Toppbilden, visa:    


Internationella tåg genom Skandinavien

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Det ligger en vagn ute på Tradera för tillfället, som ser väldigt intressant ut - och dessutom är oerhört vacker - tycker jag:
http://www.tradera.com/item/180705/2772 ... etargeting

Blir ju sugen på den själv bara för att den är så snygg, även om den egentligen inte alls "lirar" med mitt Padborg-koncept ... :=Koko
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Har du redan glömt? ;)

Bild
Berlinsovvagnen hade ned-uppfällbara skyltar på vilka det stod "Sofvagn Schlafwagen".
De fick helt enkelt inte gå som sovvagnar i Tyskland ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Apropå blåmålade sovvagnar så har jag hämtat ut senaste klenoden från Modellbahnshop Lippe:

Bild
Som alltid i en mycket snygg och proper kartong ...

Bild
Runt modellen var virad denna putsduk, så nu kan jag bums pensionera min gamla till mina glasögon!

Bild
Och själva modellen? Jo det är en CIWL-sovvagn av typ STU, med DSB:s märkning, sprillans nyutkommen!
En verklig skönhet, visserligen inte korrekt mht de internationella sovvagnarna till Stockholm, som var av typ Y, men modellen är så rasande grann så trafikförvaltningen bestämde bums att "det gör inget". Och hör sen! :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Har du redan glömt? ;)
Nejdå, den minns jag! Men det kanske finns fler intressenter i vår "internationella tåg i Skandinavien"-grupp?
Johan Molin skrev:Apropå blåmålade sovvagnar så har jag hämtat ut senaste klenoden från Modellbahnshop Lippe:
...
Och själva modellen? Jo det är en CIWL-sovvagn av typ STU, med DSB:s märkning, sprillans nyutkommen!
En verklig skönhet, visserligen inte korrekt mht de internationella sovvagnarna till Stockholm, som var av typ Y, men modellen är så rasande grann så trafikförvaltningen bestämde bums att "det gör inget". Och hör sen! :-CO
Japp, en sådan där släpade jag med hem från Rödovre-marknaden också häromveckan - rasande grann vagn!!! Och Trafikförvaltningen i Padborg instämmer - klart det rullade sådana här vackra vagnar på spåren även där! :-T
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Fick ett litet ryck de senaste dagarna och röjde upp i berget med min egen ansamling med MJ-grejer som jag dragit på mig det senaste året, och tog då tag i idén om att ersätta alla hyllor med musikkassetter i bokhyllan, som jag ändå aldrig spelar, med en liten vitrin med några väl valda lok och vagnar - det känns ju liksom bra mycket roligare att i alla fall kunna titta på mina tåg i avvaktan på att jag "får tummen ur" och gör i ordning min anläggning, än att bara ha dem ligga nedpackade i kartonger i källaren.

Några av sammansättningarna av tåg (förvisso väldigt korta p g a det begränsade utrymmet) har ju lite bäring på våra kära internationella tåg i Skandinavien, här är några tåg där ansatsen är att avspegla idén med tåg som ankommer till Padborg via Tyskland från lite skilda håll på kontinenten, och där byter från tyskt till danskt lok för vidare färd.

Eftersom broder Johan Molin utrett att det oftast var tyska Br 50-lok som drog de internationella expresstågen den sista biten genom Tyskland från Flensburg till Padborg, så börjar vi väl med en bild på detta. Här ser vi ett Br 50 KAB (Märklin) med en DSB personvagn (Heljan) och en tysk Schürzenwagen (Märklin) komma in från Flensburg, och på spåret bredvid så står det Frichs-byggda DSB E 987 (Heljan) och väntar på att lösa av Br 50:an som dragare.
Bild

Nu drogs väl trots allt inte alla persontåg till Padborg av Br 50:or, jag har sett en bild på de (i alla fall i mina ögon) tyska snälltågsånglokens urmoder Br 01 på vändskivan i Padborg - så nästa lilla tågsammansättning inspireras av detta. Här handlar det om Nord Express-tåget Paris-København draget av ett DB Br 01 (Märklin) med en SNCF resgodsvagn (Märklin) och en CIWL Sovevogn (LS Models) i kroken, på spåret bredvid står det Frichs-byggda DSB E 991 (Heljan) och väntar på att få ta över tåget.
Bild

Nästa tågkombination är väl måhända lite mer tveksam om den har någon som helst koppling till en verklig förebild, men eftersom jag tycker att fr a de här loken är så snygga så fick de vara med ändå! :-CO Här ser vi ett DB Br 23 ankomma med en DSB kombinerad resgods- och 2:a-klassvagn (Heljan) och en mörkblå DB 1:a-klassvagn (Märklin) i kroken, på avbytarspåret ser vi DSB Pr 905 (Heljan) vänta på att få ta över tåget.
Bild

Men det var förstås inte bara internationella personvagnståg som rullade över gränsen mellan Tyskland och Danmark vid Padborg, utan även en hel del godståg. Eftersom jag är väldigt "insnöad" på koltåg, så får ett sådant representera godstrafiken i form av ett DB Br 44 med en räcka danska öppna vagnar lastade med kol i kroken. På spåret bredvid står "stortyskern" DSB N 209 och väntar på sin tur (fabrikatet är Märklin på alltsammans):
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

"Neptun" Östberlin (även "Berlin - Hauptstadt der DDR")-Köpenhamn
Ex 21/22 Neptun sattes in i sommartidtabellen 1960, men var till en början inte ett internationellt tåg eftersom det i början endast gick mellan Östberlin och Warnemünde. Passagerarna till Danmark fick gå ombord på färjorna till fots och gå ombord på ett nytt tåg i Gedser. Anledningen till detta anges vara att motorvagnarna som användes, SVT 137, "Hamburg" inte kunde tas med på färjorna. Tåget uppläts dock endast för resande till Danmark och Skandinavien så det platsar i tråden.

Från sommartidtabellen 1964 satte DR in SVT 18.16, senare BR 175. Dessa färjades över men bara med F/S Warnemünde, må M/F Danmark kunde endast SVT 137 tas med. Från Sommartidtabellen 1966 gick Neptun endast med SVT 18.16. Från sommartidtabellen 1967 var tågets nummer Ex 311/312

Från Sommartidtabellen 1968 till och med vintertidtabellen 1970/71 trafikerades Neptun av DR med SVT 18.16/BR 175 och av DSB med lyntog litt MS. Från sommartidtabellen 1971 kördes tåget med MS från DSB. Sista insatsen med MS var den 30 september 1973 i Neptun från Östberlin, tågsetet lämnades därefter över till Danmarks järnvägsmuseum.

I Östberlin var slutstationen Ostbahnhof, mellan 1974 och 1984 gick tåget vidare till Zoo efter Ostbf.

Mellan december 1972 och mars 1973 kördes Neptun för första gångerna med loktåg, från 1 oktober 1973, när MS pensionerats, gick tåget alltid med loktåg. Jag återkommer med detaljer om det i ett senare inlägg.

Mycket fakta till det här och ev senare inlägg om Neptun kommer från boken "Internationale Schnellzüge in der DDR" av Rico Bogula utgiven av Eisenbahn Kurier 2007.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tack för värdefull info – och självklart sådan som hör hemma i tråden! Jag hoppas kunna återkomma med mitt segdragna harvande år för år framöver; den här våren har inte varit riktigt lämplig för vare sig det eller modellbyggeri. Men blir det nu bara lite växthuseffekt så är min modellbyggarsäsong räddad!!!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Ja, Neptun er kjent!

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Traveller skrev:Ja, Neptun er kjent!
Likson DSB MS Lyntog.

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

I tidigare inlägg diskuterade vi hur länge röda (Altrot) BR 218 användes. Jag hittar inte inlägget nu, men i den här länken visas att ett rött BR 218 drog Nordpilen i september 1989. http://www.welt-der-modelleisenbahn.com ... pilen.html

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Johan Molin skrev:
En mellanstor bild - 600 px bred
Och själva modellen? Jo det är en CIWL-sovvagn av typ STU, med DSB:s märkning, sprillans nyutkommen!
En verklig skönhet, visserligen inte korrekt mht de internationella sovvagnarna till Stockholm, som var av typ Y, men modellen är så rasande grann så trafikförvaltningen bestämde bums att "det gör inget". Och hör sen! :-CO
Blev inspirerad av Dina bilder på LS models vagnen och tog därför fram mitt exemplar av CIWL STU sovvagnen för fotografering. Då upptäckte jag att RIC märkning innhåller ett "S". Detta betyder väl att vagnen någon gång varit i Sverige? kanske på väg till Norge eftersom RIC märkningen också innehåller ett "N", eller är det en missuppfattning från min sida?.
IMG_2748-2.jpg
Nedan en annan bild av korridor sidan på denna fina vagn
IMG_2751-1.jpg
Italienska vagnar i Sverige 1959?
I Påskas köpte jag en intressant bok om italienska vagnar typ F.S. 1934 och 1937: Carrozze F.S. 1934 - 1937
Carrozze F.S. 1934 - 1937.jpg
I denna bok finns en tågsammansättningsplansch som visar ett tåg från 1959 med nummer DD17, som innehåller 2 delar: den ena Milano - Stockholm den andra Milano - Amsterdam. Dvs tåget är en sammankoppling av Skandinavien - italien express och Holland - italien express. Det mest intressanta är att 3st vagnar typ F.S. 1937 (ABz 61000, Bz 32000 och Dz 83000) skulle gå hela vägen mellan Milano och Stockholm.

Kan det stämma? någon som vet mer om detta?

Det skulle ju vara trevligt om det finns belägg för att köra italienska vagnar i något svenskt tåg, då dessa italienska vagnar hade, i efterkrigstiden fram till mitten av 60-talet, en fin färgsättning i två nyanser av brunt, poetiskt kallat "Castano e Isabella" , som nog kan passa med de svenska bruna vagnarna...
Carrozze Castane e Isabella-2.jpg
Bild från scalatt.it forum

Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 21 jun 2021, 01:28, redigerad totalt 9 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tror aldrig de kom längre än till Köpenhamn, men jag får kolla det; är lite trängd av annat närmaste dagarna framöver, men jag lovar att återkomma!

När det gäller STU-vagnarna kan det väl tänkas att de tillfälligt sattes in i sverige-/norge-tågen, även om det inte ingick i "grundritningarna" så att säga.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Nordexpress skrev:... RIC märkning innhåller ett "S". Detta betyder väl att vagnen någon gång varit i Sverige? kanske på väg till Norge eftersom RIC märkningen också innehåller ett "N", eller är det en missuppfattning från min sida?.
En lite större bild - 800 px bred

Nordexpress
RIC-feltet innholder opplysninger om at vognens tekniske utstyr er kompatibelt med de ulike landenes særspesifikasjoner innenfor RIC-avtalen. Det betyr at vognen kan sendes til Sverige (og Norge), men er ikke noe bevis på at den har vært nordpå. Mange forvaltninger anbrakte RIC-merkingen rent administrativt, uten at det var innmeldt noe behov for vogner fra ruteplankontoret. Vorschrift und so weiter ...

Mellom Norge og Sverige (og København) sendes vognene relativt fritt uten noen RIC-merkning overhode. Men om jeg har skrevet tidligere, liker ikke "svenska tullen" norske F-vogner, ettersom disse innholder førstehjelpsutstyr med ganske rikholdige medisinskrin (i Sverige hjelper øyensynlig bare svensk medisin! :=nee ). Dette er en begrensning på bruk av materiell som ikke fremkommer i jernbanens administrative systemer overhode.

Likeledes forholdt det seg med geværene på lokomotivene, men det er en helt annen historie ...

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Tack Traveller.
Det var lite vad jag innerst inne tänkte.

Skälet varför jag frågade var att ganska få utländska vagnar med RIC märkning, är märkta med "S", även bland de som hade "DK" märkning. Därför trodde jag att endast om de var tvungna, därför vagnen skulle gå i Sverige/Norge, utrustades vagnarna för sådan trafik.

Nordexpress

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Nordexpress skrev:Därför trodde jag att endast om de var tvungna, därför vagnen skulle gå i Sverige/Norge, utrustades vagnarna för sådan trafik.

Nordexpress
Vognen er nødvendigvis ikke utrustet spesielt for å gå i Norge/Sverige, noen bokstaver er "gratis" fordi de lokale kravene er helt tilsvarende som i land der vognen faktisk skal gå (D, for eksempel). Utrustningen "bak" bokstavene er først og fremst togvarmeledninger og sikkerhetsutstyr, for noen land også begrensinger i lasteprofilet (ikke S og N!). Krav om 1000V togvarmeledning er typisk for "16 2/3-landene" CH, A, D, S og N. CIWL-vogner hadde riktignok egenvarme (kullfyrt varmtvannsoppvarming), men det gjaldt jo ikke nødvendigvis lokale vogner lenger bak i toget.

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Mer om Neptun:
Under vissa tidtabellsperioder gick Neptun med enbart de danska vagnarna mellan Warnemünde och Östberlin. Då var det korta tå och dessa var bara upplåtna för resande till och från Danmark. Andra perioder förde tåget även DR-vagnar mellan Rostock och Östberlin.

Neptun med enbart de danska vagnarna: https://youtu.be/F8f15Hnk0iw Som dragkraft användes innan elektrifieringen BR 118 och BR 132 "Ludmilla". Trots att ånglok användes i tågen till Hamburg och Sassnitz har jag aldrig sett bilder på Neptun bakom ånglok..

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

När jag studerar skrifterna lite mer noggrant så ser jag tecken på att "Neptun" troligen gick till Zoo hela tiden och det verkar ju rätt naturligt, resandet mellan Köpenhamn och Östberlin var nog rätt begränsat.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Har du redan glömt? ;)

Bild
Berlinsovvagnen hade ned-uppfällbara skyltar på vilka det stod "Sofvagn Schlafwagen".
De fick helt enkelt inte gå som sovvagnar i Tyskland ...
Bildebevis fra Oslo Ø (1938)

Bild

Hele toget (med innleid B-lok!)

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tack – som alltid föredömligt intressanta bilder från Norge! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

En til fra Oslo Ø: (1947?)

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av BoJ »

Mycket intressant bild Traveller!
Vi har inte hört talas om att BJ Xoa har gått i trafik till Oslo.
Troligen är det en demonstrations tur och ett försök från ASEA att sälja till NSB.

1946 så gick NSB BFM66 Oslo Göteborg Oslo tre dagar i veckan.
BJ
Bild från Wikipedia.
Bild
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Kattegat-Express var ett nattåg som gick mellan Frederikshavn och Hamburg mellan slutet av juni och början av september fram till början av 80-talet. Sommaren 1967 var sista året som tåget hade sovvagn, därefter hade det liggvang(ar). Tåget gick från Frederikshavn runt kl 21 och gick från Flensborg runt halv fem på morgonen. I Flensborg kopplades två till fem Silberlingar till så tåget utgjorde en tidig förbindelse mellan Flensborg och Hamburg. I motsatta riktningen gick tåget runt kl 23 och medförde Silberlingar till Flensborg vilket gav en sen förbindelse från Hamburg till Flensborg.


Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Jag får försöka få fart på den här intressanta tråden igen.

Nordpilen förde ibland även godsvagnar. Det förekom ofta att tåget förde tankvagnar med mjölk från Flensborg till Hamborg. På nordgång förekom det att tomma kylvagnar gick i Nordpilen till Frederikshavn för att lastas med fisk i Frederikshavn eller Skagen. Jag har inte sett någon uppgift om att lastade vagnar med fisk gått i sydgående Nordpilen.

Frankie91
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 nov 2017, 00:39
Ort: Branchville, NJ, USA

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Frankie91 »

Hej allihopa!
Jag är en ny medlem i detta forum, och detta är mitt första inlägg.

Det här är en otroligt fascinerande tråd - jag har kärt mig en massa nytt, och tackar Er alla.

Som barn och tonåring bodde jag i Stockholm och i Katrineholm, vilka båda två var mycket bra platser att utveckla och fördjupa det stora intresse av tåg och järnvägar som jag tror är något av en medfödd egenskap - jag kan inte komma ihåg en tid då jag inte var en "tågnörd," så att säga.

Hur som helst, under en tid sent på 70-talet och in på 80-talet pendlade min far mellan Katrineholm och Stockholm, och han tog alltid tåget som avgick frå Katrineholm klockan 06:16. Till och från brukade jag promenera med honom till stationen för att se alla de vagnar som inte tillhörde SJ; jag kommer mycket väl ihåg oceanblå och ljust beigea vagnar från DB, vilka jag tror var liggvagnar. Ibland var de mörkgröna. Emellanåt fanns det också en DSG sov- eller restaurantvagn (kommer inte ihåg vilken), och jag tror mig komma ihåg att vid några tillfällen såg jag även en Mitropa vagn - det var 35 år sedan, så minnena är litet luddiga.

Jag antar att detta tåg - vars nummer jag tror var ganska lågt - var den norra delen av die Vogelfluchtlinie. Just nu planerar jag inför byggandet av min nya anläggning, vilken skall bli baserad på NSB och SJ mellan 1975 och 1981, och har beslutat att jag skall försöka att inkorporera detta tåg på något sätt. Jag skulle uppskatta vad helst hjälp jag kan få - tack på förhand!

Frank Ostlinger
Branchville, NJ, USA

P.S. Ibland brukade min far resa på söndag eftermiddag, och jag minns att om han valde att ta ett tåg som gick ungefär klockan 15, då fanns en stor chans att han hamnade på det tog i vilket man under sommarmånaderna kunde se en RZD sovvagn från Moskva med slutdestination Cst! Det var tider det!

Jag vet att jag tog många foton på tåg i allmänhet, och på vagnar från NSB, DSB, DB, DSG, Mitropa, och RZD i synnerhet, men efter en mängd flyttningar under de senaste 30-35 åren har dessa dessvärre försvunnit.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Hej och varmt välkommen till Mötesspåret, Frank! Kul med en medlem från andra sidan pölen!

Min insats i tråden har varit blygsam på senare tid; privat har det varit ett annus horribilis 2017 med väl mycket döda släktingar och jobb-oro, men min intention är att försök bidra med hur tågen såg ut, år från år. Har i alla fall lyckats avverka sträckan 1909 – 1953 hittills, så det är bara lika mycket kvar ...

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av BoJ »

Frankie91 skrev:Hej allihopa!
Frank Ostlinger
Branchville, NJ, USA

P.S. Ibland brukade min far resa på söndag eftermiddag, och jag minns att om han valde att ta ett tåg som gick ungefär klockan 15, då fanns en stor chans att han hamnade på det tog i vilket man under sommarmånaderna kunde se en RZD sovvagn från Moskva med slutdestination Cst! Det var tider det!

Jag vet att jag tog många foton på tåg i allmänhet, och på vagnar från NSB, DSB, DB, DSG, Mitropa, och RZD i synnerhet, men efter en mängd flyttningar under de senaste 30-35 åren har dessa dessvärre försvunnit.
Hej. Så trevligt att du hittade hit.

Vagnen din far reste med finns i modell här:
Även NSB loken El 11 och El 13 som gick Oslo Göteborg på 6o-70-80 talet hittar du på denna sida också. Samt många av vagnarna som gått i tågen, både NSB och SJ vagnar.
http://www.nmj.no/nmj-501417-szd-sovevo ... oskva.html
1014191_media1.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Hej Frankie och välkommen i gänget!

Ja som du säkert redan sett ovan så är jag "insnöad" på en lite tidigare epok (omkring 1960) och lite längre söderut vid dansk/tyska gränsen än ditt fokus, men en del av de vagnar som du vurmar för passerade ju även vårt sydvästra grannland på sin färd ut i stora vida världen (och omvänt så gick det tidvis några CIWL direktsovvagnar upp genom Sverige).

Jag håller på att plöja igenom en bok som heter "De blå tog", som är rätt mycket fokuserad på Compagnie Internationale des Waggon Lits trafik med sov- och restaurangvagnar såväl i internationella tåg som inrikes tåg i Danmark. Dock i modern tid så nämns även en del annat, och jag tycker jag skymtat något om de där ryska sovvagnarna också - jag ska kolla upp lite närmre när jag får en stund över och hoppas jag kan finna något som kan vara "matnyttigt" för dig.
Also sprach der Matserschmitt!

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

1967 provade DSB att sätta in MO + CAR + AV i "Neptun" Köpenhamn-Gedser-Warnemünde-Östberlin, troligen gick tåget till Zoo efter Östberlin. MO 1815, som användes för provet, fick därför en tredje frontlykta på vänster sida. MO 1815 var tydligen den enda MO med tre frontlyktor öster om Stora Bält. Provet utföll inte så bra eftersom MO inte orkade att hålla tidtabellen. MO hade sth 120, men en ensam MO med två vagnar klarade inte att hålla den hastigheten. Försöket ledde till att DSB satte in lyntog litt MS i "Neptun". Det hade nog varit smartare om man hade använt dubbla MO i tåget. När MO drog Nordpilen var det alltid 2 x MO.

Frankie91
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 nov 2017, 00:39
Ort: Branchville, NJ, USA

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Frankie91 »

Tack för det varma välkomnandet! Det är roligt att ha funnit andra som delar ett så specifikt intresse som tågsammansättningar och inslagen av vagnar från olika länder. Sådana tåg, har jag ofta tänkt, skiljer sig i många avseenden inte alltför mycket från levande organismer som förändras, förlängs, och/eller förkortas under sina färder genom livet. Vill inte bli överdrivet metafysisk eller esoterisk här, så det är nog bäst att jag slutar pladdra här... :=Koko

Tack för tipsen om lok och vagnar, BoJ. Flertalet av de jag behöver har jag köpt under årens lopp; vad SZD-sovvagnen gäller, är mitt ex tillverkat av Tillig, men jag märker inga större skillnader mellan NMJs och Tilligs vagnar: https://www.tillig.com/eng/Produkte/pro ... 74485.html

Mina föräldrar (RIP, båda två, sedan 2014 och '16) träffades i Västtyskland sent på 50-talet, och som barn berättade de ofta för mig om hur de reste med tåg mellan Sverige och BRD för att besöka varandra. Jag nämner detta med tanke på boken Du läser, Mölle-Mats; mer än en gång beskrev de hur fina de upplevde CIWL-vagnarna - och som barn tolkade jag detta naturligtvis som att det *bara* rörde sig om själva vagnarna... :-BS Själv tror jag mig ha sett en CIWL-vagn bara en enda gång på tidigt 70-tal. Hur som helst, jag uppskattar vad helst Du upplever som "matnyttigt" för mig!

Eftersom alla de foton jag tog mellan cirka 1975 och 1984 sedan länge försvunnit, skulle jag bli hur glad som helst om andra har foton från denna tid att dela här. Något jag är särskilt nyfiken på är destinationsskyltarna.

Om någon har extra ex av "Internationale Tog via Rødby Færge" och "Internationale Tog via Øresund" att sälja vill jag gärna köpa dessa. "Jylland" och "Gedser" är lätta att få tag på, men det gäller verkligen inte de två förstnämnda!

Frankie91
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 nov 2017, 00:39
Ort: Branchville, NJ, USA

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Frankie91 »

Glömde en sak: den 19/8/12 gjorde Lihkströmsverken ett inlägg som innehöll det här fotot:

Han undrade om vagnar som denna någonsin trafikerade Sverige, och jag undrar samma sak: gjorde den det?
Bilagor
wa2eqb.jpg

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Jag besökte Danmarks Jernbanemuséum för vid pass ett par månader sedan, och kameran fick jobba hårt förstås. Har väl först nu tagit mig en liten stund för att börja titta på bilderna, och fann då några som jag tagit av lite gamla reklamaffischer för de internationella tågen som fanns i utställningen.
000 Italien-Schweiz.jpg
000 Nordpilen.jpg
000 Skandinavien-Holland.jpg
Also sprach der Matserschmitt!

RSilfverberg
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 nov 2016, 21:29

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av RSilfverberg »

Frankie91 skrev:
Hur som helst, under en tid sent på 70-talet och in på 80-talet pendlade min far mellan Katrineholm och Stockholm, och han tog alltid tåget som avgick frå Katrineholm klockan 06:16. Till och från brukade jag promenera med honom till stationen för att se alla de vagnar som inte tillhörde SJ; jag kommer mycket väl ihåg oceanblå och ljust beigea vagnar från DB, vilka jag tror var liggvagnar. Ibland var de mörkgröna. Emellanåt fanns det också en DSG sov- eller restaurantvagn (kommer inte ihåg vilken), och jag tror mig komma ihåg att vid några tillfällen såg jag även en Mitropa vagn - det var 35 år sedan, så minnena är litet luddiga.

Jag antar att detta tåg - vars nummer jag tror var ganska lågt - var den norra delen av die Vogelfluchtlinie. Just nu planerar jag inför byggandet av min nya anläggning, vilken skall bli baserad på NSB och SJ mellan 1975 och 1981, och har beslutat att jag skall försöka att inkorporera detta tåg på något sätt. Jag skulle uppskatta vad helst hjälp jag kan få - tack på förhand!
Tåget med DB/DSG vagnar var säkert "Hamburgexpressen" (Hamburg-Köpenhamn-Helsingborg-Stockholm) och det med DR/Mitropa + ryska vagnar "Berlinaren" (Berlin-Sassniz-Trelleborg-Malmö-Stockholm). På morgonen gick de väl vanligen i skilda tåg till stockholm men på eftermiddagen kunde en del av vagnarna gå i samma tåg söderut, beroende på vilket år och årstid det var fråga om. I min ungdom brukade jag oftast komma hem från mina tågluffningar med Hamgurgexpressen till Stockholm varifrån jag tog färjan till Finland. Det var en praktisk förbindelse, en av de få mellan kontinenten och Stockholm, som gick på färja 2 gånger under sin färd. Litet lyx kunde man unna sig genom att köpa en "Warsteiner Pils" av sovvagnskyparen, han var inte så noga att kolla om man fyllt 18 !
Det minns jag från de resorna att svenska tullen kunde göra rigorösa kontroller i Helsingborg mitt i natten, de hade knarkhundar som nosade i varje kupé och en gång rykte ett sällskap i en grannkupé pga för mycket sprit i väskorna eller något ännu värre, och de fick ta sitt pick och pack och lämna tåget.

Mvh Rainer S.

PS beklagar att jag inte har varit så aktiv på flera månader, har denna sommar flyttat till en villa som kräver en hel del fixande, men en modelljärnväg tänker jag nog smälla upp förr eller senare.
Rainer S.

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Traveller skrev:På NJKs forum ble det nylig lagt ut bilder fra en reise Holland - Oslo i 1963, som jeg tror vil interessere lesere av denne tråden:

Bild

Mvh Traveller

Är detta en DSB litt AV eller AC?

Frankie91
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 nov 2017, 00:39
Ort: Branchville, NJ, USA

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Frankie91 »

RSilfverberg skrev:
Frankie91 skrev:
Hur som helst, under en tid sent på 70-talet och in på 80-talet pendlade min far mellan Katrineholm och Stockholm, och han tog alltid tåget som avgick frå Katrineholm klockan 06:16. Till och från brukade jag promenera med honom till stationen för att se alla de vagnar som inte tillhörde SJ; jag kommer mycket väl ihåg oceanblå och ljust beigea vagnar från DB, vilka jag tror var liggvagnar. Ibland var de mörkgröna. Emellanåt fanns det också en DSG sov- eller restaurantvagn (kommer inte ihåg vilken), och jag tror mig komma ihåg att vid några tillfällen såg jag även en Mitropa vagn - det var 35 år sedan, så minnena är litet luddiga.

Jag antar att detta tåg - vars nummer jag tror var ganska lågt - var den norra delen av die Vogelfluchtlinie. Just nu planerar jag inför byggandet av min nya anläggning, vilken skall bli baserad på NSB och SJ mellan 1975 och 1981, och har beslutat att jag skall försöka att inkorporera detta tåg på något sätt. Jag skulle uppskatta vad helst hjälp jag kan få - tack på förhand!
Tåget med DB/DSG vagnar var säkert "Hamburgexpressen" (Hamburg-Köpenhamn-Helsingborg-Stockholm) och det med DR/Mitropa + ryska vagnar "Berlinaren" (Berlin-Sassniz-Trelleborg-Malmö-Stockholm). På morgonen gick de väl vanligen i skilda tåg till stockholm men på eftermiddagen kunde en del av vagnarna gå i samma tåg söderut, beroende på vilket år och årstid det var fråga om. I min ungdom brukade jag oftast komma hem från mina tågluffningar med Hamgurgexpressen till Stockholm varifrån jag tog färjan till Finland. Det var en praktisk förbindelse, en av de få mellan kontinenten och Stockholm, som gick på färja 2 gånger under sin färd. Litet lyx kunde man unna sig genom att köpa en "Warsteiner Pils" av sovvagnskyparen, han var inte så noga att kolla om man fyllt 18 !
Det minns jag från de resorna att svenska tullen kunde göra rigorösa kontroller i Helsingborg mitt i natten, de hade knarkhundar som nosade i varje kupé och en gång rykte ett sällskap i en grannkupé pga för mycket sprit i väskorna eller något ännu värre, och de fick ta sitt pick och pack och lämna tåget.

Mvh Rainer S.

PS beklagar att jag inte har varit så aktiv på flera månader, har denna sommar flyttat till en villa som kräver en hel del fixande, men en modelljärnväg tänker jag nog smälla upp förr eller senare.
Tack, Rainer. Om mitt minne inte sviker mig (men det var ju dock 35 år sedan), tror jag mig komma ihåg att de två DB-liggvagnarna (eller var de sittvagnar?) var främst i det norrgående tåget, och de kunde beskådas varje morgon måndag-fredag. Jag kommer inte ihåg hur ofta SZD-sovvagnen kördes mellan Stockholm och Moskva, men jag tror aldrig att jag såg den annat än på söndagseftermiddagen i ett norrgående tåg.

Var Hamburgexpressen samma tåg som det som DB senare döpte till "Alfred Nobel"?
F.

Frankie91
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 nov 2017, 00:39
Ort: Branchville, NJ, USA

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Frankie91 »

Om det är någon här som har böckerna "Internationale Tog via Rødby Færge" och/eller "Internationale Tog via Øresund" av Jens Bruun-Petersen och vill göra sig av med dem, vill jag gärna köpa dem. Tack på förhand!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Frankie91 skrev:Om det är någon här som har böckerna "Internationale Tog via Rødby Færge" och/eller "Internationale Tog via Øresund" av Jens Bruun-Petersen och vill göra sig av med dem, vill jag gärna köpa dem. Tack på förhand!
Jag fann mitt ex av "De blå tog" på Danmarks Jernbanemuséum och hade en vag minnesbild av att de även hade några böcker om Internationale tog. Men när jag kollade i deras webbutik så hade de inte just de två titlar du efterfrågar tyvärr, däremot hade de titlarna "via Gedser" och "via Jylland" (den senare borde nog jag beställa). Och när jag kollade hos min danske hovleverandør Felderbanen, så fick jag tyvärr samma resultat.

Men jag kan gärna hålla korpgluggarna öppna när jag tar över Sundet härnäst. I o f s så planerar jag att ta över nu till helgen och videofilma juletog, men då kommer jag nog inte i närheten av någon som säljer böcker, så antagligen kommer det att dröja fram till Rødovre-marknaden i början av mars.
Also sprach der Matserschmitt!

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Lihkströmsverken »

Mölle-Mats skrev:Men jag kan gärna hålla korpgluggarna öppna när jag tar över Sundet härnäst. I o f s så planerar jag att ta över nu till helgen och videofilma juletog, men då kommer jag nog inte i närheten av någon som säljer böcker, så antagligen kommer det att dröja fram till Rødovre-marknaden i början av mars.
Jag befarar att du är ute på en nästan omöjlig mission. Boken i fråga (Internationale Tog via Øresund) är högt eftertraktad och jag har inte hittat något exemplar varken i Köpenhamn eller på mässorna däröver under flera år. Däremot hittade jag ett exemplar hos Stenvalls, begagnat, för ett år sedan så mitt tidigare och sönderlästa exemplar kunde då överlåtas till en annan deltagare här på forumet.

/Ola

Frankie91
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 nov 2017, 00:39
Ort: Branchville, NJ, USA

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Frankie91 »

Mölle-Mats skrev:
Frankie91 skrev:Om det är någon här som har böckerna "Internationale Tog via Rødby Færge" och/eller "Internationale Tog via Øresund" av Jens Bruun-Petersen och vill göra sig av med dem, vill jag gärna köpa dem. Tack på förhand!
Jag fann mitt ex av "De blå tog" på Danmarks Jernbanemuséum och hade en vag minnesbild av att de även hade några böcker om Internationale tog. Men när jag kollade i deras webbutik så hade de inte just de två titlar du efterfrågar tyvärr, däremot hade de titlarna "via Gedser" och "via Jylland" (den senare borde nog jag beställa). Och när jag kollade hos min danske hovleverandør Felderbanen, så fick jag tyvärr samma resultat.

Men jag kan gärna hålla korpgluggarna öppna när jag tar över Sundet härnäst. I o f s så planerar jag att ta över nu till helgen och videofilma juletog, men då kommer jag nog inte i närheten av någon som säljer böcker, så antagligen kommer det att dröja fram till Rødovre-marknaden i början av mars.
Tack skall Du ha för det fina erbjudandet - det uppskattar jag verkligen!

Frankie91
Inlägg: 10
Blev medlem: 18 nov 2017, 00:39
Ort: Branchville, NJ, USA

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Frankie91 »

Lihkströmsverken skrev:
Mölle-Mats skrev:Men jag kan gärna hålla korpgluggarna öppna när jag tar över Sundet härnäst. I o f s så planerar jag att ta över nu till helgen och videofilma juletog, men då kommer jag nog inte i närheten av någon som säljer böcker, så antagligen kommer det att dröja fram till Rødovre-marknaden i början av mars.
Jag befarar att du är ute på en nästan omöjlig mission. Boken i fråga (Internationale Tog via Øresund) är högt eftertraktad och jag har inte hittat något exemplar varken i Köpenhamn eller på mässorna däröver under flera år. Däremot hittade jag ett exemplar hos Stenvalls, begagnat, för ett år sedan så mitt tidigare och sönderlästa exemplar kunde då överlåtas till en annan deltagare här på forumet.

/Ola
Jo, jag har nog insett det. Jag har varit på jakt efter dem i ett tag nu, men hittills har mina ansträngningar varit förgäves. Att hitta systerböckerna om Jylland och Gedser verkar inte vara något problem; dessvärre är dessa av mindre intresse för mig. Nåväl, jag fortsätter att söka - förr eller senare hoppas jag att Rødby Færge och Øresund dyker upp någonstans.

F.

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Gott Nytt År till er alla forum och MJ-vänner.

Passar på mellan allt ätande att skicka några bilder och frågor i denna i mitt tycker mycket intressanta tråd. Den ger perspektiv på vilka andra modeller än svenska brunvagnar (ja, jag håller mig till Epok III) som kan ingå i svenska tåg.
  1. Italienska vagnar i Sverige ?
    Illustrerar nedan en fråga jag redan ställt i denna tråd angående italienska vagnar i Sverige.
    Nordexpress skrev: ...
    I Påskas köpte jag en intressant bok om italienska vagnar typ F.S. 1934 och 1937: Carrozze F.S. 1934 - 1937
    En lite mindre bild - 400 px bred
    I denna bok finns en tågsammansättningsplansch som visar ett tåg från 1959 med nummer DD17, som innehåller 2 delar: den ena Milano - Stockholm den andra Milano - Amsterdam. Dvs tåget är en sammankoppling av Skandinavien - italien express och Holland - italien express. Det mest intressanta är att 3st vagnar typ F.S. 1937 (ABz 61000, Bz 32000 och Dz 83000) skulle gå hela vägen mellan Milano och Stockholm.

    Kan det stämma? någon som vet mer om detta?
    ...
    Tågsamansättningen i boken visar ett Holland-Italian expresståg från 1959, mellan Amsterdam och Milan. Det intressanta är att tåget också innhåller 2 skandinaviska delar: en från Köpenhamn, den andra från Stockholm som visas som 3st Italienska vagnar, vilket ju tyder på att dessa har gått i Sverige!?...
    Italienska vagnar i Sverige-2-1.jpg
    Eftersom tåget visas med ett schweiziskt lok (typ Ae 8-14) som sägs ha dragit tåget mellan Basilea (dvs Basel) och Chiasso i Schweiz antar jag att numret och sammansättningen visar tåget under samma sträcka. Alla vagnar sägs dock ha samma destination, Milano Cle.
    Nedan bild visar de Italienska vagnarna rulla ombord på en färja mellan Tyskland och Danmark (kommer inte ihåg vilken och jag har inte boken till hands just nu):
    IMG_3358-1.jpg
    Bild från boken "Carrozze FS 1934 - 1937"
  • Östtyskt motorvagnståg till Malmö?
    I det senaste numret av den franska MJ-tidskriften RMF, Rail Miniature Flash nr 628 ingår en bilaga med Europeiska express tåg från 60-talet, bl.a. detta intressanta expresståg från sommaren 68, Ex 121/Ex 122 Berlinaren mellan Öst Berlin och Malmö med DR motorvagnståg set VT 18.16:
    Berlinaren 2-1.jpg
    Finns det kanske någon här på forumet, som har mer informationer kring detta tåg?, vilken stäckning gick det och under hur många år?. Fanns det verkligen underlag för ett helt motorvagnståg mellan Berlin och Malmö på den tiden?.
Det vore ju roligt att inkludera de vackra italienska vagnarna i ett svenskt tåg och/eller att köra Östtyskt motorvagnståg på en anläggning med svensk förebild. Vet dock inte om dessa finns i H0 modell...
Tacksam för alla som delar med sig här.
/Nordexpress

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Nordexpress skrev:... vilka andra modeller än svenska brunvagnar (ja, jag håller mig till Epok III) som kan ingå i svenska tåg.
...
Det mest intressanta är att 3st vagnar typ F.S. 1937 (ABz 61000, Bz 32000 och Dz 83000) skulle gå hela vägen mellan Milano och Stockholm.
...
Det vore ju roligt att inkludera de vackra italienska vagnarna i ett svenskt tåg ... på en anläggning med svensk förebild. Vet dock inte om dessa finns i H0 modell...
När jag besökte Rødovre-marknaden i København i höstas så stod jag och tittade på tre modeller av italienska vagnar av Rocos tillverkning, som nog skulle kunna vara modeller av just de här vagnarna - min minnesbild säger att de nog såg ut så här. Dumt nog så köpte jag dem dock inte ...

Sedan har jag något svagt minne av att ha sett en bild på en vagnssats med Italien-expressvagnar - bl a en eller ett par FS-vagnar om jag minns rätt - av Rocos fabrikat också.

Om du sedan vill ha fler vackra "udda" vagnar i dina svenska bruntåg, så är ju ett tips CIWL:s mörkblå sovvagnar - det gick i alla fall på 50-talet direktvagnar Paris-Stockholm. Det finns en bild i boken "De blå tog" där ett el-F drar ett snälltåg med en sådan vagn i, tagen någon gång runt 1955 vill jag minnas.

Här har ju nyligen LS Models återlanserat en lämplig modell (artnr 49142), som också har dansk text "Sovevogn" påskriven - den borde väl passa utmärkt i dina tåg?
LS Models 49142 CIWL WL STU 2899 bild 2.JPG
Mot slutet av 50-talet så byggdes nya sovvagnar åt CIWL i Tyskland, som kom att kallas typ U-Hansa. Jag tror att även dessa förekom som direktvagnar till Stockholm - och av dem så har ACME gjort en fin modell (artnr 51001):
ACME 51001 CIWL UHansa sovevogn bild 2.JPG
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Den första vagnen gick nog aldrig till Sverige, men U-Hansavagnen gjorde det definitivt! Hoppas kunna återkomma under våren med mer info ...

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Den första vagnen gick nog aldrig till Sverige ...
Antagligen så har du helt rätt i det.

På den bild som finns i boken "De blå tog" (på sidan 81) så står det för ovanlighetens skull inte angivet i texten vad det var för littera på vagnen, och vagnen är snarlik men inte 100% exakt med samma utseende som LS Models vagn. Nu skiljer det i o f s ofta på fr a fönsterarrangemangen på kupé- resp gångsidorna på de här vagnarna - men det kan mycket väl vara så att det här handlar om olika vagnstyper.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

I 1972 gikk det i følge sikkre kilder (Internationale tog via Øresund), gikk de italienske sittevognene i Italia Express kun til Frihavnen i København. Sovevogn Stockholm - Milano var en Hans U som kom med fregen fra Malmø. Derimot gikk det SNCF-liggevogn Paris - Stockholm (1970-1973 [?]).

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Mölle-Mats skrev:...
Sedan har jag något svagt minne av att ha sett en bild på en vagnssats med Italien-expressvagnar - bl a en eller ett par FS-vagnar om jag minns rätt - av Rocos fabrikat också.
...
Tack Mölle-Mats. Nu när Du tar upp det, tror jag att jag hade sett denna vagnsats, med en blandning av Heljan och ACME vagnar, när den kom för flera år sedan. Men jag brydde mig inte om den då eftersom jag inte viste, då som nu, om de italiska vagnarna verkligen gått ända till Stockholm. Kartan på askens bild visar "bara" en sträckning till Köpenhamn för just detta tåg.
Bild
Tänk om ett sådant tåg kunde återuppstå idag! Att kunna ta X2000 till Köpenhamn och sedan lägga sig att sova, för att vakna nästa morgon i Italien, det vore bekvämt och miljövänligt. [JC_doubleup.gif]
Men med alla förbenade motorvagnståg går det inte att koppla in några enstaka vagnar som skall färdas igenom hela Europa i olika tåg. :-cry
Mölle-Mats skrev:...
Om du sedan vill ha fler vackra "udda" vagnar i dina svenska bruntåg, så är ju ett tips CIWL:s mörkblå sovvagnar - det gick i alla fall på 50-talet direktvagnar Paris-Stockholm. Det finns en bild i boken "De blå tog" där ett el-F drar ett snälltåg med en sådan vagn i, tagen någon gång runt 1955 vill jag minnas.

Här har ju nyligen LS Models återlanserat en lämplig modell (artnr 49142), som också har dansk text "Sovevogn" påskriven - den borde väl passa utmärkt i dina tåg?

Mot slutet av 50-talet så byggdes nya sovvagnar åt CIWL i Tyskland, som kom att kallas typ U-Hansa. Jag tror att även dessa förekom som direktvagnar till Stockholm - och av dem så har ACME gjort en fin modell (artnr 51001):
...
Jo, det gör de och dessa LS-Models och ACME vagnar har jag redan spårat upp som intressanta och skaffat en del olika sorter, med bl.a. de som skall ha varit i Sverige: Yb, Ub och U-Hansa. Alla dessa modeller är fint detaljerade och rullar bra.

Eftersom jag intresserar mig mer specifikt för Nord Express och Paris-Scandinavie Express, har jag även läst mig till att flera SNCF-vagnar varit i Köpenhamn och på 60-talet har en SNCF liggvagn typ DEV B10c10 varit i Stockholm som del i Paris-Scandinavie Express. Hornby/Jouef har gett ut en sådan med ref nr HJ 4077:
IMG_2536-1.jpg
IMG_2538-1.jpg
Kanske inte den mest originella vagnen men den är ju i alla fall grön så bland SJs bruna vagnar ger det en färgvariation.

En annan SNCF vagn som var regelbundet i Köpenhamn, ingående i Nord Express och Paris-Scandinavie Express är ju olika varianter av SNCF typ Nord, som ju har lite annurlunda utseende med sina starkt avrundande fönsterramar och lätt böjd fönsteröverkant. Vad jag kunnat läsa mig till har vagnstypen dock aldrig varit i Stockholm. Modellen är också av LS-Models tillverkning, utgiven främst i satser om 3 st vagnar, här i 60-talsmålning helt i grönt:
IMG_2567-2.jpg
Sen tipsade ju Johan om NS Ovaalramer, som tydligen gick mellan Hoek van Holland och Stockholm i ett tidigt skede, som också är fina med de ovalt formade fönsterna vid vagnsänden, grön målning med svartmålade plåtskarvtäckband, plats- och kupémarkering under fönsterna och första klass kupéerna placerade i vagnsmitt. Det är Artitec som ger ut denna fina model av AB 7206 med ref nr 20.261.02, S märkning i RIC tablån och vagnsrevisionsdatum 15-02-1949:
IMG_2661-1.jpg
Ovaalramer-1-1.jpg
Om man då också kunde koppla in lite Italienska vagnar i ett svenskt tåg vore det ju trevligt.

Nu saknas ju SJ egna vagn utskickad till sydligare breddgrader, dvs BCo2 som den hette före 1956 eller ABo24 som den hette därefter fram till 1970 då den blev AB8K men också då betydligt mindre internationella. Heris har ju för 5 år sedan aviserat den men det verkar inte bli något av det. Hoppas någon annan tillverkare kan förse oss med denna vagn.

/Nordexpress

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Nordexpress skrev:Eftersom jag intresserar mig mer specifikt för Nord Express och Paris-Scandinavie Express, har jag även läst mig till att flera SNCF-vagnar varit i Köpenhamn och på 60-talet har en SNCF liggvagn typ DEV B10c10 varit i Stockholm som del i Paris-Scandinavie Express. Hornby/Jouef har gett ut en sådan med ref nr HJ 4077:IMG_2536-1.jpgIMG_2538-1.jpgKanske inte den mest originella vagnen men den är ju i alla fall grön så bland SJs bruna vagnar ger det en färgvariation.

/Nordexpress
Nyere variant - Ep IVa - står som "Pre-Order" på Jouefs hjmmeside:

En lite större bild - 800 px bred
https://www.hornby.com/uk-en/shop/brand ... aches.html

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Nordexpress
Inlägg: 82
Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
Ort: Paris

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Nordexpress »

Vad jag kunnat läsa mig till skulle SNCF typ DEV av en tidigare kortare variant också varit en vanlig besökare i Köpenhamn som alternativ till SNCF Nord: DEV A2½ B6.
SNCF DEV U46 courte.JPG
Den har ju fördelen att vara kortare (23,344 m jmf med 25,094 m), ett direkt alternativ till SJ BCo2 även om DEV vagnen levererades redan 1946.
REE Models plannerar att ge ut denna vagn under våren, som del i en sats med 2st A2½ B6 och en C10, med individnummer som börjar med siffran 2, för vagnar stationerade hos SNCF Nord distriktet, som var det som ansvarade för Nord Express och Paris-Scanidinavie Express.

/Nordexpress

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

1954

Inlägg av Johan Molin »

Jag lämnade denna tråd efter att ha gått igenom år 1953.

1954 blir ett märkesår i Europa med nya personvagnar. I Förbundsrepubliken skapas en hel generation nya personvagnar, längre än man tidigare sett. Dessa tvingas vi dock lämna därhän tillsvidare; de tillåts inte trafikera danska spår förrän 1956. Ännu tror man att deras blotta längd gör att de tar för mycket plats på de danska färjorna över Fehmarn Bält och Store Bält.
Vi får alltså återkomma till denna generations vagnar, som vi alla ivriga bläddrare av Fleischmann- och Märklin-kataloger på 1960-talet väl känner igen, dock på den tiden i extremt förkortade versioner.
De DB-vagnar som ses i Danmark och Sverige är således alltfort av av generationen 28/35.

I Sverige börjar en ny personvagnstyp byggas, som ursprungligen littreras BCo2.
Man följer ännu så länge traditionen att svenska vagnar i utrikes trafik ska littreras "2" på slutet.
Det är denna vagn som senare kommer att littreras ABo24 och sedermera AB8K, vilken vi sedan åratal väntar på ska komma i modell från Heris ...
3-003.jpg
Flera färjor sätts under året in mellan Gedser och Großenbrode, varom mer senare. Kvar över Padborg blir Nordexpressen till Paris, Hamburgexpressen och Nordpilen.

NORDPILEN får återigen karaktären av motorvagnståg och blir ett eget tåg.

Sammansättning tycks ha varit renodlat DSB:
2-MO
CC
CAR buffet-vagn
AC
CC

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: 1954

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Jag lämnade denna tråd efter att ha gått igenom år 1953.

1954 blir ett märkesår i Europa med nya personvagnar. I Förbundsrepubliken skapas en hel generation nya personvagnar, längre än man tidigare sett. Dessa tvingas vi dock lämna därhän tillsvidare; de tillåts inte trafikera danska spår förrän 1956. Ännu tror man att deras blotta längd gör att de tar för mycket plats på de danska färjorna över Fehmarn Bält och Store Bält.
Jag läste i boken "De blå tog" att huvudargumentet mot de nya långa vagnarna var att det blev problem med dem på färjeramperna vid extremt låg- eller högvatten.
Also sprach der Matserschmitt!

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: 1954

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev: ...
1954 blir ett märkesår i Europa ...
I Sverige börjar en ny personvagnstyp byggas, som ursprungligen littreras BCo2.
...
Det är denna vagn som senare kommer att littreras ABo24 och sedermera AB8K, vilken vi sedan åratal väntar på ska komma i modell från Heris ...
Men inte hade väl Westwaggon filial i Sverige?
Tråkigt var det kanske för svenska modellrallare att just de fick ta fram denna särling i svensk vagnflora. Westwaggon blev väl inte särskilt stora som leverantör åt DB av deras nya vagngeneration. Vissa karaktäristiska drag hos BCo2/ABo24/AB8K saknas därför hos de vanliga DB-vagnarna från den tiden vilket har försvårat försvenskning av sådana. Hoppet står således till Heris.

Skriv svar

Återgå till "Trafik"