Toppbilden, visa:    


Ändra koppel på äldre svenska LIMA-vagnar?

Tips om hur man bygger eller förbättrar modeller.
Användarens profilbild
3030
Inlägg: 135
Blev medlem: 16 feb 2012, 22:07
Ort: Stockholm

Ändra koppel på äldre svenska LIMA-vagnar?

Inlägg av 3030 »

Det fanns ju en tid när NEM-koppelfickor inte var en självklarhet, och tillverkare som LIMA försedde sina vagnar med fasta koppel av Märklin-typ monterade på en pinne på boggien.

När jag gräver i gamla lådor hittar jag en del sådana modeller som inte finns i modellutbudet numera.
LIMAs WL2 och F5 är två exempel. Även om modellerna kräver en del arbete för att bli acceptabla
bredvid svenska vagnar från Roco, UGJ, Heljan och NMJ, så skull jag vilja sätta dem i trafik igen.

Frågan är då vad man gör med kopplen. Ska man kapa pinnen på boggien och limma dit en koppelficka?
Ska man ta upp några oregelbundna hål i vagnsgolvet och bygga ett fjäderbelastat koppel utanpå vagnsgolvet?
(Se UGJ-vagnen överst i bild som exempel) Finns det några funktionsmässiga anledningar till att ha kopplingen
fäst i vagnskorgen i stället för i boggien?

Bild
Tåg ska vara bruna (eller ha någon annan färg) !

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Ändra koppel på äldre svenska LIMA-vagnar?

Inlägg av larsess »

Jag har kapat koppelarmarna på boggierna och monterat Roco kortkoppelkulisser på korgens undersida på flera Lima passvagnar. Räfflorna på underredet bör filas bort så att "kulisspaketet" inte hamnar för lågt.
Man bör också kolla frigången mot hjulen och boggieram, men annars passar dessa kulisser riktigt bra!
OBS att Roco har två typer av kulisser i sortimentet, en för vagnar upp till och med 14 cm längd och en för vagnar 15 cm och uppåt!
Lycka till;
/Larsess

Användarens profilbild
Clarre
Inlägg: 166
Blev medlem: 24 jun 2014, 22:51
Ort: Hedemora
Kontakt:

Re: Ändra koppel på äldre svenska LIMA-vagnar?

Inlägg av Clarre »

Det är väl lika bra att hålla sig i samma tråd. Även om det nu handlar om gamla Lima godsvagnar. Är det någon som har en bild på hur en Limavagn ser ut med en koppelkuliss? Jag tog bort orginalkopplen för en drygt 30 år sedan. Tänkte väl byta redan då till något med nem fickor. Men det blev aldrig av utan dom åkte ner i lådor igen. Så nu är det hög tid.

Skriv svar

Återgå till "Byggtips"