Toppbilden, visa:    


Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av TuveB »

När NATO flyg flyger "osynligt" med avstängd transponder ( de gör faktiskt också det ) meddelar de vilket område och mellan vilka höjder ( oftast utanför Kaliningrad ), så vet alla civila och militära trafikledare "att i den boxen" flyger ett NATO flygplan omkring.

Att göra som ryssarna är livsfarligt, en olycka kommer att inträffa :?

Tänk själva, en IL-20 i 350-500 km/h och en CRJ900 i 800-950 km/h på kontrakurs eller korsande kurs, avståndet mellan flygplanen blir fort väldigt litet, piloten ska hinna se det andra planet om han ska väja i tid....
#JB17

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Det är väl inte ett dugg farligt. De ryska flygplanen "finns ju inte"! :twisted:

Sedan kan man ju faktiskt ifrågasätta varför man över huvud taget måste flyga med avstängd transponder, när man ändå redan meddelat var man är någonstans!
Vad jag förstår flyger även svenska flygplan på motsvarande sätt, men i likhet med NATO-plan med förhandsinfo som klargör att man inte hotar någon flygtrafik.

Jag kan inte förstå ryssarnas beteende på något annat sätt än att skrämmas och kuva länderna runt omkring sig. "Intimidation" är ordet!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

Alla har tydligen inte samma uppfattning här i världen,
http://www.dn.se/nyheter/varlden/putin- ... ts-man/?l1

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Ein Volk, Ein Reich, Ein Führer ... (onekligen ett rätt talande uttryck för Putins filosofi kring ryssar i "förskingringen").

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av SWJ »

Jag måste nog korrigera Margot Wallströms uttalande litet. 8-)
Miltära flygplan tillhörande Sverige, Finland och Nato uppträder i
princip alltid med transpondern tillslagen - gäller både vid normal
förbandsproduktion, "skarpa uppdrag" som under de flesta övningar.
Detta kopplat till det starka flygsäkerhetstänk som råder här i väst.
Vid tillfällen då avsteg görs från detta så sker det i speciellt upprättade
områden som delges helt öppet på nätet. En aviatör som skall genomföra
en flygning är skyldig att kontrollera att aktuellt luftrum inte har några
restriktioner.
Risken för att flygetyg nämnda ovan skall hamna i liknande situationer
- pga avslagen transponder - som de ryska ”finns inte”.
Tommy(SWJ)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

Jag tycker att Margot Wallströms uttalande var både märklig, vagt och överslätande. Hon sa att en allvarlig "incident" hade kunnat hända vilket känns märkligt när det egentligen handlar om att en mycket allvarlig olycka hade kunnat ske på grund av detta flagranta åsidosättande av flygsäkerheten. Det känns på något sätt som att man i Ryssland inte värderar människoliv på samma skala som vi gör här i Väst och det är ju inte första gången det förhåller sig så.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Samtidigt har tydligen diplomatspråket genomgått en omvälvande förvandling. Ryske ambassadören i Danmark hävdar ju nu att svenska militärer och regeringsmedlemmar röker för mycket brass ...

Dessutom hävdade han tvärsäkert att det aldrig fanns någon ubåt i Stockholms skärgård. Lite märkligt uttalande då ingen i officiell ställning sagt något om att den var rysk. M a o: Hur kan han då veta det?

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av TuveB »

Ryssarna kommenterade ubåtsjakten med "det är svårt att hitta en svart katt i ett svart rum utan fönster, speciellt om katten inte är där", ÖBs svar var "vi har hittat kattluckan".
#JB17

tågtyckarn

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av tågtyckarn »

Hade du tittat på klippet med Dimitry Orlov så hade du förstått.

Men er konvesatin ligger på den här nivån just nu.

https://www.youtube.com/watch?v=z12Y7dtLOeo

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Karl Gerhard var en varm försvarsvän och i likhet med Churchill mycket oroad över vad som hände i Tyskland under Hitler på 30-talet.

Han raljerade mycket riktigt över den sortens åsikter som förlöjligade hans syn såväl på hotet från Tyskland som behovet av att upprusta i Sverige.

Så det var mycket tacksamt att du råkade välja just detta! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

"En björn gör som han själv vill".

Citat från Putins presskonferens i dag. Tro't den som vill ...

tågtyckarn

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av tågtyckarn »

Jag håller med finska försvaret här, rapportera inte varje skithändelse, det får er bara att se korkade ut. Uppträd som riktiga män och tyck inte synd om er själva för det som aldrig inträffade.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

1. Hur är man som "riktig man"? En karlakarl som Putin? Man är ju alldeles uppenbart inte homosexuell i varje fall, åtminstone inte i Ryssland.

2. Det känns så extremt underligt när man läser rysk propaganda (som jag, som sagt, haft anledning att följa under rätt många decennier nu): Det är som att vandra omkring i Lustiga Huset och titta in i alla skrattspeglar och undra: Är det verkligen så där verkligheten ser ut? Och finns det faktiskt människor som tror att verkligheten ser ut på det viset?

Den här vrångbilden som förmedlas och som gör fel till rätt, som motiverar militär aggression med taffligt styre i ett väl märk suveränt grannland, som försöker förlöjliga grannländernas rätt till suveränitet och oberoende och som försöker förhåna dem för att de reagerar när "riktig manlighet" när det gäller flyguppvisning hotar oskyldiga civila människoliv, och som hånskrattar när man försöker påpeka det, den vrångbilden gör mig väldigt obehaglig till mods. För den handlar plötsligt inte om ömsesidig respekt längre.

tågtyckarn

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av tågtyckarn »

Angående homosexuella, det är inte homosexuella som är värsta skällsordet i Ryssland längre utan västerlänning. Den här kuppen som du så ivrigt försvarar har kostat väst och kapitalismen 20 års goodwill.

85 procent av befolkningen i Ryssland står bakom Putin. En förolämpning av Putin innebär att man förolämpar alla ryssar. Alltså har du använt ca 5 sidor forumtråd att gång på gång förolämpa alla ryssar. Att du fortsätter med detta är bara dumhet på dumhet.

Du hade vetat detta om du lyssnade på inlägget av Dimitry Orlov.

Det här är ändå inte den oroväckande delen. Det verkligt oroväckande är att Ryssland har sålt den gas som Europa behöver för en konjunkturuppgång till Kina. Alltså är Europa totalt körda. Så Europa måste trappa upp den här konflikten för att få Ryssland att ändra sig. Och ni kommer att stå bredvid och stödja detta.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

tågtyckarn skrev: 85 procent av befolkningen i Ryssland står bakom Putin. En förolämpning av Putin innebär att man förolämpar alla ryssar. Alltså har du använt ca 5 sidor forumtråd att gång på gång förolämpa alla ryssar. Att du fortsätter med detta är bara dumhet på dumhet.
Det kan rent utav inte vara så att de 15 procenten har mer rätt än de övriga 85 procenten?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Jag får väl citera mig själv igen då:
Det är Putin jag tycker illa om, inte dig! [JC_doubleup.gif]
... och inte ryska folket heller, om någon nu skulle tro något annat!
Apropå vad som är så farligt i dagens Ryssland:



Givetvis renodlad amerikansk propaganda ... :?:

Väl märk; jag har aldrig påstått att USA är drömriket här på jorden. Men oavsett vad, åter och återigen försvarar det inte den repression som brett ut sig i Ryssland senaste året.

"Var riktiga män och piska flickor"!
85 procent av befolkningen i Ryssland står bakom Putin
Ungefär som tyskar bakom Hitler i slutet av 1930-talet. Och vad bevisar det?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Är det så att vi ska svänga oss med Karl Gerhard så tycker jag nog denna lilla melodi är mest passande av alla:



Femtekolonnare kallades de på trettiotalet som "beredde vägen" för renodlad militär invasion genom att infiltrera och destabilisera det land som var måltavla. Strelkov någon? (Strelkov — som var "frihetskämpen" i östra Uktaina — betyder f ö enbart "gevärsskytt" och en man med samma namn har varit aktiv som "frihetskämpe" i Georgien också liksom aktiv MOT separatister i Tjetjenien ...)

Bild
"Igor Strelkov"

Karl Gerhard känns aktuell såväl när det gäller Ukraina som Sverigedemokraterna i riksdagen. Man känner igen lössen på gången, om man nu inte är så förblindad så att man inte betraktar fascister från ett specifikt land som just det, bara för att de styrs av Vladimir Putin.

Är det så svårt att begripa att det är helt otillständigt att bedriva politik med en gevärsmynning i ansiktet på sin granne? (Fast det har ju förstås aldrig hänt ...)

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av ErikB »

Med risk för att av somliga betraktas som "högervridet västinriktad" kan jag bara säga en sak i denna fråga: Jag håller med Johan.

Och det står jag för.
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

högervridet västinriktad
Ja, är det epitetet som pådyvlas oss antifascister så må det vara hänt ... :roll:

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2979
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av cgn1954 »

1956 skrev:Det kan rent utav inte vara så att de 15 procenten har mer rätt än de övriga 85 procenten?
Hmmm... inte alls osannolikt, de lever dock som minoritet farligt, alla får ju som bekant inte säga eller tycka vad man vill överallt. Tyresö är därvidlag inget undantag.

Visst kan man ha sina åsikter om ryssar i allmänhet och Putin i synnerhet men vi ska komma ihåg att det är en mänsklig rättighet att vara korkad. Det är ju de facto normalstadiet i världen, se inte minst vad som händer på Helgeandsholmen...

Jag kan räkna upp många korkade grejer här i världen... :evil:

Wikimedia
Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

det är en mänsklig rättighet att vara korkad
Förvisso! Och även gossar som inte är tillräkneliga måste ju ha lite leksaker. 2.500 stridsvagnar och 395.000 armésoldater t ex. Och redan i år räknar man med att alla värnpliktiga ska ha tillgång till dusch. Samtidigt som en beställning på 1.000 nya arméhelikoptrar är under verkställande.

Och ett av de två franska Mistralfartygen som vi tidigare diskuterat var avsett för Östersjöflottan.

Vart och ett utrustat för att kunna bära 16 helikoptrar, 4 landstigningsfarkoster och 40 stridsvagnar alternativt 13 stridsvagnar och 46 andra fordon. Samt 450 soldater.
Känns som adekvat i Östersjön för fredliga kustbevakningsuppdrag. Eller möjligen för att överraska någon av de livsfarliga baltstaterna. Eller ...

Sedan kan man nog tycka att det som Tågtyckarn antyder, visserligen med en liten sned vinkling, men ändå; det vore rätt bra om Sverige kunde verka lite mer i Teddy Roosevelt-anda: Speak softly, but carry a big stitch. Kalle Bildt hängav sig väl egentligen åt motsatsen. Lite som när Bruce Willis tvingades gå omkring i Harlem med ett lätt infekterat budskap:

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Senaste påfundet från Putin et consortes:

Transpersoner ska förbjudas att köra bil, för att på det sättet tror man sig minska antalet trafikolyckor i Ryssland.

Äääääh? Öööööh? :shock: :shock: :shock:

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av TuveB »

Öhhhhhhhh, med Putlersk logik innebär det att Ryssland har störst andel transpersoner i hela världen!?
#JB17


Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2979
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av cgn1954 »

Johan Molin skrev: Äääääh? Öööööh? :shock: :shock: :shock:
Jag är inte så bra på svenska dialekter men håller med förstås ... tror jag.

Enligt mitt naturvetenskapliga (och heeeeelt oantastliga) utlåtande (!) - som kommer nu - så förhåller det sig så att 90 % av alla bilförare tycker att de kör bil bra, 10 % tycker att de inte kör bil (så) bra. I realiteten är det precis tvärtom, 90 % kör jävligt illa - oavsett sexuell läggning. 10 % kör bra (oxå det oavsett sexuell läggning) och i dessa inkluderas de som använder blinkers när man ska och håller avstånd till framförvarande och INTE sms:ar jämt ....

Apropå Putin så skulle han behöva en riktig hobby.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Apropå Putin så skulle han behöva en riktig hobby.
Men vadå, Putin HAR ju en hobby!

Bild

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2979
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av cgn1954 »

Sitta ve datorn o photoshoppa? Hah... baskade mes!
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Jag har en liten gnagande vag känsla av att bilden ovan inte är åstadkommen av en Putin-anhängare. Men påminner dock en del av bilder som Mussolini lät föreviga sig i ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

...och nu skyller ryssarna massakerna i Paris på CIA...på fullt allvar! :roll:

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av PeO »

1956 skrev:...och nu skyller ryssarna massakerna i Paris på CIA...på fullt allvar! :roll:
Påminner väl om rödvinsvänstern på 70-talet. Jag minns inte riktigt , hur Tommy Randers fick ihop det lite senare, när han förklarade att det var USA-imperialismens fel att Sovjet gick in i Afghanistan :?:

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av thorpe »

PeO skrev:
1956 skrev:...och nu skyller ryssarna massakerna i Paris på CIA...på fullt allvar! :roll:
Påminner väl om rödvinsvänstern på 70-talet. Jag minns inte riktigt , hur Tommy Randers fick ihop det lite senare, när han förklarade att det var USA-imperialismens fel att Sovjet gick in i Afghanistan :?:
Såvitt jag minns så fick Tommy Rander till väldigt mycket på olika sätt.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

http://www.dn.se/nyheter/varlden/varnin ... nasta-mal/

...och nu är våra svenskar soldater i Mali istället för här i Sverige. :roll:

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av arcego »

Det skvallras om att hr Putina diagnostigserats med sjukdomen Aspergers.
Kanske förklarar en hel del?
Galningen är ju inte emottaglig för rationellt resonemang utan är fastlåst i någon form av storhetsvansinne, dövhet och okänslighet. Stora likheter med galingen i tredje riket samt efterföljande kommunistgarnityr i Sovjet.
Skillnaden är väl tyvärr för oss att vare sig han eller våra sk ledare lyssnar på goda råd.
Skitstöveln lär väl inte lägga ned förrän allt ligger i aska om ens då?
Ischhhhhh.

tågtyckarn

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av tågtyckarn »

Alvarligt talat, i ena ögonblicket klagar ni på att ryssarna sprider rykten i nästa ögonblick sprider ni själva rykten.

Tröttnar ni aldrig på att delta i en krigspropaganda som bara kan leda till katastrofer för er själva.

Vad vill ni få ut av detta. Ryssarna är färdiga när det gäller samarbete med väst. Även om det blir fred i Ukraina så kommer dom inte att bli samarbetspartner med väst igen. Det enda vettiga ni kan göra nu är att bygga en ny järnridå och låta förhållandet kylas av under en generation eller två. Ni borde inse att ett förstört fortroende inte kommer tillbaka.

Men låt oss se vad som händer.

Ryssarna har stängt eller kommer att stänga av gasleveranserna till Europa, på grund av att Europa låg över ett år efter med betalningarna. Alltså kommer detta att börja kännas på allvar både i Tyskland och i Ukraina.

Västvärlden brukar hetsa upp sig för krig genom att arbeta upp sig till frenesi, som vi har sett i Irak Libyen osv. Problemet är att man kan inte ha en befolkning i ett frenetiskt tillstånd ur länge som helst, alltså måste väst agera snart.

Så precis som dag 1 i Ukraina historien så sitter Ryssarna på alla korten oh spelar ut dom långsamt, långsamt, väst är tvunget att agera, och det är vad som sker nu.

Och ni är så naiva att ni fullhjärtat stöder detta. :roll:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Frågan är vilka "vi" är? Alla som inte oförblommerat ställer upp på hyllningskören till Putins och Rysslands ohöljda ära?

Jag ska be att få återkomma till denna diskussion när "the little green men" börjar dyka upp i Tallinn och Riga också. Till dess, I rest my case.

tågtyckarn

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av tågtyckarn »

Så du lovar att vara tyst i all framtid. Det vore väl tråkigt. :D


Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av arcego »

Johan Molin skrev:Till dess, I rest my case.
Me to!

Inte lönt att tala för döva öron.
Ryssar i alla former har aldrig tillhört mina favoriter.
Att något är löst i Putins huvud är fullt uppenbart för alla som vill se.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

tågtyckarn skrev:Alvarligt talat, i ena ögonblicket klagar ni på att ryssarna sprider rykten i nästa ögonblick sprider ni själva rykten.

Tröttnar ni aldrig på att delta i en krigspropaganda som bara kan leda till katastrofer för er själva.

Vad vill ni få ut av detta. Ryssarna är färdiga när det gäller samarbete med väst. Även om det blir fred i Ukraina så kommer dom inte att bli samarbetspartner med väst igen. Det enda vettiga ni kan göra nu är att bygga en ny järnridå och låta förhållandet kylas av under en generation eller två. Ni borde inse att ett förstört fortroende inte kommer tillbaka.

Men låt oss se vad som händer.

Ryssarna har stängt eller kommer att stänga av gasleveranserna till Europa, på grund av att Europa låg över ett år efter med betalningarna. Alltså kommer detta att börja kännas på allvar både i Tyskland och i Ukraina.

Västvärlden brukar hetsa upp sig för krig genom att arbeta upp sig till frenesi, som vi har sett i Irak Libyen osv. Problemet är att man kan inte ha en befolkning i ett frenetiskt tillstånd ur länge som helst, alltså måste väst agera snart.

Så precis som dag 1 i Ukraina historien så sitter Ryssarna på alla korten oh spelar ut dom långsamt, långsamt, väst är tvunget att agera, och det är vad som sker nu.

Och ni är så naiva att ni fullhjärtat stöder detta. :roll:
Rykten av vad då, att ryska separatisters (läs ryska truppers) fullskaliga krigshandlingar i Ukraina bara är rykten?

Var det "Väst" som byggde järnridån?

Det är nog mest Ryssland som känner av bristande inkomster från "Väst" nu när sanktionerna mot dem tär mer och mer.

Att "ryssarna sitter på alla korten" är nog mest en förhoppning från din sida som knappast har förankring i verkligheten.

Tyvärr verkar du sympatisera med Putin och hans anhang och det känns både mindre trevligt och mycket oroande. Måtte dina åsikter icke få bärkraft för det kommer i så fall åter igen få Rysslands befolkning att komma få genomlida samma helvete som de fick utstå mellan 1941 till 1945, och även därefter i decennier under diktaturens förtryck.

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Pennstativ »

Glöm inte att det just nu pågår ett fullskaligt propagandakrig mellan öst och väst. Vi kan dock konstatera att Krim är annekterat och numera är under Ryskt styre. Till de i denna tråd som vill skylla sakers tillstånd på väst/Nato: Krim tillhör inte Nato, som därmed knappast kan skyllas för annekteringen. Detta faktum, och det som nu händer på Krimhalvön tystar Ryssland mycket effektivt genom aggressioner inne i östra Ukraina. En aggression som flyttar mediefokus bort från Krim. Som vår käre musikpoet Peps Persson så fyndigt sjöng: ".Däe äe dags att välja siida nu!"

Bara det senaste dygnet dog (enl. västlig propaganda) 45 personer. Vad är de verkliga talen? Det VET vi inte! Vi kan bara spekulera!

Jag har valt sida, och står upp för mitt val! Jag betackar mig för krafter som önskar krossa vår demokrati och kommer att bekämpa dem varhelst de dyker upp! Problemet är bara att vårt försvar saknar den kraft som behövs för att ens kunna kallas försvar. Beklagligt, men - Som alltid: Varje generation skall göra sina misstag!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av arcego »

1956 skrev:
tågtyckarn skrev:Alvarligt talat, i ena ögonblicket klagar ni på att ryssarna sprider rykten i nästa ögonblick sprider ni själva rykten.

Tröttnar ni aldrig på att delta i en krigspropaganda som bara kan leda till katastrofer för er själva.

Vad vill ni få ut av detta. Ryssarna är färdiga när det gäller samarbete med väst. Även om det blir fred i Ukraina så kommer dom inte att bli samarbetspartner med väst igen. Det enda vettiga ni kan göra nu är att bygga en ny järnridå och låta förhållandet kylas av under en generation eller två. Ni borde inse att ett förstört fortroende inte kommer tillbaka.

Men låt oss se vad som händer.

Ryssarna har stängt eller kommer att stänga av gasleveranserna till Europa, på grund av att Europa låg över ett år efter med betalningarna. Alltså kommer detta att börja kännas på allvar både i Tyskland och i Ukraina.

Västvärlden brukar hetsa upp sig för krig genom att arbeta upp sig till frenesi, som vi har sett i Irak Libyen osv. Problemet är att man kan inte ha en befolkning i ett frenetiskt tillstånd ur länge som helst, alltså måste väst agera snart.

Så precis som dag 1 i Ukraina historien så sitter Ryssarna på alla korten oh spelar ut dom långsamt, långsamt, väst är tvunget att agera, och det är vad som sker nu.

Och ni är så naiva att ni fullhjärtat stöder detta. :roll:
Rykten av vad då, att ryska separatisters (läs ryska truppers) fullskaliga krigshandlingar i Ukraina bara är rykten?

Var det "Väst" som byggde järnridån?

Det är nog mest Ryssland som känner av bristande inkomster från "Väst" nu när sanktionerna mot dem tär mer och mer.

Att "ryssarna sitter på alla korten" är nog mest en förhoppning från din sida som knappast har förankring i verkligheten.

Tyvärr verkar du sympatisera med Putin och hans anhang och det känns både mindre trevligt och mycket oroande. Måtte dina åsikter icke få bärkraft för det kommer i så fall åter igen få Rysslands befolkning att komma få genomlida samma helvete som de fick utstå mellan 1941 till 1945, och även därefter i decennier under diktaturens förtryck.
Pennstativ skrev:Glöm inte att det just nu pågår ett fullskaligt propagandakrig mellan öst och väst. Vi kan dock konstatera att Krim är annekterat och numera är under Ryskt styre. Till de i denna tråd som vill skylla sakers tillstånd på väst/Nato: Krim tillhör inte Nato, som därmed knappast kan skyllas för annekteringen. Detta faktum, och det som nu händer på Krimhalvön tystar Ryssland mycket effektivt genom aggressioner inne i östra Ukraina. En aggression som flyttar mediefokus bort från Krim. Som vår käre musikpoet Peps Persson så fyndigt sjöng: ".Däe äe dags att välja siida nu!"

Bara det senaste dygnet dog (enl. västlig propaganda) 45 personer. Vad är de verkliga talen? Det VET vi inte! Vi kan bara spekulera!

Jag har valt sida, och står upp för mitt val! Jag betackar mig för krafter som önskar krossa vår demokrati och kommer att bekämpa dem varhelst de dyker upp! Problemet är bara att vårt försvar saknar den kraft som behövs för att ens kunna kallas försvar. Beklagligt, men - Som alltid: Varje generation skall göra sina misstag!
Väl skrivet!
Precis min åsikt.
Ryssland och Putins anhang lever i tron att allt är möjligt i intentionen att återta sin plats i världen och de territorier som gick förlorade under Gorbatjov och Jeltsin.
Med hjälp av femtekolonnare och vapenskrammel tror man sig kunna ta över månen.
Var är Ryssland när det behövs humanitär hjälp runt om i världen? Nix, tyst som muren.
Det är tydligt som glas att Ryssland är instiftaren av den oro som vi känner. Hela tiden ett maktspel som syftar till att skrämmas.
Ingen tror väl på allvar att Nato skulle annektera Sverige via invasion från Norge och Danmark, men att Ryssland gärna skulle lägga beslag på Gotland och ännu hellre ännu mer är väl ingen orealistisk mardröm. Har ju hänt förr. Skillnaden mellan supermakterna är att Nato inte kväver de länder man tillfälligt i självförsvar eller i stöd ger sig på. Jag försvarar inte västvärldens krig i Mellanöstern men ser med fasa ett annat scenario avseende Ryssland. Vad blir nästa steg för den ryske björnen? Baltikum uppvisar ju samma struktur som Ukraina med ryska invånare som "kräver sin rätt". Står Finland på tur? Hur stor skall Rysslands intressesvär bli?
Intervjuer med Putin och hans utrikesminister ger en ju stora självan. Ett ordval som är så otroligt skrämmande och overkligt. Är de verkligen så in i h...e dumma eller lyssnar de inte efter hur det låter?
Nä, sätt fart på utredningen om inträde i Nato, förstärk vårt försvar, återinför värnplikt med kvalitet. Stå upp för Moder Svea. Det är hon värd. Inga blåvitröda flaggor här!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Liite vanskligt att länka till i den här tråden, men i alla fall:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/okand ... skt-vatten

Miniubåten kan ju för allt i världen ha varit serbisk eller bulgarisk ... eller möjligen en planterad konspirationshistoria från t ex USA som kritat dit kyrilliska bokstäver på den. Det mest oroväckande är att det verkar inte vara något gammalt vrak från 1980-talets ubåtsjakter, utan något tämligen nutida. Ska vi gissa att locket kommer att läggas på helt och hållet i denna historia?

Att vara upphittad av vrakdykare tyder ju dessutom på att den förlist i vatten där där det finns gott om vrak att leta efter. Ett klassiskt sådant ställe är ju farvattnen utanför Dalarö.

Jag känner väl en person i teamet som återfann DC 3:an, har dykt på de tyska handelsfartygen som försökte frakta flyktingar från Ostpreussen mot väst i slutet av kriget (totalt 7 fartyg torpederade, c:a 70 - 75.000 människor omkomna, vilket väl torde göra det till den överlägset största mänskliga sjökatastrofen i historien), återfann galeasen Jönköping i finska viken, fullastad med champagne till den ryske tsarens hov, samt återfann en sänkt rysk ubåt från andra världskriget på svenskt inre vatten i Väddötrakten. För den senare upptäckten blev teamet dekorerade av befälhavande ryske amiralen i Kronstadt. Ska vi gissa att de är mer sparsmakade med medaljutdelning denna gång?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/okand ... skt-vatten

För den senare upptäckten blev teamet dekorerade av befälhavande ryske amiralen i Kronstadt. Ska vi gissa att de är mer sparsmakade med medaljutdelning denna gång?
Tror inte det...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Medaljerna kanske kommer fram trots allt; gårdagens braskande nyheter tycks till i dag ha förvandlats till att handla om sannolikt en ubåt från första världskriget! 8-)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

Snacka om västgötaklimax!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Lihkströmsverken »

Ubåten som man refererar till i massmedia är ubåten "Som" byggd 1904-07 och hade tidigare namnet "Fulton". Ubåten är av Amerikansk Holland-typ och licensbyggdes i 7 exemplar i Ryssland. Namnet "Catfish" som figurerar kommer troligen från att de sju ryska ubåtarna hade namn efter (katt-)fiskar (?), Beluga, Losos, Peskar, Shchuga, Som/Fulton, Sterlyad och Sudak. "Som" sjönk/förlorades 23 maj 1916 medan systerubåtarna självsänktes 1918-19. Måttmässigt stämmer "Som" med angivna uppgifter och även tornet och sonarbild av skrovet kan stämma. Dock är jag förvånad över att en 100 år gammal ubåt skulle uppvisa det skick som syns på publicerade filmsekvenser men osvuret är bäst.

/Ola

tågtyckarn

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av tågtyckarn »

Japp, nu tror Ryssarna att vi går på knark igen. :twisted: :twisted: :roll: :roll:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Det tror jag väl inte, så länge den är från före Putins tid! 8-)

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av thorpe »

Drar mig till minnes en liten skröna som utspelar sig på Nordsjön i juni 1945.

En brittisk korvett får kontakt med en synnerligen rostig och illa medfaren U-båt i ytläge. Den visar sig vara tysk. I tornet står en mycket skäggig man som vid beskedet från korvetten att kriget är slut utbrister: "Scheiss der Kaiser!"


Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"