Toppbilden, visa:    


Internationella tåg genom Skandinavien

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av ford1929 »

Johan skrev Jag förstod på Traveller att det har med ångvärme att göra (?), men hur ser eländet ut i detalj? Hade onekligen varit intressant att ha en ritning som förklarar!
är det inte det man ser på ritningen du har....streckade linjerna :?:
eller är jag ute o "cyklar"

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tyvärr hjälper ritningen föga till att begripliggöra hur det såg ut (bilden jag visar är en kraftigt uppförstorad bild, den är alltså i betydligt större skala än 1:87!)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

För att själv hoppa runt lite bland ämnena: Denna vagn hittade jag när jag sökte historik om MITROPA:

Bild
Denna helt underbara vagn (jättevacker även fast det är Märklin ... :mrgreen: ) undrar jag mycket över. Finns det någon som kan berätta om förebilden???


En annan liten detalj: Man har ju undrat över varför DDR behöll namnet "Deutsche Reichsbahn". Tydligen var det så, att i och med att DDR inte erkände Förbundsrepublikens existens ville man behålla det rikstyska namnet för att därigenom markera att man egentligen, rent formellt, hade jurisdiktion även över järnvägarna i ("det icke-existerande") Västtyskland!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Du må lese din egen tråd, Johan!
Traveller skrev:
Johan Molin skrev:Kungslinjen 1923
NB för övrigt att MITROPA-vagnarna vid denna tid fortfarande var GRÖNA. Den klassiska BORDEAUX-RÖDA färgen introducerades 1927/28 liksom det berömda emblemet med örnen och hjulet.
Bild
Grønne, ja:
Bild
Fleischmanns modell Mitropa 2023 (til venstre ) er helt korrekt for Berlin/Hamburg - København: forbildet er en av vognene som ble satt inn i denne trafikken midt på 1920-tallet, selv om modellen er feilmerket Sassnitz-Basel (!). Märklins Mitropa 0162 (til høyre ) er en vogn fra det tidligere keisertoget til Wilhelm II, som ble avgitt til driften i 1920. En vogn fra keisertoget ble faktisk brukt i København-trafikken, men dessverre ikke akkurat denne. Men akkurat det er det vel bare undertegnede som legger merke til? :roll:

Mvh Traveller

[Mer om anlegget mitt kan man lese her: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=97619]
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

... och en liten bok för den som vill grotta ner sig ännu mer!

Bild

http://www.dumjahn.de/dumjahn/0007009.html

(Nej jag har inte tänkt köpa den själv. NÅGON måtta får det ändå vara!)
--------------------------------------------------------------------------------------
Traveller: Minnet är tydligen kort!

Så denna vagn skulle till nöds kunna användas som "stand-in" för tyska vagnar till Danmark men inte till Sverige och Norge, om jag förståt saken rätt. Så synd ...

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Tyvärr hjälper ritningen föga till att begripliggöra hur det såg ut (bilden jag visar är en kraftigt uppförstorad bild, den är alltså i betydligt större skala än 1:87!)
Tegningen viser gasstanker, og til gassbelysning hører et stort rørleggerarbeide som jeg ikke vet noen ting om!

Dampvarmen går i forholdsvis tykke rør, som dertil er isolert med kork eller asbest ( :evil: ) og innpakket i seilduk som er malt. Med jevne mellomrom henger det "potter" som brukes til å skille ut kondensvann i systemet. NSB brukte systemet Vapeur, som har noen flate "potter", men det finnes også andre typer. Bildet under viser både rør og "potter" på en museumsvogn:
Bild
Det henger en "potte" mellom strekkstagene og toalettet har en egen "potte" på utsiden av rammen, under toalettvinduet

Det vil i tillegg være separat røropplegg for vakuum- og/eller trykkluftbremser, men det ligger normalt helt oppunder vogngulvet og er ikke synlig fra vanlige betraktningsvinkler.

Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 29 sep 2016, 12:24, redigerad totalt 5 gång.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:För att själv hoppa runt lite bland ämnena: Denna vagn hittade jag när jag sökte historik om MITROPA:
F-n vad snygg - utlöser vill-ha-reflexen! Men de rullade säkert inte genom Padborg i detta utförande då mot slutet av 1950-talet ... :roll:
Johan Molin skrev:... (jättevacker även fast det är Märklin ... :mrgreen: )
Förmodligen så var det en modell som kom in i Märklins sortiment i samband med att de köpte upp Trix, den händelsen var ju ett rejält fall framåt för Gebrüderna i Göppingen - som ju dittills väl mest gjort sig kända som tillverkare av plåtleksakståg (nu svor jag väl som gammal Märklinist i kyrkan ... :mrgreen: )
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tegningen viser gasstanker, og til gassbelysning hører et stort rørleggerarbeide som jeg ikke vet noen ting om!
Puh ... :-Dia :=u

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av PeO »

Traveller skrev: Tegningen viser gasstanker, og til gassbelysning hører et stort rørleggerarbeide som jeg ikke vet noen ting om!
Mvh Traveller
Men Mats Björkelund vet en del. Han skrev en artikel i en av Krister Brandts böcker för 20 år sedan.
Ett dokument från AGA finns dessutom på WNJ:s hemsida under arkiv/dokument.
http://www.wnj.se/index.htm
Varför göra det enkelt för sig när man kan.............. :=u

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Givetvis började jag leta i Modelltågs-serien, och så hittade jag artikeln i en av de första böckerna, närmare bestämt 1993 års Modelltåg. Det gäller bara att hitta någon form av tunn metalltråd då ...

Ångvärmeledningarna verkar då vara ett mer gäckande kapitel. Jag har för mig att jag sett Loktok bygga en tysklandsvagn någonstans, och att där fanns ett par "garnnystan" under vagnen. Månne han har mer info om detta?

Under tiden kan vi ju njuta av ett par bilder ur AGA-broschyren ...

Bild

Bild

Det här artar sig till att bli hur kul som helst!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:... Det gäller bara att hitta någon form av tunn metalltråd då ...
...
Ångvärmeledningarna verkar då vara ett mer gäckande kapitel.
...
Det här artar sig till att bli hur kul som helst!
Men hur ska det här gå, modellverkstan är väl igenbommad för i år då balkong-säsongen väl är över tycker jag det verkar som!?! Idag känner man igen Skåne igen - 15 grader (plus förstås, tro inget annat) och ideliga regnskurar där dropparna "faller" (hamras är nog ett mer adekvat uttryck) i 45 graders vinkel mot marken. Sydväst och död katt på gäller om man ska sticka näsan utanför dörren ... :-r2
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Ett viktigt projekt redan nu akut är att försöka skruva upp en infravärmare! Däremot räcker inte kassakistan f n till en bra markis också (Anderssonskans Magdalena vill ha en försvarlig hacka i år ...).

Men jag räknar med att det kan bli soliga fredagar framöver när jag är ledig ...

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av ford1929 »

kan detta vara till någon hjälp ang värmesystemet

http://runeberg.org/sj1931/2/0527.html

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Ett viktigt projekt redan nu akut är att försöka skruva upp en infravärmare! Däremot räcker inte kassakistan f n till en bra markis också
Du får väl gå i pension, så du får en anledning att glasa in balkongen och skapa en pensionärskuvös! :-JJ
Johan Molin skrev:(Anderssonskans Magdalena vill ha en försvarlig hacka i år ...).
Jahadu, hon har skickat "kärleksbrev" till dig med förstår jag!?! Men mitt var nog rätt så modest (är väl så när man är en obetydlig person ...).
Johan Molin skrev:Men jag räknar med att det kan bli soliga fredagar framöver när jag är ledig ...
Vi håller tummarna, men i morgon verkar i alla fall inte SMHI tro på det ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

ford1929 skrev:kan detta vara till någon hjälp ang värmesystemet

http://runeberg.org/sj1931/2/0527.html

Roger(Forden)
Utmärkt! – Men lite skämmigt då jag faktiskt har boken själv ... :oops:

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev:
ford1929 skrev:kan detta vara till någon hjälp ang värmesystemet

http://runeberg.org/sj1931/2/0527.html

Roger(Forden)
Utmärkt! – Men lite skämmigt då jag faktiskt har boken själv ... :oops:
äää man kan ju inte hålla allt i "hårdisken" ;)

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Utlandståg från Norge och Sverige 1930:

Nu på nattkröken har det börjar klarna (tur att man är ledig i morgon!):
Bild

Så var det då tågsammansättningarna. I kommunickan står ju vilka vagnkurser som fanns till respektive tåg. Det finns beskrivningar och bilder av tåg från såväl Oslo som Stockholm, och av dessa går det att sammanställa "grundsammansättningar". Många vagnar blev dubblerade, och det här ska endast ses som exempel. Det fanns ett antal variationer på vilka vagntyper som gick i vilken kurs. Men som Sture brukar skriva, "det känns rätt". Och det tror jag nog att det gör.

Bild
Stavar man nu Hälsingborg på gammaldags sätt så får man ju inte särbehandla Trälleborg!

Notera särskilt helgsovvagnen Stockholm - Mölle by the Sea!

Notera också att sammansättningen i tåg 7/8 - Bo5/Bo4/restaurangvagn - tydligen var en institution genom åren, oavsett vilka typer av Bo4 och Bo5 det gällde.

Bild

De båda MITROPA-vagnarna klämde jag in tillsammans med ABC4ü-vagnen i tågen 7/8. Efter Malmö var ju tågen till och från Oslo och Stockholm sammanfösta till ett (se dock undantag i tidtabellen!) så det spelar kanske inte så stor roll, men det kändes rätt att de tre tyska vagnarna hörde ihop. Jag har dock inte sett foton på tåg mellan Malmö och Trälleborg, så det är en mer eller mindre korkad gissning ...

Notera också att restaurangvagnarna var de gamla som var samtida med kontinentvagnarna. När stålrestaurangvagnarna kom omkring 1930 användes de tydligtvis huvudsakligen på Västra Stambanan.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Er du sikker på DSB Au til Oslo i 1930? Det hadde vært spennende, men vognene ble først levert i 1932 ...
Bild
Rikelig med bremse- og varmekoblinger ved siden av overgangsbelgene!

Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 30 sep 2016, 08:46, redigerad totalt 1 gånger.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Traveller skrev:Er du sikker på DSB Au til Oslo i 1930? Det hadde vært spenneende, men vognene ble først levert i 1932 ...
Det verkar som att the Doc har slagit till igen! :-JJ
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tack för det förtydligandet! Jag har nämligen skrivit ned alternativen SJ Bo (=Bo1?) alternativt DSB littera AU., alternativt SJ CFo5. CFo5 är en ganska sannolik kandidat då det fanns ett par vagnar i serien som var smalare och avsedda för kontinenttrafik.

Noterar också att BCo7b inte heller fanns före 1932. En möjlig kandidat dessförinnan kan ha varit Bo1.

Så då får jag justera det (jag skrev ju att det här med Oslotågen inte var helt lätt för mig!). Och återigen NB: Tågsammansättningarna är enbart exempel på vagnar som det finns dokumenterat ha gått i trafiken, en del väldokumenterade exakt vart de gick.

Precis den typen av feedback jag behöver för att det ska bli så trovärdigt som möjligt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Några pusselbitar:

1. Tåg 37/38:

1. Resogdsvagn litt EL (DSB). Det har tidigare berättas att danskarna satte in denna vagn 1922.

Bild
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?A ... EL&typenr=
Tyvärr har jag inte hittat något fotografi på nätet.

2. Tåg 41/42:

Bild
Mons station på 1920-talet med dagtåget. Nybergska samlingen, Svenskt Järnvägsmuseum.

Notera: Efter godsfinkan (?) alldeles uppenbart en CFo2:a! Tydligtvis destinerad till Köpenhamn.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Vogner fra DJ og BJ dominerte i utenlandstogene over Oslo. Her er et bilde fra 1937 (vist før?):
Bild

Den forhenværende OKB-vognen (?) (SJ-vognen) ser ut til å ha holdt seg lenge i disse togene: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=103331

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Traveller skrev:
PeO skrev:
Traveller skrev:Bild
Har du några tips, för att få korrekt utseende?
Er du streng eller pragmatisk?

Roco fusket ganske mye når de laget formene for disse vognene; bl.a. er vinduene og taket feil. Enkelt sagt kan man si at Roco laget to vognkasser og to tak som kunne kombineres fritt til fire ulike modeller av sitte- og sovevogner. Sittevognen er meget bra mens soveveognen er mindre bra.

Først om forbildt: Vognene av type ACo1b (modellen) er ombygget fra vogner av type Ao1a (Roco-sovevognene med lanterninetak er av type Ao1a) under andre halvdel av 1930-tallet, da NSB hadde anskaffet for mange vogner med kun 1/2 kl. soveplasser og endret noen av disse til kombinerte vogner der det var tre køyer i halvparten av kupéene. Størrelsen på kupéene ble ikke endret, så det var ganske god plass på 3 kl.. Eksteriøret ble heller ikke endret ut over at vognen fikk nytt, hvelvet tak.

Forbildet (både Ao1a og ACo1b) har mindre vinduer på kupésiden og større på korridorsiden. Rocos sovevogner er like på hver side og nærmest et minste felles multiplum av gang og kupéside. Her er et bilde av gangsiden på vogn Ao1a 602 (Kockums 1921):
Bild

Her er kupésiden på ACo1b 207 (Rocos forbilde):
Bild
Bild

I tredje klasse sovevogner skulle man stable køyene tre i høyden. For å skaffe nok plass til overkøyen fikk sovevognene en høyere hvelving på taket enn vanlige sittevogner. Rocos runde tak er et vanlig sittevogntak og dermed for lavt. Det mangler også en hel del detaljer som ventilatorer og dekslene over vanntankene (som er store i en sovevogn, se bilde av vogn 207). Heldigvis kan det skaffes nye tak støpt i resin til Rocos sovevogner fra norske Messingmodeller: http://www.messingmodeller.no/produkt/s ... egodsvogn/.

Jeg er en pragmatisk sjel og kommer til å nøye meg med å bytte tak på min sovevogn.

Mvh Traveller
Føyer til et par bilder som viser innredningen:
Bild
I sidegangen var det polert mørkt tre

Bild
Sovekupéer 1/2 kl. hadde blålilla sofa- og veggbetrekk i ulltøy med gyldengult mønster og polert listverk

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Alla dessa gamla fina vagnar var sannolikt vackrare än de var bekväma!

Synd att inte de norska vagnarna av Roco-stuk gick i den trafik som beskrivs i den här tråden! (Jag har ju avsiktligt valt bort förbindelserna Norge – Sverige, det känns inte på något sätt riktigt som "internationella tåg" även om bokstavsgrant de är just det! Den som tycker jag har fel får gärna fylla på ...)

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Jeg tok med ACo1b-vognen nettopp fordi denne vogntypen inngikk i Kontinenttoget (nattoget) mellom Oslo og Göteborg 1937-1939, sammen med bl.a. Mitropa-sovevognen, og fordi en del lesere muligens også har en Roco NSB tresovevogn liggende.

Det var PeO som spurte om modellen kunne bli bedre. Svaret er ja. Bildene (og linken) antyder hva som kan gjøres med Roco-vognen.

Men jeg aner dette er på feil side av Vättern ...

Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 30 sep 2016, 23:36, redigerad totalt 1 gånger.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Sveriges framsida (och Norge!!!) ska givetvis ha sin beskärda del i den här tråden.

Jag kanske får göra som Göran Tholin föreslog en gång; bygga den aldrig förverkligade tågfärjan mellan Hästholmen och Hjo! Jag kan inte tänka mig annat än att såväl norska som utländska sovvagnar hade flockats i Hästholmen då! :mrgreen: :=u

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

I letande efter ny bildinformation råkade jag stöta på denna bild:

Bild

Hur var det nu, klagandet på att Heljans 30-talsvagnar inte tillverkades med vulstbälgar och därför inte passade in i modernare tåg? :mrgreen: :-JJ :=u

Från november 1965 ...

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Lihkströmsverken »

Traveller skrev:
Føyer til et par bilder som viser innredningen:
Bild
I sidegangen var det polert mørkt tre

Bild
Sovekupéer 1/2 kl. hadde blålilla sofa- og veggbetrekk i ulltøy med gyldengult mønster og polert listverk

Mvh Traveller
Efter att för ett par år sedan ställt frågan på några Norska mj- och järnvägsforum om just gardiner i Norska sovvagnar, utan att få svar, kom så här i tråden "svaret". Uppenbart handlar det om "rullgardiner" i såväl korridor som i kupéer.

/Ola

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Rullgardiner, ja - og de er ikke mønstret på vrangen (utsiden), men lys grå/beige (de som er bevart er temmelig ubestemmelig etter alle disse år).

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Tåg nr 8 i Tranås 1931:

Bild
Thomas Tell berättar::
Som andra vagnen smal tysk resgodsvagn Pw4ü där man kan se bågformen av den upphöjda takdelen över konduktörskupén. Tredje vagnen en postvagn SJ Do2 eller DRG Post4ü med nummer i serien 2704-2706.
De fyra närmsta vagnarna är Co8a-vagnar. De två närmsta har elektrisk generatorbelysning och saknar därmed gaslampstoppar. Men man ser alla luftsugare av Groves modell. I vagnändarna ser man en extra luftsugare över korridoren och de visar att de två sista vagnarna är olika vända vilket inte var regelrätt. De lägre platsnumren skulle vara i vagnens södra ände.
De två första Co8:orna har gasbelysning och många gaslampstoppar. 
Men den första har en Dalénblandare på taket och den andra har alltså Pintsch-belysning då blandaren saknas.
Närmast kameran en Bo4 och bortanför den, med den osande skorstenen, en ABo3 restaurantvagn utan gasbelysning. Bredvid skorstenen den öppna ventilationsluckan och hitom på taket drivanorningarna till matsalens takfläktar.
M a o är det vi ser, bortifrån och hitåt:
Pw4ü
Do2 /Post4ü
Co8a
Co8a
Co8a
Co8a
ABo3
Bo4

... varefter borde följa en B05:a!
Senast redigerad av Johan Molin den 30 sep 2016, 22:10, redigerad totalt 2 gång.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av PeO »

:shock: :o Jag får försöka lyfta tillbaka hakan, den ramlade i golvet. Här kom det svar som hette duga. Jag är inte mer pedant än att jag tänkte få till något look-a-like. Det här ska samlas till faktabanken, tills den dag kommer attt det blir tid över till projektet.
Mange TAKK Traveller. :D
En dag kanske jag kan få ihop Il Tempo Gigante också :oops:

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johnny »

Johan Molin skrev:I letande efter ny bildinformation råkade jag stöta på denna bild:

Bild

Hur var det nu, klagandet på att Heljans 30-talsvagnar inte tillverkades med vulstbälgar och därför inte passade in i modernare tåg? :mrgreen: :-JJ :=u

Från november 1965 ...

Förebilderna till Heljans 30-talsvagnar hade dragspelsbälgar fram till 1970-71, men de var i trafik till slutet av 1980-talet. Heljans 30-talsvagnar passar inte i tåg efter 1971. Bilden visar två 60-talsvagnar från ca 1967-69... :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Lyckades klanta till det, och radera det mesta av mitt föregående inlägg. Men måhända var tåget ovan i Tranås det viktigaste. Det jag ville kommentera med bilden var egentligen att det är rätt svårt att begripa vilka vagnar som hade gasbelysningsrör och inte. CFo2 är omnämnd 1930 såsom havandes "elektrisk belysning med batterier" och det enda gasaktiga där var spisen till resgodsförmannen!

Ångvärme är ett ännu svårare kapitel. Den bild jag så förtjänstfullt fick handlar ju om reglagen inne i kupéerna, och det vredet väcker hos mig ungefär samma nostalgiska känslor som vattenkarafferna. Men hjälper mig tyvärr inte att begripa mig på ångvärmens irrgångar utanpå vagnen ...

Dert sista jag skrev var att jag börjat kopiera ner destinationsskyltar från de berömda tågen, för användning vid modellbygge nu och framöver.

Bild
Saknar tyvärr Skandinavien - Italienexpressen, vilket ju är synd och skam. Av lite särskilt intresse är att de sovjetiska sovvagnarnas riksvapen satt på en skylt med svart bakgrund, så i den mån man får tag på en sådan vagn (jag hittade min på Frisporet) kan man med gott samvete ersätta den med en utprintad sådan.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Johnny skrev:
Johan Molin skrev:I letande efter ny bildinformation råkade jag stöta på denna bild:
...
Förebilderna till Heljans 30-talsvagnar hade dragspelsbälgar fram till 1970-71, men de var i trafik till slutet av 1980-talet. Heljans 30-talsvagnar passar inte i tåg efter 1971. Bilden visar två 60-talsvagnar från ca 1967-69... :-CO
Närmare bestämt november 1965. Men det är rätt, kommer vi fram till 1970-tal så blir det en del kitsmashing som krävs ... :-r2

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Jag har precis som PeO den största respekt för de förnämliga bidrag Traveller gör i denna tråd, och känner att dessa bidrar till att höja standarden i tråden avsevärt!

Sedan hör det ju till denna typ av tråd att man måste munhuggas helt utan prestigeförtecken för att försöka nå något närmevärde till sanningen (vilken torde bli svår att nå hursomhelst. Det finns ju redan belackare som kallat denna tråd för "spekulationer"). Och då börjar jag fundera lite på "gardinfrågan".

Under dagtid antar jag att de sittande passagerarna gärna vill kunna använda en gardin för att skydda sig mot solen, utan att för den skull behöva dra ner en rullgardin för ändamålet. Så ser jag en av Travellers bilder (vilken jag varit fräck nog att beskära, för diskussionens skull):

Bild

Frågan är vad vi ser. Är inte här sidogardiner också? Det kan väl knappast vara folk som hängt sina kläder i fönstret?

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av modeljernbane »

Jeg har fulgt med gennem hele tråden, og sikker mange fine vogne og info vi har set og fået, men nu har jeg gået vild i alle de informationer jeg har fået, jeg vil forsøge at oprangere en skandinavien ekspres ca slut 1950, hvad skal jeg bruge af vogne? [JC_doubledown.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Ska be att få återkomma – har inte full koll i detalj på vilka alla vagnar var, men tågsammansättningar finns det en hel del från 1950-talet.

Sedan fanns ju ett antal olika "skandinavien-expresser" på 1950-talet:
Skandinavien-Holland-expressen
Skandianvien - Italienexpressen
Skandinavien-Paris-expressen (inte att förväxla med Nordexpressen som ju också gick till Paris!)

Det tidigaste jag f n har i gömmorna är Skandinavien-Italienexpressen från 1952, tågsammansättning från Köpenhamn:

Bild

Sovvagnen till Wien var av äldre modell, CIWL typ ST eller Z. Båda finns eller har funnits i modell.
Övriga sovvagnar torde ha varit CIWL typ Y som är svårfångad. Jag har hittills lyckats hitta en, t o m av LS-Models.
Man får nog förutsätta att tyskarna satte in vad de hade. De redan på 1930-talet degraderade Hacht-sovvagnarna t ex blev åter uppgraderade till sovvagnar, i brist på annat.
Andra expresser var ännu mer blandade. Skandinavien-Hollandexpressen hade t ex holländska "ovalraamers" som sittvagnar ända till Stockholm, och i dessa tåg gick även danska personvagnar. Men som sagt, jag hade tänkt återkomma framöver.

Man kan säga att det jag håller på med att försöka beta av i tråden nu; de skandinaviska tågen före kriget, är lite enahanda på så vis att det handlade om tåg till Hamburg (tre olika vägar, via Jylland, över Gedser - Warnemünde, och de svensk/norska förbindelserna Trelleborg - Saßnitz) och Berlin (danska via Gedser - Warnemünde och svensk/norska via Trelleborg - Saßnitz). Efter kriget förändras resströmmarna radikalt. Den anrika Nordexpressen från Paris mot Östeuropa kan inte längre gå den vägen, så destination blir istället Köpenhamn. De under många år instängda nordborna vill komma ut och se Europa. Flyg är fortfarande dyrt (vilket väl var en av anledningarna till att lågpris charterflyg till soliga öar blev en hit ...), och tågresandets lockelse har många skrivit om. Allra mest väl Ellen Rydelius med framförallt sina Rom-böcker, men hon skrev ju guideböcker även om Berlin, Paris och London bl a. Sedan kom Allhems förlag i Malmö med sina reseguider till olika länder ( Sigge Hommerberg om Italien t ex ) och många andra.

Att detta resande var exotiskt för en större publik förstår man när man läser Ellen Rydelius beskrivning av "pizza": En sorts pannkakor grädda i ugn med tomater, ost och sardeller – på 1950-talet har hon ändrat "pannkakor" till "gjorda på franskbröd-deg".
Eller Hommerbergs råd om grappa: "Sedan finns också något som heter Grappa. Med god fantasi när man blundar ich sväljer ( och ryser ) päminner den om en dålig svensk snaps, när denna är som sämst" ...

Ett pyttelitet försök att sätta in detta resande i ett större sammanhang. Tågen gick ju inte bara för att vi ska kunna samla på oss roliga små modeller 60 år senare ...

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av ford1929 »

Johan skrev Sedan hör det ju till denna typ av tråd att man måste munhuggas helt utan prestigeförtecken för att försöka nå något närmevärde till sanningen (vilken torde bli svår att nå hursomhelst. Det finns ju redan belackare som kallat denna tråd för "spekulationer"). Och då börjar jag fundera lite på "gardinfrågan".
Johan även om jag nu inte är så (ännu) intresserad av trafik mellan Sverige o övriga länder,,,vilka tågsammansättningar som funnits mm,,,så
tycker jag att denna tråd är mycket kul o positiv att läsa [JC_doubleup.gif] ...man blir ju inte dummare för det..

ang dom så kallade "belackarna" dom behöver man inte bry sej i....

lite intresse har man ju i alla fall...håller ju på å bygger D20 vagnen...

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

ford1929 skrev:... även om jag nu inte är så (ännu) intresserad av trafik mellan Sverige o övriga länder,,,
Men Fårrden, du har ju inte så långt till en annan gräns mellan två länder med tågtrafik över - Sverige-Finland uppe i Tornedalen. Och där blir det ju ännu mer spännande med olika spårvidder, jag har sett någon bild på en sträckning över gränsen (en bro över Torne älv om jag minns rätt) med "treräls" (och nu menar jag inte "kuggstänger" mitt emellan rälerna) - det vore väl en kul utmaning att avbilda i modell!?! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Vilket ju bums får en att undra om någon försökt sig på att bygga en fungerande spårviddsjusterare i modell? :-CO

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Vilket ju bums får en att undra om någon försökt sig på att bygga en fungerande spårviddsjusterare i modell? :-CO
Kanske vore något för mig i alla fall, har hört att Märklins tolkning av spårvidden i skala H0 skiljer sig med 0,93 mm från övriga fabrikanters - vilket kan ge problem med urspårningar fr a i växlar. Men det hjälper ju ändå inte er tvårälsare, ni måste ju byta till siolerade hjulaxlar ändå om ni vill korsa die Göppinger Mauer i jakten på eftertraktade modeller (av t ex internationella sovevogne) ... :-BS
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Svante Andersson »

Johan Molin skrev:I letande efter ny bildinformation råkade jag stöta på denna bild:

Bild

Från november 1965 ...
Ja... hur skulle man ha gjort annars? Ställa in all trafik tills man byggt om och nylevererat så att alla trafikvagnar kunde ha vulstbälgar?

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av PeO »

Mölle-Mats skrev:
ford1929 skrev:... även om jag nu inte är så (ännu) intresserad av trafik mellan Sverige o övriga länder,,,
Men Fårrden, du har ju inte så långt till en annan gräns mellan två länder med tågtrafik över - Sverige-Finland uppe i Tornedalen. Och där blir det ju ännu mer spännande med olika spårvidder, jag har sett någon bild på en sträckning över gränsen (en bro över Torne älv om jag minns rätt) med "treräls" (och nu menar jag inte "kuggstänger" mitt emellan rälerna) - det vore väl en kul utmaning att avbilda i modell!?! :mrgreen:
Men den bron har inte treräls, utan fyrräls. Det skiljer för lite mellan spårvidderna.
Bild från Wikipedia
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Nä, det var väl ungefär så jag tänkte. Att vulster och dr-gsp-l måste ha samexisterat!

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Bild

Frågan är vad vi ser. Är inte här sidogardiner också? Det kan väl knappast vara folk som hängt sina kläder i fönstret?
Fotografiet er tatt av en innleid fotograf på oppdrag av NSB, så vognen er nok spesielt preparert for fotografering. Bildet er litt utydelig, men det virker som om kupéne er oppredd/sengen oppslått, men rullgardinene er ikke trukket ned (som de normalt blir når kupéen er redd for natten).

Det er en del finesser med disse soevognene; en av disse er en ekstra tøystykke (forblending) som kneppes i vinduet for å dempe trekk ("drag") dersom noen insisterer på å sove med åpent vindu. Denne tøybiten kan bare kneppes på når vinduet er i ønsket posisjon og henger dermed litt sjasket på den ene siden av vinduet til det er bruk for den. Her er de kneppet i beggge kupéene:

Bild
Kupéen til venstre er redd opp for 1 kl. (singel), kupéen til høyre for 2 kl.

Det er ikke noe gardinoppheng for dette tøystykket (for det er ikke en gardin!). Når kupéen er i dagstilling, forvares tøystikket sammen med sengetøyet i en skuff under setet. Den synes derfor heller ikke på bildet av kupéen i dagstilling. under

Bild

Jeg har selv brukt nevnet tøystykke, i en sovekupé i Gävle i 2006 ("Norska toget"). Det er bare svært intens omgang med museumsmateriell som gir slik kunnskap!

Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 31 okt 2016, 12:53, redigerad totalt 1 gånger.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

MITROPA

Det har tidigare i tråden nämnts att Mitropa insatte en sovvagn från Hamburg och en från Berlin till Malmö i början av 1920-talet, sedan man tecknat avtal med SJ år 1921.
Broder Lihkströmsverken har undrat över detta tidigare, då han har en bild av Mitropas linjenät i slutet av 1930-talet. I den danska boken De blå tog har jag troligen hittat svaret. År 1939 förlängdes Hamburgvagnens tur till Oslo, och på samma sätt Berlinvagnens till Stockholm. Så visst gick Mitropavagnar till Stockholm före kriget, men i likhet med den svenska ACo1c blev den blomstringstiden synnerligen kort!
Sedan kan man undra över vad det var för vagntyp Mitropa satte in. Hechtvagnarnas dåliga gång och standard ombord hade ju satt dem på undantag redan i mitten av 1930-talet, vilket då också borde ha innefattat de s k "Schwedenwagen". Kan det månne ha varit modernare schürzenwagen av ungefär samma standard som ACo2c-vagnen, eller? Och gick svenska sovvagnar alternerande med Mitropavagnar till Oslo respektive Stockholm, eller gick båda två i samma tåg? Slutligen vore ju ett litet bildbevis synnerligen trevligt!

Edit: Vagnen hette förstås ACo2c och inget annat!
Senast redigerad av Johan Molin den 02 okt 2016, 12:41, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:MITROPA

/.../

Kan det månne ha varit modernare schürzenwagen av ungefär samma standard som ACo1c-vagnen, eller? Och gick svenska sovvagnar alternerande med Mitropavagnar till Oslo respektive Stockholm, eller gick båda två i samma tåg? Slutligen vore ju ett litet bildbevis synnerligen trevligt!
Jeg tviler sterkt på at det var Schurzenwagen. Disse ble levert fra 1939 og de få vognene man hadde til disposisjon det året var ifølge litteraturen (Meinhold Zugbildung etc.) forbeholdt Berlin - München. Det har sannsynligvis vært sveisede vogner bygget fra 1937 (tilsvarende Verwendungsgruppe 34). Det er dessuten disse vognenes arkitektur ACo2c-vognene speiler, og man må vel formode at noen har snakket sammen?

Bild

Når de korte fergerutene (Strelasund, Storestrøm) forsvant 1936-37, ser det ut til at det ble lempet på forbudet mot Görlitz-boggier i fergeskiftingen. Problemet med "knekk" på fergerampen var ikke så stort på de store fergene. Det er derfor ikke så mange synlige forskjeller mellom "Schwedenwagen" og vanlige sovevogner. Kravet om Hardy-bremse for bruk i Norge falt også bort fra 1937, men fergekroker skulle vognene ha.

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Fortsatt intressant info. Tack!

När det gäller MITROPA-vagnen så gick den i varje fall i "dagtågen" 41/42 till Oslo. Då bör på motsvarande sätt Stockholmsvagnen ha gått i tågen 7/8. Alltså bör Co2c-vagnen ha ombesörjt nattågen genom Sverige och MITROPA-vagnen dagtågen (med sovvagnsbäddning under Tysklandsfarten).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

CFo2 1860 ...

Bild
När man bygger en modell, eller som i mitt fall kitbashar (eller kanske snarare "kitsmashar ... :=u ) upptäcker man alltid att det finns mer man kan göra. Nu har dock dekalering, färjekrokar, bromsslangar, koppelimitationer och destinationsskyltar kommit på plats.
Den förvrenskade ångvärmeledningen får jag spara, såvida inte Loktok rycker till undsättning; jag vet att han lyckats efterlikna denna obegripliga härva. TB-koppel ska monterras också. Det KAN ju tänkas att militären under kriget hyrde slikavagnar av SJ för att understödja luftvärnsövningarna i Hästholmens omnejd!

Bild

Bild
Destinationsskylten hamnade lite snett, något som kameran obamhärtigt avslöjar. Ska testa att printa ut mina skyltar på laserskrivare på jobbet i morgon; sannolikt blir skärpan betydligt bättre. Man kan ju dock se att vagnen går Stockholm– Malmö–Trälleborg–Sassnitz–Stralsund–Pasewalk–Berlin Stettiner Bahnhof.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19976
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Internationella tåg genom Skandinavien

Inlägg av Johan Molin »

Dags att pausa från alla tabeller och CFo2:an med en halvtimmes "Sentimental Journey". från Sicilien till Narvik år 1975!
Det är nog fler än jag som ler ett igenkännandet nostalgiska leende åt denna film. Och här har vi tåg som passerar åtskilliga gränser. Fans av danska rundnosar blir inte besvikna!

Tänk att detta redan är historia ...

Hagen von Ortloff och Eisenbahn Romantik:


Skriv svar

Återgå till "Trafik"