Toppbilden, visa:    


Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av SWJ »

Ryss-troll även på Mötesspåret - Hujedamig! :o
Tommy(SWJ)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror som jag skrev förut att det inte tjänar något vettigt syfte att fortsätta diskussionen. Att slå varandra i huvudet med olika typer av invektiv är helt meningslöst.

Att man kan ha olika världssyn och olika syn på storpolitiken är en sak. Men om inte den diskussionen förs i ömsesidig respekt för att man kan - och i en demokrati faktiskt får lov att - tycka diametralt olika, så sällar man sig till de krafter som inte tycker att ett mellanstatligt rättssystem är någonting att ha, och de krafter som vill tysta sina meningsmotståndare. Och det gäller oberoende av på vilken sida i diskussionen man hamnar.

Åter till MHJ och de internationella tågen ...

tågtyckarn

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av tågtyckarn »

Att jag inte skriver här längre beror på två saker, det ena är uppenbart och det andra är att det verkar helt meningslöst att föra en diskussion på detta forum.

Jag vet inte vad jag ska säga om er. 400.000 människor har dödats i inbördes kriget i Syrien och 100.000 i Libyen. Det är betydligt fler än vad som dödades i Europa under andra världskrigets första år. Kopplingen mellan ISIS och CIA har bokstavligen bekräftats hundratals till och med tusentals gånger. Ingen av er kan hävda att ni inte känner till detta. Ändå fortsätter ni att stödja den sidan som stöder ISIS. Och som sagt innan, Att USA tvingades sluta stödja ISIS beror på sådana som jag protesterade. Hade ni varit tongivande i debatten så hade kombinationen IIS CIA vunnit.

Det är inte ett missförstånd det är ett medvetet och totalt samvetslöst val.

Ni får äga vad ni vill om mej. Det spelar egentligen ingen roll. :-Dia

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Bäste forumbroder; jag har nu på mer än ett ställe försökt få dig att förstå att det är inte du som ska behöva känna dig antastad, och att dina åsikter är lika självklara som någon annans att få lov att finnas i såväl denna tråd som på detta forum.

Man kan förvisso tolka verkligheten olika; jag känner en stor tveksamhet inför att världssamfundet inte kunde enas om hur man skulle hantera Assads angrepp på den egna befolkningen för några år sedan. Jag har själv i mitt värv träffat människor från den första flyktingströmmen, människor som definitivt inte var lagda åt något extremistiskt håll, men som tvingats fly. En person hade en tolvårig dotter kvar tillsammans med hennes morföräldrar. Hon hade inte kunnat gå ut på nio månader, och inte kunnat gå i skolan, pga assad- styrkornas angrepp på staden där de bodde.. Oförmåfan att enas kring hur man hanterar denna situation var det som enligt min uppfattning ledde till radikaliseringen av oppositionen mot Assad, och därmed gjorde det legitimt för ryssarna att gå in och i praktiken helt öppet stödja Assad- regimen.

Jag är medveten om att du har en helt annan bild av vad som skedde. Det tycker jag inte är något som helst motiv för att vi inte ska kunna vara fortsatt goda forumbröder. Och återigen NB, jag har aldrig försökt pådyvla dig några epitet; du är lika litet vare sig Putin eller Assad som jag är Hillary Clinton.

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av SWJ »

Min gode Johan M. att tågtyckaren eller andra forumsbröder inte skulle få
uttrycka sig fritt på forumet är väl så lång ifrån mina (även dina) ideer om
hur Mötesspåret skall fungera som det bara kan bli.
Min ”kritik” (hujedanemej) mot tågtyckarens inlägg är att se som ett ironiskt
avståndstagande till dennes tyckande och sätt att uttrycka sig.
Förbehåller mig dock rätten att få vara litet elak och tycka till litet då och då. :D
Hur detta munhuggande spillde över i en annan tråd (Elsas konditori)
kan jag ej förklara och ber om ursäkt för min inblandning därstädes. :?
Tommy (SWJ)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

No problems!
Det är dock viktigt att upprätthålla principen att meningsskiljaktligheter och ovänskap är två helt olika företeelser. Lika glad som jag är för att du är tillbaka i business, lika viktig tycker jag att tågtyckarn är för vårat forum, han har generöst delat med sig , och med humor, på forumet i åratal, och även om sannolikt vi inte kommer att kunna sammanjämka våra åsikter om den internationella storpolitiken, så är det ändock viktigt att kunna se på företeelser med den andres glasögon. Så det är inte oviktigt det som han skrivit här, och jag vill bara hoppas att budskapet går fram att man måste skilja på sak och person i en diskussion. Att tycka olika är inte farligt, och kan även vara berikande!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Det görs årligen en enkätundersökning i Ryssland om vilka som är världshistoriens (!) tio mest betydelsefulla personer.

Årets resultat blev som följer:

1. Stalin
2. Putin
3. Pusjkin
4. Lenin
5. Peter den store
6. Gagarin
7. Leo Tolstoj
8. Sjukov (generalissimo under andra världskriget)
9. Katarina den stora
10. Lermontov (rysk 1800-talspoet)

Intressant lista! Stalin var gudbevars georgier, och Katarina den stora född i Preussen, men "den etniska bubblan" är slående!

Man kan möjligen undra varför ingen i den ryska "drömkedjan" i ishockey var med. Charlamov och grabbarna var väl trots allt viktigare för världshistorien än Jesus, Gandhi, Newton, Einstein, Mme Curie, Churchill, Napoleon, Mao med flera ... :-CO

För att inte tala om Erasmus av Rotterdam, Leonardo da Vinci m fl renässansperrsonligheter. Och varför var inte Ivan den förskräcklige med? :mrgreen:

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Magnus P3 »

Ibland i diskussioner förekommer frasen "sämre förebilder kan man ju ha". När det gäller det ryska folket tvingas man konstatera: nej, man kan inte ha sämre förebilder än Stalin. Historikerna strider om Stalin eller Mao är den värste massmördaren genom tiderna. Båda är dock ansvariga för många miljoner människors lidande och död.

Listan är ju minst sagt nationalistisk :D . Om jag ska göra en lista över ryssar som vi kan minnas för positiva gärningar kan jag gå med på Pusjkin och Tolstoj. Från kulturområdet lägger jag till Tjajkovskij, från ishockeyn Larionov och från politiken Gorbatjov, som lät det kommunistiska östeuropa och Sovjetunionen falla samman utan större blodspillan.
Senast redigerad av Magnus P3 den 29 jun 2017, 14:55, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Det är inte särskilt svårt att inte säga emot dig ... :-r2

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av GammelDansken »

För många år sedan på sovjettiden, hörde jag en ryss på dansk tv, ursäkta det ryska folk for bristande intelligens med följande.
Fram till 1917 avrättade/jagade ut, Zar regimen den ene läger, och i 1917 tog bolsjevikerna över, och avrättade/jagade ut den andre läger. :-Dia //John

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

I aktuell enkät är det väl så enkelt att Stalin är den ende de tillfrågade vågat nämna som mer betydelsefull för hela mänskligheten genom hela världshistorien än herr Putin. Den senare har ju redan hunnit göra insatser som sätter honom skyhögt över alla övriga i hela världen någonsin ...

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Magnus P3 »

Johan Molin skrev:Det är inte särskilt svårt att inte säga emot dig ... :-r2
Nu i semestertider har jag tydligen blivit så harmonisk att alla provokativa sidor tonats ned. :-BS

Glad sommar till Johan & alla andra här!


BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av BAn »

Johan Molin skrev:[...] För att inte tala om Erasmus av Rotterdam, Leonardo da Vinci m fl renässansperrsonligheter. Och varför var inte Ivan den förskräcklige med? :mrgreen:
... inte att förglömma Robert Lind i Kramfors!

Trevlig sommar
/ Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Nu ska det avhållas rysk marinövning i Östersjön, med deltagande av en kinesisk jagare och fregatt tillsammans med ett underhållsfartyg. Tydligen ska en inte helt föraktlig del av ryska Norra Flottan (alltså grabbarna som huserar i Murmansk) även tuffa iväg till Östersjön. Det är väl de 120 soldater som svenskarna mäktat med att placera på Gotland som oroar, antar jag ...

Det här får väl närmast betraktas som det som förr i världen brukade betecknas som "kanonbåtsdiplomati". Alltså, man vill skicka ett budskap till andra.

Mer intressant är nu att den ryska atomubåten Dmitrij Donskoj är på väg via bälten till Östersjön. Den var byggd enbart för att kunna skjuta iväg 20 interkontinentala missiler (räckvidd 830 mil) med vad jag förstås 10 stridsspetsar per robot.
Sannolikt är denna ubåt inte numera bestyckad med ICBM:s men det är strängt taget ingen som vet. Det vi kan säga med säkerhet att de ryska ubåtarna av detta slag är utgångsgrupperade i Norra Ishavet som ett led i kärnvapenavskräckningen gentemot andra länder (i allt väsentligt USA) och det finns inget operativt värde över huvud taget att släpa in en sådan vit elefant i Östersjön..

Varför då ta in en ubåt som är så stor att den inte ens kan gå i u-läge i Östersjön? Extra spännande ska det nu bli att se den svenska fredsrörelsens reaktioner, och inte minst Pierre Schoris och Sven Wollters. Är inte detta något som borde få alla kärnvapenmotståndare att marschera på gatorna (men visst ja, det hade jag glömt; ingen av dem protesterade när"U 137" gick på grund i Karlskronaskärgård, med kärnladdade torpeder ombord ...).

En given chans för Svenska Freds- och Hyckleriföreningen att nå nya djup i sin snedvinkling av verkligheten!

Förr i världen tog man inte i så man kräktes när man bedrev kanonbåtsdiplomati ...
Bild
https://sv.wikipedia.org/wiki/Agadirkrisen

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

Bra skrivet. För närvarande vet ju varken vänster eller höger hur de ska förhålla sig till det mesta. Utom möjligen till vinster i "välfärden".

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

http://www.glasnost.se/2018/titta-inte- ... det-ocksa/

Pikant historia :-BS . Återuppväckte mina rudimentära ryska-studier. "Ryba e ptitsa" betyder "fisk och fågel".

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

https://www.dn.se/nyheter/varlden/lavro ... -skyldigt/

Putin har kallat Theresa Mays framförande om attacken på Sergej och Julia Skripal i engelska parlamentet och dess reaktioner på det för cirkuskonster. Man känner verkligen igen den ryska retoriken!

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 267
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av robbox »

1956 skrev:https://www.dn.se/nyheter/varlden/lavro ... -skyldigt/

Putin har kallat Theresa Mays framförande om attacken på Sergej och Julia Skripal i engelska parlamentet och dess reaktioner på det för cirkuskonster. Man känner verkligen igen den ryska retoriken!
Jag hoppas att engelsmännen klarar av att hantera Putin denna gång. Det vore väldigt bra.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Det borde fungera – Storbritannien har ju fått uttalat stöd av såväl USA som NATO och EU.

Det finns visst någon Geneve-konvention om krigföring med den typen av vapen ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

Av PM NILSSON
Publicerad: 18 mars 2018, 16:30
Fram till för några år sedan kunde USA skicka en hangarfartygstyrka till Persiska viken, östra Medelhavet eller till Sydkinesiska sjön utan risk för någonting annat än den brännande solen på däck. Ingen konkurrerande militär makt i världen kunde hota en sådan enhet.

USA har nio sådana så kallade battlegroups som cirkulerar jorden. De var länge symbolen för amerikansk militär makt efter 1989, världsomspännande, högteknologisk, ointaglig.

Den perioden tog slut i och med att Ryssland utvecklade och uppvisade en supersnabb kryssningsmissil som far fram över jordytan tre gången snabbare än ljudet. Det finns i dag inga motmedel. Missilen tros vara såld till Iran. Den finns i Syrien. Kina har utvecklat likartade vapen.

Om det finns någon teknologisk brytpunkt när USA:s makt bröts och världen gick mot en mer multipolar ordning så är det denna missil. Strategerna i Pentagon talar om A2AD, Anti- Access/Area Denial, som hindrar USA tillträde till områden där man tidigare kunde segla fritt.

Detta är också den största symboliska segern för Putin, som på söndagen inledde sin nästa 6-årsperiod. Han har haft som mål att bryta USA:s globala handlingsfrihet och med ganska små medel lyckats, vilket gått som ett skalv genom alla västliga huvudstäder. Överallt känner man av ett förlorat självförtroende.

Hade USA:s ingripande i Bosnienkriget, som sköttes från ett hangarfartyg i Adriatiska havet, varit möjligt idag? Hade de båda Gulfkrigen gått att utföra? Om man riskerar ett sänkt hangarfartyg i inledningen till en konflikt riskerar man en katastrof. Östersjön är i praktiken stängd för USA, om man inte slår sig fram. När Putin presenterade ännu en ny hypermissil i sitt tal den 1 mars visste han vad han gjorde.

Till detta har Ryssland utvecklat en cyberkapacitet som väst har haft svårt att möta, vilket spätt på känslan av osäkerhet, inte minst politiskt då små och stora skandaler går att spåra till ryska intrång och "trollfabriker". Ryssland pressar väst, vilket är en prestation för ett så i andra avseenden relativt svagt land.

På samma sätt som Putin lyckats på världsscenen har han misslyckats ekonomiskt. Lönerna i Ryssland sjunker, liksom BNP, investeringar och livslängd. Rysslands samlade BNP är mindre än de nordiska ländernas och åtta procent av EU:s. Ekonomin är råvarudriven. Världen känner inte till ett enda ryskt varumärke som står för något annat än fossila bränslen, inte ett enda teknologiskt ryskt genombrott vid sidan av militära, inga nya musikstycken, ingen ny världslitteratur, konst eller helt dopingfria idrottsprestationer. Det finns stora frågetecken om Ryssland kan underbygga och försörja den militära apparat man säger sig ha byggt upp.

Även regionalt har Putin misslyckats. Före Majdanrevolten i Kiev stod Ukraina och vägde mellan öst och väst. Med Krim och kriget i Donetsk förlorade Ryssland Ukraina för generationer framåt. Ryssar i Ukraina vill inte tillhöra Ryssland och detsamma gäller i tidigare Warszawapaktsländer och de baltiska staterna.


I övriga Europa har Ryssland genuint dåligt rykte. Det finns en gammal beundran för det ryska, inte minst i Tyskland, som identifierar en del av sina kulturella rötter som öst och inte väst, men de är förtvinade. Det finns inget att hämta i öst. Europas unga intellektuella hänger inte i Moskva som mellanstation i skarven mellan studier och arbete utan i Berlin.

Putins plan för väst är uppenbar och uttalad. Denna ska vi möta och försvara oss mot, om detta finns ingen tvekan. Men en spännande fråga är vilken plan väst ska ha för Ryssland? Vilka relationer ska vi utveckla, i vilket syfte och hur?

I USA finns en plan.

Under Obamas sista tid talade man i USA om behovet av en Third offset Strategy, ett teknologiskt hopp som återtar USA:s övertag. Det första var 1950-talets satsning på kärnvapen för att balansera Sovjets konventionella överläge i Europa, den andra var 1970-talets fokusering på precisionsvapen, GPS och smygteknik, vilket visade sin överlägsenhet under första Gulfkriget. Den tredje handlar om artificiell intelligens, autonoma system och big data.

Trump-administrationen har inte sagt så mycket, men USA kommer definitivt försöka återta övertaget och använda sin ekonomiska och tekniska styrka. En skillnad från förr är att den teknologiska fronten i dag är civil och inte militär, vilket skapar nya möjligheter och nya problem. Kommersiella företag är snabbare och billigare, men tekniken sprids snabbt över världen. Pentagon räknar med fem års försprång, sedan har fiendesidan kopierat systemen. Därför måste försvaret gå in i den civila sektorn, dra nytta av kraften där och stå på ständig uppdatering. Man måste ha samma utvecklingshastighet som Apple. Pentagon har öppnat kontor i Silicon Valley och hyrt in Eric Schmidt, tidigare vd för Google, som ordförande för ett försvarsinnovationsråd.

Som europé gör man klokt i att hänga med och bidra till amerikanernas ambitioner. Säga vad man vill om USA, men det är avgörande för den demokratiska världen att den stora demokratin är den ledande militärmakten. Den svenska regeringens militära samarbetsavtal med USA, vars tyngdpunkt är forskning och utveckling, är ett tydligt exempel på hur allierade stater bör göra för att kunna spela en roll. Eller som Trump sa när Löfven hälsade på: "you are small but sharp", vilket han för säkerhets skull upprepade två gånger.

Men amerikanerna har inte Ryssland som omedelbar granne. Därför måste européerna ha en egen idé om sin framtid med Ryssland och den kommer att skilja sig från USA:s.

EU ska hålla ihop, knyta Storbritannien så nära till sig som det går, investera i den transatlantiska länken och i sina egna försvarsmakter, bidra till och vara öppen för amerikansk försvarsteknologi, men samtidigt hålla fast vid att det strategiska målet är att Moskva och St Petersburg ska bli europeiska städer bland andra. De ska vara en del av samma system av studentutbyten, spännande parlamentsval, sömniga toppmöten, snabbspårsjärnvägar, varutransporter, kapitalflöden, börsras och börshausse, weekendresor, konstvisningar, restaurang- och vinkultur som knyter samman Paris, London och Berlin. Väst ska förbereda och främja den dag då Ryssland vill vara en del av den nutida europeiska civilisationen. Ryssland ska känna sig välkommen, stark och säker inom sina gränser.

Ett Östersjöland som Sverige ska odla S:t Petersburg. Fortsätt hjälpa till med reningsverken och avvecklingen av kärnkraftverket Sosnovyj Bor, investera i jämställdhetsprojekt och arrangera en segeltävling mellan St Petersburg och Stockholm. Utöka tolkskolan och institutionerna för Östeuropakunskap. Knyt vän- och äktenskap. Köp deras timmer, sälj lastvagnar.

Sist men inte minst: var inte rädd. Skyll inte egna karaktärsdrag på Ryssland. Den europeiska nationalismen är vår egen, liksom populismen och dragningen åt fiktion.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Det där med Putins skryt om sina egna nya fantastiska vapensystem är mest struntprat, anser somliga. Iskander, som skulle vara ett "area denial weapon" fungerar utmärkt mot ett förprogrammerat fast mål, men är svindyr, så det är meningslöst att slänga iväg ett skott mot vadsomhelst. Dessutom betvivlar jag att man har kapacitet att verka mot rörliga mål, typ en hangarfartygsgrupp.

Varför skulle Ryssland fortfarande behålla sin flotta av "Bear"-bombflygplan, stora fyrpropellers bombplan, som under kalla kriget skulle använts just för att slå mot amerikanska hangarfartygsgrupper ute på Atlanten, om man nu istället hade ett vapen som det räckte med att trycka på en knapp för att göra samma jobb?
För övrigt vid den senaste stora militäruppvisningen i S:t Petersburg i somras misslyckades man vid uppvisningsflygning att ens lufttanka ett Bear-flygplan. Lite snopet.

Det man ur svensk synpunkt borde vara orolig för är att man med Iskander-robotar kan t ex slå ut våra fasta flygbaser med robotar avskjutna från Svarta Havet eller Norra Ishavet. Att återuppbygga krigsflygbaser är därmed säkert viktigt för oss.
Förvånande ter det sig också då att man stationerat två korvetter "med förmåga att bära Kalibr-robotar" i Kaliningrad, en rimligen mycket svårförsvarad enklav. Det känns som mycket signalpolitik och när det gäller snacket om supervapen är det troligtvis designat framförallt för hemmapubliken.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

Intressanta kommentarer, Johan. Jag vet egentligen inte hur påläst PM Nilsson är när det gäller det du skriver om. Hur som helst, det nästan mest intressanta fann jag i nedanstående stycke:

På samma sätt som Putin lyckats på världsscenen har han misslyckats ekonomiskt. Lönerna i Ryssland sjunker, liksom BNP, investeringar och livslängd. Rysslands samlade BNP är mindre än de nordiska ländernas och åtta procent av EU:s. Ekonomin är råvarudriven. Världen känner inte till ett enda ryskt varumärke som står för något annat än fossila bränslen, inte ett enda teknologiskt ryskt genombrott vid sidan av militära, inga nya musikstycken, ingen ny världslitteratur, konst eller helt dopingfria idrottsprestationer. Det finns stora frågetecken om Ryssland kan underbygga och försörja den militära apparat man säger sig ha byggt upp.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Framförallt kan man nog anta att det sker ett brain drain så länge inte Putin stänger gränserna - vilket å andra sidan oligarkerna sannolikt inte skulle tycka om ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Rysslands ambassadör har ju igår varit uppkallad till Maggan för att förklara vad man menat med att hävda att det i Sovjetunionen utvecklade nervgiftet skulle kunna ha kommit från Sverige.

Han lär ha sagt att "det var en gissning" och inte ett uttalande "från officiellt håll".

Det låter som om Putin har dålig koll på regeringsfunktionerna. Inte låter man väl enskilda regeringstjänstemän spekulera privat i världspressen?

För mig låter det som klassisk rysk maskirovka. Frågan är vem som är den tilltänkte lyssnaren till slik idioti.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Så var det dags igen ...

Ungefär som om ryssarna skulle spärra inloppet till Finska Viken för att en finsk bogserbåt påståtts ha råkat komma in på ryskt territorialvatten. Efter att först, fyra år tidigare, ha invaderat Hangö ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Det kommer mera ...

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rysk ... -ostersjon

Med den sortens huliganbeteende är det förstås synnerligen angeläget att motsidan uppträder med perfekt professionalism. Annars kan det ta en ände med förskräckelse ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

Verkligen oroväckande!

Det känns som att historien upprepar sig. Vi hade ett svenskt försvar som inte var värt namnet både före 1:a och 2:a världskrigen och nu är vi där igen. När ska man lära sig läxan?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Nu har Maggan tagit till börsttoner - om det som hände vid Kerch (Kertj?) vill säga, givetvis inte om det som hände över Östersjön. Det gäller ju att hålla på de specifikt svenska traditionerna - "Ju längre bort, desto högre vågar man skrika".

Dvs fr om 1939 fram till Palmes tid vågade man inte skrika alls, sedan under honom blev det ju bekvämt att skrika när det gällde Chile, Vietnam och liknande. Inte fullt så högt när det gällde Tjeckoslovakien eller Polen, absolut inte alls när det gällde de ockuperade baltstaterna ...

(När det gällde Chile lyckades han ju sälja Sveriges sista kryssare GÖTA LEJON lagom till Pinochets kupp. Hette väl ALMIRANTE LATORRE om jag inte minns fel).

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

Och medans USA landar på Mars så visar Putin upp sitt mindervärdeskomplex!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Såg på ett inslag i programmet Babel, nu med Jessika Gedin som programledare. Mest intressanta gäst var Maria Aljochina. Utomordentligt tänkvärt! Frihet – och demokrati – måste vi slåss för varenda dag. Det känns dock inte fullt så utmanande i "velourdiktaturen" Sverige som i Putins Ryssland.

Maria Aljochina och Nadja Tolokonnikova är två utomordentligt modiga unga kvinnor. Det enda som hindrar dem från att få Nobels fredspris är väl att de inte lyckats förändra Ryssland i grunden, annars de väl mer än värda det bara i kraft av sitt utomordentliga mod.

Maria berättade i programmet hur hon blev placerad i ett arbetsläger vid Ural, i en barack med 80 andra kvinnor.
De fick arbeta i praktiken gratis 14 - 16 timmar om dagen. Några läkemedel fanns inte i lägret.

Deras uppgift? Att sy uniformer åt de "anonyma gröna männen" som invaderade Krim och östra Ukraina. Ähum ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Det senaste:

"
Notiser Från Amfibieregementet
Intrång på skyddobjekt
2 december201808:32

Vid 01-tiden på söndagen, omhändertogs två personer på Musköbasen, som är ett militärt skyddsobjekt.

Personerna upptäcktes av skyddsvakter inne på basen och omhändertogs i enlighet med bestämmelserna i skyddslagen. I samband med omhändertagandet avlossades varningsskott. De omhändertagna är överlämnade till polisen som nu utreder ärendet.

Att vistas utan tillstånd på ett skyddsobjekt kan ge böter eller fängelse. "

Man har gått så långt som att meddela att de båda personerna var utländska medborgare ...

Probably British tourists you know. Or?????

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

Klipp från dagens DN.

Två personer sitter fortfarande anhållna efter att ha försökt ta sig in på Musköbasen. På måndagen tog Säkerhetspolisen över fallet. Enligt försvarsadvokat Katarina Rogeman rör det sig om två turister som inte förstått att basen var ett skyddsobjekt.

Det var vid 01-tiden natten till söndagen två personer upptäcktes när de försökte ta sig in på Musköbasen i Haninge kommun. En vakt sköt ett varningsskott.

De båda omhändertogs och anhölls senare, misstänkta för obehörigt tillträde till skyddsobjekt.

Enligt försvarsadvokat Katarina Rogeman, som företräder en av de anhållna, rör det sig om två utländska turister som har som hobby att resa runt till övergivna bunkrar av olika slag.

Utredningen flyttades på måndagen över till Säkerhetspolisen.

– Det har bedömts så i detta fall. Det är Säkerhetspolisens uppgifter att skydda Sverige i stort, säger Hans-Jörgen Hanström, åklagare vid riksenheten för säkerhetsmål, som nu fått ärendet på sitt bord.

Från försvarets sida har sagts att det rör sig om turister, hur kommenterar du det?

– Jag har ingen kommentar över huvud taget kring utredningen nu.


– Vi har tagit över ärendet och sätter oss in i alla detaljer och ser vilka ytterligare bedömningar som ska göras, säger Hanström.

Senast på onsdag klockan 12.00 måste åklagaren agera ytterligare om han har för avsikt att begära de båda anhållna personerna häktade.

Enligt advokat Katarina Rogeman ska de båda anhållna ha uppfattat det som om Musköbasen var avmilitariserad och inte förstått att det är olagligt att ta sig in på området.

– De har sett detta på internet och blivit fascinerade av alla bilder och uppfattat det hela på ett annat sätt, säger Rogeman.

Hon vill inte i det här läget säga varifrån de båda anhållna kommer.

– Nej det vill jag inte. Det återstår att utreda det här ytterligare.






Varför "besöka" klockan 1 på natten om man tror att Musköbasen är demilitariserad?

Varför vill inte advokaten avslöja nationaliteten på de häktade personerna?

Kan det möjligen vara danskar, norrmän, finnar...eller kanske rentutav engelsmän som är så intresserade av spillrorna av det svenska försvaret? Förmodligen inte! 8-)

Kommer vi att få ett svar, eller kommer händelsen att hemligstämplas?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Det var en engelsman och en belgare. Nationalitet på uppdragsgivaren framgår dock inte.

Hur var et Leslie Howard sjöng på sin tid? "Mad dogs and Englishmen go out in the midnight rain ..." :=u

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Man kan fundera lite grann vad kusin Ivan vill veta genom att enrollera två drulliga "natt-turister". Antagligen vet ryssarna allting om Musköbasen, inklusive var varenda skyttevärn är placerat. Min spekulation går ut på att man vill veta hur sträng säkerhetsbevakningen är f n genom att "offra" två dummingar som inte duger till mycket annat. Nu vet man ju i alla fall att området faktiskt är bevakat. Vilket känns bra mht att hela marinstaben ska flytta tillbaka dit.

Ska man oskadliggöra Musköbasen så är det således Spetsnaz som gäller ...

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev:Hur var et Leslie Howard sjöng på sin tid? "Mad dogs and Englishmen go out in the midnight rain ..." :=u
Men bäste Johan, det var väl Noël Coward? :?

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

” They seek him here, they seek him there, those Frenchies seek him everywhere. Is he in Heaven? - Is he in Hell? That damned, elusive Pimpernel. „
– Sir Percy Blakeney

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Noel Coward, givetvis! :oops:
Canadian, not Hungarian ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »



Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

En av de båda män som i helgen greps efter att ha gjort intrång på marinbasen Muskö häktades på onsdagseftermiddagen, rapporterar Ekot. Häktningsförhandlingar hölls mot båda på onsdagen.
De båda männen – en 32-årig belgare och en 33-årig britt – misstänks för ett eller flera intrång på marinbasen Muskö, söder om Stockholm, under gångna helgen. Häktningsförhandlingen mot den andre mannen pågivk ännu vid 17-tiden på onsdagen.


Och nu inställer sig den där svåra frågan; Vem är britt och vem är belgare? Är det deras pass som avgör det?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Efter senaste tabben när man släppte en polack som fotograferat en av flygvapnets viktigaste ledningscentraler, under förevändning att han inte kunde rymma eftersom man visste vem han är – varpå han stack och vid närmare efterfrågan det visade sig att vare sig personen eller adressen existerade – är man hoppeligen liiite noggrannare att kolla upp bådas bakgrunder denna gång. Ska vi gissa att bådas ursprungsland är gemensamt och något annat än deras nuvarande hemvist?
(Fast visst, Kim Philby var ju engelsman på riktigt, och t o m kommunist på riktigt ...).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Precis i detta nu meddelas f ö att även den andre mannen nu är häktad. Att SÄPO är inblandat och att förhandlingarna ska föras bakom lyckta dörrar antyder att vi inte kommer att få veta så särskilt mycket framöver mer än vilken domen blir ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av 1956 »

Tänkte just det! :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19979
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Johan Molin »

Senaste nyheten från Putin-land (finns på utländska medier i dag, men givetvis inte hos SVT ...):
Ryska duman har på Putins begäran beslutat att Ryssland ska lämna Genevekonventionen om att civilbefolkning ska skyddas i krig ...

Visserligen har man väl redan tidigare konstaterat att Rysslands anslutning till denna konvention mera har varit en läpparnas bekännelse, om man tittar på Ukraina, Georgien och nu senast Syrien.

Men att så oförblommerat deklarera att man skiter i civilbefolkning när de ryska vapnen talar är ändå rätt häpnadsväckande.

För Sveriges del spelar det kanske inte så stor roll att civila sjukhus nu kan anses vara presumtiva måltavlor. Våra landstingspolitiker har ju visat att de inte ens klarar av att förvissa sig om att sjukhusen kan klara normaldrift utan tillskott av allsköns elände som bussolyckor och liknande.

Milde himmel, vart är VI på väg mitt i allt detta?

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av thorpe »

Ja du Johan, det vete f-n?
Apotekstjänst pysslar tydligen med kaffe och hamburgare, det där med sjukhusmaterial ses väl mer som en binäring. PostNord tömmer (i vår kommun) brevlådorna vardagar kl 13.00 (ingen tömning lördag-söndag). Äldreboende i Gislaved skulle tydligen betala toalettpapper ur egen ficka så kommunen sparade in 400.000:- som man sedan användas till utlandsresor och "event" för de kommunala höjdarna.
Den ankdamm vi lever i tycks bara bli gyttjigare och gyttjigare för var dag som går. Inte för att jag är någon vän av upplopp och våld men någon slags handfast demonstration mot denna hönsgård måste det väl ändå gå att ordna. Men då måste vi väl söka tillstånd! :suck:

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av BAn »

thorpe skrev:JPostNord tömmer (i vår kommun) brevlådorna vardagar kl 13.00 (ingen tömning lördag-söndag).
Det var imponerande god service. Här i vår del av Göteborgs tätort tömmer PostNord kl. 09 helgfri M-F, dvs. i praktiken gårdagens post - och torsdags, fredags, lördags och söndags post töms på måndag.

Fullständigt absurt! Det kanske är felstavat? PostMord? [JC_doubledown.gif]

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av BAn »

BAn skrev:
thorpe skrev:JPostNord tömmer (i vår kommun) brevlådorna vardagar kl 13.00 (ingen tömning lördag-söndag).
Det var imponerande god service. Här i vår del av Göteborgs tätort tömmer PostNord kl. 09 helgfri M-F, dvs. i praktiken gårdagens post - och fredags, lördags och söndags post töms på måndag.

Fullständigt absurt! Det kanske är felstavat? PostMord? [JC_doubledown.gif]

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Boris
Inlägg: 123
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:36

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Boris »

BAn skrev:
BAn skrev:
thorpe skrev:JPostNord tömmer (i vår kommun) brevlådorna vardagar kl 13.00 (ingen tömning lördag-söndag).
Det var imponerande god service. Här i vår del av Göteborgs tätort tömmer PostNord kl. 09 helgfri M-F, dvs. i praktiken gårdagens post - och fredags, lördags och söndags post töms på måndag.

Fullständigt absurt! Det kanske är felstavat? PostMord? [JC_doubledown.gif]

/Bengt
Ja ”PostMord” är den nya korrekta stavningen.
Tågtokig f.d. typograf, ännu inte på gång, p.g.a. flytt till gammalt hus. Men se’n, då jä…

Kjell Friberg
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 jan 2012, 16:28
Ort: Linköping

Re: Putins anhang har just blivit ännu galnare ...

Inlägg av Kjell Friberg »

Huvudet på spiken!
Låt inte din fantasi hindra dig - den är ändå överträffad av verkligheten.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"