Toppbilden, visa:
Kullywood videoproduktioner
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
hJulkalendern 2017, 13 december
Nytt dygn = ny lucka att öppna i hJulkalendern. Dagen till ära så borde jag väl haft med ett skönsjungande Lucia-tåg, men jag tycker att den vackra gamla damen SJ B 1429 levererar så skön sång (i synnerhet när lokomotivföraren Lampemo "ger järnet" i uppförsbacken), så det får väl vara Luciatåg så det räcker!
I dagens avsnitt fortsätter vi att följa Sveriges Järnvägsmuseums och Järnvägens Museum Ängelholms jultåg på dess färd längs triangeln Ängelholm-Kattarp-Åstorp den 3 dec 2017.
I dagens avsnitt fortsätter vi att följa Sveriges Järnvägsmuseums och Järnvägens Museum Ängelholms jultåg på dess färd längs triangeln Ängelholm-Kattarp-Åstorp den 3 dec 2017.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Kullywood videoproduktioner
Inget D-lok i slutet? Hur fixade man ström till belysning och värme i detta tåg?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: hJulkalendern 2017, 13 december
Svaret på din fråga finner du i vänsterkant på den här bilden:cgn1954 skrev:Inget D-lok i slutet? Hur fixade man ström till belysning och värme i detta tåg?
Inte lika ball som NBVJ:s/VÅS:s ångvärmevagn, men icke förty en fungerande lösning.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
hJulkalendern 2017, 14 december
Här kommer så dagens "lucka" i hJulkalendern, och vi fortsätter med den avslutande etappen på färden på Ängelholm-Kattarp-Åstorp-triangeln med Sveriges Järnvägsmuseums och Järnvägens Museum Ängelholms jultåg den 3 december 2017.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
hJulkalendern 2017, 15 december
Då var det dags igen för en ny "lucka" i hJulkalendern, och nu följer vi Sveriges Järnvägsmuseums och Järnvägens Museum Ängelholms jultåg då det återkommit till Ängelholm och dras undan från stationen.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Kullywood videoproduktioner
I dagens "lucka" i hJulkalendern släpper vi fokuseringen på ångloken lite, och tittar på ett lite annorlunda tåg som kördes i samband med Sveriges Järnvägsmuseums och Järnvägens Museum Ängelholms jultågskörningar i första adventshelgen med Ängelholm som bas.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Kullywood videoproduktioner
Från den ena kalendern till den andra!
Vad roligt att se all aktivitet kring detta museum. Men... Som du farit runt för att fånga allt detta på bild. Fattar inte hur du kunnat vara på så många ställen samtidigt. Börjar tro att Doc Emmet Brown varit inblandad även här..
Vad roligt att se all aktivitet kring detta museum. Men... Som du farit runt för att fånga allt detta på bild. Fattar inte hur du kunnat vara på så många ställen samtidigt. Börjar tro att Doc Emmet Brown varit inblandad även här..
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: hJulkalendern 2017, 15 december
Haha, ja snudd på! Jag har en egen tidsmaskin som kan köra baklänges i tiden (stundtals så går det nog liiite fortare än "knapp Sturfart") - das Auto. Och i detta nu ska vi precis ge oss iväg ut igen och jaga ångloksdragna jultåg!P Falk skrev:Från den ena kalendern till den andra!
Vad roligt att se all aktivitet kring detta museum. Men... Som du farit runt för att fånga allt detta på bild. Fattar inte hur du kunnat vara på så många ställen samtidigt. Börjar tro att Doc Emmet Brown varit inblandad även här..
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Kullywood videoproduktioner
Har tyvärr inte hängt med bland alla luckor.....men när mera tid ges så skall jag "tuffa" igenom dessa
Så håll Ångan uppe Mats
Så håll Ångan uppe Mats
Roger(Forden)
Re: Kullywood videoproduktioner
Det man kanske inte tänker på i 1:a hand är att det är en unik sammanställning av ett tåg man ser, alltså pv + gv, antal (18) och tidsepok.
Men sen.... 400 m - det lät mycket så jag kollade och fick det till ca 390 m! Det är inte unikt men rätt ovanligt (långt för ett pv-tåg).
Fint se dessa svepande, långa sekvenser på hela tågset som far fram i myllan.. lite MJ-feeling kanske?
Men sen.... 400 m - det lät mycket så jag kollade och fick det till ca 390 m! Det är inte unikt men rätt ovanligt (långt för ett pv-tåg).
Fint se dessa svepande, långa sekvenser på hela tågset som far fram i myllan.. lite MJ-feeling kanske?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: hJulkalendern 2017, 16 december
Ja du är inte den ende som noterat att det saknas en vagn, jag har faktiskt inte kontrollräknat dem. På nedresan så var de 19 st och tåget var nog 402 meter långt då vill jag minnas - men någon vagn lämnades väl antagligen kvar i Ängelholm.cgn1954 skrev:Det man kanske inte tänker på i 1:a hand är att det är en unik sammanställning av ett tåg man ser, alltså pv + gv, antal (18) och tidsepok.
Men sen.... 400 m - det lät myclet så jag kollade och fick det till ca 390 m! Det är inte unikt men rätt ovanligt (långt för ett pv-tåg).
Fråga mig inte vilken bara ... Om du absolut vill veta så kan du jämföra med hela 19-vagnarståget här:
Visst var det läckert med det där låååååååååååånga tåget!cgn1954 skrev:Fint se dessa svepande, långa sekvenser på hela tågset som far fram i myllan.. lite MJ-feeling kanske?
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
hJulkalendern 2017, 17 december
Så är vi framme vid den tredje advent, dags att tända det tredje ljuset i adventsljusstaken och öppna dagens lucka i hJulkalendern.
Idag växlar vi in på ett annat spår, och tittar lite på ett juletog som Nordsjællands Veterantog körde på andra sidan Öresund den 9 dec 2017.
Idag växlar vi in på ett annat spår, och tittar lite på ett juletog som Nordsjællands Veterantog körde på andra sidan Öresund den 9 dec 2017.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23
Re: Kullywood videoproduktioner
Fin fin julkalender
Re: Kullywood videoproduktioner
Roger(Forden)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: hJulkalendern 2017, 17 december
Tack broder!ford1929 skrev:
Jag rekommenderar dig att titta lite extra noga på morgondagens avsnitt, där kommer du nog att finna en del sekvenser som är extra intressanta för ditt vidkommande!
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
hJulkalendern 2017, 18 december
I dagens "lucka" i hJulkalendern fortsätter vi att följa Nordsjællands Veterantogs juletog den 9 december 2017 och dess förehavanden på Helsingørs banegård.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23
Re: Kullywood videoproduktioner
Ja det var jo lok for alle penge, hvor fin den er, jeg skal gå og se den engang, når jeg kommer til Sjælland.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: hJulkalendern 2017, 18 december
Javisst är hon grann! Och bara ett av två bevarade (av ursprungligen fem byggda), systermaskinen Sb 1306 finns hos Nora Bergslags VeteranJernvägar.modeljernbane skrev:Ja det var jo lok for alle penge, hvor fin den er
Det tycker jag absolut att du ska! Hon är nog uppstallad i remisen i Rungsted mellan København och Helsingør (där även "James Bond-loket" DSB S 740 finns tror jag).modeljernbane skrev:jeg skal gå og se den engang, når jeg kommer til Sjælland.
Och då befinner du dig bara cirka 60-70 km plus en 20 minuters tur med HH-färjorna från Mölle, och givetvis så är du välkommen att hälsa på här när du är i närheten. Vi kan ju rent av göra gemensam sak och besöka remisen, jag skulle också gärna titta lite mer vad som finns där.
Nordsjællands Veterantog kör ju ganska mycket veterantogsturer, och det skulle ju vara sjovt att kombinera ett besök i remisen med att åka på en tur om det passar tidsmässigt.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
hJulkalendern 2017, 19 december
I dagens "lucka" i hJulkalendern så är vi tillbaks på svensk mark och korsar i stället Skåne - nu besöker vi Skånska Järnvägar i Brösarp och följer det jultåg de körde den 10 dec 2017.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23
Re: Kullywood videoproduktioner
Det må man sige , naturen har ändret sig siden vi var der i sommer, men hvilken juelstemning med sne og juletåg.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
hJulkalendern 2017, 20 december
Jo det kan man gott säga, det var aaaningen bistrare nu än för ett halvår sedan - gissa om jag frös när jag stod där ute i snålblåsten och väntade på att tågen skulle passera.modeljernbane skrev:Det må man sige , naturen har ändret sig siden vi var der i sommer, men hvilken juelstemning med sne og juletåg.
Men skam den som ger sig, här kommer ett avsnitt till om Skånska Järnvägars jultåg den 10 dec 2017.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Kullywood videoproduktioner
Hade eldaren varit lite för het på julgröten (eller fyren) före Grevlunda?
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: hJulkalendern 2017, 20 december
Japp - och nog inte bara där! Säkerhetsventilen löste ut lite då och då även i de andra sekvenserna ...PeO skrev:Hade eldaren varit lite för het på julgröten (eller fyren) före Grevlunda?
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Kullywood videoproduktioner
Härliga svepande kurvor och mycket gott ljud att lyssna till.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Kullywood videoproduktioner
Långa fina sekvenser. Lugnt och stillsamt och stämningsfullt med snön. Det gäller att ha tumme med den "Store regissören".
/Göran T
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson
Att tänka om är större.
Tage Danielsson
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: hJulkalendern 2017, 20 december
P Falk skrev:Härliga svepande kurvor och mycket gott ljud att lyssna till.
Tack I gode bröder för de fina omdömena!Göran T skrev:Långa fina sekvenser. Lugnt och stillsamt och stämningsfullt med snön. Det gäller att ha tumme med den "Store regissören".
Den Högre (eller i alla fall Vädrets) Makt bistod ju med lite maaasmöggel att lysa upp julstämningen med här, men i övrigt så var den väl inte så nådig - väglaget var inte det bästa för att försöka hinna runda tågen längs landsvägen med bil, och guuuu vad jag frös när jag stod där ute längs banvallarna och väntade ...
Also sprach der Matserschmitt!
Re: hJulkalendern 2017, 20 december
Vi är stolta över dig.Mölle-Mats skrev:... och guuuu vad jag frös när jag stod där ute längs banvallarna och väntade ...
Det blir ju bra!
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Kullywood videoproduktioner
Tja, det här är lite Arkiv-X UFO över det hela. Kul.
Så här ser säkert ljusfenomenet ut i Martebo på Gotland.
Bild från hJulkalendern lucka 20
Så här ser säkert ljusfenomenet ut i Martebo på Gotland.
Bild från hJulkalendern lucka 20
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: hJulkalendern 2017, 20 december
Haha, ja det där blev ju en kul överraskning !cgn1954 skrev:Tja, det här är lite Arkiv-X UFO över det hela. Kul.
Det hela kom lite oväntat för mig, ånglokståget hade ju nyss passerat men det fortsatte att plinga vid järnvägsövergången. Ett tag så misstänkte jag att det var en attack från min evige trätobroder, som väl tyckte att det borde utfärdas en 3G-varning med tanke på min sinnesstämning där ute i kylan och den snabbt fallande skymningen - men så dök ju svaret upp (och notera att min vän Johan bakom spakarna i T 21:an tutade glatt när han såg mig stå där och huttra)!
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Kullywood videoproduktioner
I dagens "lucka" i hJulkalendern så tar vi oss över Sundet igen, och följer Juletog som kördes av Nordsjællands Veterantog den 16 december 2017.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Kullywood videoproduktioner
Sjukligt misstänksam....Mölle-Mats skrev:Ett tag så misstänkte jag att det var en attack från min evige trätobroder, som väl tyckte att det borde utfärdas en 3G-varning med tanke på min sinnesstämning där ute i kylan
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
hJulkalendern 2017, 22 december
Nytt dygn igen och därmed dags för nästa "lucka" i hJulkalendern. Vi fortsätter att följa Nordsjællands Veterantogs Juletogs färd till Rosendals gård.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Kullywood videoproduktioner
Vafalls, vaken ännu
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: hJulkalendern 2017, 22 december
Absolut! Har ju ett jobb att göra och kör med god planering i tid - vilket innebär att jag måste lägga ut dagens avsnitt av hJulkalendern så att alla morgonpigga kan avnjuta det till frukostkaffet i arla morgonstund (som inte har guld i mund enlig mig - då sover jag som bäst!).FredrikÅ skrev:Vafalls, vaken ännu
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Kullywood videoproduktioner
Halloj Mats!
Fett med riktig ånga
En teknisk fråga angående ånglok:
Jag noterade att loket drar ömsom till höger, ömsom till vänster. Inte mycket alls men ändå märkbart.
Det kan ju vara rälsen naturligtvis men jag fick en fundering om cylindrarna ger ojämn kraft till koppelstängerna på respektive sida om loket?
Se avsnitt där tåget passerar i hög fart.
/Fredrik
Fett med riktig ånga
En teknisk fråga angående ånglok:
Jag noterade att loket drar ömsom till höger, ömsom till vänster. Inte mycket alls men ändå märkbart.
Det kan ju vara rälsen naturligtvis men jag fick en fundering om cylindrarna ger ojämn kraft till koppelstängerna på respektive sida om loket?
Se avsnitt där tåget passerar i hög fart.
/Fredrik
Re: hJulkalendern 2017, 22 december
Den måste höras på värmländska, jag försöker. Môernstunn har gull i munn, dä ä fälle ûm en får vänn' på säk å sômne ûmm dä.Mölle-Mats skrev:Absolut! Har ju ett jobb att göra och kör med god planering i tid - vilket innebär att jag måste lägga ut dagens avsnitt av hJulkalendern så att alla morgonpigga kan avnjuta det till frukostkaffet i arla morgonstund (som inte har guld i mund enlig mig - då sover jag som bäst!).FredrikÅ skrev:Vafalls, vaken ännu
Varför håller jag värmländska visdomsord så högt?
Re: Kullywood videoproduktioner
Hittade följande på Wikipedia:
Ånglok har en kraftig benägenhet att slingra sig på spåret i synnerhet vid kraftigt pådrag. Vid låga hastigheter är detta inte ett stort problem, men med höjda hastigheter måste man använda löpaxlar för att lösa problemet. Detta ledde till att persontågsloken först fick en, sedan två främre löpaxlar. Godstågslok har inte haft behov av mer än en främre löpaxel.
Ånglok har en kraftig benägenhet att slingra sig på spåret i synnerhet vid kraftigt pådrag. Vid låga hastigheter är detta inte ett stort problem, men med höjda hastigheter måste man använda löpaxlar för att lösa problemet. Detta ledde till att persontågsloken först fick en, sedan två främre löpaxlar. Godstågslok har inte haft behov av mer än en främre löpaxel.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Kullywood videoproduktioner
Jag försökte även förkovra mig via Wikipedia och där angavs även placeringen av cylindrarna - om jag tolkade det rätt.
Det fanns tydligen även konstruktioner med inre cylindrar som då skulle ge mindre vaggande.
Jag tror att jag ska djupdyka i ämnet "så fungerar ånglok och dess framdrivning ".
Har bristfälliga kunskaper i ämnet känner jag.
/Fredrik
Det fanns tydligen även konstruktioner med inre cylindrar som då skulle ge mindre vaggande.
Jag tror att jag ska djupdyka i ämnet "så fungerar ånglok och dess framdrivning ".
Har bristfälliga kunskaper i ämnet känner jag.
/Fredrik
-
- Inlägg: 300
- Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23
Re: Kullywood videoproduktioner
Ret, K- lok'et rokker meget i sporet, det kan föles i hele tåget,hvorfor den gör det ved jeg ikke, flere af DSB's ånglok havde samme gang i sporet, især lok uden for og efterlöber,K-lok'et er en af de äldste lok over 100 år gammel.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: hJulkalendern 2017, 22 december
Visst är det!FredrikÅ skrev:Halloj Mats!
Fett med riktig ånga
FredrikÅ skrev:En teknisk fråga angående ånglok:
Jag noterade att loket drar ömsom till höger, ömsom till vänster. Inte mycket alls men ändå märkbart.
Det kan ju vara rälsen naturligtvis men jag fick en fundering om cylindrarna ger ojämn kraft till koppelstängerna på respektive sida om loket?
Se avsnitt där tåget passerar i hög fart.
Nu är det min tur att ikläda mig rollen som Den Store Folkbildaren ...FredrikÅ skrev:Jag försökte även förkovra mig via Wikipedia och där angavs även placeringen av cylindrarna - om jag tolkade det rätt.
Det fanns tydligen även konstruktioner med inre cylindrar som då skulle ge mindre vaggande.
Jag tror att jag ska djupdyka i ämnet "så fungerar ånglok och dess framdrivning ".
Har bristfälliga kunskaper i ämnet känner jag.
Nå, mittåt - men lite har jag väl snappat upp genom åren runt den här frågan. Koppelstångslok har en vaggande gång, och det oavsett om de drivs av ånga, diesel eller el. Se t ex våra gamla T 21 och D/Da-lok, de vaggar de med om än kanske inte riktigt lika markant som ånglok. Och även i modell så vaggar ju koppelstångslok, t ex så har ju Heljans modell av T 21:an fått kritik för att den har en vaggande gång - men vadå, det är ju förebildsenligt! Och även en så "helig graal" som Märklins gamla modell av Da-loket har ju en vaggande gång!
I grunden handlar det nog om att hjulaxlarna ska vara "kvartade", d v s att det skiljer ett kvarts varv mellan placeringen av axeltapparna för infästningen av koppelstängerna på hjulen på ömse sidor - vilket enligt min tro då ger en vaggande gång eftersom kraften fördelas ut "osymmetriskt". Förklaringen till varför man gör så är nog helt enkelt så att om det skulle skilja ett halvt varv - vilken man lätt skulle kunna förledas att tro att det skulle ge en jämn kraftfördelning - så skulle väl helt enkelt koppelstängerna motverka och "låsa" varandra så att loket inte skulle kunna röra sig alls!?!
Sedan förvärras väl vaggandet lite extra på ångloken av att kraften där kommer stötvis och med ett mycket högt vridmoment, en elmotor (som väl rätt många av våra diesellok, de som är dieselelektriska, också har för framdrivningen i slutänden) levererar väl kraften lite mer jämnt och kontinuerligt. Invändig placering av cylindrarna kanske kan mildra vaggandet liksom löphjulsaxlar som håller loket stabilare i sidled - därom vågar jag inte uttala mig om det verkligen förhåller sig så, men det låter väl som att det kan vara sannolikt att det skulle kunna förhålla sig så!?! Hittills har jag i min tro föreställt mig att löphjulsaxlar använts för att fördela ut tyngden från loken, och därmed komma ner i acceptabla nivåer för axeltryck för vad banorna tål.
Fler cylindrar kan måhända också mildra vaggandet, här kan det kanske vara intressant att detaljstudera det trecylindriga DSB S-loket som jag filmade härförleden. Speciellt avgången från Snekkersten tycker jag är schucker med tre "ångkvastar" ut ur cylindrarna, och lyssna in ljudet!!! Och nog ser väl den maskinen - som också har många löphjulsaxlar - ut att gå rätt stadigt i spåren.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Kullywood videoproduktioner
Läser man LOK:s böcker (läste den senaste) om axeltryck så har man löpaxlarna just för att fördela ut vikten av loket mer jämnt över rälsen.
Men - tänker man ingenjörsmässigt (vilket man kanske ska) så bidrar ju dessa löpvaggor (?) med en viss massa vilket gör att man får en viss tröghet i svängningar även i sidled vilket skulle kunna medföra en mindre vaggande gång.
Men sen kanske man med finlir ("ingenjörskonst") kan få bort vaggningar i alla fall, se t ex på Dm3 och just mittenloket - den har inga löphjul alls och jag ser inga vaggningar därvidlag... liksom.
Men - tänker man ingenjörsmässigt (vilket man kanske ska) så bidrar ju dessa löpvaggor (?) med en viss massa vilket gör att man får en viss tröghet i svängningar även i sidled vilket skulle kunna medföra en mindre vaggande gång.
Men sen kanske man med finlir ("ingenjörskonst") kan få bort vaggningar i alla fall, se t ex på Dm3 och just mittenloket - den har inga löphjul alls och jag ser inga vaggningar därvidlag... liksom.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Kullywood videoproduktioner
Att kraften kommer stötvis är ju säkert en av huvudanledningarna.
Moment skapas av avstånd och kraft så det ligger kanske i kombination med det geometriska.
Vissa konstruktioner är mer eller mindre vaggande på grund av just detta.
Hade man haft en jämnare kraft så kanske symptomet hade minskat - även med kassa geometrier.
Intressant de luxe iallafall
/Fredrik
Moment skapas av avstånd och kraft så det ligger kanske i kombination med det geometriska.
Vissa konstruktioner är mer eller mindre vaggande på grund av just detta.
Hade man haft en jämnare kraft så kanske symptomet hade minskat - även med kassa geometrier.
Intressant de luxe iallafall
/Fredrik
Re: Kullywood videoproduktioner
Undrar om det blev bättre med Mallet?
Bild: Jädraås - Tallås Järnväg http://www.jtj.org/page-73.html
Bild: Jädraås - Tallås Järnväg http://www.jtj.org/page-73.html
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: hJulkalendern 2017, 22 december
Rent teoretiskt så låter det väl rätt tänkbart - här skulle man ju kunna ställa det två "kvartade" grupperna med drivande hjul så att de skulle "ta ut varandra" ur vaggningssynpunkt. Men - om den ena drivhjulsgruppen skulle råka spinna loss så att den kom i samma läge som den andra - då borde det väl snarast förstärka vaggningstendernserna - eller!?!cgn1954 skrev:Undrar om det blev bättre med Mallet?
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
hJulkalendern 2017, 23 december
Dan före dopparedan, så här kommer dagens avsnitt i hJulkalendern i vilket vi följer återtåget av Nordsjællands Veterantogs Juletog till Rosendals gård.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: transporttågets längd och antal vagnar
... har jag nu via Facebook fått svar på hur det förhåller sig från Henrik Reuterdahl: "Japp, vi lämnade två vagnar (Hbis och Kbs) och tog en extra hem (Res)."Mölle-Mats skrev:Ja du är inte den ende som noterat att det saknas en vagn, jag har faktiskt inte kontrollräknat dem. På nedresan så var de 19 st och tåget var nog 402 meter långt då vill jag minnas - men någon vagn lämnades väl antagligen kvar i Ängelholm.cgn1954 skrev:Men sen.... 400 m - det lät mycket så jag kollade och fick det till ca 390 m! Det är inte unikt men rätt ovanligt (långt för ett pv-tåg).
Fråga mig inte vilken bara ... Om du absolut vill veta så ...
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
hJulkalendern 2017, 24 december
Så passerade klockan midnatt, och vi skriver den 24 december 2017 - och därmed så är det såväl fjärde adventssöndagen som självaste julafton! Hög tid för det sista avsnittet i årets hJulkalender således! Vi återvänder här till det jultåg som kördes av Sveriges Järnvägsmuseum och Järnvägens Museum Ängelholm under första adventshelgen 2017.
Göran Lugi och jag önskar er alla en riktigt God Jul!
Göran Lugi och jag önskar er alla en riktigt God Jul!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Kullywood videoproduktioner
Tänka sig att det funnits motsvarande hjultallrikar med tågmotiv. Har jag aldrig tidigare sett. Tack för ytterligare ett trevligt avsnitt att dregla över. Vissa lok betyder mer än andra för mig, kanske något med koppelstänger! God Hjul på dig Mats och tack för den här fina serien!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Kullywood videoproduktioner
Tack Mats för en mycket trevlig o underhållande serie. ..har med handen på hjärtat inte hängt med varje dag...Men som tur
är så finns detta kvar så man kan backa bandet och gå tillbaka o titta när mera tid finnes
Så med dessa ord vill jag tacka dej Mats och önska dej en riktigt God Jul och snart även ett Gott Nytt(Ångloks) År
är så finns detta kvar så man kan backa bandet och gå tillbaka o titta när mera tid finnes
Så med dessa ord vill jag tacka dej Mats och önska dej en riktigt God Jul och snart även ett Gott Nytt(Ångloks) År
Roger(Forden)
Re: Kullywood videoproduktioner
God Jul Mats och tack även till dig för ditt arbete.
Ånglok är coolt, det är bara så
Sedan noterade jag att strömavtagarna var nere på brunloket
Tydligen fler än jag som har bryderi med låga broar
Ha det bäst Mats och som sagt, en riktigt God Jul
/Fredrik
Ånglok är coolt, det är bara så
Sedan noterade jag att strömavtagarna var nere på brunloket
Tydligen fler än jag som har bryderi med låga broar
Ha det bäst Mats och som sagt, en riktigt God Jul
/Fredrik