Toppbilden, visa:    


SJ Bk ,BJ /O

Tips om hur man bygger eller förbättrar modeller.
Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av loktok »

Gjort några sista insatser på BK loket idag.
Jag har målat ledstänger svarta.Flyttat typhonen.Monterat tillverkar+vikt skylt,a-skärm samt gardjärnplogar.
Strömavtagarna som är av PKB typ stämmer som BJ lok,antar de satt kvar ett litet tag när SJ tog över loken.De bilder på SJ Bk lok jag sett är från sent 60 tal till de skrotades på 70 talet.Där kan man se att de ofta hade BBCK typ.Även sett MK2.Även en annan sak som är uppenbar är att Bk loken fick andra jalusier på långsidan.Loken finns både med nitad o svetsad korg.

Lite gråmulet väder idag tyvärr....

Bild

Bild

Bild

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av loktok »

Jag skulle även vilja få dit buffertbalksiffror.Men det är inte rum för dessa tyvärr.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av Svante Andersson »

loktok skrev:Jag skulle även vilja få dit buffertbalksiffror.Men det är inte rum för dessa tyvärr.
Gör om gör rätt är något man för höra ibland. Och hade du sett till att buffertplankan gick upp till gångbordet skulle du ha fått plats med siffrorna utan problem.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av loktok »

var fan fick du luft ifrån ;)
Skämt åsido.Buffertplankan skulle varit bredare,mer plats mellan bufferterna o gångbordskanten.När man sågar av buffertplankan ska man förutom kompensera för materialet som försvinner även lägga till 1 mm.

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av loktok »

Kan föröka imorgon knäcka av buffertplankan o fixa detta så Svante blir nöjd :lol: jag som hoppades att slippa klippa ut små siffror :(

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av Svante Andersson »

loktok skrev:var fan fick du luft ifrån ;)
Skämt åsido.Buffertplankan skulle varit bredare,mer plats mellan bufferterna o gångbordskanten.När man sågar av buffertplankan ska man förutom kompensera för materialet som försvinner även lägga till 1 mm.
Har aldrig varit med om att någon lyckats hålla emot när jag suger in luft. :lol:

Och det är på det här sättet man får lite extra information... Bk är ju inte helt omöjligt i mitt trafikdistikt även om de kanske inte så ofta gav sig ut på de norra delarna av fd BJ så att de kunde korsa/träffa på TGOJ Ställdalen-Grängesberg.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av loktok »

Fan tro`t :lol:
Helt rätt Svante ang. ge tips , ris o ros i trådarna.Speciellt byggtråd.Alla är olika "känsliga" för detta.Vi som häckat länge på diverse MJ forum "känner" varandra rätt väl så man vet ungefär när man kan skämta till det eller inte...
Ska jag tolka ditt svar att du överväger ett Bk lok ?

LPalm
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 jan 2012, 14:20
Ort: Ovanmyra
Kontakt:

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av LPalm »

Juste Bk! Loken användes över GDG´s forna huvudlinje även under det sena 60 talet och borde gått dagligen förbi även Gränsberg - Ställdalen loken var stationerade i Göteborg och användes företrädes vis Borlänge - Gävle samt i ett antal tåg utgående från Göteborg. Kanske dax för ett antal moduler som avbildar linjen söder ut från Grängesberg med Bk på den ena linjen o Bt på den andra............./LPalm

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av loktok »

Man påverkas en del medans man bygger en del modeller.Det var så att jag från början tyckte BJ versionen var egentligen den ända jag fastnat för pga sin färgsättning.Men nu efter byggt SJ versionen gillar jag den...lyxproblem.
Svårt att inte jämnföra med dussinmodellen D stål.Jag gillar bäst Dk ,de har ekerhjul/koppelstång o lutande front.
Ja du L.Palm ,det är "bara att sätta igång" ;)

LPalm
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 jan 2012, 14:20
Ort: Ovanmyra
Kontakt:

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av LPalm »

Hej! redan försent, men något kom av sig dvs, det kommer alltid något emellan men det har hänt mer än på dessa [urlhttp://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=8005.0][/url]MVH/ LPalm


LPalm
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 jan 2012, 14:20
Ort: Ovanmyra
Kontakt:

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av LPalm »

Tackar allra ödmjukast. Ibland blir det fort men fel, dock kan man i tråden konstatera attjag redan har börjat att bygga samt att man har skjutit upp färdigställandet till senare! MVH / LPalm

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av Svante Andersson »

loktok skrev: Ska jag tolka ditt svar att du överväger ett Bk lok ?
Det kan du lugnt göra... jag har två Dk-korgar dar max en kommar att bli Dk.
Sen funderar jag på ett fulfusk med drivningen... har ett par NS 1100 som jag köpt snorbilligt på ebay och petar kanske in hela drivningen med boggisidor och allt i Dk-/Bk-korgen. Nummerskyltar har jag sedan WNJ-beställningen via Mats Björkelund VVA... 737 tror jag det är.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av Svante Andersson »

LPalm skrev: Kanske dax för ett antal moduler som avbildar linjen söder ut från Grängesberg med Bk på den ena linjen o Bt på den andra............./LPalm
En mycket trevlig tanke... koppelstångslok får endast förekomma efter särkild ansökan! Som kan avslås!
Fast för mig är det Bk som får gå på den "andra" linjen.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av loktok »

Svante Andersson skrev:
loktok skrev: Ska jag tolka ditt svar att du överväger ett Bk lok ?
Det kan du lugnt göra... jag har två Dk-korgar dar max en kommar att bli Dk.
Sen funderar jag på ett fulfusk med drivningen... har ett par NS 1100 som jag köpt snorbilligt på ebay och petar kanske in hela drivningen med boggisidor och allt i Dk-/Bk-korgen. Nummerskyltar har jag sedan WNJ-beställningen via Mats Björkelund VVA... 737 tror jag det är.

SA
Gött det :D

Jag har byggt ett BJ /O lok för 10 år sen med UGJ korg,deras fint gjutna boggiesidor samt just NS1100 loket från Roco som driv.Rene Sjöstrand hade då skyltar + BJ loggan.Finns bra byggtips av Rydervall om BJ/O i en AoH bok.Sålde det ett år senare som jag ångra snabbt efteråt...

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av loktok »

Buffertplankan är nu justerad till "rätt" mått.Knäckte av buffertplankan försiktigt med en plattång.Limma en plastprofil 1x1 mm mellan korg o buffertplankan.

Bild
Bild

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av HJP »

loktok skrev:Buffertplankan är nu justerad till "rätt" mått.Knäckte av buffertplankan försiktigt med en plattång.Limma en plastprofil 1x1 mm mellan korg o buffertplankan.
****
Snyggt Loktok!
Och alltihop för Svantes skull :lol:

HJP

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av loktok »

HJP skrev:
loktok skrev:Buffertplankan är nu justerad till "rätt" mått.Knäckte av buffertplankan försiktigt med en plattång.Limma en plastprofil 1x1 mm mellan korg o buffertplankan.
****
Snyggt Loktok!
Och alltihop för Svantes skull :lol:

HJP

Svante- hård mot dom hårda ;)

Jag som ska :oops: att jag missa lite.Jag hade självklart :roll: upptäckt denna fadäs när jag kopplat på en vagn.Bufferterna var för högt placerade från början...

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av loktok »

Har monterat dörrhandtag.Svärta 0,3 mm NS tråd i vapenblåneringsvätska.

Passa på att ta några bilder från trädgården i vårsolen med en ny BP vagn i kroken..

Bild

Bild

Bild

Johan Stenson

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av Johan Stenson »

Vissa tar ut motorcykeln på våren, andra tar ut modelltågen...

Snyggt jobbat Lasse!

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av alsum »

Varför ska vara avundsjuka på Loktok :o ? Nää O lok modellen var mycket snyggare som jag sett bilden. Mycket mycket vacker lok modell. Trevligt visade bilder och vackert lok modell. Vet inte hur ska jag skriva mer om vacker, skitsnyggt mm.. Som har skrivit flera gånger på men nästan som tomt ord vad mer tacka ord. :oops:

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av loktok »

Johan : min plastracer får samla damm denna våren är jag rädd för...för TJOCK än för crossa som förr :oops:
Alf : tack,du behöver inte ta i så du spricker ;) :D "skojar"

Användarens profilbild
Draken Puff
Inlägg: 386
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:06
Ort: Sundsvall

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av Draken Puff »

Har även du fått krympmal i skinnställets garderob? :?
Puff on wheels
Älska sanningen men förlåt misstagen.
/Voltaire

LPalm
Inlägg: 57
Blev medlem: 04 jan 2012, 14:20
Ort: Ovanmyra
Kontakt:

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av LPalm »

Där satt den dvs. loket som inte liknade dom andra när man studerade tåg under slutet på 60 talet, högsta betyg. O dessutom med en tankvagn byggd av Tatra verke Studenka.
Ja man får nog lägga på ett kol med Bk´n. Hälsn. LPalm

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av Stefan Jönsson »

Bk:n blev riktigt fin, Lasse!

Tatra-vagnen ser också fin ut, väntar själv på en.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av Svante Andersson »

HJP skrev:
loktok skrev:Buffertplankan är nu justerad till "rätt" mått.Knäckte av buffertplankan försiktigt med en plattång.Limma en plastprofil 1x1 mm mellan korg o buffertplankan.
****
Snyggt Loktok!
Och alltihop för Svantes skull :lol:

HJP
Lite blygsamt får jag nog dela med mig av äran... det var nog för alla oss deltagare på forumet som ombyggnaden kom till. Ett lok från den tidsperioden känns inte riktigt komplett utan gula siffror på buffertplankan... tjusigt numera helt enkelt! :D

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av loktok »

Tack för gott samarbete o trevliga kommentarer :lol: är Svante nöjd,är jag nöjd....
Är roligt få kommentarer i byggtråden,även de som kan svida lite ;)
Ibland får man till små missar ,de ser jag inte alltid med ögat,utan först när jag studerar en bild på datorn.

Visst är den nya BP vagnen från Roco fin.

Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 215
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:52

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av HJP »

.
Senast redigerad av HJP den 15 jul 2014, 10:47, redigerad totalt 1 gånger.

Martin N
Inlägg: 55
Blev medlem: 05 feb 2012, 14:06
Kontakt:

Re: SJ Bk ,BJ /O

Inlägg av Martin N »

Mitt bidrag av SJ Bk.Lokskyltar ,luftslangar och koppel är inte monterade.
Bild

Skriv svar

Återgå till "Byggtips"