Toppbilden, visa:
Internationella tåg genom Skandinavien
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Lite slarvigt uttryck av mig. "En ny vagnstyp började byggas för Sveriges räkning ..." hade varit mer precist.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Det får bli lite blandad kompott från 1954 i den ordning jag hinner färdigt med tågsätten.
På linjen Gedser – Großenbrode kan konstateras att till sommarens finns tre färjor:
DANMARK med en dubbeltur
DRONNING INGRID med tre dubbelturer
DEUTSCHLAND med tre dubbelturer
Därmed kan de internationella tågen gradvis börja föras över hit från Padborg (sorry Mölle-Mats!).
Ett exempel är Skandinavien Holland-Expressen med följande uppsättning (jag har inte alla tidtabellstider här).
På linjen Gedser – Großenbrode kan konstateras att till sommarens finns tre färjor:
DANMARK med en dubbeltur
DRONNING INGRID med tre dubbelturer
DEUTSCHLAND med tre dubbelturer
Därmed kan de internationella tågen gradvis börja föras över hit från Padborg (sorry Mölle-Mats!).
Ett exempel är Skandinavien Holland-Expressen med följande uppsättning (jag har inte alla tidtabellstider här).
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Ett tåg som onekligen väckte stor uppmärksamhet var "Köpenhamnsexpressen", också via Gedser:
Här i Rocos tappning. Går fortfarande att få tag i på eBay.
Här svider det väl tyvärr ännu mer i Mölle-Mats själ att inte detta tåg gick genom Jylland ...
Här i Rocos tappning. Går fortfarande att få tag i på eBay.
Här svider det väl tyvärr ännu mer i Mölle-Mats själ att inte detta tåg gick genom Jylland ...
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Mellom-Skandinavisk trafikk er kanskje litt på siden her, men i et arkivsøk fant jeg disse bildene av prinsesse Margaretha av Sverige som er på besøk hos sin svoger (?), kong Olav V. Hun har tydelig reist med normal SJ-sovevogn - bemerk plassreserveringsnummer (87) - men hva slags vogntype er dette? Bildet er fra 1955.
Stasjonsmesteren stiller med hvite hansker, men ellers ser det hele ut til å være temmelig uformelt:
Mvh Traveller
Stasjonsmesteren stiller med hvite hansker, men ellers ser det hele ut til å være temmelig uformelt:
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Jag googlade lite och fann den här sidan på jarnvag.net, där just vagn nr 3245 finns med på en bild från 1939 längst ned. Det är en ACo2c och byggd för internationell trafik.Traveller skrev:Mellom-Skandinavisk trafikk er kanskje litt på siden her, men i et arkivsøk fant jeg disse bildene av prinsesse Margaretha av Sverige som er på besøk hos sin svoger (?), kong Olav V. Hun har tydelig reist med normal SJ-sovevogn - bemerk plassreserveringsnummer (87) - men hva slags vogntype er dette? Bildet er fra 1955.
http://www.jarnvag.net/vagnguide/wl11
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Vagn 3245 är en av 14 vagnar som levererades 1938-40 som ACo2c och var sovvagnar avsedda för continent trafik.
Vagnen ser svetsad ut men den är nitad med försänkta nit på lister.
Sista slopades 1986 och flera blev bevarade av SKÅJ. Hur de har det i dag vet jag ej.
1956 blev vagnarna litrerade WLABo20 och 1970 WL11 / WL12.
BJ
Bilder från Järnvägsmuseum och Sammlingsportalen
Här syns tydligt var försänkta nitar satt.
Vagnen ser svetsad ut men den är nitad med försänkta nit på lister.
Sista slopades 1986 och flera blev bevarade av SKÅJ. Hur de har det i dag vet jag ej.
1956 blev vagnarna litrerade WLABo20 och 1970 WL11 / WL12.
BJ
Bilder från Järnvägsmuseum och Sammlingsportalen
Här syns tydligt var försänkta nitar satt.
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Dette var også min mistanke. Interessant at disse gikk i Norge, formodentlig Stockholm-Oslo?BoJ skrev:Vagn 3245 är en av 14 vagnar som levererades 1938-40 som ACo2c och var sovvagnar avsedda för continent trafik.
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
- Ort: Paris
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Hej,
Enligt boken "SJ personvagnar av 1940- och 1950-talsmodeller" utgiven av SMJK, där denna vagn typ tas upp trotts att det var en 30-tals konstruktion, beskrivs användningsområdet som att vagnarna var specialbyggda för sträckan Stockholm-Berlin som trafikerades i samarbete mellan SJ och DRG, via Trelleborg-Sassnitz.
Dock blev det en kortvarig trafik pga. krigsutbrottet. Efter kriget sägs vagnarna varit i omlopp på inrikes sträckor i Sverige och till Norge och Danmark där Köpenhamn nämns.
Torde ha varit en lyxsovvagn som fick sin internationella karriär stympad pga. internationell politik.
Nordexpress
Enligt boken "SJ personvagnar av 1940- och 1950-talsmodeller" utgiven av SMJK, där denna vagn typ tas upp trotts att det var en 30-tals konstruktion, beskrivs användningsområdet som att vagnarna var specialbyggda för sträckan Stockholm-Berlin som trafikerades i samarbete mellan SJ och DRG, via Trelleborg-Sassnitz.
Dock blev det en kortvarig trafik pga. krigsutbrottet. Efter kriget sägs vagnarna varit i omlopp på inrikes sträckor i Sverige och till Norge och Danmark där Köpenhamn nämns.
Torde ha varit en lyxsovvagn som fick sin internationella karriär stympad pga. internationell politik.
Nordexpress
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
A2oC har diskuterats omkring sidan 14±någon sida i denna tråd!
Min tolkning blev denna:
En höggradig kit-smashing, där, om jag minns rätt, hela fönsterdelen på korridorsidan fick byggas från scratch.
A2oC lär för övrigt varit den första vagn där SJ moderniserade sin logotyp (ordet fanns väl inte 1939?) och slopade den gamla "fisk-kroken". Det var väl någon enstaka vagn som hann blev färdigbyggd med det gamla typsnittet.
Min tolkning blev denna:
En höggradig kit-smashing, där, om jag minns rätt, hela fönsterdelen på korridorsidan fick byggas från scratch.
A2oC lär för övrigt varit den första vagn där SJ moderniserade sin logotyp (ordet fanns väl inte 1939?) och slopade den gamla "fisk-kroken". Det var väl någon enstaka vagn som hann blev färdigbyggd med det gamla typsnittet.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
1954: Internationella tåg genom Skandinavien
1954
Tåg över Padborg
... hade minskat kraftigt i antal genom färjeförbindelsen Gedser – Großenbrode. Kvar var följande:
Tåg över Gedser
... var rätt många till antalet.
Skandinavien-Parisexpressen är intressant! Här återfinns bl a samma franska vagnar som nyligen utgivits av LS-Models. Men som alltid kan man nog vänta sig att deras modeller blir kortlivade till försäljning! http://smtmodeltog.dk/epages/SMTModelto ... ts/ls40382
Tåg över Padborg
... hade minskat kraftigt i antal genom färjeförbindelsen Gedser – Großenbrode. Kvar var följande:
Tåg över Gedser
... var rätt många till antalet.
Skandinavien-Parisexpressen är intressant! Här återfinns bl a samma franska vagnar som nyligen utgivits av LS-Models. Men som alltid kan man nog vänta sig att deras modeller blir kortlivade till försäljning! http://smtmodeltog.dk/epages/SMTModelto ... ts/ls40382
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
De franska vagnarna går att använda rakt av i svensktrafik; färjeöglor finns färdigmonterade! (Fotodokumentation av vagnen finns i Internationale Tog-serien).
Re: 1954
Johan Molin skrev:Jag lämnade denna tråd efter att ha gått igenom år 1953.
Flera färjor sätts under året in mellan Gedser och Großenbrode, varom mer senare. Kvar över Padborg blir Nordexpressen till Paris, Hamburgexpressen och Nordpilen.
NORDPILEN får återigen karaktären av motorvagnståg och blir ett eget tåg.
Sammansättning tycks ha varit renodlat DSB:
2-MO
CC
CAR buffet-vagn
AC
CC
Nordpilen genererade tydligen en hel del utländsk valuta till Danmark. Tåget var därför ett av de först som fick MY som dragkraft redan 1954. MY drog tåget till Aarhus, som är en säckstation, därifrån drogs det till Hamburg av två MO.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
1955
Här finns det lite mera material. Jag får återkomma till hur vagnarna gick i Sverige.
Först via Padborg:
Sedan via Gedser:
Först via Padborg:
Sedan via Gedser:
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Triangelspår i Kattarp m m.
1955 togs triangelspåret i Kattarp i bruk, vilket höggradigt underlättade framförande av sovvagnar och internationella vagnar den vägen från stockholmstågen. Ovanär ju bl a beskrivet skandianvien-Holland-expressen, Snälltåg 5 och 6 i Sverige.
Snälltåg 1 och 2, med vagnar till Nordexpressen ( CIWL ) och Skandinavien - Italien-Expressen (också CIWL-sovvagn ) gick dock alltfort via Malmö och färjan Malmöhus över till Köpenhamn.
Snälltåg 1 och 2, med vagnar till Nordexpressen ( CIWL ) och Skandinavien - Italien-Expressen (också CIWL-sovvagn ) gick dock alltfort via Malmö och färjan Malmöhus över till Köpenhamn.
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
SJ sovvagnar betecknas först i STR77 som WL... 1957. I 1956 finns inte W...
BJ
BJ
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Nej, det är ju sant. Men jag använde mig av samma beteckning som i de danska böckerna "internationale tog ...", mest för begriplighetens skull. Med risk, förstås, att producera en halvsanning ...
Det blir lättare nästa år!
Det blir lättare nästa år!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Med all respekt för fr a broder Johans förtjänstfulla kartläggning av den verkliga förebildens alla tågsammansättningar och färdvägar för de internatonella tågen från kontinenten upp genom Danmakr, så har jag ändå gjort min tolkning enligt devisen och Huvudsaken är inte att det är rätt, utan att det känns rätt" (för mig, för det är ju jag som är "Kung på min egen anläggning" ! ).
Så här har vi min tolkning av hurusom expresståget København-Paris passerade Padborg den 20 juni 1960.
Men bortsett från att det inte är en siffra rätt, hur tycker ni det verkar?
Så här har vi min tolkning av hurusom expresståget København-Paris passerade Padborg den 20 juni 1960.
Men bortsett från att det inte är en siffra rätt, hur tycker ni det verkar?
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Det viktiga är som sagt att det ser trovärdigt ut!
Eller: Det viktiga är inte att göra allting rätt, men att veta när man medvetet gör fel ...
Jag har läst ganska mycket om människor som bygger modelljärnvägar efter verklig förebild, och det tas ut svängar här och där; må det gälla längden på bangårdar ( ), exakt hur bebyggelsen ser ut ( ) eller hur trafiken såg ut i detalj ( ).
Den enda jag vet säkert har gjort allting rätt in i minsta detalj torde vara Jack Burgess med sin Yosemite Valley RR. Och t o m han fick måla om ett "interlocking tower" där YVRR korsade Southern Pacific, för den specifika dag i augusti 1939 han avbildar hade tornet en annan färg än han först antagit ...
Men växelförreglingen, byggd i rätt skala, är fungerande.
När det gäller internationella tåg så torde dessutom få människor ha plats för de understundom myyycket långa tåg som förekom (fast jag hade tyckt det vore ganska kul att avbilda HELA Lapplandspilen, men där räcker t o m mitt stora köksbord bara till till hälften. Möjligen något för rallarna i Hässleholm ...
Eller: Det viktiga är inte att göra allting rätt, men att veta när man medvetet gör fel ...
Jag har läst ganska mycket om människor som bygger modelljärnvägar efter verklig förebild, och det tas ut svängar här och där; må det gälla längden på bangårdar ( ), exakt hur bebyggelsen ser ut ( ) eller hur trafiken såg ut i detalj ( ).
Den enda jag vet säkert har gjort allting rätt in i minsta detalj torde vara Jack Burgess med sin Yosemite Valley RR. Och t o m han fick måla om ett "interlocking tower" där YVRR korsade Southern Pacific, för den specifika dag i augusti 1939 han avbildar hade tornet en annan färg än han först antagit ...
Men växelförreglingen, byggd i rätt skala, är fungerande.
När det gäller internationella tåg så torde dessutom få människor ha plats för de understundom myyycket långa tåg som förekom (fast jag hade tyckt det vore ganska kul att avbilda HELA Lapplandspilen, men där räcker t o m mitt stora köksbord bara till till hälften. Möjligen något för rallarna i Hässleholm ...
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 15 nov 2016, 21:29
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Har det annars gått DB:s eller DR:s "Schürzenwagen" till Köpenhamn nån gång i tiderna?
Rainer S.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Bra fråga!RSilfverberg skrev:Har det annars gått DB:s eller DR:s "Schürzenwagen" till Köpenhamn nån gång i tiderna?
Dessvärre har jag inte en aning, men jag gillar de där vagnarna och som "Kung på min egen anläggning" ...
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Schürzenwagen tycks ha använts i jyllandsförbindelserna, men jag har egentligen bara belägg för Nordpilen. Det är frågan om inte de också ansågs väl långa för färjetrafiken, och då blir det lite tveksamt om de fördes över Stora Bält ända till Köpenhamn.
Sedan hade ju Nord-Expressen även en restaurangvagn tillhörig CIWL! Och en vagn från SNCB – en utmaning att hitta!
Liksom för övrigt alla franska sittvagnar och post-/resgodsvagnen typ "Nord". Brukar försöka dammsuga nätet på jakt efter dessa då och då, men hittills till föga ( = ingen!) nytta.
Sedan hade ju Nord-Expressen även en restaurangvagn tillhörig CIWL! Och en vagn från SNCB – en utmaning att hitta!
Liksom för övrigt alla franska sittvagnar och post-/resgodsvagnen typ "Nord". Brukar försöka dammsuga nätet på jakt efter dessa då och då, men hittills till föga ( = ingen!) nytta.
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Det var Görlitz-boggien som hadde for lang akselavstand. Så lenge fergene var relativt små, ble det for mye "knekk" over fergebroen når vognene rullet av og på fergen - man fryktet at hjulene kunne ta opp i vogngulvet under fergeskiftingen. Da denne begrensingen ble opphevet, hadde det allerede kommet mer moderne vogner som selvsagt ble foretrukket i internasjonal trafikk.Johan Molin skrev:Det är frågan om inte de också ansågs väl långa för färjetrafiken.
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
AH, jag tackar för all kunskap som förmedlas här! Då kan jag väl ändå med "gott" samvete och hyfsat realistisk förebilds-avbildning låta mina älskade Schürtzen-Wagens rulla igenom Padborg!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Tycker det ser lysande ut. Btw: Har du inte fått in ljuddekodern i Mo än?Mölle-Mats skrev:Med all respekt för fr a broder Johans förtjänstfulla kartläggning av den verkliga förebildens alla tågsammansättningar och färdvägar för de internatonella tågen från kontinenten upp genom Danmakr, så har jag ändå gjort min tolkning enligt devisen och Huvudsaken är inte att det är rätt, utan att det känns rätt" (för mig, för det är ju jag som är "Kung på min egen anläggning" ! ).
Så här har vi min tolkning av hurusom expresståget København-Paris passerade Padborg den 20 juni 1960.
Men bortsett från att det inte är en siffra rätt, hur tycker ni det verkar?
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 15 nov 2016, 21:29
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Det är därför jag frågar, för jag tycker mig ha sett sommaren 1979 en Schürzenwagen i Tirol-expressen som avgick från Köpenhamn. Jag åkte inte själv med det tåget eftersom det var proppfullt, utan gick och köpte mig en platsbiljett till ett senare tåg. Tyvärr har jag inte heller några fotografier som skulle bekräfta, men det är jag säker på att det inte var någon DB:s 1960-talsvagn, utan en av förkrigstida modell. Kan också ha varit ÖBB:s. Tirolexpressen var ett tåg som gick på 1970-talet under högäsången och var sammankopplat med Nordexpressen från köpenhamn till Puttgarden, varifrån det kördes till Innsbruck via Hannover och München. Sommaren innan, 1978 åkte jag till München med detta tåg, det var då också fullsatt, men jag hade inget annat val än att åka på ståplats till Rödby, men fick efter Puttgarden en sitttplats i en tilläggsvagn som kopplats på. Då såg jag inga Schürzenwagnar, men nog franska gamla "Nord" eller "Torpille" (=torped) vagnar som fransännen kallar dom som har avrundade fönster, rangeras i Putttgarden som extravagnar för Nordexpressen.Traveller skrev:Det var Görlitz-boggien som hadde for lang akselavstand. Så lenge fergene var relativt små, ble det for mye "knekk" over fergebroen når vognene rullet av og på fergen - man fryktet at hjulene kunne ta opp i vogngulvet under fergeskiftingen. Da denne begrensingen ble opphevet, hadde det allerede kommet mer moderne vogner som selvsagt ble foretrukket i internasjonal trafikk.Johan Molin skrev:Det är frågan om inte de också ansågs väl långa för färjetrafiken.
Mvh Traveller
En annan fråga: Hurdana SJ-vagnar gick det i tågen från Stockholm (eller Göteborg) till Köpenhamn på slutet av 1950- och början av 1960-talet? Var det gamla nitade 1930-talsvagnar, eller svetsade 1940-talsvagnar, eller tog man i bruk de nyaste 60-talsvagnarna, eller gick det alls SJ-vagnar dit då ännu? Fanns det några begränsningar pga värme- eller elsystemen eller lastprofilen?
Mvh
Rainer S.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Tack broder!Johnny skrev:Tycker det ser lysande ut.Mölle-Mats skrev:Men bortsett från att det inte är en siffra rätt, hur tycker ni det verkar?
Nope, den "ligger till sig" i min låda med att göra-projekt (tillsammans med Danske Loksounds ljuddekodrar till mina S 740- och My 1202-lok) - men vilket år som helst ...Johnny skrev:Btw: Har du inte fått in ljuddekodern i Mo än?
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Flyttar oss bak i tiden till 1909.
Dalslands järnväg tidtabell med tågsamansättning Kristiania Köpenhamn. Visades upp på MRW i går.
Tåg 38-37 och 41-42. Tre tåg-sett i varje linje. Förvaltning S. B. bör väll vara " Norska Stads Banan".
BJ stod då för endast en F-vagn i alla tågen och en ABo i et av setten 41-42 Det bör vara den treaxliga F2 vagnen Övriga F vagnar vid denna tid, var relativt små och gamla vagnar.
BoJ
Dalslands järnväg tidtabell med tågsamansättning Kristiania Köpenhamn. Visades upp på MRW i går.
Tåg 38-37 och 41-42. Tre tåg-sett i varje linje. Förvaltning S. B. bör väll vara " Norska Stads Banan".
BJ stod då för endast en F-vagn i alla tågen och en ABo i et av setten 41-42 Det bör vara den treaxliga F2 vagnen Övriga F vagnar vid denna tid, var relativt små och gamla vagnar.
BoJ
Senast redigerad av BoJ den 06 apr 2018, 23:32, redigerad totalt 2 gång.
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Dalslands Järnväg
Tidtabell för kontinenttågen 37-38 och 41-42 1909.
Tidtabell för kontinenttågen 37-38 och 41-42 1909.
- Bilagor
-
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Godståg 7 och 8 som passerar gränsen till Norge 1909.
Som info.
BoJ
Som info.
BoJ
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Superinteressante dokumenter!
Den aktuelle ABo-vogn kan (kunne?) man få fra NMJ (Superline ): https://www.ebay.co.uk/itm/GL324-H0-DC- ... 2717159480
Mvh P.
SB er banemerket til Smaalensbanen (Christiania - Fredrikshald), som var en statsjernbane, men ennå ikke NSBBoJ skrev:Flyttar oss bak i tiden till 1909.Förvaltning S. B. bör väll vara " Norska Stads Banan".
Den aktuelle ABo-vogn kan (kunne?) man få fra NMJ (Superline ): https://www.ebay.co.uk/itm/GL324-H0-DC- ... 2717159480
Mvh P.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Tack för svar.Traveller skrev:Superinteressante dokumenter!
SB er banemerket til Smaalensbanen (Christiania - Fredrikshald), som var en statsjernbane, men ennå ikke NSBBoJ skrev:Flyttar oss bak i tiden till 1909.Förvaltning S. B. bör väll vara " Norska Stads Banan".
Den aktuelle ABo-vogn kan (kunne?) man få fra NMJ (Superline ): https://www.ebay.co.uk/itm/GL324-H0-DC- ... 2717159480
Mvh P.
Det förekommer en S.B. BCo och en Co i tågen. Kan det vara NMJ vagnar också?
BJ
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
NMJ laget en aktuell type Co-vogn, ja:BoJ skrev: Det förekommer en S.B. BCo och en Co i tågen. Kan det vara NMJ vagnar också?
BJ
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Tack.
Nu kan man undra om vilka lok som brukades i trafiken.
Troligen byttes lok i Kornsjö och helt klart i Mellerud.
DJ lok av typen H3 (9,10,11) levererades runt 1915. Så de kommer i bruk senare.
Hittade en bild från Ed med tåg mot Mellerud. Bilden sägs vara från slutet av 1800 talet!
Jag tror bestämt att man i detta tåg kan se Smaalensbanens vagnar så det bör vara ett kontinenttåg. Är det tåg 37?
Loket ser ut att vare ett DJ A3 7 eller 8. 2B0-2 maskiner som levererades 1901. I så fall är fotot något senare.
Synd att fotot i original är på långt håll och här en delförstorning som inte är så skarp.
BoJ
Enligt samlingsportalen så är bilden från 1905. Ett försök till förstorning. Är det någon vagn som är på väg till Köpenhamn vi ser? Troligen!
Nu kan man undra om vilka lok som brukades i trafiken.
Troligen byttes lok i Kornsjö och helt klart i Mellerud.
DJ lok av typen H3 (9,10,11) levererades runt 1915. Så de kommer i bruk senare.
Hittade en bild från Ed med tåg mot Mellerud. Bilden sägs vara från slutet av 1800 talet!
Jag tror bestämt att man i detta tåg kan se Smaalensbanens vagnar så det bör vara ett kontinenttåg. Är det tåg 37?
Loket ser ut att vare ett DJ A3 7 eller 8. 2B0-2 maskiner som levererades 1901. I så fall är fotot något senare.
Synd att fotot i original är på långt håll och här en delförstorning som inte är så skarp.
BoJ
Enligt samlingsportalen så är bilden från 1905. Ett försök till förstorning. Är det någon vagn som är på väg till Köpenhamn vi ser? Troligen!
Senast redigerad av BoJ den 13 apr 2018, 12:22, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Nest siste vogn i toget er en SB ABo-vogn (= NMJs 1890-tallsmodeller). Vognene 107 og 204-205 av denne typen hadde utstyr for å gå til København. De var i bruk til 1911, da det kom mere moderne norske sovevogner (= Rocos teaksovevogn type Ao1a).
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
När man ser NMJ:s pärlor till norska vagnar blir man nästan lite avundsjuk att Mjölby inte ligger vid Västra Stambanan ...
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Johan Molin skrev:När man ser NMJ:s pärlor till norska vagnar blir man nästan lite avundsjuk att Mjölby inte ligger vid Västra Stambanan ...
Men du är ju suverän i din värld, så Ditt Mjölby kan ju gott ligga vid Din Västra Stambana.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Du menar, att trovärdigheten kring "mitt" MHJ ändå är så kvaddad, så en sådan liten detalj som att flytta Mjöllby till trakten av Varberg är en bagatell?
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Nej, jag värderar absolut inte din trovärdighet, modellbyggarens frihet är stor.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Förlåt Johnny, jag kunde bara inte låta bli! Det var liksom upplagt för smash (iofs mot egen planhalva, men ändå ...)
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Håhå bäste broder Johan, med anledning av detta så skapades just en ny uttolkning av förkortningen MMM - de Medvetna Melodramernas Mästare!Johan Molin skrev:Förlåt Johnny, jag kunde bara inte låta bli! Det var liksom upplagt för smash (iofs mot egen planhalva, men ändå ...)
Fast trovärdigheten i ditt Hästholmen-koncept fick väl ett litet hack i den granna fernissan redan för vid pass ett par år sedan, när du visade upp en bild med en norsk Stortysk på spåren där (vilket också inspirerade mig så till den milda grad att jag tog mitt senaste återfall i MJ-missbruket ... ). Så varför skulle den inte kunna ha några fina norska vagnar i kroken, det går väl säkert att fabla ihop en "trovärdig" story som motiverar det!?!
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Hade banunderhållet varit lite bättre så hade stortysken inte varit någon omöjlighet – Motala Verkstad renoverade ju som nämnts en del av loken och provkörde dem runtomkring i trakten därefter (men de kom nog aldrig längre än till Mjölby).
Då är elloken litt D och Hg svårare att försvara på Väderstads station. Bönderna på slätten i västra Östergötland hade inte riktigt greppat konceptet att "kraften kommer uppifrån" (på tal om det har en spårvagn från Wien också gjort ett mycket flyktigt besök ... )
Då är elloken litt D och Hg svårare att försvara på Väderstads station. Bönderna på slätten i västra Östergötland hade inte riktigt greppat konceptet att "kraften kommer uppifrån" (på tal om det har en spårvagn från Wien också gjort ett mycket flyktigt besök ... )
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Jamen de fanns väl också som ackumulatorlok!?! Modeller av dem ser man ju väldigt ofta på en massa fint byggda och väldetaljerade modelljärnvägsanläggningar, när de rusar fram längs icke elektrifierade linjer med strömavtagarna nedfällda! Och fort gick de också ...Johan Molin skrev:Då är elloken litt D och Hg svårare att försvara på Väderstads station. Bönderna på slätten i västra Östergötland hade inte riktigt greppat konceptet att "kraften kommer uppifrån" (på tal om det har en spårvagn från Wien också gjort ett mycket flyktigt besök ... )
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Det finns väl egentligen inget som hindrar att spännande kombinationer besöker t ex Hästholmen?! Kan kungen åka privat tåg eller att det är ett utflyktståg gör ju att i stort sett vad som helst kan tänkas dyka upp - med en lämplig skröna till då förstås. Ellok kan ju förflyttas med diesel också den korta bit det saknas tråd
Som sagt, fantasin sätter inga gränser
/Peter
Som sagt, fantasin sätter inga gränser
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Nä, det skall gudarna veta! Jag har under ett par dagar förvandlat Ohio River till en å. Ingenting är omöjligt i en skiss.H0n3 skrev:...om sagt, fantasin sätter inga gränser /Peter
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
SJ hyrde en mängd DR-personvagnar under 80-talet för att kunna hantera den dåvarande vagnsbristen. Är det någon här som vet vilken/vilka typer av vagnar dessa var och/eller kanske till och med har foton på dem? Tack på förhand!
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Under hur lång tid efter 1960 kunde man see personvagnar från SNCF och FS på svenska spår, och vilka vagnstyper rörde det sig om? Finns det någon i detta forum som till och med har bilder på dessa?
Dessutom undrar jag om personvagnar från SNCB någonsin funnits i reguljär trafik till och från Sverige?
Tack på förhand!
Dessutom undrar jag om personvagnar från SNCB någonsin funnits i reguljär trafik till och från Sverige?
Tack på förhand!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Ska försöka återkomma till det framöver; jag betar ju av de internationella tågen "år för år".
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 07 jan 2012, 22:59
- Ort: Paris
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Hej,Frankie91 skrev:Under hur lång tid efter 1960 kunde man see personvagnar från SNCF och FS på svenska spår, och vilka vagnstyper rörde det sig om? Finns det någon i detta forum som till och med har bilder på dessa?
Dessutom undrar jag om personvagnar från SNCB någonsin funnits i reguljär trafik till och från Sverige?
Tack på förhand!
Vad gäller SNCF har jag själv ställt mig samma fråga och studerat på forum och i tidskrifter publicerade tågsammansättningar för de 2 största tågen (enda?) som periodvis trafikerat Paris - Stockholm, nämligen Nord-express och Paris-Scandinavie-express. Dessa var i trafik från efterkrigstiden fram till slutet av 90-talet, Nord-express verkar efter 1986 ha slutat att gå från Paris och ersatts från Paris med Viking-express som dock endast gick på sommaren.
Nord-express verkar endast haft CIWL sovvagnar som gått hela vägen till Stockholm, medan i Paris-Scandinavie-expressen fanns dels SJ ABo24 som gick mellan Paris och Stockholm på 50- och 60-talen samt några SNCF vagnar som också gick hela vägen till Stockholm på 60- och 70-talen. Från slutet av 70-talet har jag inte hittat några tågsammansättningar som visar vagnar som gick hela vägen till Stockholm. Det verkar att slutstationen då blivit Köpenhamn, med byte för resenärer vidare till Stockholm.
Baserat på tågsammansättningar som publicerats i Franska tidskrifter (bl.a. Le Train spécial 87) och forum (bl.a. forum LR-presse) har jag kommit till slutsatsen att endast 4 olika typer SNCF vagnar kommit till Sverige. De flesta vagnarna stannade i Köpenhamn. Eftersom det endast rör sig om andrahands information kan det säkert vara så att uppgifterna inte är fullständiga (äger inte och har inte heller sett några bilder som belägg för att dessa vagnar verkligen varit i Sverige). De vagnar jag har noteringar på är
SNCF DEV A2½ B6
I Paris-Scandinavie express 1961
Detta är en kombinerad 1:a/2:a klass sittvagn tillverkad 1948 i den första serien av DEV vagnar som SNCF lät bygga.
Den hadde 2 helkupéer och 1 halvkupé i 1:a klass och 6 helkupéer i 2:a klass, löb 23344 mm.
Bild ur Plansch i Rail Miniature Flash, RMF 574, maj 2013 Den franska modelltillverkaren REE kommer med denna som H0 modell till sommaren, dock ingår modellerna med nummer i 2xxx- / 2xxxx-serierna som tillhörde Nord distriktet och som drev Paris-Scandinavie expressen, endast i ett set om 3 st vagnar.
REEs DEV A2½ B6 vagn-serie
SNCF DEV B10c10
I Paris-Scandinavie express 1965
Detta är en 2:a klass liggvagn med 10 kupéer tillverkad mellan 1955-57 i 3 av DEV serierna som SNCF lät bygga. Dessa vagnar var något längre än de tidigare serierna och hade en löb på 25094 mm lång
Den hade 10 liggkupéer i 2:a klass
Har funnits som H0 modell, tillverkad av Jouef / Hornby 2012/13 SNCF DEV B9c9
I Paris-Scandinavie express 1970
Detta är en 2:a klass liggvagn med 9 kupéer, tillverkad 1946, 1952 och 1954, av den kortare DEV modellen med löb på 23344 mm. Mig veterligt har denna vagntyp inte getts ut av någon stortillverkare i H0.
SNCF UIC B9c9x
I Paris-Scandinavie express 1973
Detta är en 2:a klass liggvagn med 9 kupéer. Denna vagnsmodell kom efter DEV-vagnarna med löb 24500 mm och liggvagnen tillverkades i flera olika serier 1967-1971. De fanns både med normal höjd på taket 4050 och med förhöjt tak på 4230. Denna vagnstyp finns tillgänglig från franska REE i H0. REEs modell av SNCF UIC B9c9
Om någon har några andra indikationer vore det intressant att ta del av dem.
/Nordexpress
Senast redigerad av Nordexpress den 12 maj 2021, 04:14, redigerad totalt 4 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Internationella tåg genom Skandinavien
Intressant genomgång. Tack för den!