Hej !
Liten avvikande åsikt
Gillar den grå varianten bäst .... men så tycker jag om lite bleka och färglösa saker
Tyckte om då de flesta lok och vagnar var SJ bruna.
Fantastiska små skapelser du byggt
MvH
Pär
Toppbilden, visa:
X2000 - Min drömmodell i skala N - Återstart
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: X2000 - Min drömmodell i skala N på mållinjen
Så där, efter en del småfixande under helgen är modellerna klara för sin första fotosession.
En X2000 i orginalmålning avvaktar avgång på spår 2 vid Drambo station
Mötande gråmålad X2000 ankommer på spår 3 strax efteråt
Mer än så här har tågen inte fått chans att sträcka ut sig och det kommer tyvärr att dröja tills de får röra sig på lite större ytor
Varken platformen vid Drambo station eller mitt gamla pannrum är riktigt rätt miljö för ett par sjuvagnars snabbtåg.
Skulle ju gå att banta till ett femvagnars X2 istället om det bara var plattformsutrymmet det hängde på.
Vid stationen passar ett fyrvagnars SJ 3000 betydligt bättre, men det får lika kort körsträcka som det är just nu (40 centimeter fram till ättestupan)
----------------------------------
Sammanfattning nu när drömmodellen till slut landade på anläggningen:
- Kåporna blev riktigt bra och den nya typen av dekaler fungerade också som jag hoppats.
- Däremot är jag inte riktigt nöjd med underredena.
Kato-modellen som jag lånat dom från var en modell med korglutning, borde varit perfekt för X2000.
Tyvärr ställde konstruktionen till med en del problem när de skulle förlängas då detaljerna för strömupptagningen inte rörde sig lika fritt efter förlängning
och korglutningen var "överreklamerad", den märks inte speciellt mycket utom att vagnarna istället vickar lite som dom vill och därför blir strömupptagningen ojämn.
- Själva drivenheten är av annan konstruktion och där fungerar både strömupptagning och korglutning helt kontrollerat.
- Jag hade alltså istället kunna använda samma underreden som till Reginorna, utan korglutning men suveränt stabila och med god strömupptagning, även efter förlängning.
Så om jag någon gång får tid över och inte har något annat roligt att göra kanske jag byter ut underredena, men just nu är jag lite trött på X2000-arrbeten.
Men som slutkläm
Det här var ju min från början ouppnåeliga drömmodell och nu är den klar
Då är det väl dags att sikta mot något annat .......
Det borde vara dags att ge sig på att förbättra vissa delar av utställningsmodulerna för att få till mer automation, men det får dröja till hösten.
---------------
Och riktigt slut är det inte på X2K-projektet, det var ju ett par lok och vagnar som blev lite fel, de återkommer inom kort i helt ny skepnad
En X2000 i orginalmålning avvaktar avgång på spår 2 vid Drambo station
Mötande gråmålad X2000 ankommer på spår 3 strax efteråt
Mer än så här har tågen inte fått chans att sträcka ut sig och det kommer tyvärr att dröja tills de får röra sig på lite större ytor
Varken platformen vid Drambo station eller mitt gamla pannrum är riktigt rätt miljö för ett par sjuvagnars snabbtåg.
Skulle ju gå att banta till ett femvagnars X2 istället om det bara var plattformsutrymmet det hängde på.
Vid stationen passar ett fyrvagnars SJ 3000 betydligt bättre, men det får lika kort körsträcka som det är just nu (40 centimeter fram till ättestupan)
----------------------------------
Sammanfattning nu när drömmodellen till slut landade på anläggningen:
- Kåporna blev riktigt bra och den nya typen av dekaler fungerade också som jag hoppats.
- Däremot är jag inte riktigt nöjd med underredena.
Kato-modellen som jag lånat dom från var en modell med korglutning, borde varit perfekt för X2000.
Tyvärr ställde konstruktionen till med en del problem när de skulle förlängas då detaljerna för strömupptagningen inte rörde sig lika fritt efter förlängning
och korglutningen var "överreklamerad", den märks inte speciellt mycket utom att vagnarna istället vickar lite som dom vill och därför blir strömupptagningen ojämn.
- Själva drivenheten är av annan konstruktion och där fungerar både strömupptagning och korglutning helt kontrollerat.
- Jag hade alltså istället kunna använda samma underreden som till Reginorna, utan korglutning men suveränt stabila och med god strömupptagning, även efter förlängning.
Så om jag någon gång får tid över och inte har något annat roligt att göra kanske jag byter ut underredena, men just nu är jag lite trött på X2000-arrbeten.
Men som slutkläm
Det här var ju min från början ouppnåeliga drömmodell och nu är den klar
Då är det väl dags att sikta mot något annat .......
Det borde vara dags att ge sig på att förbättra vissa delar av utställningsmodulerna för att få till mer automation, men det får dröja till hösten.
---------------
Och riktigt slut är det inte på X2K-projektet, det var ju ett par lok och vagnar som blev lite fel, de återkommer inom kort i helt ny skepnad
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: X2000 - Min drömmodell i skala N
@ollef
Riktigt snygga båda två, även om den äldre målningen är den som faller mig på läppen.
/Mika
Riktigt snygga båda två, även om den äldre målningen är den som faller mig på läppen.
/Mika
Re: X2000 - Min drömmodell i skala N
****
Otroligt snyggt!
Nskalan är inte min skala, men detta kan få den mest inbitne H0-rallaren i gungning.
Två 6-vagnarssätt, på mycket kort tid - imponerande!
HJP
Otroligt snyggt!
Nskalan är inte min skala, men detta kan få den mest inbitne H0-rallaren i gungning.
Två 6-vagnarssätt, på mycket kort tid - imponerande!
HJP
Re: X2000 - Min drömmodell i skala N
Alldeles fantastiskt Olle.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: X2000 - Min drömmodell i skala N
Ja, det är värt stora applåder! Ska plocka fram din spårrensare; att rensa tankarna när livet runtomkring är besvärligt känns väldigt nyttigt! Det för att du så generöst delar med dig av dina talanger, såväl med byggande som med skränande! Vit hund ska jag minnas länge ...
Re: X2000 - Min drömmodell i skala N
Johan Molin skrev: Det för att du så generöst delar med dig av dina talanger, såväl med byggande som med skränande!
Tackar för tillropen, men Johan, inte är jag väl så högljudd på forumet att det låter så illa
I vilket fall, så har det dykt upp en avslutande skröna för X2000-projketet i Engelsforstråden
Till denna hör en videosnutt med ett specialtåg http://youtu.be/rrKfqbdo9dk
Senast redigerad av ollef den 04 apr 2012, 14:13, redigerad totalt 1 gånger.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: X2000 - Min drömmodell i skala N
Helt fantastiska scratchbyggen!
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: X2000 - Min drömmodell i skala N
( )inte är jag väl så högljudd på forumet att det låter så illa
Re: X2000 - Min drömmodell i skala N - Återstart
Fick för mig att återuppväcka den här gamla tråden.
2011-2012 skrev jag en del om mina försök med bygge av X2000 i skala N.
Det blev faktiskt, efter en hel del mekkande, ett par färdiga modeller
Men dom blev aldrig något annat än rätt snygga fotomodeller. Blev rätt svåra att bygga med underreden som behövde kapas och sedan förlängas. 7 vagnar långa, fast sammankopplade med metallstång och minikontakter med sköra trassliga kablar gjorde dom otroligt klumpiga att hantera.
Idén med att använda Kato-underredenas korglutning gjorde tyvärr inte saken bättre när mina tunga etsade karosser monterades.
Vagnarna gick som när kråkan körde i sången, än slank dom hit och än slank dom dit. — Se bilden ovan.
Så mesta tiden har modellerna varit undanlagda lite här och var.
Ett försök till omstart 2019 gjorde snart tvärnit. Tanken var en 3D-printad nos via Shapeways som monterades ihop med etsade karosser helt utan korglutning.
Men mina ritkunskaper räckte inte till för nospartiets flervälvda ytor så projektet lades på is.
——————————————————————————
Nu skriver vi 2023 och jag har under tiden gjort min läxa och förkovrat mig bl.a. i CAD-ritandets värld.
Och igår, den 1:a februari, kom den första trafikdagen för en helt ny version av X2000-tåget.
Ett par kortversioner “X2K sport” av de båda versionerna, den gamla i bakgrunden.
Här syns kopplingseländet på den gamla versionen rätt tydligt. Ta det gånger 6 för hela tåget.
Den nya versionen med ledande magnetkoppel snäpper man ihop med ett litet klick.
Men tillbaka till den nya modellen och dess första trafikdag.
2011-2012 skrev jag en del om mina försök med bygge av X2000 i skala N.
Det blev faktiskt, efter en hel del mekkande, ett par färdiga modeller
Men dom blev aldrig något annat än rätt snygga fotomodeller. Blev rätt svåra att bygga med underreden som behövde kapas och sedan förlängas. 7 vagnar långa, fast sammankopplade med metallstång och minikontakter med sköra trassliga kablar gjorde dom otroligt klumpiga att hantera.
Idén med att använda Kato-underredenas korglutning gjorde tyvärr inte saken bättre när mina tunga etsade karosser monterades.
Vagnarna gick som när kråkan körde i sången, än slank dom hit och än slank dom dit. — Se bilden ovan.
Så mesta tiden har modellerna varit undanlagda lite här och var.
Ett försök till omstart 2019 gjorde snart tvärnit. Tanken var en 3D-printad nos via Shapeways som monterades ihop med etsade karosser helt utan korglutning.
Men mina ritkunskaper räckte inte till för nospartiets flervälvda ytor så projektet lades på is.
——————————————————————————
Nu skriver vi 2023 och jag har under tiden gjort min läxa och förkovrat mig bl.a. i CAD-ritandets värld.
Och igår, den 1:a februari, kom den första trafikdagen för en helt ny version av X2000-tåget.
Ett par kortversioner “X2K sport” av de båda versionerna, den gamla i bakgrunden.
Här syns kopplingseländet på den gamla versionen rätt tydligt. Ta det gånger 6 för hela tåget.
Den nya versionen med ledande magnetkoppel snäpper man ihop med ett litet klick.
Men tillbaka till den nya modellen och dess första trafikdag.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: X2000 - Min drömmodell i skala N - Återstart
Imponerande utveckling med både de ledande magnetiska kopplen och 3D-konstruktion!
Hatten av för Olle!
Hatten av för Olle!