Toppbilden, visa:
Crawford Valley
Moderator: cgn1954
Re: Crawford Valley
Arbetet pågår, modulerna försedda med styrstift av 6mm träplugg för att underlätta montering av de som alltid sitter ihop i samma följd. Ett shims av styrén och slipers av kretskortslaminat sitter i spänn under plyfaremsan för att förbereda rälsläggningen.
Re: Crawford Valley
Pendlar mellan julsysslor, hobbyrummet och garaget...
Nu har det kommit på både lite kork och spackel.
Och sedan Sculptamold resp färg
Nu har det kommit på både lite kork och spackel.
Och sedan Sculptamold resp färg
Re: Crawford Valley
Det blir nästan som vanligt på idealtid... På söndag skall allt vara trafikeringsbart i Värnamo...
Den nya infarten med brofästen
Undersidan på nya modulen klar med växelmotor men även en microswitch för återkoppling...
Utsikt från bron, Crawford Valley är nu 4440mm lång
Den nya infarten med brofästen
Undersidan på nya modulen klar med växelmotor men även en microswitch för återkoppling...
Utsikt från bron, Crawford Valley är nu 4440mm lång
Re: Crawford Valley
Lite sista minutenarbete pågår.-
Infartsväxel blir fjärrstyrd och visar även läget på en panel hos en ev. "Operator". Tanken är att även den andra infartsväxels skall utrustas så och läget på växlarna i tågspåren skall visas tillsammans med manövreringen av vägskydden...
Infartsväxel blir fjärrstyrd och visar även läget på en panel hos en ev. "Operator". Tanken är att även den andra infartsväxels skall utrustas så och läget på växlarna i tågspåren skall visas tillsammans med manövreringen av vägskydden...
Re: Crawford Valley
Tackar!ford1929 skrev:ser mycket bra ut.....
Roger
Vi får hoppas det flyter på, många lödpunkter blir det...
Re: Crawford Valley
Hej!
Pustar ut med frukost hemma efter årets första modulbegivenhet, Värnomo Moduldagar. En mycket lyckad träff som jag ser det, vi slog nog rekord i antalet genomförda trafikdagar, åtta genomförda pass. Dessutom för egen del var det jätteroligt, jag hade med två av döttrarna som deltagare en dag och dom frågar redan efter nästa tillfälle att köra!
Nu skall jag bara själv leta fram lite kort som blev tagna...
Pustar ut med frukost hemma efter årets första modulbegivenhet, Värnomo Moduldagar. En mycket lyckad träff som jag ser det, vi slog nog rekord i antalet genomförda trafikdagar, åtta genomförda pass. Dessutom för egen del var det jätteroligt, jag hade med två av döttrarna som deltagare en dag och dom frågar redan efter nästa tillfälle att köra!
Nu skall jag bara själv leta fram lite kort som blev tagna...
Re: Crawford Valley
En översikt över americaN-banan under Värnamo Moduldagar
Banskiss som pdf
Linje började i Clarion Yard som var östkusten utanför banan men även en intensiv plats för att rangera lokalgodståg
Första anhalt men även förgreningsstation var Lillehamn
På vägen ut passerar vi Black Rocks
Linjen passerade en sjö
Innan vi kom fram till Crawford Valley på Prärien...
Nästa station var Emey Falls som låg på ett lite kurvigare parti.
Och sedan fortsatte linjen mot Chicago och Västerut, här i form av Scotland Yard, ett rent tågmagasin
En kort sidolinje gick från Lillehamn till Five Feet Creek, som sitt namn till trots expanderar som industrisamhälle.
Banskiss som pdf
Linje började i Clarion Yard som var östkusten utanför banan men även en intensiv plats för att rangera lokalgodståg
Första anhalt men även förgreningsstation var Lillehamn
På vägen ut passerar vi Black Rocks
Linjen passerade en sjö
Innan vi kom fram till Crawford Valley på Prärien...
Nästa station var Emey Falls som låg på ett lite kurvigare parti.
Och sedan fortsatte linjen mot Chicago och Västerut, här i form av Scotland Yard, ett rent tågmagasin
En kort sidolinje gick från Lillehamn till Five Feet Creek, som sitt namn till trots expanderar som industrisamhälle.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Crawford Valley
Ser ju hur trevligt ut som helst!
Du får gärna berätta mer om själva trafikspelet!
Du får gärna berätta mer om själva trafikspelet!
Re: Crawford Valley
Jag kan försökaJohan Molin skrev:Ser ju hur trevligt ut som helst!
Du får gärna berätta mer om själva trafikspelet!
Banan och Trafikspelet var lagt av vår trafikspelsguru Erik denna gång.
Rent schematiskt blev banan så här
Denna gången var vi så få (5st + lite besökande) att vi körde med s.k. Callboard i stället för med trafikledning via radio, "Dispatcher"
Utöver tågen fanns det ett uppdrag som "Yardmaster" Lillehamn, dvs sköta växlingen på station Lillehamn, vår enda bemannade...
Övriga skrev upp sig för tåg på Callboarden
När man tagit ett tåg följde man instruktionen på en "Jobdescription", så här såg de åtta för persontåg ut
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Crawford Valley
Intressant!
Själva trafiken var alltså "sekvensstyrd"; det fanns ingen egentlig "tidtabell"? Det låter som ett behändigt sätt att komma runt problemet med "snabba klockor" som vad jag förstår ger orealistiska situationer, särskilt vid rangering.
Och godstrafiken (liksom mjölkvagnarna, vad jag förstår ovan), sköttes med vagnkort och lastkort antar jag? Eller vagnlistor?
Själva trafiken var alltså "sekvensstyrd"; det fanns ingen egentlig "tidtabell"? Det låter som ett behändigt sätt att komma runt problemet med "snabba klockor" som vad jag förstår ger orealistiska situationer, särskilt vid rangering.
Och godstrafiken (liksom mjölkvagnarna, vad jag förstår ovan), sköttes med vagnkort och lastkort antar jag? Eller vagnlistor?
Re: Crawford Valley
Alldeles riktigt! När det börjar växlas flyger ju tiden i väg, snabbklockan är ju till för att kompensera de förkortade avstånden mellan stationer och inte arbetet på stationen. Nu tog jag inte tiden men säg att det tog ungefär en kvart (riktig tid) att växla lokalgodståget på Five Feet Creek som var den minsta stationen.Johan Molin skrev:Intressant!
Själva trafiken var alltså "sekvensstyrd"; det fanns ingen egentlig "tidtabell"? Det låter som ett behändigt sätt att komma runt problemet med "snabba klockor" som vad jag förstår ger orealistiska situationer, särskilt vid rangering.
Vi kör med vagnkort och fraktsedlar (Carcards och Waybills), stationsägarna förbereder enligt stationsöversikten innan körning.(Mer om Carcards och WaybillsJohan Molin skrev: Och godstrafiken (liksom mjölkvagnarna, vad jag förstår ovan), sköttes med vagnkort och lastkort antar jag? Eller vagnlistor?
För persontrafiken är det oftast en person som innan spelet förbereder motsvarande Waybills eller "Uppdragskort" för att få en helhet. Vid denna träffen hade vi bl.a. direkt sovvagn från väster som växlades in i lokaltåget mot Five Feet Creek på Lillehamn, Mjölkvagn till mejeriet och även REA /Railway Express Agency-vagnar mellan stationer.
Fortfarande är vi under utveckling, spelen förfinas för varje körning. Men även nybörjare kan kliva rätt in och till exempel börja som lokförare med hjälp av en erfaren "Conductor". Vi hade en besökande sjuåring som extraknäckte som lokförare med den äran, enda problemet var att han fick flytta med sig en stol för att kunna se.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Crawford Valley
Det är imponerande att du lyckades göra dina döttrar intresserade! Hobbyn har ju tyvärr ett lite väl skevt genusperpektiv f n ...
Re: Crawford Valley
Började i tidig ålder... Jag vet inte hur utan dom har kommit med ganska naturligt... Dessutom har nya frun varit med och kört vid några tillfällen också.Johan Molin skrev:Det är imponerande att du lyckades göra dina döttrar intresserade! Hobbyn har ju tyvärr ett lite väl skevt genusperpektiv f n ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Crawford Valley
Modulerna uppe i hobbyrummet igen sedan en vecka. Åtgärdat lite löpande underhåll och reparationer efter Värnamoträffen, bl.a. bytt ett par kontakter.
Inspirerad av trafikspelet under träffen har stationsbeskrivningen gåtts igenom och korrigerats lite för att få bättre balans i transporterna. Även en callboard för trafiken hemma är skriven och har börjat testas, jag körde "måndag" själv i förrgår. I går kväll var en Supervisor från ett grannbolag på plats och vi körde "tisdag" och hade en mycket roande kväll. En del småmissar i text och papper upptäcktes men i stort flöt trafiken på.
Inspirerad av trafikspelet under träffen har stationsbeskrivningen gåtts igenom och korrigerats lite för att få bättre balans i transporterna. Även en callboard för trafiken hemma är skriven och har börjat testas, jag körde "måndag" själv i förrgår. I går kväll var en Supervisor från ett grannbolag på plats och vi körde "tisdag" och hade en mycket roande kväll. En del småmissar i text och papper upptäcktes men i stort flöt trafiken på.
Re: Crawford Valley
Arbetet på "hemkurvan" har tagit fart. En inköpstur i tisdags resulterade i en ny industrilokal för "Kowal Manufacturing", en tillverkare av taggtråd som skickar mycket västerut på prärien med järnväg(såklart ) Hittade även en gammal Fallerkran i mina egna gömmor att sköta lastningen med.
Re: Crawford Valley
Snyggt Micke, fortsätt så!
Byggnaden med torn på andra sidan gatan; vad är det? Ser intressant ut.
/Erik
Byggnaden med torn på andra sidan gatan; vad är det? Ser intressant ut.
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Crawford Valley
TackarErikB skrev:Snyggt Micke, fortsätt så!
Byggnaden med torn på andra sidan gatan; vad är det? Ser intressant ut.
/Erik
På banan är det "Mars Textile", en Kibribyggsats (37223) som jag hade liggande som passade som industrifastighet från förra sekelskiftet.
Re: Crawford Valley
Bråda dagar hos Skrothandlaren, Plåtar, balkar och ett par cementbehållare, dessutom en gammal motor ... Högen börjar bli stor, det är dags att sortera och köra iväg skrotet
På bangården växlas tomma lite tomma "Hoppers"
Innandömet har blivit ordentligt rostigt. Nackdelen med "Hoppers" är att det är svårt att gömma ballasten, en vagn på 10g går inget vidare. Ett tips säger att svarta vagnar ser rostiga ut inuti och röda ser "kolsvarta" ut, letar man bilder på nätet ser det ut att kunna stämma, konstigt (?)
På bangården växlas tomma lite tomma "Hoppers"
Innandömet har blivit ordentligt rostigt. Nackdelen med "Hoppers" är att det är svårt att gömma ballasten, en vagn på 10g går inget vidare. Ett tips säger att svarta vagnar ser rostiga ut inuti och röda ser "kolsvarta" ut, letar man bilder på nätet ser det ut att kunna stämma, konstigt (?)
Re: Crawford Valley
Lite pill i hörnet hos skrothandlaren. Han travar upp lite prylar för vidareförsäljning, vagnshjul, boggiedelar, balk och plåt...
Re: Crawford Valley
Sånt här gillar jag Micke!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Crawford Valley
Tackar!ErikB skrev:Sånt här gillar jag Micke!
/Erik
Re: Crawford Valley
En "klutt" med trä, styrén och sculptamold skall bli stomme till en skrothög.
Re: Crawford Valley
En bild på "bakgrunds"-högen som den kommer att se ut på modulträffar, ett foto limmat på en bit akrylplast(?), tids nog skall det på ett på baksidan(!) som oftast är mot eventuella åskådare.
Re: Crawford Valley
Illusionsskapande är kul - alla medel är tillåtna!MickeC skrev:En bild på "bakgrunds"-högen som den kommer att se ut på modulträffar, ett foto limmat på en bit akrylplast(?),
Hm... ständigt denna baksida. Och apropå "ständigt denna" så vill jag påminna om att uttrycket ursprungligen inte kommer från Mölle utan från Ture Sventon: "Ständigt denne vessla" som han sa om boven Ville Vessla. Och eftersom vi är i semletider (temletider) kommer jag att tänka på en episod från där en av mina döttrar var mycket liten. Min fru var på stan med henne och när de passerade Wienerkondis sa den lilla: "Mamma, vi kan väl gå in och köpa en sådan där....sådan där...vessla".MickeC skrev:på baksidan(!) som oftast är mot eventuella åskådare.
(Förlåt utvikningen, Micke. )
Re: Crawford Valley
Ingen fara Sture.Sture Bylén skrev:...
]Hm... ständigt denna baksida. Och apropå "ständigt denna" så vill jag påminna om att uttrycket ursprungligen inte kommer från Mölle utan från Ture Sventon: "Ständigt denne vessla" som han sa om boven Ville Vessla. Och eftersom vi är i semletider (temletider) kommer jag att tänka på en episod från där en av mina döttrar var mycket liten. Min fru var på stan med henne och när de passerade Wienerkondis sa den lilla: "Mamma, vi kan väl gå in och köpa en sådan där....sådan där...vessla".
(Förlåt utvikningen, Micke. )
Baksidor kan vara bra ibland... Under DreamTrack drabbas Crawford av att bägge sidor blir framsida...
Re: Crawford Valley
En efterfrågad byggnad på plats, B Fasth Transportation har uppfört "Warehouse 2" nere vid kajen jämte TeamTrack...
Frågan var om det var så klokt att anställa en byggmästare som hette Potemkin?
Här kan man fundera på baksidan av framsidan eller hur det nu var
Frågan var om det var så klokt att anställa en byggmästare som hette Potemkin?
Här kan man fundera på baksidan av framsidan eller hur det nu var
Re: Crawford Valley
Detta måste ju vara ett extremfall av "baksideslöst hus"? Här är väl frågan om inte till och med Sture blir tveksam?
Men snyggt!
/Erik
Men snyggt!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Crawford Valley
Nej, nej, jag blir bara stum av beundran inför detta djärva grepp!ErikB skrev:Här är väl frågan om inte till och med Sture blir tveksam?
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Crawford Valley
Sture är ju gjuten som lämplig medlem sedan tidigare; nu undrar jag om det inte är Mickes tur också:
http://www.theflatearthsociety.org/cms/
http://www.theflatearthsociety.org/cms/
Re: Crawford Valley
Johan Molin skrev:Sture är ju gjuten som lämplig medlem sedan tidigare; nu undrar jag om det inte är Mickes tur också:
http://www.theflatearthsociety.org/cms/
Re: Crawford Valley
Märkligt: Efter att ha varit medlem i "The Society" sedan 30 år och ha blivit bespottad och begabbad så talas det idag bland bröderna om medlemskap etc. Det är på tiden!!!
För övrigt vill jag bara meddela att jag år 1976 köpte 4 tomter om 1 acre/st på månens baksida av "The Moon Man" till en kostnad av 20 dollar. Han sålde dem på en "Farmers Market", inga kvitton. Tyvärr har jag tappat bort dokumentet och ännu går inga emigrantfartyg dit men i sinom tid....... I will claim my land!
Tack och lov för flippade tankar med humor!!!
För övrigt vill jag bara meddela att jag år 1976 köpte 4 tomter om 1 acre/st på månens baksida av "The Moon Man" till en kostnad av 20 dollar. Han sålde dem på en "Farmers Market", inga kvitton. Tyvärr har jag tappat bort dokumentet och ännu går inga emigrantfartyg dit men i sinom tid....... I will claim my land!
Tack och lov för flippade tankar med humor!!!
Re: Crawford Valley
Johan Molin skrev:Sture är ju gjuten som lämplig medlem sedan tidigare; nu undrar jag om det inte är Mickes tur också:
...och jag köpte en andel i "Dala djupgas" för cirka 30 år sedan och väntar fortfarande på att den ska rusa i höjden...thorpe skrev:För övrigt vill jag bara meddela att jag år 1976 köpte 4 tomter om 1 acre/st på månens baksida av "The Moon Man" till en kostnad av 20 dollar. Han sålde dem på en "Farmers Market", inga kvitton. Tyvärr har jag tappat bort dokumentet och ännu går inga emigrantfartyg dit men i sinom tid......
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Crawford Valley
... men den pös väl ut på baksidan av Dalarna!Sture Bylén skrev:...och jag köpte en andel i "Dala djupgas" för cirka 30 år sedan och väntar fortfarande på att den ska rusa i höjden...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Crawford Valley
Ha, ha, tänk om gasletarna varit lika "fyndiga" som du.Mölle-Mats skrev:men den pös väl ut på baksidan av Dalarna!
Re: Crawford Valley
Nu får vi snart återbörda tråden till rätt världsdel även om det inte alltid är lätt https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mora,_MinnesotaSture Bylén skrev:Ha, ha, tänk om gasletarna varit lika "fyndiga" som du.Mölle-Mats skrev:men den pös väl ut på baksidan av Dalarna!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Crawford Valley
Been there! Det här är riktigt "Sweden country" med nämnda Mora, Lindstrom där en kopia av Karlshamns staty av Karl Oskar och Kristina står, och slutligen Center City, där Glader Cemetery finns, beskriven i utvandrarserien. Glader var tydligen en f d indelt soldat som begravdes på plats 1850 som förste person där kyrkogården sedan växte fram.
I Center City finns också Chisago Lake Swedish Lutheran Church. Mer "utvandrarskt" än så kan det knappast bli!
I Center City finns också Chisago Lake Swedish Lutheran Church. Mer "utvandrarskt" än så kan det knappast bli!
Re: Crawford Valley
Om bageriet i Lindstrom finns kvar vet jag inte men det som fick mig att le inombords och hålla en "neutral" men vänlig min utåt var det inglasade korsstygnsbroderi som hängde på väggen bakom disken. Broderiet föreställde hoppbacken i Holmenkollen och under det hela stod det broderat "Home Sweet Home".
Re: Crawford Valley
Det stämde i alla fall till 1905, nästanthorpe skrev:Om bageriet i Lindstrom finns kvar vet jag inte men det som fick mig att le inombords och hålla en "neutral" men vänlig min utåt var det inglasade korsstygnsbroderi som hängde på väggen bakom disken. Broderiet föreställde hoppbacken i Holmenkollen och under det hela stod det broderat "Home Sweet Home".
Oavsett finns det många fall där europeiska orter har dubbelgångare "Overthere"
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gothenburg,_Nebraska
Re: Crawford Valley
Hej Micke,
Jag har först nu kikat in på denna avdelning på Mötesspåret
Har snöat in mest på "anläggningsavdelningen", därav många outforskade underavdelningar...
Det ser supertrevligt ut med moduler och är säkert hur kul som helst
Kul med mycket byggbilder med!
/Fredrik
Jag har först nu kikat in på denna avdelning på Mötesspåret
Har snöat in mest på "anläggningsavdelningen", därav många outforskade underavdelningar...
Det ser supertrevligt ut med moduler och är säkert hur kul som helst
Kul med mycket byggbilder med!
/Fredrik
Re: Crawford Valley
Inte lätt när den är både anläggning och modulerFredrikÅ skrev:Hej Micke,
Jag har först nu kikat in på denna avdelning på Mötesspåret
Har snöat in mest på "anläggningsavdelningen", därav många outforskade underavdelningar...
Det ser supertrevligt ut med moduler och är säkert hur kul som helst
Kul med mycket byggbilder med!
/Fredrik
För mig för modulerna hobbyn ett steg vidare med träffar och trafikspel.
Re: Crawford Valley
Härligt att se när moduler och modeller växer vidare. Och bra blir det också!
Ja, modul-erandet är definitivt en spännande del av den här hobbyn!
Ja, modul-erandet är definitivt en spännande del av den här hobbyn!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Crawford Valley
Betydligt snyggare med namn på huset... (och konstaterat att jag måste göra om de modernare skyltarna p g a stavfel ...)
Re: Crawford Valley
Nu är det nära!
Re: Crawford Valley
Påbörjat slutspurten mot DreamTrack. Bl.a. innebär det att grustaget skall göras färdig med en förvaringssilo. Snart återstår bara ett transportband, det "stora" grustaget ligger lämplig nog utanför modulens kant...
Re: Crawford Valley
Softar i soffan 10 min innan lastning och resan till DreamTrack börjar.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Crawford Valley. RIP MickeC!
På olika sätt har jag fått kännedom om att vår käre forummedlem MickeC tyvärr inte finns med oss längre.
Vår likaledes forummedlem Daniel987 har bekräftat farhågorna för mig ikväll och har skrivit en fin liten minnesruna på Svenskt Modulforum, som av förståeliga skäl väl var den "mötesplats" som låg honom varmast om hjärtat:
http://www.modulsyd.se/forum_new/viewto ... 965024f27b
Det är med sorg vi noterar att en mycket vänlig själ slutat sin jordevandring, och som fann i sitt hjärta att även berika vårt forum med kunskap, vackra bilder, och mycket god forumkamratskap. Tyvärr fick jag aldrig träffa Micke irl, men våra forumdiskussioner var mycket trevliga; för mig var Crawford Valley sinnebilden för Nebraska i den kargare delen av Mellanvästern, något han absolut inte ville dementera. Jag skulle gärna se att denna tråd fick en permanent minnesplats på forumet. Hittills har vi ju - gudskelov - inte behövt fundera på sådant, men detta är kanske ett lämpligt tillfälle att överväga det.
Tack för givande diskussioner genom åren Micke, tack för att du t o m hann berika tråden om Internationella Tåg med inlägg! R I P!
Vår likaledes forummedlem Daniel987 har bekräftat farhågorna för mig ikväll och har skrivit en fin liten minnesruna på Svenskt Modulforum, som av förståeliga skäl väl var den "mötesplats" som låg honom varmast om hjärtat:
http://www.modulsyd.se/forum_new/viewto ... 965024f27b
Det är med sorg vi noterar att en mycket vänlig själ slutat sin jordevandring, och som fann i sitt hjärta att även berika vårt forum med kunskap, vackra bilder, och mycket god forumkamratskap. Tyvärr fick jag aldrig träffa Micke irl, men våra forumdiskussioner var mycket trevliga; för mig var Crawford Valley sinnebilden för Nebraska i den kargare delen av Mellanvästern, något han absolut inte ville dementera. Jag skulle gärna se att denna tråd fick en permanent minnesplats på forumet. Hittills har vi ju - gudskelov - inte behövt fundera på sådant, men detta är kanske ett lämpligt tillfälle att överväga det.
Tack för givande diskussioner genom åren Micke, tack för att du t o m hann berika tråden om Internationella Tåg med inlägg! R I P!
Re: Crawford Valley
Jag vet inte vad jag ska säga mer än att jag är chockad.Johan Molin skrev:På olika sätt har jag fått kännedom om att vår käre forummedlem MickeC tyvärr inte finns med oss längre.
Mina tankar går till hans familj i denna svåra stund.
Hemskt. Usch.
/Fredrik
Re: Crawford Valley
Mycket tråkigt att höra; Micke var en så trevlig diskussionspartner här på forumet. Jag vet inget om hans familjeförhållanden men hur de än ser ut går mina tankar till Er.
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.