Men det innebär ju att du tjänade en massa pengar året innan - har du redan spätt bort dem alla?Johan Molin skrev:Tja, i år vill tant Magdalena ha alla de pengar jag skulle kunna köpt en sådan modell för ...
Toppbilden, visa:
Internationella tåg genom Skandinavien
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Hehe, tant Magda ska man hålla sig väl med.
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Hur då? Genom att ge henne alla sina tillgångar?tågtyckarn skrev:Hehe, tant Magda ska man hålla sig väl med.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Just i år känns det så ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
1949 Danmark:
De många internationella expresstågen som gick via bälten, Fredericia och Padborg, gav fortfarande inte utrymme för en återupptagen Nordpilen Hamburg – Fredericia.
De många internationella expresstågen som gick via bälten, Fredericia och Padborg, gav fortfarande inte utrymme för en återupptagen Nordpilen Hamburg – Fredericia.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Tillbakablick till 1939 ...
År 1939 började MITROPA trafikera Stockholm och Oslo med vagnar av modell 1935. Det är väl nätt och jämnt att färjekrokarna syns, men de är ditplacerade!
Och så den svenska sovvagnen modell ACo2c, här med korridorsidans fönster tillfixade med plasticard. Tyvärr blev den lite för kopp-ärrig, jag kan trösta mig med att det ser bättre ut irl ...
... och kupésidan, tydligtvis med relativt många nattugglor som inte gått och lagt sig ännu!
Efter kriget kunde dessa vagnar till att börja med ses i bl a tågen via Polen till Prag.
Tyvärr missade jag att vid den här tiden var texten "Sovvagn - Schlafwagen" målad direkt på vagnssidan, och istället fanns en omålad skylt som fälldes upp för att täcka texten när vagnen skulle färdas genom Tyskland. Oh well ...
Observera också att skyltarna är vågräta irl, det blir en del underliga perspektivförskjutningar när man fotar modeller.
År 1939 började MITROPA trafikera Stockholm och Oslo med vagnar av modell 1935. Det är väl nätt och jämnt att färjekrokarna syns, men de är ditplacerade!
Och så den svenska sovvagnen modell ACo2c, här med korridorsidans fönster tillfixade med plasticard. Tyvärr blev den lite för kopp-ärrig, jag kan trösta mig med att det ser bättre ut irl ...
... och kupésidan, tydligtvis med relativt många nattugglor som inte gått och lagt sig ännu!
Efter kriget kunde dessa vagnar till att börja med ses i bl a tågen via Polen till Prag.
Tyvärr missade jag att vid den här tiden var texten "Sovvagn - Schlafwagen" målad direkt på vagnssidan, och istället fanns en omålad skylt som fälldes upp för att täcka texten när vagnen skulle färdas genom Tyskland. Oh well ...
Observera också att skyltarna är vågräta irl, det blir en del underliga perspektivförskjutningar när man fotar modeller.
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
som tur är ju Johan att ingen av oss ,,även JAG skall leva på att fotografera
har märk att ibland att hur man än gör så ser bilden konstig ut...jämfört med orginalet som man fotar
för övrigt vackra färger på vagnarna
har märk att ibland att hur man än gör så ser bilden konstig ut...jämfört med orginalet som man fotar
för övrigt vackra färger på vagnarna
Roger(Forden)
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
- Ort: Paris
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Det franska förlaget Le Train kom i slutet av oktober ut med ett special nummer i häftat tidskriftsformat som är del 5 i deras serie över de namngivna tågen som gått från Frankrike. I denna del har turen kommit till tågen mot Skandinavien, Nord-Express, Paris-Scandinavie-Express och Viking-Express.
Den avhandlar på 45 sidor, tågens historia från första Nord-Express, som ju gick till St Petersburg 9 maj 1896, det var inte förrän järnridån föll ned efter kriget som tåget tog vägen upp till Skandinavien istället, till dagens RZD tåg Paris-Moskva. Ryssarna verkar vara de enda som tror på lokdragna nattåg för att resa i Europa. Le Train butik
I slutet av artikeln finns tågsammansättningar från valda år mellan 1909 och 1996, som ger en viss bild över vissa internationella vagnar som gått uppe i Skandinavien. Nedan har jag gjort en kort sammanfattning över de vagnar som är upptagna mellan åren 1937-1965. Informationen är dock något knapphändig ibland och verkar ibland vara anpassad till fransk littereringsprincip, där antal kupéer i varje klass ger littera dvs A3B4 betyder en vagn med 3 första klass kupéer och 4 andra klass kupéer.
Man kan därför anta att DSB C9 eller senare B9 motsvarar DSB Cc och DSB B10 motsvarar DSB B.
I vissa fall är det så kortfattat att endast klass indikationen är angiven t.ex. DB A, CIWL WLAB eller DSB B, då är det inte möjligt att veta vad för vagn det var.
En första slutsats är att franska personvagnar av typ Rapid Nord och DEV har det gått en hel del under denna period till framförallt Danmark, men även till Sverige.
Man förstår även att sammansättningarna varierat kraftigt under perioden och att tågen varit mycket långa. Man verkar även ha kopplat av och på vagnar vid flera tillfällen under resan, det fanns vagnar som ju gick till Berlin och andra städer i Tyskland och senare även till Warszawa. Man kopplade även på vagnar som kom från Ostende och andra städer.
Nordexpress
Den avhandlar på 45 sidor, tågens historia från första Nord-Express, som ju gick till St Petersburg 9 maj 1896, det var inte förrän järnridån föll ned efter kriget som tåget tog vägen upp till Skandinavien istället, till dagens RZD tåg Paris-Moskva. Ryssarna verkar vara de enda som tror på lokdragna nattåg för att resa i Europa. Le Train butik
I slutet av artikeln finns tågsammansättningar från valda år mellan 1909 och 1996, som ger en viss bild över vissa internationella vagnar som gått uppe i Skandinavien. Nedan har jag gjort en kort sammanfattning över de vagnar som är upptagna mellan åren 1937-1965. Informationen är dock något knapphändig ibland och verkar ibland vara anpassad till fransk littereringsprincip, där antal kupéer i varje klass ger littera dvs A3B4 betyder en vagn med 3 första klass kupéer och 4 andra klass kupéer.
Man kan därför anta att DSB C9 eller senare B9 motsvarar DSB Cc och DSB B10 motsvarar DSB B.
I vissa fall är det så kortfattat att endast klass indikationen är angiven t.ex. DB A, CIWL WLAB eller DSB B, då är det inte möjligt att veta vad för vagn det var.
En första slutsats är att franska personvagnar av typ Rapid Nord och DEV har det gått en hel del under denna period till framförallt Danmark, men även till Sverige.
Man förstår även att sammansättningarna varierat kraftigt under perioden och att tågen varit mycket långa. Man verkar även ha kopplat av och på vagnar vid flera tillfällen under resan, det fanns vagnar som ju gick till Berlin och andra städer i Tyskland och senare även till Warszawa. Man kopplade även på vagnar som kom från Ostende och andra städer.
Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 29 okt 2017, 16:09, redigerad totalt 4 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Tack! Trots allt borde man försöka få tag på det numret!
Under tiden ett foto från Samlingsportalen på en Aco2c-vagn:
... jämfört med den kitbashade, eller möjligen ännu värre, Liliput-vagnen ...
Under tiden ett foto från Samlingsportalen på en Aco2c-vagn:
... jämfört med den kitbashade, eller möjligen ännu värre, Liliput-vagnen ...
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
orginalet var "bucklig"må jag säga...Johan Molin skrev:Tack! Trots allt borde man försöka få tag på det numret!
Under tiden ett foto från Samlingsportalen på en Aco2c-vagn:
... jämfört med den kitbashade, eller möjligen ännu värre, Liliput-vagnen ...
Roger(Forden)
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Vad jag förstår första helsvetsade personvagnen i Sverige ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Särskilt för Mölle-Mats; danska ånglok och Padborg!
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... sg-7860717
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... sg-7860717
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Ooooooh. en dejlig syn!Johan Molin skrev:Särskilt för Mölle-Mats; danska ånglok och Padborg![/url]
En modell av E 991 är ju redan bärgad (genom broder Modeljernbanes bistånd, mange takk!!!), jakten efter ett DSB D (som Heljan gjort en modell av) pågår.
Men hur är det med R-maskinen, finns även den i modell? Jag har i alla fall hittills inte stött på någon, men å andra sidan så finns det ju fler danska småserietillverkare vid sidan av Heljan och Hobbytrade, vars produkter jag fokuserat ganska hårt på på sistone (gäller ju att "knipa" det som går att finna innan de går ut från marknaden helt ...). Och jag räds inte tvårälsversioner, ska jag få ihop de lok jag vill ha på min anläggning så får jag vackert se till att det går att köra båda H0-systemen på den (blir ju en kul liten nöt att knäcka hur jag ska kunna ha ett internationellt tåg inkommande från Tyskland draget av ett Märklin DB Br 50, som sedan ska gå vidare draget av Heljans DSB E 991 i tvårälsversion - helst utan att behöva knuffa över vagnarna på ett annat spår med två växellok. Men det borde gå att lösa med ett separat sektionerat spår på stationen med Märklin-räls med isärklippta ytterräler och lite snillrik kabeldragning ... ).
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Tikøb Modelle hade en vitmetallmodell för sisådär 6-7 år sedan- Firman existerar dock vad jag förstår inte längre. Så, nej tyvärr, det finns ingen serietillverkad modell.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Film från Kungslinjen 1937!
Det kan inte hjälpas: Det måste bli en del hopp fram och tillbaka i tråden. Hoppas ingen låter sig avskräckas av att jag försöker hålla en viss kronologisk ordning i mina inlägg; nedanstående visar tydligt att det egentligen är en omöjlig uppgift!
Den som har tiden över, njut i 13 minuter!
En underbart intressant film av hur Stockholmståget färdas från Stralsund över Saßnitz och med färjan över till Trelleborg, samt slutligen avgång därifrån.
Musiken skämde inte heller precis ut filmen. Här en perfekt kombination av saxofon (vilken sort vågar jag mig inte på, alt eller baryton?) och piano som bidrog till den avslappnade atmosfär filmen förmedlade! (Det fanns en ståfela också, men absolut inget värre än så!)
Den som har tiden över, njut i 13 minuter!
En underbart intressant film av hur Stockholmståget färdas från Stralsund över Saßnitz och med färjan över till Trelleborg, samt slutligen avgång därifrån.
Musiken skämde inte heller precis ut filmen. Här en perfekt kombination av saxofon (vilken sort vågar jag mig inte på, alt eller baryton?) och piano som bidrog till den avslappnade atmosfär filmen förmedlade! (Det fanns en ståfela också, men absolut inget värre än så!)
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Jag höll på att glömma bort det; vid omkring 6:15 i filmen ses hur man surrar fast vagnarna med kätting mellan vagnarnas färjeöglor och båtens dito. Samma grundprincip som när man kopplar vagnar ...
Sedan spänner man ytterligar genom att använda domkrafter för att minska brlastningen på boggierna, vilkas hjul till slut kilas fast. Bara denna sekvens är fascinerande! Det är mycket med det jordiska!
Sedan spänner man ytterligar genom att använda domkrafter för att minska brlastningen på boggierna, vilkas hjul till slut kilas fast. Bara denna sekvens är fascinerande! Det är mycket med det jordiska!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Film från Kungslinjen 1937!
Verkligen inte, tre mycket kompetent framförda underbara jazzlåtar - man tackar och bockar!Johan Molin skrev:Musiken skämde inte heller precis ut filmen.
Ojojoj, bäste broder Johan, jag tror äntligen att jag funnit ett ämnesområde där ditt vetande inte är avgrundsdjupt - saxofoner! Du går som katten kring het gröt!!! Det är vare sig en alt- eller baryton-sax utan mitt där emellan, en tenorsax alltså! Helt underbart lirad av Ben Webster till på köpet, men pianistens klinkande var alls inte dumt det heller!Johan Molin skrev:Här en perfekt kombination av saxofon (vilken sort vågar jag mig inte på, alt eller baryton?) ...
Och själva filmen i sig var mycket intressant och väl värd de dryga 13 minuternas speltid - jag hade gärna sett ytterligare ett par med lite mer närgångna sekvenser på fr a lok men även vagnar även på den svenska sidan!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Jeg har nylig blitt gjort oppmerksom på en filmsnutt som viser togsettets mange finesser (og nyt forøvrig den noe heseblesende presentasjonsstilen til Filmavisen anno 1945):Traveller skrev:Her er ekte vare, NSB CFmeo 106 (senere BFM66) på Oslo Ø i tog til Göteborg:
Kun 3.kl, men likevel ganske gedigent:
- med restaurant og funkis-salong!
Mvh Traveller
https://tv.nrk.no/serie/filmavisen/FMAA ... tart=true#
Forhåpentlig er klippet tilgjengelig også fra Sverige, det har jeg ingen mulighet til å kontrollere.
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Jodå, det fungerar alldeles utmärkt att titta på det även i Sverige - ett härligt tidsdokument som andades framtidshopp (kan behövas i våra dagar)!Traveller skrev: Jeg har nylig blitt gjort oppmerksom på en filmsnutt som viser togsettets mange finesser (og nyt forøvrig den noe heseblesende presentasjonsstilen til Filmavisen anno 1945):
...
Forhåpentlig er klippet tilgjengelig også fra Sverige, det har jeg ingen mulighet til å kontrollere.
Och vilken härlig miljö i lyntoget, luxuös - trots att det var 3:e klass!
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Härlig film, tänka sig att sitta i en bekväm salong, läsa en god bok och puffa på sin pipa ... det var tider det!
När man ser Norges konung i början kan jag inte låta bli att tänka på Gustaf V. Mycket felaktigheter har pådyvlats honom, han var aldrig nazistvän och påpekade upprepade gånger för tyskarna det ohemula i deras syn på judarna. MEN hans sätt att behandla Norges kung som försökte fly över gränsen till Sverige när tyskarna invaderade, och tvingade honom att vända om för att efter en fortsatt dramatisk flykt lyckas ta sig till Storbritannien istället, det är i mina ögon både obegripligt och helt oförlåtligt. Inte undra på att vänskapen dem emellan inte var så stor därefter ...
När man ser Norges konung i början kan jag inte låta bli att tänka på Gustaf V. Mycket felaktigheter har pådyvlats honom, han var aldrig nazistvän och påpekade upprepade gånger för tyskarna det ohemula i deras syn på judarna. MEN hans sätt att behandla Norges kung som försökte fly över gränsen till Sverige när tyskarna invaderade, och tvingade honom att vända om för att efter en fortsatt dramatisk flykt lyckas ta sig till Storbritannien istället, det är i mina ögon både obegripligt och helt oförlåtligt. Inte undra på att vänskapen dem emellan inte var så stor därefter ...
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Takk for det!Johan Molin skrev:[Gustaf V] sätt att behandla Norges kung som försökte fly över gränsen till Sverige när tyskarna invaderade, och tvingade honom att vända om för att efter en fortsatt dramatisk flykt lyckas ta sig till Storbritannien istället, det är i mina ögon både obegripligt och helt oförlåtligt.
I følge utenriksminster Halvdan Kohts memoarer (han var med i kong Haakons følge), ønsket ikke kongen å søke tilflukt i Sverige, men nordmennene kontaktet 12. april 1940 den svenske utenriksministeren med forespørsel om kongen kunne være flyktning i Sverige og samtidig fritt kunne bevege seg over grensen. Den svenske regjerigen kunne ikke love noe. Kong Haakon hadde hele tiden Storbritannia som mål for sin flukt. Sverige nektet forsåvidt ikke kong Haakon innreise, men ville heller ikke garantere at han slapp ut igjen.
Den egentlige grunnen til at kong Haakon ble så bitter på Gustaf V, var spørsmålet om evakueringen av kronprinsesse Märtha, arveprins Harald og hans to søstre til Sverige 9.-10. april. Her tok det tid før det kom noe svar fra svensk side, og i mens ble kongefamlien bombet flere ganger av tyske fly. Haakon mente nok at Gustaf burde ha tatt en sjefsavgjørelse i den saken - dette gjaldt tross alt slekta ...
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 15 nov 2016, 21:29
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Hej,
jag är alltså ny medlem, och nu när jag har bläddrat genom kedjan "Internationella tåg genom Skandinavien" och fått läsa om alla desa intressanta tåg mellan kontinenten och Sverige, Danmark respektive Norge, (själv har jag tågluffat på 70-80 talen ett antal gånger med Nordexpressen och det direkta tåget mellan Hamburg och Stockholm) så undrar jag om någon av er har kännedom om de tåg och deras sammansättningar som gått från Haparanda eller Torneå i Finland till övriga Sverige, eventuellt Norge?
Själv vet jag följande:
- I största allmänhet blev Haparandabanan aldrig någon betydande transportled, och de passagerartåg som gått längs den har för det mesta varit lokaltåg med olika sammansättning. Undantagen har varit under första och andra världskriget.
- Under första världskriget vet jag att det utväxlades sårade soldater och krigsfångar i Haparanda, det reste kurirer och diplomater av alla slag. Min fråga är, hurdana var tågen? Vilka rutter och vilka järnvägsförvaltningars vagnar förekom? Det vet jag att ryska kejsarens salongståg från kontinenten kördes tillbaks till Ryssland via Haparanda, och över isen till Torneå då bron ännu fattades, och att Lenin reste från Zürich till ST Petersburg via Haparanda år 1917 då revolutiuonen började, men med hurdant tåg?
- Under andra världskriget förekom det transporter av tyska Wehrmachts trupper genom Sverige till Haparanda/Torneå? Det har jag förstått att det för det mesta var militärtåg med godsvagnar, men också en del passagerartåg och lasarettåg för sårade. Fanns det någon bestämd sammansättning och tidtabeller för dem? Använde DR sina egna vagnar eller hyrde man in dem från SJ?
- Under andra världskriget reste också barn som evakuerats från Finland över Haparanda till andra orter i Sverige? Hurdana var dom tågen? Jag har sett bilder och filmsnuttar, så det var väl för det mesta litet äldre SJ-material man skrapat ihop?
Sist vill jag fråga, det har väl gått direktvagnar i de stora Norrlandstågen från Stockholm till Haparanda också i något skede, finns det uppgifter om när, och hurdana vagnar?
Jag kan i fortsättningen bidra med litet information om de internationella tåg som gått till Finland, trots att det inte geografiskt är fråga om "Skandinavien" så har en del av dem anslutit sig till båtarna som går till Sverige från Åbo.
Mvh Rainer S.
jag är alltså ny medlem, och nu när jag har bläddrat genom kedjan "Internationella tåg genom Skandinavien" och fått läsa om alla desa intressanta tåg mellan kontinenten och Sverige, Danmark respektive Norge, (själv har jag tågluffat på 70-80 talen ett antal gånger med Nordexpressen och det direkta tåget mellan Hamburg och Stockholm) så undrar jag om någon av er har kännedom om de tåg och deras sammansättningar som gått från Haparanda eller Torneå i Finland till övriga Sverige, eventuellt Norge?
Själv vet jag följande:
- I största allmänhet blev Haparandabanan aldrig någon betydande transportled, och de passagerartåg som gått längs den har för det mesta varit lokaltåg med olika sammansättning. Undantagen har varit under första och andra världskriget.
- Under första världskriget vet jag att det utväxlades sårade soldater och krigsfångar i Haparanda, det reste kurirer och diplomater av alla slag. Min fråga är, hurdana var tågen? Vilka rutter och vilka järnvägsförvaltningars vagnar förekom? Det vet jag att ryska kejsarens salongståg från kontinenten kördes tillbaks till Ryssland via Haparanda, och över isen till Torneå då bron ännu fattades, och att Lenin reste från Zürich till ST Petersburg via Haparanda år 1917 då revolutiuonen började, men med hurdant tåg?
- Under andra världskriget förekom det transporter av tyska Wehrmachts trupper genom Sverige till Haparanda/Torneå? Det har jag förstått att det för det mesta var militärtåg med godsvagnar, men också en del passagerartåg och lasarettåg för sårade. Fanns det någon bestämd sammansättning och tidtabeller för dem? Använde DR sina egna vagnar eller hyrde man in dem från SJ?
- Under andra världskriget reste också barn som evakuerats från Finland över Haparanda till andra orter i Sverige? Hurdana var dom tågen? Jag har sett bilder och filmsnuttar, så det var väl för det mesta litet äldre SJ-material man skrapat ihop?
Sist vill jag fråga, det har väl gått direktvagnar i de stora Norrlandstågen från Stockholm till Haparanda också i något skede, finns det uppgifter om när, och hurdana vagnar?
Jag kan i fortsättningen bidra med litet information om de internationella tåg som gått till Finland, trots att det inte geografiskt är fråga om "Skandinavien" så har en del av dem anslutit sig till båtarna som går till Sverige från Åbo.
Mvh Rainer S.
Rainer S.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Det här är ju absolut intressant att ta upp framöver! Jag själv har inriktat mig på de tåg som gått söderöver mot Tyskland och vidare, så jag har inget material alls om det du skriver! Men vi får väl hjälpas åt att försöka förbättra kunskapsläget framöver. Hade bara Sverige och Finland haft samma spårvidd på sina järnvägar hade väl ländernas personvagnar även gått i trafik hos varandra, och då hade säkert det allmänna intresset varit mycket större!
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Trafikken her var var enorm under første verdenskrig, i det minste frem til 1917, ettersom dette var den eneste åpne lenken mellom de allierte Russland og Storbritannia. For å dekke behovet ble det i forbindelse med Englands-båten (Bergenske Dampskibsselskab til Newcastle) satt inn direkte NSB-sovevogn Bergen-Torneå/Haparanda (?) via Kristiania - Charlottenberg.
Mvh Traveller
Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 18 nov 2016, 09:42, redigerad totalt 1 gånger.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Det är beklagligt men vi måste ha ett språktest och en handlinsplan från arbetsförmedlingen samt ett intyg från Department of Silly Walks. Detta är Sverige.
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
tågtyckarn skrev:Det är beklagligt men vi måste ha ett språktest och en handlinsplan från arbetsförmedlingen samt ett intyg från Department of Silly Walks. Detta är Sverige.
Det får du gärna utveckla vidare, jag fattar inte vad du menar.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Då kan vi ta varandra i hand, Johnny! Fast jag är nog mer intresserad av att fortsätta diskussionerna om de internationella tågen ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Så var det 1950 ...
Skandiapilen går dagligen sommartid.
Balt-Orientexpressen:
I maj 1950 gör godsfärjan KOPERNIK (PKP) sin jungfruresa Trelleborg - Odra Port. Det var f d tyska MECKLENBURG.
1950 går det att åtminstone delvis beskriva tidtabeller och tågsammanställningar.
Vi börjar med tidtabellerna:
BOE Balt-Orientexpressen
SBE Stockholm-Berlin
NE Nordexpressen
SSIE Skandinavien-Schweiz-Italienexpressen
SHE Skandinavien-Hollandexpressen
dubbl dubbleringtåg
BOE Balt-Orientexpressen
SBE Stockholm-Berlin
NE Nordexpressen
ISSE Italien-Schweiz -Skandinavienexpressen
HSE Holland-Skandinavienexpressen
dubbl dubbleringtåg
Balt-Orientexpressen:
I maj 1950 gör godsfärjan KOPERNIK (PKP) sin jungfruresa Trelleborg - Odra Port. Det var f d tyska MECKLENBURG.
1950 går det att åtminstone delvis beskriva tidtabeller och tågsammanställningar.
Vi börjar med tidtabellerna:
BOE Balt-Orientexpressen
SBE Stockholm-Berlin
NE Nordexpressen
SSIE Skandinavien-Schweiz-Italienexpressen
SHE Skandinavien-Hollandexpressen
dubbl dubbleringtåg
BOE Balt-Orientexpressen
SBE Stockholm-Berlin
NE Nordexpressen
ISSE Italien-Schweiz -Skandinavienexpressen
HSE Holland-Skandinavienexpressen
dubbl dubbleringtåg
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
1950 Nordexpressen - Skandinavien-Schweiz-Italienexpressen
Postvagnar och resgodsvagnar i Snälltåg 1-2 har jag inga uppgifter om. Resgodsvagnar fanns ju alldeles säkert, postvagnar rimligt säkert också. Återkommer i detta ärende!
I Sverige gick således sovvagnarna i de båda nämnda utlandsexpresserna i samma tåg.
Som synes fanns det anslutande vagnar i Nyborg och Fredericia med andra destinationer i Europa.
Flera dubbleringståg från Danmark till de stora expresstågen infördes, för att minska problem med förseningar. Detta gjorde att inga planerade varvs-översyner av Stora Bältfärjorna kunde genomföras under sommaren.
Konsekvensen blev kraftiga inskränkningar i de internationella järnvägsförbindelserna i följande vintertidtabell. I praktiken var det bara resgodsvagnarna från Köpenhamn och sovvagnarna från Stockholm som transporterades över bälten i vintertidtabellen 1950/51 i de internationella expresstågen. Övriga vagnar vände i Nyborg.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Nordexpressen 1950 forts.
Dansk affisch. Ånglok kunde fortfarande presenteras som stora, snabba och moderna!
Tidtabell 1950:
- småländska-rallare
- Inlägg: 551
- Blev medlem: 19 apr 2012, 20:33
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Är hel annat orientexpressen
http://www.newsner.com/spoklika-bildern ... t,historia
http://www.newsner.com/spoklika-bildern ... t,historia
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Tack för den länken! Orientexpressen är väl alla europeisk tågromantiks urmoder!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Nordexpressen 1950 forts.
Det var de ju också, en stor del av DSB:s E-maskiner (tycker det ser ut att vara ett sådant vi ser på affischen) hade ju levererats av Frichs bara några få år innan 1950 (även om de till överväldigande del var uppbyggda enligt svenska ritningar av SJ:s F-lok från mitten av 1910-talet).Johan Molin skrev:Dansk affisch. Ånglok kunde fortfarande presenteras som stora, snabba och moderna!
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
1950 befinner vi ju oss fortfarande i en värld där danska tunga diesellok är lika avlägsna som svenska dito. Ellok kan vi ju glömma i vårt sydvästra broderland. Så Frichs-varianterna av littera E ( = motsvarande vårt svenska ånglok litt F ) var väl det bästa av tung dragkraft som Danmark kunde uppbringa under denna tid. Detta är dock en så dynamisk tid, så jag har valt att presentera den år för år ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Så var det Skandinavien - Holland-expressen ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Ett dubbleringståg, och så skandiapilen, med sin anslutning till Köpenhamn från Ängelholm ...
... och så Balt - Orientexpressen med anslutningar, och Stockholm - Berlintåget.
Utdrag ur Samlingsportalfoto, påstås föreställa Balt-Orientexpressen, vilket känns tveksamt.
Första kortet ger mig huvudbry. Den första vagnen får jag till en MITROPA-vagn, men i så fall är kortet feldaterat. Vagn nummer två bör vara en ACo2c/WLABo11, korridorsidan. Tredje vagnen är inte heller svensk, den ser närmast ut som om den tillhörde FS, men sådana jag har inga tågsammansättningar med till Stockholm, i synnerhet inte tillsammans med MITROPA-vagnar.
... och så Balt - Orientexpressen med anslutningar, och Stockholm - Berlintåget.
Utdrag ur Samlingsportalfoto, påstås föreställa Balt-Orientexpressen, vilket känns tveksamt.
Första kortet ger mig huvudbry. Den första vagnen får jag till en MITROPA-vagn, men i så fall är kortet feldaterat. Vagn nummer två bör vara en ACo2c/WLABo11, korridorsidan. Tredje vagnen är inte heller svensk, den ser närmast ut som om den tillhörde FS, men sådana jag har inga tågsammansättningar med till Stockholm, i synnerhet inte tillsammans med MITROPA-vagnar.
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
- Ort: Paris
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Tack Johan för dessa intressanta uppgifter om de internationella tågen i Skandinavien.
För Sveriges del kan man konstatera att 1950 gick minst 3 stora internationella tåg från Stockholm till södra Europa:
- St 33/34 Balt - Orient expressen med direktvagnar till Warszawa, Berlin (SJ sovvagnar, vilka?) och Budapest (polsk PKP sovvagn, vilken?)
- St 7/8 Skandinavien - Holland express till Amsterdam (NS sittvagn, Ovaalramer)
- St 1/2 Skandinavien - Schweiz - Italien expressen och Nord-expressen till Bern, Rom och Paris (CIWL sovvagnar typ Yt)
Det är anmärkningsvärt att NS använde sittvagnar för den relativt långa resan Stockholm - Amsterdam?.
I Nord-expressen gick 1950 flera SNCF Rapide Nord vagnar mellan Paris och Köpenhamn. Senare skulle även SNCF vagnar gå hela vägen till Stockholm.
De versioner av Rapide Nord sittvagnar som gick mellan Paris och Köpenhamn var C10myi, B9myi, A3B5myi och A4B4myi. LS-Models har gett ut B9 och A4B4 versionerna som H0 modell.
Även SNCF Rapide Nord resgodsvagn litt Dd4myi gick mellan Paris och Köpenhamn som alternativ till DBs Pw4ü. Tyvärr har denna Dd4myi inte tillverkats som modell i H0, om man inte använder 2st A3B3D vagnar från LS Models och bygger ihop dem som beskrivet på LR press forum
Nordexpress
För Sveriges del kan man konstatera att 1950 gick minst 3 stora internationella tåg från Stockholm till södra Europa:
- St 33/34 Balt - Orient expressen med direktvagnar till Warszawa, Berlin (SJ sovvagnar, vilka?) och Budapest (polsk PKP sovvagn, vilken?)
- St 7/8 Skandinavien - Holland express till Amsterdam (NS sittvagn, Ovaalramer)
- St 1/2 Skandinavien - Schweiz - Italien expressen och Nord-expressen till Bern, Rom och Paris (CIWL sovvagnar typ Yt)
Det är anmärkningsvärt att NS använde sittvagnar för den relativt långa resan Stockholm - Amsterdam?.
I Nord-expressen gick 1950 flera SNCF Rapide Nord vagnar mellan Paris och Köpenhamn. Senare skulle även SNCF vagnar gå hela vägen till Stockholm.
De versioner av Rapide Nord sittvagnar som gick mellan Paris och Köpenhamn var C10myi, B9myi, A3B5myi och A4B4myi. LS-Models har gett ut B9 och A4B4 versionerna som H0 modell.
Även SNCF Rapide Nord resgodsvagn litt Dd4myi gick mellan Paris och Köpenhamn som alternativ till DBs Pw4ü. Tyvärr har denna Dd4myi inte tillverkats som modell i H0, om man inte använder 2st A3B3D vagnar från LS Models och bygger ihop dem som beskrivet på LR press forum
Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 02 aug 2018, 00:04, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
- Ort: Paris
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Hittade denna tråd på det Tyska Drehscheibe on line forum om tågsammansättning för Nord-expressen och Paris-Skandinavien expressen och vilka H0 modeller som finns som kan användas. Eftersom en del av vagnarna gick till Skandinavien kan det vara intressant.
Nordexpress
Nordexpress
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Tyska fora är en underutnyttjad guldgruva i sammanhanget. Jag har försökt vittja så gott jag har kunnat, och t o m reggat mig på Drehscheibe för att kunna söka på forumet. Så en del av det jag presenterar här har varit i säck där innan det kom i påse ...
Tack också för länken till LS Forum – den hade jag missat!
Det kommer mera. Lite retligt dock med fotografiet (sic!) ovan. Jag kan ännu inte härleda det.
Tack också för länken till LS Forum – den hade jag missat!
Det kommer mera. Lite retligt dock med fotografiet (sic!) ovan. Jag kan ännu inte härleda det.
- småländska-rallare
- Inlägg: 551
- Blev medlem: 19 apr 2012, 20:33
- Kontakt:
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Enda lilla problemet är ju att det är ett godståg!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Efter sju sorger, åtta bedrövelser, en massa sågande, filande och spacklande så är äntligen min D02:a färdig.
Vagnarna med nummer 1873 – 1878 bygges 1909, nr 2695 tillkom 1924.
Samtliga utrangerades 1959 utom två, som blev mätvagnar littera S04 (med ny vagnskorg???).
Fler bilder finns i MHJ-tråden. Därmed är samtliga vagnar för nattåget till Berlin klara fram t o m 1939. Har en korg kvar att såga i; har ännu inte bestämt mig för om et ska bli en AF02:a eller en Bo5:a avsedd för rent svensk trafik ...
Särskilt roligt var det att skapa såväl vagnsnumret 1876 som texten "SVENSK" siffra för siffra och bokstav för bokstav från gamla, understundom ganska sköra dekaler!
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
- Ort: Paris
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Ett tips om en SNCF vagn som gick i Nord-express 1959 mellan Paris och Köpenhamn, som REE-models gett ut i H0 med rätt serie nummer (som börjar med 2, vilket betyder att vagnen trafikerar "Nord" distriktet på SNCF, som var distriktet som drev Nord-express). Det är en A8 DEV U50, tillverkad av ANF. nedan några bilder. En mycket fin modell, man ser till och med "SKF" på navhuset, jag köpte min för ett par veckor sedan så det går att hitta den, men man får leta:
Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 29 okt 2017, 16:19, redigerad totalt 4 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Inte svårt att bli ha-galen här inte ...
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Hittade en ritning över SJ destinationsskyltar från 1909.
Den beskriver 6 typer av skyltar med fram och baksida. Framsida alltid från Sverige, Norge och baksida tvärt om.
Skylt A = STOCKHOLM BERLIN öfver Trelleborg Sassnitz.
Skylt B = KRISTIANIA GÖTEBORG BERLIN öfver Trelleborg Sassnitz.
Skylt C = GÖTEBORG BERLIN öfver Trelleborg Sassnitz.
Skylt D = STOCKHOLM - BERLIN öfver Malmö Trelleborg Sassnitz Stralsund.
Skylt E = KRISTIANIA GÖTEBORG - HAMBURG Hbf öfver Malmö Trelleborg Sassnitz Rostock Lübeck.
Skylt F = GÖTEBORG - HAMBURG Hbf öfver Malmö Trelleborg Sassnitz Rostock Lübeck.
1910. Blev destinationstexten svart isf. röd.
1913. SJ Stavnings reform, öfver blir över osv. Trots att detta redan 1906 infördes i Sverige
Bosse
Den beskriver 6 typer av skyltar med fram och baksida. Framsida alltid från Sverige, Norge och baksida tvärt om.
Skylt A = STOCKHOLM BERLIN öfver Trelleborg Sassnitz.
Skylt B = KRISTIANIA GÖTEBORG BERLIN öfver Trelleborg Sassnitz.
Skylt C = GÖTEBORG BERLIN öfver Trelleborg Sassnitz.
Skylt D = STOCKHOLM - BERLIN öfver Malmö Trelleborg Sassnitz Stralsund.
Skylt E = KRISTIANIA GÖTEBORG - HAMBURG Hbf öfver Malmö Trelleborg Sassnitz Rostock Lübeck.
Skylt F = GÖTEBORG - HAMBURG Hbf öfver Malmö Trelleborg Sassnitz Rostock Lübeck.
1910. Blev destinationstexten svart isf. röd.
1913. SJ Stavnings reform, öfver blir över osv. Trots att detta redan 1906 infördes i Sverige
Bosse
Senast redigerad av BoJ den 29 nov 2016, 22:23, redigerad totalt 3 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Tack för intressant information, Bo! En liten detalj bara; ska det inte stå KRISTIANIA BERLIN osv... på skylt B? Annars blir informationen lätt märklig ...
(btw, var lyckades du gräva upp detta?)
(btw, var lyckades du gräva upp detta?)
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Missade Berlin. Tack.
Har problem med Photobucket och svårt att vis bilden just nu.
Info kommer från SJ Ritning= KURSSKYLTAR FÖR VAGNAR Ritning 9078 daterad 7/4 1909.
Bosse
Har problem med Photobucket och svårt att vis bilden just nu.
Info kommer från SJ Ritning= KURSSKYLTAR FÖR VAGNAR Ritning 9078 daterad 7/4 1909.
Bosse
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Aha! Ja, jag vet ju att du är duktig på att leta fram sådant.
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Hittade denna i samlingarna, ifall det kan vara av intresse:
SJ maskinbyrå ritning 10087
Tycker det står 13/7 05
SJ maskinbyrå ritning 10087
Tycker det står 13/7 05
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Självklart intressant, och mycket värdefullt för tråden! Tack!