ett projekt som ledde till utformandet av en datajournal för graviditets- och förlossningsvård, ett jätteprojekt som nu i den multinationella storföretagsamhetens tider avrundas under 2012, efter att under många år ha tjänat både Helsingborg, Landskrona, Lund, Malmö och Trelleborg väl. I början av 1990-talet hakade Agneta, f.d. nattbarnmorska på förlossningen i Malmö, på, så i praktiken har det varit vi två som drivit projektet genom tiderna och således delat vått och torrt både på arbete och fritid. Själv arbetar jag således i Malmö sedan 1991 och sett denna klinik förvandlas från att ha varit en del av staden Malmös Allmänna Sjukhus, till att bli Malmöhus Läns Landstings Malmö Allmänna Sjukhus, till att ha blivit KK på Universitetssjukhuset MAS; UMAS (Agneta tyckte det borde döpts till "MAUS" eftersom det var så alla malmöbor ändå uttalade "MAS") till att ha blivit KK på UMAS i Region Skåne, till att ha blivit KK i Malmö på Skånes Universitetssjukhus, till att nu ha blivit Kvinnokliniken Malmö-Lund på Skånes Universitetssjukhus. Sex omorganisationer på 20 år; tydligt uttryck för hur insiktsfulla beslutsfattare vi har!

Projektet MHJ har levt ganska länge och hade en föregångare under den tiden jag bodde i Helsingborg; nuvarande bana är en komprimering av "godbitarna" som jag ser det.

I övrigt spelar jag piano, lyssnar mycket på musik, läser en förfärlig massa, båtnörd, historianörd, älskar Italien, att laga mat och dricker alldeles för mycket gott vin...

Er Johan

Användarens profilbild
Mr H
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:14
Ort: Katrineholm

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Mr H »

Hej jag är med här jag med! :D
Bild
Inte den bästa bilden men det är jag... :D
Mattias Hagström heter jag är 29 år, Har hållit på med modelltåg sedan jag fick första Märklinstartsatsen julen -92. Men tågintresset fanns visserligen redan innan dess
Då man som liten såg tågen växlas och komma och gå på Katrineholms station (Innan ombyggnaden med triangelspår osv)
Har varit /är väldigt engagerad i bevarandet av lokstallet i Katrineholm, som varit rivningshotat, men som räddades. Men nu tyvärr ska husera en ungdomsgård och rockskola :x Så lokala järnvägsföreningar och även Sås fick flytta på sig.
Dom föreningar som inte hade några fordon ståendes istallet åkte ut med huvudet före tillsammans med bråten, (då de lokaler vi hade hoppas på kunna använda till hobbyverksamhet (modelljärnväg) nu ska bli en del av ungdomsgården, men hoppet lever än, då det nu hänger på trafikverkets överklagan om kommunens beslut att anlägga en ungdomsgård i lokstallet, med stambanan runt knuten.. Det är en historia i sig :lol:
Men annars så kör jag Märklin med svenska fordon från 80/90, mest lok av Rocos tillverkning även en del Jeco.
Har även intresse för bilar, då av amerikansk tillverkning från 50talet.
Lite om mig.
Senast redigerad av Mr H den 03 jan 2012, 11:18, redigerad totalt 1 gånger.

Svenne

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Svenne »

Jag heter Sven Lagerström. Infödd stockholmare (nåväl Ålsten) 1934, alltså 77+, bor 5 tr över Södra station, snett emot SMJ, har suttit på spårvagn 12 vid Tegelbacken bakom bommarna i plankorsningen med sammanbindningsbanan (Tegelbackseländet, en njutning), åkt buss 61 från Norra Bantorget (då det växlades med ånga i norra säcken). Är ljusdaling på mödernet. Med många sommarlov vid och på jvstn. Härifrån den djupare järnvägspräglingen.

Fick i tidiga tonår en föråldrad radioapparat av min pappa att plocka sönder och där sprack järnvägskarriären. Efter Bromma läroverk och KTH (tele) blev det Televerket och luftfartsradio och de flesta andra radioverksamheter som Radiobyrån ägnade sig åt.

MJ nr 1 (en Hornby-leksak på trettiotalet räknas inte) var en Fleischmann-startsats i början av sextiotalet, köpt med första sonen som alibi. Mest körd på matbordet med honom i knät. Nr 2 var en tvåräls likströmsbana på vinden i Enskede byggd tillsammans med båda sönerna. Ingen fastnade i hobbyn. 2:an såldes. Men all ”svensk” rullande materiel behölls inför nr 3, seniorprojektet Ljusnäs, som jag tidigare berättat lite sporadiskt om på Modellrallaren och Stinsen. Och tänkte fortsätta med här.

Förutom familjen – här på bild –

Bild

är jag mycket förtjust i Stockholms skärgård, melodiös jazzmusik och goda viner, gärna allt samtidigt.

Sven - här på besök i Nyhavn

Bild

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Mölle-Mats »

Mitt "nick" är ju Mölle-Mats vilket förstås beror på att jag heter Mats i förnamn (och Eriksson i efternamn) och är bosatt i Mölle sedan snart tio år tillbaka.

Föddes i Hälsingborg i nådens år 1954, men kom sedan att växa upp i rumpmasriket i södra Dalarna från maj 1959 och fram till att jag drog till Uppsala för att börja plugga hösten 1978 (hade dock ett litet break då jag bodde i den grufliga staden Falun under ett knappt år kring 1976/1977).

MJ-intresset fick jag väl "på köpet" redan från späd ålder, min pappa köpte ett elektriskt tåg av Märklins fabrikat till mig i julklapp 1954 (gissa vem som ville "leka" med det ... :lol: ). Det var en rätt rejäl startsats bestående av ett tågset DA 846/3 med ett tyskt BR 23 ånglok och tre snälltågsvagnar i plåt förstärkt med mera räls, två elektriska växelpar, några avkoppplingsskenor samt lite byggnader i form av Märklin plåtstation/godsmagasin samt några villor i trä mm mm.

Nå, efter ett tag så tröttnade väl pappa på att plocka upp och ned tåget (vi var väl relativt trångbodda då) och alltsammans packades undan i kartonger. Men julen -62 fick grannens grabb en startsats i julklapp, och då drog jag mig "mitt" tåg till minnes ... Vi hade då flyttat till ett eget hus i Risbyn utanför Avesta, och pappa hjälpte mig att bygga upp anläggningen på mitt pojkrum. Jag kollade givetvis noga hur detta skulle utföras, och kunde sedan riva/bygga om/bygga ut på egen hand. Och alla födelsedagar och jular så stod förstås mer grejer till tågbanan högst på önskelistan - bl a så minns jag den totala lyckan julen 1965 när jag fick ett Da-lok och tre matchande snälltågsvagnar!

Så kom den underbara sommaren 1968, då mina föräldrar skickade en MJ-tokig kille själv till en familj i nordvästra Bayern för att lära sig tyska (och det gjorde jag - talar en förfärlig Schwäbisch-Bayerisch ...) - men vad som var bättre var ju förstås den vältrafikerade järnvägsstationen i staden och att familjens jämnårige son var lika MJ-tokig som jag.

Där nere var det ju i princip som att vandra omkring i Märklin-katalogerna live, och många timmar tillbringades på stationen den sommaren! Köpte massor av grejer, både nytt (var cirka 35% billigare än i Sverige) som begagnat av mina tyska kompisar. Detta råkade dessutom sammanfalla med datoriseringen av DB:s fordonsregister med de nya UIC-numren, och denna sommar rullade tågen parallellt med gamla och nya beteckningar sida vid sida vartefter de hann märkas om - vi befann oss alltså mitt i brytningen mellan Epoche III och IV.

När jag kom hem på hösten så tog jag beslutet att fokusera på västtyska järnvägsfordon, och bytte därför bort mitt svenska tågset med Da-loket mot luftledning, som ju var en riktig hit för sedan kunde man ju köra två tåg oberoende av varandra på banan!

Så gick det ju "som vanligt", moppeåldern infann sig och med den andra intressen och tågen stod mestadels och samlade damm och packades så småningom undan. Hade sedan ett första litet återfall vid mitten av 70-talet då jag försökte mig på att bygga en relativt stor anläggning i vindsrummet på vår lillgård, men sedan så behövdes det som gästrum och då var det bara att riva igen och tågen packades undan igen. Ville dock aldrig göra mig av med dem, de kändes alldeles för mycket som en del av mig själv så jag behöll dem (och det är jag glad för idag).

Sedan gick åren, jag flyttade till Uppsala, Morgongåva, tillbaks till Uppsala och sedan till Södertälje. Idén om att någon gång bygga upp en anläggning igen fanns hela tiden i bakhuvudet, men jag kom aldrig till skott ... Men så skilde jag mig och flyttade "him te Skaune" igen för nu tiotalet år sedan till en hallvgammal villa med stora källarutrymmen, och kände att jag behövde göra något kul! Försäljningen av villan i Södertälje hade givit ett litet överskott och det brände förstås på kontot, så jag började att försöka "köpa ikapp" allt jag missat under alla åren som MJ-andet legat i träda. Som värst hade jag väl över 100 lok och 400 vagnar och tänkte dels bygga en nostalgisk Märklin-anläggning i hobbyrummet med tema Bayern sommaren 1968 med en gränsövergång mot Schweitz, främst för att motivera innehavet av en klassisk Märklin-Krokodil, baserat på gamla Märklin-tåg från 50- och 60-talen. När jag "toppade upp" så tänkte jag mig att köra gamla Fleischmann ellok via 2R likström i luftledningen parallellt med Märklin-loken.

Men samtidigt så hade jag snöat in på fr a alla snygga ånglok i alla regnbågens färger från den tyska Länderbahn-epoken, och idén om att bygga en hyllbana runt mitt kontor i källaren med tema die Geislinger Steige omkring 1920-talets början (dvs i skarven mellan Epoche I och II) baserad på moderna digitala modeller (3-räls fortfarande eftersom jag dragit på mig massor av grejer för detta systemet, dock ingen Märklin-puritanism utan rullande material från allsköns tillverkare med det gemensamma att jag gillade dem).

Men så tänkte jag - ska det bli något av det hela så måste jag fokusera! Efter mycket svåra våndor så beslutade jag mig för att det ändå var de gamla Märklin-tågen med västtyska förebilder från åren 1962-1969 som jag av nostalgiska skäl "brann för", och en gigantisk utrensning av i princip allt annat (behöll dock några gamla Märklin-tåg med svensk förebild, d v s ett Da- och ett Rc-set från 60-talet) genomfördes via Tradera, eBay och danska QXL (bara det projektet tog väl all hobbytid de närmaste 2-3 åren). När utrensningen nästan var genomförd (det återstår en del ...) så flyttade vi dock till ett annat hus utan möjligheter till hobbyrum, så nu är grejerna nog rätt fast i banankartongerna igen ... Men jag har inte sålt det gamla huset än, så vem vet!?! Och drömmen om en anläggning med förebild södra Västtyskland anno sommaren 1968 lever kvar ... :ugeek:

Nå, i övrigt då - vem är jag? Började min yrkesverksamma bana med att jobba på mack och hos den lokale SAAB-handlaren "dännä hämma i Dalom" några år, sedan vidtog några års studier vid universitetet i Uppsala. Från 1984 och framåt så har jag varit verksam i IT-svängen, och har nu ett eget enmansbolag inriktat på verksamhetsutveckling, kravhantering och projektledning. Sedan drygt två år tillbaka så äger och driver jag ett behandlingshem i Ängelholm tillsammans med min sambo, där jag innehar rollen som administrativ chef.

SAAB ja, var väl ett veritablet SAAB-freak i många år, ägde och handlade med dem, skrotade dem för att komma år de bra delarna, reparerade åt andra men framför allt försökte jag köra rally med dem och slog runt med dem osv - men allt det där finns ju att läsa i SAAB-tråden på Stinsens Forum, se http://www.stinsensforum.se/en-saab-t4432.html. Så småningom så gled väl bilintresset alltmer över i anglofil riktning med MG och Jaguarer, men jag har haft drösvis med andra företrädesvis europeiska bilmärken (många "strictly business" vilket fr a gäller de Volvon som passerat mina händer).

Försöker väl spela golf (är ju 55+ ...), men framgången är väl sådär. Dock får man sig ju en välbehövlig promenad och rör lite på gubbfläsket, och lite social samvaro genom grosshandlarbandy-utövandet ...

Musiken kan ju heller inte förbigås, har lirat saxofoner och till nöds kompat lite på keyboard i diverse olika band under de senaste tre decennierna, men mer om detta finns ju att läsa i "Jernbandet"-tråden på Stinsens Forum, se http://www.stinsensforum.se/jernbandet- ... jernbandet. Men jag känner ju att det är detta som är mitt "rätta jag", så bilden på mig väljs från när jag var "in duty" på ett gig på restaurang Systrarna på Piren här i Mölle för ett par år sedan:

Bild
Senast redigerad av Mölle-Mats den 02 jan 2012, 23:41, redigerad totalt 1 gånger.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

En väldigt trevlig tråd, det är så roligt att få veta lite mer om er som hittat vägen hit! Mycket bra intiativ av Peter, "H0n3"!

liabacken
Inlägg: 196
Blev medlem: 30 dec 2011, 19:52
Ort: Äppelbo
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av liabacken »

Bild

jag i Tehachapi loop, Californien 2010



Hej, Magnus Eriksson här, jag är 45 år och bor i Äppelbo, Dalarna. Jag bygger en amerikansk bana utan direkt förebild, vill väl helst att det ska se trovärdigt ut.
Jag har en hemsida där jag lägger ut bilder från min bana, Bradley & Scottsdale RR, hemsidan heter liabacken.se . Mina intressen utöver den här hobbyn, som ligger i huvudet 24 timmar om dygnet och gnager, är resor och på sommaren köra runt med min Buick -57. Det var en liten presentation om mig och nu följer en förklaring till varför jag håller på med den här hobbyn överhuvudtaget.

Som 6 åring fick jag min första tågbana,en startsats från Märklin. Jag byggde banan på golvet och satt och körde runt runt, framåt och bakåt. Hur det sedan gick till kommer jag inte ihåg men helt plötsligt hade jag några växlar och ett par hus, jag tror att min käre far hade ett finger med i spelet.
När jag var i tio års åldern åkte vi till Grängesberg och köpte en stor låda med räls, lok, vagnar och en del hus som vi köpt på en annons.
Att mina föräldrar stod ut med mitt byggande är för mig en gåta, jag ockuperade hela vardagsrumsgolvet med spår.
Så småningom fick jag en egen spånplatta uppmonterad i mitt rum där jag byggde en mycket enkel anläggning.
Jag köpte mitt första Märklin Magazin och satt med ett svensk tyskt lexikon och översatte delarna av tidningen jag tyckte var intressant. Intresset bara växte och jag byggde en Märklin anläggning nere i källaren, i morsans tvättstuga. Anläggningen betod av två spånplattor som bildade ett L. Jag byggde landskap på ungefär halva anläggningen innan jag köpte min första Model Railroader tidning. December numret 1981 ändrade mitt modelljärnvägs intresse så mycket att jag beslöt att riva min Märklin anläggning och gå över till likström. Tidningen jag hade i min hand hade en artikel från en anläggning jag bara kunde drömma om i min vildaste fantasi, John Allens anläggning Gorre & Daphetid RR. Jag visste inte vem han var då, men idag vet jag desto mer. Han blev min största inspirations källa och när jag fick tag på boken som Linn Wescot skrivit om mannen och hans bana visste jag att jag måste försöka bygga något liknande.
Mina föräldrar är fantastiska, jag fick ta hela garaget i källaren och byggde järnväg över allt. Spårplanen byggde på G&D:s spårplan, men jag fick ju naturligtvis krympa alltihop då orginalet var ca 3 gånger så stort. Jag byggde på den anläggningen i över 7 år och fick väl till ett hyfsat resultat. Jag ser den tiden som en bra läroperiod i mitt byggande.

Jag har presenterat min nuvarande bana på stinsenforumet under rubriken Bradley & Scottsdale RR och kommer att göra så på det här forumet också.

Magnus alias liabacken

Användarens profilbild
Esse
Inlägg: 100
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:49
Ort: Katrineholm

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Esse »

Gör som en del av er andra och lägger ut namn och bild istället för en "avatar" på något annat.
Börjar med namnet som enligt dopattesten är Ulf Larsson.
Slänger in en bild från sommaren som får duga så länge.
[url=http://s1213.photobucket.com/albums/cc4 ... ffe020.jpg]Bild[/url
]Är en återfallsrallare på +50 som fallit för mestadels amerikansk modelljärnväg, men även svenskt.
Försöker bygga "landsneutralt" så att man ska kunna nyttja både de gamla svenska loken och vagnarna som har legat nerpackade ett antal år samt de lite nyare amerikanska grejerna.
Säga vad man vill om Athern och liknande, det är mycket lok för pengarna med dubbla svänghjul bl.a
"Esse"
"Den förening som vill ha mig som medlem, den föreningen vill jag inte vara medlem i."Groucho Marxx

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av 1956 »

Bild

Rikard D….erving här (det gäller att vara försiktig med Internet när man har ett så ovanligt namn), eller 1956 om man så vill! Det skall inte tolkas som att jag är född det året, det är betydligt värre än så! Det var redan i mars 1951 som jag slog upp mina grönblå ögon på BB i Malmö.

Jag upplevde en mycket lycklig barndom under 50- och 60-talen och fick på julafton 1958 en färdig Märklinjärnväg byggd på en ca 2x1 meters plywoodplatta. Min pappa kunde inte hålla sig till julafton utan visade mig den i mörker under mina föräldrars sängar där loket RSM 800 körde runt med tända lyktor. Ja, det var så det hela började men drömmen om Krokodilen och den där jätteanläggningen blev då aldrig verklighet!

Efter att ha lagt modelljärnvägen fullständigt på hyllan och tagit studenten 1970 blev det ett gästspel på kemilinjen på LTH som visade sig inte vara vad som passade mig. Istället blev det Ekonomisk specialkurs för att sedan gå i min pappas fotspår och utbilda mig till tandtekniker, vilket jag aldrig har ångrat. Jag driver sedan 25 år tillbaka ett dentallaboratorium med ca 50 anställda med allt vad det innebär.

1984 vaknade dock åter intresset för modelljärnvägshobbyn, jag vet egentligen inte varför för jag hade inte ens vänt mig om när jag gick förbi Semo Hobby och Modellcraft under åren däremellan. Men sen tog det fart på allvar och jag hade turen att redan 1986 få bli medlem i Malmö Modelljärnvägsklubb där ett flertal verkliga mästerbyggare var och är medlemmar. Det blev en utmärkt skola att gå i som lade ribban högt. På den vägen är det och intresset har hållit i sig med besked som ni kanske förstår.

Ett annat grundmurat intresse är bilar, företrädesvis engelska där jag har haft lyckan att kunna uppfylla mina drömmar till en del, både av gammalt och nytt. Jag har även spelat en hel del golf i mitt liv och spelar fortfarande.

Jag är gift sedan 33 år tillbaka med samma hustru och har en son som är 27 år och en dotter som är 25. Båda är välartade och skötsamma och jag kan vara mycket stolt över dem.

Ja, ungefär så där ligger det till om man så här kortfattat skall sammanfatta mitt liv i detta sammanhang.

Claes Lislerud
Inlägg: 262
Blev medlem: 29 dec 2011, 21:33
Ort: Bodö, Norge

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Claes Lislerud »

Trevligt det här.

Mitt namn är alltså Claes Lislerud, född 1980 och uppvuxen i Stenungsund, norr om Göteborg. Flyttade till pappas barndomshem i Sarpsborg, Norge när jag var 18. Bodde där i 3 år när jag kom in i lumpen, Norska flygvapnet. Efter att utbildningen var klar blev jag förflyttad till Bodö norr om polarcirkeln. Här träffade jag min blivande hustru som jag gifte mig med år 2006. Jag trivdes så bra i militären så jag värvade mig och jobbade med F-16 i totalt 7 år. Då fick jag inte vara med längre utan då blev jag sivil flygmekaniker hos Widerøe, som är ett dottersälskap till SAS och Nordens största flygsälskap med bara propellflygplan i flottan.

Intresset för modeller är medfött. Pappa byggde alltid modeller när jag var liten, men då gick det bara i flygplan. När jag så började jobba med riktiga flygplan kom togmodellerna över.

Här i Bodö bor jag och min fru tillsammans med våran hund Taro, en 5 år gammal Shiba Inu.

Bild

Jan B
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 dec 2011, 08:50

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Jan B »

Hej.
Dags att presentera sig. Mitt namn är Jan Björk, född i mitten av förra århundradet, närmare bestämt 1955, i Jakobsberg. Min fars arbete drog oss runt i Europa under min uppväxt men till slut hamnade vi i Bohuslän vilket jag nu lämnat för Västra Götaland via Dalsland.
Mitt familjeliv består av min kära hustru vars barn lämnat boet och Stella, vår hund.
Hobbylivet.
Runt 4-års ålder fick jag ett batteritåg som varade en sommar. Efter det dröjde det till julafton när jag var 8 år. Då dök Märklins 3003 upp med 3 godsvagnar samt rälsoval med mötesspår i paketen. Detta hamnade så småningom på en skiva med lite landskap. Med tiden så byggdes det på med mer spår och vagnar och Märklins 3030, Da loket.
Motorsporten gjorde sedan entre på allvar. Det blev 10 år på racingbanorna i karting och formel Ford. Därefter en period med lugn innan jag fick möjligheten att prova på privatflyg. Därefter så kom jag tillbaks till mj-hobbyn. Nu är det fokus på bygge av rullande materiel från BJ samt smalspåriga ULB. Däremellan byggs det på moduler enligt MMM 2-R och 3-R. Med tiden kanske det blir smalspårsmoduler också!
Det som aldrig lämnat mig sen barnsben är musiken, både som lyssnare och utövare. Vid 3 års ålder spelade jag 78-varvare hemma hos farfar i Jakobsberg och vid 5 så hade jag lärt mig att vända på bandet på pappas rullbandare. Kommunala musikskolan lärde mig blockflöjt och grunderna i pianospelandet.
Jepp, det var lite kort om mig, bild kanske kommer senare.
/Jan
Normalspår Bergslagernas järnvägar
Smalspår Uddevalla-Lelången banan
http://www.lelangenbanan.se/

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Draken Puff »

Dags för katten att komma fram då.
Manfried L..ampe
Kallar mig Draken Puff.
Jag startade 51 i forna väst-tyskland utanför Bremen.
Flyttade till Ö-vik 55 med mina föräldrar. Uppvuxen ute på landet.
Har levt ihop med min hustru Gittan i drygt 40 år (still crazy after all this years), vi träffades i gymnasieskolan.
Två barn dotter 31 jobbar i bank, sonen 34 bor i ett boende för handikappade i Värnamo efter en svår fallskärmsolycka för 15 år sedan.
Har mer eller mindre hela mitt yrkesverksamma liv jobbat med PC-styrning i lite olika former.
Allt från verktygsmaskiner till processtyrning av sågverk, pappersbruk, fjärrvärmeanläggningar
(hoppas ingen från Östersund ser detta men det fungerade när jag lämnade över till kund) för att avslutas med jobb för tyska siemens på oljeriggar för nordsjön.
Yrkeskarriären avslutades för 10 år sedan när jag drabbades av en svår pisksnärtsskada (Whiplash) i en trafikolycka. Är sedan dess förtidspensionär.
Min bana inom modelljärnväg började vid späd ålder då min liksom tydligen många andras fäder kom hem med en Märklin startsats. Varje jul och sommar blev det mer så till slut blev pojkrummet trångt mellan alla plywood-skivor och all gips. Förvånande att jag och anläggningen inte rasade ner genom golvet.
Som för de allra flesta så tog moped och flickor över som huvudintresse lite högre upp i åren,så anläggningen såldes.
Mina huvudintressen numera är amerikansk Squaredance som vi hållit på med i mer än 10 år, MG-bilar i skala 1/1 och modelljärnväg med tillhörande styrning och dessutom att kajka land och rike runt i husbil.
Vi stannar inom landet då vår kvarvarande katt är för gammal för att fixas inför utlandsresor, dessutom är Sverige mycket större än man tror.
Nu är jag nyss fyllda 60, ja all uppvaktning är inte uppdrucken ännu. Mycket god W(h)iskey blev det.

Min nuvarande anläggning kommer att visas upp i Glesmo-Avlägsna Jvg-tråden efterhand som den byggs upp.
Det byggs de dagar då min kropp fungerar någorlunda, då jag är mycket väderkänslig.

Bild
Här har nog både hustrun och jag funderingar på vad callern menar.

Min livsdevis: Gläds åt varje dag och nyttja den väl för livet går bara i direktsändning.
Manfried
Senast redigerad av Draken Puff den 27 jun 2013, 19:06, redigerad totalt 1 gånger.
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Jan »

Här kommer man tillbaks till Frankrike efter att ha firat jul och nyår i Sverige och upptäcker då att ett nytt forum skapats som verkar ha inriktning på de saker som jag själv tycker förgyller mj-hobbyn. Ett stort tack till initiativtagarna.

Efter att ha deltagit "anonymt" (men alltid med signaturen "Jan") på olika mj-forum under flera år kan det nu vara dags att bekänna färg. I det sammanhanget kan det vara passande att citera en tidigare kollega. När jag vid ett tillfälle ondgjorde mig över mitt nya passfoto sade han att "antingen blir det bra eller så blir det likt". Fotot nedan får nog anses vara "likt". :oops:

Bild

Jag är född och uppvuxen i Eslöv på Skåne-slätten men har sedan början av 80-talet hunnit med att bo i Malmö, Hjärup och Flemingsberg. Sedan 2001 är jag bosatt i skogen i Gästrikland men tillbringar mest tid i norra Frankrike där jag jobbar med säkerhetsfrågor för järnvägen. Strax före jul-helgen fick jag mitt intyg från Trafikverket att jag tjänat svensk järnvägssektor i 30 år (nit och redlighet i Rikets tjänst). Nu väntar jag bara på att guldklockan skall levereras med posten. Med denna information till hands kan man lätt räkna ut att jag har hunnit fylla 50 (i rask takt på väg mot de 55).

Jag fick som så många andra en Märklin-bana när jag var barn (i mitt fall var jag 6 år). Där hann jag köra runt med ett DA-lok och några tyska lok innan det hela såldes i ett anfall av sinnesförvirring. I början av 80-talet köpte jag ett par startsatser och ett par lok i skala N som dessvärre knappt hann lämna kartongerna innan de stuvades undan i garderoben. Till min 50-årsdag köpte jag David Popp's eminenta skrift "Building a model railroad step by step" och sedan var jag fast. Sedan dess bygger jag, mer eller mindre regelbundet, på min N-bana "OstSeeBahn" som är en tysk privatbana där handlingen antas utspela sig på 80-talet. Den följer inga strikta normer utan VD'n för OSB tar sig friheten att köpa in den rullande materiel som faller honom i smaken vilket innebär att de tyska loken och vagnarna tvingas samsas med Amerikanska. Miljön är dock tämligen nordtysk. Jag kommer så småningom att starta upp min anläggningstråd i forumet men det dröjer ett tag.

Än en gång, ett stort tack till de som startat det här forumet och jag hoppas innerligt att vi här kan umgås på ett kamratligt och harmoniskt sätt och låta diverse "spånande" ge inspiration till kommande byggen.

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
kasoe
Inlägg: 125
Blev medlem: 30 dec 2011, 06:10
Ort: Lekeryd
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av kasoe »

Någon bild blir det inte, men skriva kan jag... ;)

Kasoe, alias Anders Östlund, eller tvärt om... På nätet använder jag "kasoe" så fort jag kan så hittar ni det är det troligen jag som ligger bakom... Kasoe är, om någon undrar, mina intialer med Ö bytt till oe...

Tåghobbyn började för mig med en startsats från Eggerbahn, det lilla ångloket med 2-axliga personvagnar. Sedan dess är det nog änså "smalspår" som facsinerar mig mest. I kombination med ett intresse för att "bygga" så hade det blivit "Smalspår i nollan" som har fångar mig hårdast, det kommer jag aldrig lämna... Smalspåret togs över av en Märklinanläggning som jag och min far byggde när jag var i 10-årsåldern. Den byggdes på en gammal dörrpost och får anses vara "rejält byggd". Denna anläggning och lite byggande H0e "lösräls" var min MJ-hobby i många år, kompletterad med plastmodeller och radioflyg. Sen hände något "runt lumpen" och jag tog en paus i utövandet... Märklin-anläggningen lånades ut till min kusin med tiden, och han körde med den ett tag men plötsligt en dag ville han lämna tillbaka den, jag hade ingen plats och annonserade ut den, det dök upp EN spekulant och så långt jag känner till så är den numera bosatt i Bangkok i Thailand... Det var åtminstone köparens avsikt...

När vi en dag fick en liten "bonus" utdelad från jobbet så funderade jag på något som jag verkligen ville ha men inte tyckte jag hade råd med, det visade sig vara en startsats från Arnold! Nu är vi framme "strax efter 1990" och jag fångades av N-skalan eftersom man fick plats med mer än i H0, minnet av de tvära kurvorna och korta perrongerna från "dörrposten" skavde i medvetandet... Ambitionen var att bygga "svenskt i N-skala" och jag drog igång med körde snabbt huvudet i väggen, det var dyrt... Som av en händelse så fick jag kontakt med en kompis på jobbet som även han körde N-skala, dock amerikanskt. Den kontakten blev den i särklass dyraste bekantskap jag gjort... ;) Insikten av att "amerikanskt är kul" och ett minne från Märklin-eran, mitt absoluta favoritlok var ett Rio Grande F7A, gjorde att jag fastnade på amerikanskt rätt rejält. En liten fast bana började byggas i ett källarförråd, dock fick diskmaskinen för sig att läcka och den stod rakt över min anläggning som inte mådde så bra av det... Sen blev det flytt till nytt hus och återigen ett litet rum där jag byggde NTRAK moduler till en lite halvstor N-skaleanläggning.

Till följd av en forumdiskussion på vad jag vill minnas var det som en gång hette/kallades "SMORRs Forum", kan ha varit mycket gamla modellrallaren också, så började jag återigen intressera mig för "Svenskt i N-skala". Det var starten till företaget Nmodell, ett företag som hade ambitionen att ta fram svenska modeller i N-skala. Nu börjar vi hamna i "modern historia" och dagsläget...

Mitt intresse idag är som sagt "Smalspår i nollan", "Svensk N-skala" och även "Amerikanskt i N-skala", utan rangordning... Men "Smalspår" är änndå "kärnan" i min hobby...

Något som alltid för mig att nästan explodera är orden "Det går inte", även uttalandet "Någon borde..." kan få mig att resa mig upp och ta sats... Det har resulterat i att jag hamar i många "projekt" och aktiviteter, Nmodell är ett lysande exempel, men andra är "Habo Hobby". Dessa två är mina egna skötebarn, men jag har varit del i mycket annat också, med-redaktör i "Smalspårigt" under nästan 8 år, "MJ-magasinet", "ModulSyd" är två andra "projekt" som jag har varit del av att få igång, Svenskt MJ forum är ett annat. Just nu är modulträffen Dream-track aktuell och arbete ska dra igång inom kort...
Ålder bidrar med viss vishet, även om jag fortfarande anser att "allt går att göra" så kan jag numera på förhand klura ut att även om det "går" så är det inte säkert att man måste... Planerna på att få fungerande skrivbroms på mina smalspårsvagnar i nollan har inte släppt mig ännu, men jag tvingas att få kontroll på min lust att "hitta på" så jag inte för för mycket att göra... Det finns dom som påstår att jag kan ha passerat den gränsen redan... ;)

Detta om modelltågen!

I övrigt så är jag elektronikingenjör som jobbar på Saab (flygplanen, inte bilarna...) och är idag lite "systemingenjör/projektledare m.m.". Har fru och tre döttrar (helt utan tågintresse, humanister hela högen...) och bor i villa (som har renoverats under ca 15 år). Utöver tågen, arbete och företagande så spelar jag i band ("44ans rockorkester", finns på "tuben" och Facebook om någon är nyfiken...), jag har också hållit på att meka med bilar, något som nu är helt nerlagt men visst finns ett sug... En "röd tråd" för mitt liv så långt är nog att "göra saker"...

Och en sak till, jag har lite för lätt att skriva långa inlägg, något som de flesta troligen redan känner till... ;)

OK, en till, det var lite kul att läsa era presentationer, jag insåg t.ex. att jag haft en del kontakt med bla "Draken Puff", presentationstrådar är bra, och detta blev mitt bidrag!

Hälsar,
Anders Ö alias kasoe
Bygger främst modeller av smalspår i nollan och kör (ibland) amerikanskt i N.
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största(?) hobbybutik

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Koster »

Så var det också min tur att presentera mig. Jag heter Tomas Ottosson och gömmer mig bakom mitt alias Koster. Detta kommer sig av att jag och min familj tillbringat många somrar på denna underbara ö. Jag är nu fyllda 60 år och började för några år sedan återta ett gammalt intresse som jag har. I tidiga barnaår så var klapparna under granen mycket tåg och då med fabrikatet Fleishmann. Jag minns väl hur jag och min bror byggde upp en anläggning i källaren. Vi hade kommit över ett par sk. spelbord, dessa hade en filtbeklädd bordsyta med bordsben som kunde fällas in. På dessa bord lades en ram som vi sedan placerade en tretexskiva på. Vi gjorde upp ett hål i skivan där vi kunde sitta på en pall och lätt komma åt runt omkring. Här experimenterades med tunnelbygge, landskapsbygge.mm. Resultaten blev inte alltid så lyckade men roligt hade vi. Vi bodde högt beläget och kunde från vårat fönster se västra stambanan. Jag stod ofta där för att se Rapid, Mg, ub och naturligtvis D-loken passera. Ofta tog vi oss till den närmsta lilla hållplatsen som var Ugglum. Här bromsade ofta godstågen in till snigelfart och om vi ibland vågade så hoppade vi på sista vagnen för en liten gratistur. En annan liten lek som vi roade oss med var att lägga s.k ställningspik (Spik med två huvuden) på rälsen för att efter att tåget passerat plocka upp dessa som då formats till små svärd. Tågintresset svalnade så småningom och jag började intressera mig för elektronik. Julklapparna blev nu elektronikbygglådor och div. kringutrustningar för detta. Det byggdes först kristallmottagare och sen transistorsbestyckade byggsatser av div. art. Sen blev det förstärkare med stora högtalare till och musiken tog överhand.
Vi startade ett litet källarband där jag hamnade bakom trummorna. Stora visioner om att bli ett lokalt känt rockband fanns men det stannade vid drömmar. Några spelningar gjorde vi och det behövde inte låta så bra för att få lite uppmärksamhet bland traktens tjejer vilket vi tyckte var rätt så okey.
Jag har varit bosatt runt Göteborg i hela mitt liv och utbildade mig inom elektroniken . Har också varit samma företag trogen sedan 1976. Fick då anställning som tekniker hos Securitas. Utvecklingen har gått framåt med rasande fart och företaget har genom åren haft många omorganisationer med flera företagsnamn som Securitas larm, Securitas teknik . Sen bröts tekniken ut helt och bolaget Niscayah bildades. Ägarförhållandet har nyligen ändrats och idag ägs vi av Stanley security solution (Black and Decker). Så får vi se hur detta utvecklar sig.
Jag har berikats med tre barn i ett tidigare äktenskap. Min äldsta son, nu 31 år, arbetar idag som elektroingenjör för företaget Citac. Mellansonen Michael är utbildad socionom och har anställning som kurator på en skola. Min dotter på 23 år har just blivit klar med en KY-utbildning som handelsekonom och har nu en anställning på Volvo.
Sedan 8 år bor jag ihop med min sambo Margaretha, som i sin tur har två barn och även barnbarn, så vi blir några stycken när vi samlas runt en middag (för att komma in på ett annat intresse.) Matlagning roar mig och jag tillagar gärna en god middag med ett gott vin till. Kanske tar jag upp det i e n lämplig tråd
Det nyupptagna intresset för Mj uppstod litet av en slump. Då min sambo har stort intresse för och kunskap om antika saker så följdes vi åt på en mässa här i trakten . När vi kom därifrån så var jag ägare till ett tyskt ånglok (könige blau). Jag började söka mig kunskap på nätet om vad hobbyn hade att erbjuda och då elektronik låg mig nära så inhandlades snart en dekoder för att göra loket klart för digital körning. Jag blev snart övertygad om att det skulle bli svenska lok och vagnar i min framtida anläggning. Bygget kan följas här i tråden NÅGONSTANS I SVERIGE . Under samma rubrik finns jag på Stinsen men tråden är nu låst och jag kommer bara skriva här på Mötesspåret. Tiden räcker inte riktigt till att figurera på fler forum.

Bild

Acke

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Acke »

Då får väl även jag göra ett försök till en kort presentation.
Acke brukar jag använda som nick på olika forum, det är från början ett smeknamn från tonårstiden som visade sig vara behändigt att återanvända på den tiden datorer inte var så förtjusta i svenska tecken. I prästbetyget står det att jag heter Åke Dahlin och läser man noga kan man också uttolka att jag är född -58 i Sjuntorp utanför Trollhättan. Idag bor jag dock i Halmstad med sambo och trenne katter som tillsammans har tretton ben (det är en av katterna som saknar ett).

Mitt dagliga värv har jag sedan tjugo år tillbaka inom Arbetsförmedlingen där jag idag jobbar jag halvtid med arbetslivsinriktad rehabilitering. Ett jobb som jag trivs utmärkt med och troligtvis kommer att stanna inom fram till pension. Utöver mj-hobbyn roar mat mig ganska mycket, inte bara att äta utan även laga den.

Bild
Två gamla slitvargar.

Mj-hobbyn så, ja, den började för mig som för många andra med ett paket under julgranen, i mitt fall vid sex års ålder. I det paketet fanns en startsats från Märklin med ett ånglok och några godsvagnar. Första perioden av modellrallande varade fram till tonåren när hormoner och tvåtaktsbränsle ledde mig bort från hobbyn.

Första återfallet kom i samband med rehabiliteringen efter en operation när jag var runt trettio, långtråkigt hade jag och i en låda hittade jag en gammal husmodell från Faller. Den modellen blev ett diorama som så småningom blev en fast anläggning i källaren. Nytt jobb och nytt hus förpassde anläggningen till ett antal kartonger.

Idag ägnar jag mig åt bygge av MMM-moduler 2RHO och har skaffat mig en källarlokal som jag kan husera i, enda nackdelen är väl att lokalen inte finns i direkt anslutning till bostaden. Sambon är väl i och för sig ganska glad för det eftersom hon får se mig lite mer, i alla fall när jag sitter vid köksbordet och pillar med "hemarbete".

/Åke

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Mölle-Mats »

Draken Puff skrev: ... Mina huvudintressen numera är amerikansk Squaredance ...
"Ständigt denne ..." - nu utövar jag väl själv inte amerikansk squaredance, men icke förty så har jag ett minne kring detta! :roll:

Då pianisten i the Dew Drops, Christoffer, och hans hustru bägge fyllde 60 för några år sedan så ställde de till med stor fest på sin gård, och bandet återupplivades för en kväll för att spela upp till dans om aftonen (f ö den senaste reunion vi haft med bandet). Men redan tidigare under eftermiddagen så inleddes festaktiviteterna med bl a lite oorganiserad och improviserad squaredance på landsvägen som genomkorsar gården:
Bild

För musiken svarade jubilarens bror och två brorssöner på gitarr, klarinett och bassaxofon (någon sådan har jag inte - än ... 8-) )
Bild

Men du nämnde även ett intresse för MG-bilar - och här finns ännu en koppling till gemensamma intressen och "Stoffes gård". Jag drabbades av "engelska sjukan" vintern 1987/1988 och införskaffade då en MGB GT, men hade ingen garageplats till den varför jag hyrde in den över vintern i ladan här.
Also sprach der Matserschmitt!

LPalm
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 jan 2012, 14:20
Ort: Ovanmyra
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av LPalm »

Hej på er!
Ja det är bra att stöka över presentationen på tidigt stadium.
Lars Palm heter jag och har paserat 50.
Bor gör jag strax norr om Rättvik och arbetar vid Trafikverket i Borlänge.
Förutom Järnväg i alla former så sysslar jag en del med gamla bilar, snickerier, bystugeföreningen och Bingsjöstämman (Sveriges största spelmansstämma) samt tillbringar en hel del tid i fritidshuset i Bingsjö seglar gärna.
Modell byggandet handlar mycket om Bergslagen och Siljansbanan i synnerhet, bygger gärna godsvagnar och med en tidsgräns senast 1972 men tonvikten ligger på 60 tal. När det gäller MJ bana så är det moduler det handlar om och dessutom så håller vi på att starta upp lita verksamhet i siljansbyggden. Även aktiv i Gagnef Modell klubb vilka träffas på Tisdagar där vi ljuger, fikar och bygger modeller både Järnväg och Flyg etc.
ja då hoppas jag att varudeklarationen är någorlunda till fylles.
Vänligen / LPalm

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Beeblebrox »

Hej,
jag tänkte att jag skulle presentera mig också:
Daniel Jonsson heter jag och har ett par år kvar till 40. Jag brukar på de flesta forum, även här, figurera under namnet "Beeblebrox" som kommer från Douglas Adams bokserie om Liftarens guide till galaxen.
Jag är född, uppvuxen och bosatt i Kalmar. Jag arbetar sedan ett tiotal år tillbaka inom försvarsmakten, närmare bestämt ubåtsflottiljen. Jag har ett relativt nybyggt hus och förutom fru, en liten dotter.
Mitt modellbyggande präglas mycket av att jag är ordförande i kalmar modelljärnvägsklubb, KMJK, och arbetet för föreningen. Mycket tid går åt till framtagningen av våra byggsatser. Jag känns säkert igen som stående bakom något bord på en marknade eller så.
Jag bygger svenskt normalspår utan speciell inriktning men med en viss förkärlek för 50-70tal och helst lagom skititga godståg.

När jag inte pysslar med modellbygge sitter jag inte stilla utan har alltid massor av andra saker på gång. Jag har fram till nyligen varit egenföretagare med bilverkstad/mekanisk verkstad. Vi har kvar verkstaden men inte företaget, allt för att kunna hålla på med våra egna bilar på något bra ställe. Vi har renoverat och byggt om massor med Audibiler de senaste 10-15åren.
Jag tränar mycket, gärna löpning och cykling. Det senare företrädesvis på någon lerig stig i skogen.
Som många andra här har jag en stor böjelse för mat, och då inte bara att äta utan också att laga den. Vin är något som är viktigt och även det intressant även om jag inte kan så mycket ännu. Jag hoppas på att öka den kunskapen vad tiden lider.
Här syns jag på en något suddig och grumlig bild:
Bild
igenkänningsfaktorn är kanske tillräcklig i alla fall :D
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Peking »

Hejsan
Ola lundqvist är namnet Peking är forumnamnet bosatt i Norrköping
Bild
Har passerat 40 Har fru (Petra)som har hyvsatt tålamod med min hobby ! vi har två tjejer på 11år Har försökt ympa tåg intresse på dem. Lego med mera.
Men suck, de har inte fastnat riktigt ännu! Byggde som barn med lima / rocco i föräldrahemmet. Så på en resa till Göteborg med familjen per tåg så köpte jag tidningen tåg och så var man igång igen med modelljärnväg året var 2005 . Jag kikade på z-skalan för att kunna hålla på i vår lägenhet. Men så fick jag möjligheten att hyra en lokal. Då bytte jag skala till H0 . Är kvar i plawood träsket ännu men repar mod för att ta mig in i lanskapsbyggandet. Kommer att lägga en tråd om detta här på forummet förståss.
Kort om mig själv arbetar som Ambulassjuksköterska i Norrköping har gjort det sedan 1995 Gillar att segla samt åka skidor Är väll lite av allätare på den musikaliska fronten. Fegar ur och väljer inte mellan saxofon eller dragspel .............

mvh Ola

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Nu är vi uppe i över 160 medlemmar. Jag undrar vilka dessa människor är..... :? Några har presentera sig här men det vore kul att läsa om ännu flera. Ja, jag ville bara påminna om att den här tråden finns. :D

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av P Ekstrand »

Hejsan !

Då får jag väl presentera mig då ...

Bild

Jag heter Pär Ekstrand och är född 1963. Jag bor på Ingarö i skärgården utanför stockholm med min fru
Annelie och vår två hundar. Jag är uppväxt i Tanto på södermalm i Stockholm där jag gått i lågstadiet på
Tantoskolan, mellanstadiet på Mariaskolan, högstadiet på Högalidsskolan och Naturvetenskaplig linje på
Kungsholmsgymnasium. Efter gymnasiet jobbade jag i 5 år innan jag började på Teknisk Fysik på KTH 1986,
där jag också började doktorera 1991. Jag arbetar nu på KTH som systemansvarig för Institutionen för Mekanik
sedan 15 år eller så.

Jag har också ett anna jobb på Skansen där jag jobbat med programmen på Sollidenscenen sedan 1980,
först som scentekniker sedan en lång tid som ljudtekniker. Nu sedan några år jobbar jag som teknikansvarig
vilket medför bättre tid för min familj.

När var liten ville jag bli jonglör eller lokförare. Lite senare i livet efter gymnasiet hade jag långt skridna planer
på att försöka bli skidlärare. Jag åkte till Chamonix och spenderade en vintersäsong där men beslöt mig för att
istället börja plugga på Teknisk Fysik, jag ville först ängna mig åt fusion men efter att läst lite data vilket var nytt
för mig blev det till slut CFD (Computational Fluid Dynamics) vilket är mitt forskningsområde.

Mina hobbyintressen har varit musik, ljudteknik och sedan vi flyttade till Ingarö trädgård. Jag var med om en bilolycka
2003 då jag var påväg till en konferens. Jag körde av vägen bilen voltade och jag flög ur den, kastades 20 meter eller
så och landade på svanskotan. Min ryggrad trycktes ihop och jag blev sjukskrive i 6 månader. Jag fick länge ha en ställning
på mig som höll ryggen i schack. Under min sjukskrivning to min fru hand om mig och gav mig en bok, Modelltåg 95 tror
jag det var, den väckte mitt intresse och jag fick alla Modelltåg böckerna av min fru. Efter att jag blev bättre började
jag försöka bygga lite modeller. När jag var 5-6 år hade jag också en liten Märklin bana med ett lok och tre vagnar.

Nu tycker jag det är kul att försöka lära mig löda ihop mässingmodeller.

Bild
Min svärmor Monica och min fru Annelie.

Bild
Min fru Annelie och min mamma Mildred.

Bild
Våra hundar Maggan och Tindra.

Det var mit liv i kort sammanfattning ...

MvH
Pär

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av BoIS:aren »

Hallå! Jan Hellström heter jag, en "ung grabb" född samma år som Stenmark/Borg. Boendes i Fagersta i "Syd-Dalarna". Jobbar inom Atlas Copco. Som många andra började det med en Märklinbana som grabb. Sedan tog idrotten över. Fotboll och hockey i Fagersta AIK. Efter en tur ut i markerna med några fågelskådare 1968 tog fågelintresset över totalt. Efter många resor, från Ishavet till Medelhavet har det mesta i Europas fågelvärld observerats genom kikarlinserna. Intresset håller i sig än idag. Skall läsa Inventeringsmetodik för ornitologer" på Uppsala universitet under våren/sommaren. Annars är Landskrona BoIS ett av sakerna som håller livsglädjen uppe. Blev helt begeistrad av att se Claes Cronqvist i aktion på tidigt 70-tal. Sedan har kärleken till laget bara växt. Gift med Tarja, två döttrar 20 och 16 år, samt jaktlabradoren Viggo ingår i "flocken". Har väl mest på senare år "försökt" att bygga någorlunda skapliga hus i modell. så tågen har blivit någonting som ska röra sig runt husen.
/Janne


Bild
PS. Det är jag till höger! :)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av 1956 »

Killen till vänster har väl annars också jobbat på Atlas Copco! ;)

BoIS:aren
Inlägg: 987
Blev medlem: 03 jan 2012, 17:30

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av BoIS:aren »

Jovars! Men här står han i skuggan :lol: !
/Janne

Sture Bylén

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Sture Bylén »

Vill göra lite PR för den här trevliga tråden. Jag saknar ungefär 170 inlägg... :D :D

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Ja bara chansen att få uppträda med sitt riktiga face är väl lockelse nog? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarens profilbild
Jigun
Inlägg: 337
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:01
Ort: Sölvesborg

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Jigun »

God kväll MJvänner!
Ja Sture jag var ju lite speciell och började att lägga min presentation i början av min verkstadstråd,
får väl hänvisa dit. Då blir det bara ca 169 istället här. ;)
Tycker själv att det är trevligt att läsa här vad alla forums vänner här har för sig.
Jigun :)

ubbehuggkubbe
Inlägg: 225
Blev medlem: 16 feb 2012, 19:42

-Jaha,ja...

Inlägg av ubbehuggkubbe »

Det är väl dags att låta "täckelsen falla"Jag heter Urban Ljunggren och bor i en relativt lantlig håla som heter Brottby,belägen i Vallentuna kommun norr om Stockholm.Jag krälade mig ut i jordelivet som skånepåg i Lund en majmorgon 1954.Har dock inte bott i skåne sedan -59.Här bor även huskorset Inger som "infångades"våren -75.Vi har två utflugna ungar,en dotter som jobbar i finansbranschen och en son som jobbar på en generalagentur för DVDfilmer (seriösa).I mitt dagliga värv sitter jag och snurrar runt i en taxi (egen åkare),men har även ett förflutet med 24år i tandteknikerbranschen.Redan som liten glytt tjatade jag om att vilja få ett "elektriskt tåg".Önskningarna införlivades -61 och mj-hobbyn var min huvudsakliga sysselsättning genom sextitalet.Om jag minns rätt var det -64 tågkörandet förvandlades till en riktig anläggning eftersom mina föräldrar alltid tillämpat måttot att saker och ting ska göras ordentligt.Som utgångspunkt valdes anläggning 10 i märklins spårplanskatalog,dock med vissa ändringar.Hobbyn lades i träda i början av 70-talet,då det plötsligt var betydligt roligare att festa och umgås med tjejer.Jag har alltid varit road av modellhobbies och i början av 80-talet började jag med RC-flyg.Detta ägnade jag mig med till en bra bit in på 90-talet när vi skaffade dator och förlustelserna handlade om flygsimulator.Jag har idag ett ganska maffigt program,fs2004 med ca 70st pålagda addonkompletteringar för att få det hela realistiskt.Nåväl,av en händelse råkade jag snubbla in på MJ-hobby´s sida på nätet för ca tre år sedan och upptäckte att utvecklingen inom både teknik och utförande var ljusår ifrån 60-talet.Jag tände direkt.Jeco´s Ma-lok köptes och byggdes,digitalprylar införskaffades och några veckor senare baxades anläggningen in i huset från boden,ett företag som tog ett halvt dygn.Den var illa medfaren av tidens tand och flyttningar.På den vägen är det.Rubbet är rivet och återuppbyggnaden sker med dagens medel.Jag tycker att det blir riktigt bra,och hoppas så småningom att mågen lär mig att lägga ut bilder (han är IT-proffs)så jag kan visa vad jag håller på med.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Trevligt! Hur var det, var det inte du som också är född den 12 maj (eller jag kanske minns fel...)? I så fall klår du mig med exakt 1 år, och det stämmer relativt väl överens med hobbydatumen också. Du började 1961, jag året därpå. Kul att få "kött på benen"! Från en oxe till en annan ...

ubbehuggkubbe
Inlägg: 225
Blev medlem: 16 feb 2012, 19:42

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av ubbehuggkubbe »

Jomen visst.12:e maj är stora tårtätardagen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Charlottadagen!

ubbehuggkubbe
Inlägg: 225
Blev medlem: 16 feb 2012, 19:42

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av ubbehuggkubbe »

Just det!Och detta var min räddning i låg-och mellanstadiet,då fröken envisades med att hela klassen skulle stå upp och sjunga för denne och någon som fyllde år.Detta avskydde jag som pesten,men som tur var gick det en tanig tjej i klassen som hette Charlotte och vid varje gång man skulle utsättas för detta förbaskade sjungande upplyste jag fröken och klassen att hon hade namnsdag.Sen satt hon där lydigt i sin bänk medan jag ställde mig upp och skrålade med i sången jag också.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Stackars tjej! Har hon förlåtit dig?

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av cgn1954 »

HEJ HEJ

CGN1954 är ju ganska lättplacerat, initialer och födelseår - vem som helst kan således räkna ut att de orangea kuverten blir intressantare ju mer åren går. Och åren går. Född på SÖS i Stockholm, inte bara på Finlands självständighetsdag utan viktigare - på tomtens namnsdag.

1959 kom Lill-Babs med "Är du kär i mig ännu Klas-Göran", den förpestade inte bara min barndom utan hela Sverige, svårbegripligt hur en sån kass låt kan hänga med än idag. Lill-Babs är inte en favorit, men det är däremot alla hårdrockare från slutet 60 och 70-80 talen... CG för Claes-Göran (jag har inte valt stavningen) och N för Norlén.

Två vuxna tjejer från ett tidigare liv med barnens mor, det nya livet sen 11 år är med hustrun nu åldrandes i Tyresö eller Trollbäcken egentligen, i ett villagetto 20 km från Stockholms centrum. Vi har för drygt ett år sen köpt ett hus så planen på en bana vilar, det finns ju en del att göra innan vi liksom satt vår stämpel på och i kåken. Planen är en rundbana 4 x 4,6 meter i garaget, vi får se efter sommaren hur övriga projekt hindrar den utvecklingen.

Farfarsfar var konstnär och uppfinnare i början på förra århundradet, Mauritz Larsson, byggde största kåken (villan), som fortfarande enligt uppgift är störst, i Saltsjöbaden. Uppfinningar - ja - det blev nåt hundratal, mest kända är väl Stomatol-skylten på Slussen, landets första rörliga ljusreklam, X- och Y-krokarna, rullager, med syfte bl a att förbättra järnvägshjul och slippa kullager. Tyvärr lämnades inget i arv förutom historien men det duger gott.

Undertecknad har väl lite sån uppfinnarlusta i blodet, kul å fundera ut lösningar även om "talangen" mest används i jobbet som konsult (åt andra). Jag jobbar för mycket, det är dock helt sant.

Min mamma var från Tyskland, således hennes släkt oxå. Jag tillbringade många (ett otal) tillfällen i Hamburg, farsan var vid SJ så det var billigt resa dit, och det gav ett utrymme till att bygga upp ett MJ-lager med tåg och tillhörande prylar. Flera banor byggdes fram till 16 års ålder men då lades allt i kartong då familjen flyttade. Intresset kändes inte heller akut förrän hustrun härom året, efter att jag packat upp alla loken och smällt upp dem i en vitrin på väggen, köpte till en mellandel till Märklins NH-lok och en rälsbussvagn i födelsedagspresent.

Sen dess har det samlats på en massa rullande material till den, förhoppningsvis, kommande banan. Då ska det fotas.

Sån't är läget.... för dagen.

Vi får se hur mycket bilder och skrivande det blir här, har joinat både Märklins Users Net och Stummis i Tyskland samt detta forum.

Personligen tycker jag ett forum lever upp mer och är intressant om man kan bidra med bilder men det är ju en enkel egen åsikt. Alla kan inte bidra....

Undertecknad i södra Tyskland på husbilslångkörning 2010, vid slottet som Disney använde som förebild i sina verk
Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Ludwig den galne... :D
Trevligt att höra mer om dig också, CGN, och hoppas du ska fortsätta trivas på Mötesspåret! Var och en bidrar efter tid och möjlighet, åt var och en efter hans eller hennes behov! Så känn ingen press, men givetvis vill vi se bilden när första spadtaget tas till nya anläggningen (råkar du ha någon udda modell av ett italienskt lok i vitrinskåpet vet jag också att Mika blir glad!)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av H0n3 »

Slottet som var modell till Disney var väl Neuschwanstein om jag inte alldeles ute och cyklar. Det slottet har alltid sett häftigt ut på bild, men är det lika "over the top" även på insidan???

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av cgn1954 »

HEJ HEJ

Jupp - rätt slott. Vi gick inte in - av lättförståeliga skäl - antalet turister. Det jag vet är att det inte är så gammalt, man började bygga 1869 och det var nog inte inflyttningsbart förrän 1884.

Kanske nåt för H0-anläggningen?
Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

belore
Inlägg: 306
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:54
Ort: Rättvik
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av belore »

Dags då även för signaturen belore att kliva ur anonymiteten.

Jag heter Bertil Bellander och är, precis som en känd MJ-personlighet i Hedemora, född 1949 några meter från ett järnvägsspår. I mitt fall är det dock Furudal och f d Dala-Hälsinglands Järnväg som gäller, men jag har även en anknytning till Morshyttan. Min farfar Nils Bellander var stationsmästare där 1937-39. Från honom fick jag vid sex/sju års ålder mitt första elektriska tåg, självfallet Märklin :D , bestående av tankloket 3000 och tre vagnar. Året efter fick jag ett Da-lok i julklapp :D och sedan utökades även lokparken med ett BR-24, ”Das Steppenpferd”. Jag köpte det eftersom det var mest likt en E10, det vanligaste godstågsloket på Orsa-Bollnäsbanan när jag växte upp, och sedan dess mitt favoritlok. Efter att i några år kört på golvet blev det Orsaplatta och landskap. Som för så många andra tog andra intressen över och tåggrejorna hamnade i en låda. Tågintresset fanns dock latent.

Efter studier på diverse orter; Orsa-Mora-Örebro-Östersund-Umeå, inklusive 18 månader i kronans kläder, började jag 1974 jobba på Ångpanneföreningen i Stockholm som process- och miljökonsult inom massaindustrin. Det jobbet har fört mig inte bara runt i Sverige utan över hela världen och längre perioder har jag bott i Norge, Österrike, Nya Zeeland och Tyskland. Kontinuerligt, men delvis planlöst, har jag under åren köpt på mig lok och vagnar för den anläggning jag alltid planerat bygga i framtiden.

År 2000 togs beslutet att flytta hem till Dalarna och jag satte mig på ÅFs kontor i först Borlänge och sedan Mora. Bor nu i en liten by utanför Rättvik med sambo och tre barn. Till ”hushållet” hör även två katter, fem Värmlandsfår och ca tio Hedemorahöns. Både vårt bostadshus och mitt barndomshem i Furudal är löpande renoveringsobjekt som tar mycket tid och jag har också andra tidskrävande fritidsintressen, är bl a ordförande i Ore Hembygdsförening, http://www.hembygd.se/dalarna/ore (hemsidan skall dock uppdateras). Skulle gärna även engagera mig mer i de lokala järnvägsföreningarna DHdJ och OJF men tiden räcker helt enkelt inte till :( . Sedan några år står f ö golfklubborna kvar i källaren.

Har nu fått klart rummet som skall hysa den kommande anläggningen och det är alltså hög tid att ”sätta spaden i jorden”. I datorn finns redan många spårplaner gjorda med Märklins Gleisplanung 2D/3D. Med min bakgrund inom massaindustrin är en massafabrik ett måste och jag har nu på platta lagt ut ett stationsområde efter en vägg och en sulfatfabrik på halvö ut i rummet. Tanken är att det även skall bli en berättande tråd framöver. "Har" dessutom en trädgårdsbana i skala 1:1, järnvägen Borlänge-Mora korsar nämligen vår mark.
/bertil

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ny medlem säger Hej!

Inlägg av Johan Molin »

Kul att få en människa bakom signaturen!
två katter, fem Värmlandsfår och ca tio Hedemorahöns
Du får hemskt gärna på av dig själv valt lämpligt ställe presentera även dessa! Av egen erfarenhet vet jag att sambo / särbo / hustru inte alltid vill visa upp sig, men barn och barnbarn brukar ju ofta gå ganska bra! Allting som travar omkring på två eller fyra ben är väl välkommet!

Skriv svar

Återgå till "Ny medlem säger Hej!"