Toppbilden, visa:    


Garbanzo – försäljning på Shapeways

Här har Hobbyhandlaren plats att visa sina produkter och nyheter.
Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Under par månaders tid har jag sålt olika lokkåpor till äldre svenska lok, huvudsakligen i N-skala, på Tradera.
Dessa kåpor har jag skrivit ut på min privata 3D-skrivare, som har begränsningen 100x100x100 mm.
Under samma tid har jag fått ett flertal frågor från personer som undrar om jag som komplement kan erbjuda utskrifter från Shapeways, och då även vagnar och versioner för H0-skalan.

Hittills har jag varit lite tveksam eftersom jag har bedömt kostnadsbilden som för hög.
Men nu har jag i alla bestämt mig för att göra ett försök, därför har jag på prov öppnat en så kallad butik på Shapeways:
https://www.shapeways.com/shops/swedish ... and-trucks

I nuläget finns det främst ett antal personvagnar av 1930-tals typ i N-skalan. Ett par av vagnarna finns även i H0-skalan. När det gäller lokkåpor finns det just nu bara ellok Mg, med i både N- och H0-skalorna. I närtid kommer det att komma ellok Pa i N och H0 och 1930-tals personvagnar Co4b i N och H0.
Planen är sedan att främst ta fram sådant som jag själv är intresserad av, men som inte finns tillgängligt från storserieproducenterna. På järnvägsområdet innebär det svensk rullande material 1950-tal och äldre.

I den här tråden ska jag försöka informera om när nya produkter är tillgängliga.

Det går bra att skriva önskemål och synpunkter i den här tråden, men försök hålla er till ämnet osv.

Bild

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av alsum »

Osäker om plast formen korg. Var är boggi under vagnen? Om boggi följa med så kanske bra att ha. Vet ej om hur bra kvalite modell vagn. Om man har sett formen så kan man lita på men vad annars.

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Underrede till vagnskorgarna går att beställa separat. Däremot finns inga andra delar.
alsum skrev:Osäker om plast formen korg. Var är boggi under vagnen? Om boggi följa med så kanske bra att ha. Vet ej om hur bra kvalite modell vagn. Om man har sett formen så kan man lita på men vad annars.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Svante Andersson »

Hej,

Har du någon av dessa H0-vagnar att visa upp irl så att säga? Vi vet ju att malmvagnen av BJ-modell som kommit ut på Shapeways är ganska randig i ytan och flera av de lastbils och pansarmodeller jag handlat därifrån lider av samma åkomma.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Jag vet inte vad du refererar till för produkter, pansarmodeller och malmvagnar finns inte i mitt sortiment! Möjligen kan det bli TGOJ malmvagnar med tiden, men definitivt inga pansarfordon…
Jag har beställt hem ett par produkter för utvärdering, t.ex. vagnen DFo6.
I skala H0 har jag beställt den i materialet ”White Strong & Flexible” och i N-skalan ”Frosted Ultra Detail”. Nedan ses två bilder, men jag är medveten att det kan vara svårt att bedöma kvaliteten efter dessa.
När det gäller H0 utskriften är taket ”randigt”, vilket också ses på Shapeways ”3D-visning”.
Generellt kommer jag erbjuda H0-versionerna med materialet ”White Strong & Flexible”, men det går att få materialet ”Frosted Ultra Detail” och i vissa fall även ”Frosted Extreme Detail”. Med dessa material blir utskriftkvaliteten bättre (ränderna blir mindre), men tyvärr är kostnaden enligt min bedömning väldans hög.
I skala N kör jag oftast med ”Frosted Ultra Detail” som default, men det går att få ”Frosted Extreme Detail”, och i vissa fall även ”White Strong & Flexible”.

Flera har uttryckt rädsla för att handla direkt från Shapeways och undrar om det går att handla direkt från mig? Det går självfallet bra, jag lägger ju beställningar regelbundet och då kan jag bara plussa på med mer produkter. Intresserade kan skicka PM.

Bild

Bild

Svante Andersson skrev:Hej,

Har du någon av dessa H0-vagnar att visa upp irl så att säga? Vi vet ju att malmvagnen av BJ-modell som kommit ut på Shapeways är ganska randig i ytan och flera av de lastbils och pansarmodeller jag handlat därifrån lider av samma åkomma.

SA

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns det en ny personvagnskorg för H0-skalan. Det är Co4b (version 2) som byggdes i 3 exemplar 1938 genom att placera korgarna på begagnade underreden.

Som default finns korgen i materialet ”White Strong & Flexible”, men det går att välja materialet ”Frosted Ultra Detail”:

https://www.shapeways.com/product/7JML7 ... d=63308058

Till korgen finns det ett passande underrede som kan beställas om så önskas:

https://www.shapeways.com/product/L9T6J ... d=63308065

Denna vagntyp kommer även att tas fram till N-skalan.

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns personvagnskorg Co4b (version 2) även för N-skalan.
Som default finns korgen i materialet ”Frosted Ultra Detail”, men det går att välja materialet ”Frosted Extreme Detail”:

https://www.shapeways.com/product/N3G2R ... d=63327016

Till korgen finns det ett passande underrede som kan beställas om så önskas:

https://www.shapeways.com/product/NG2DS ... d=63319685

Underredet finns som default i material ”White Strong & Flexible”, men materialen ”Frosted Ultra Detail” och ”Frosted Extreme Detail” går att välja om så önskas

Bild

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Svante Andersson »

Nej, jag har inte trott att du har pansar och andra intressanta fordon i ditt sortiment.

Men min erfarenhet av de olika utskriftvarianterna är att ”White Strong & Flexible” inte duger till annat än strukturella föremål som servofästen och andra mekaniska attiraljer.
Minimum för olika tyoer av fordon i H0-skala är ”Frosted Ultra Detail” så fort det finna sneda eller rundade ytor.

Därför skulle det vara intressant att se något av dina alster irl, ett foto av en printad och omålad modell är tiotalt intetsägande. Du kan ju alltid ta och besöka din närmsta modelltågsklubb, Sällskaper Westerås Banbyggare och visa vad du producerat.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av alsum »

Känn lite svår kåpan utan boggi. Men om kåpan med beskriva om delar och var finns köpa. Så kanske alla ville ha beskrivningen om delar. Jag kan inte säga om boggi med koppelficka kanske passar inte till vagnen. Hur kan vi veta boggi typ? Syns lite rander för spruta plast eller robot. Skulle helst ren slät som plåt.

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns det en ny personvagnskorg för H0-skalan. Det är Co4b (version 1) som byggdes i 10 exemplar 1938 genom att placera korgarna på begagnade underreden.

Som default finns korgen i materialet ”White Strong & Flexible”, men det går att välja materialet ”Frosted Ultra Detail”:

https://www.shapeways.com/product/98WYC ... d=63349005

Till korgen finns det ett passande underrede som kan beställas om så önskas:

https://www.shapeways.com/product/6HRBX ... d=63349013

Denna vagntyp kommer även att tas fram till N-skalan.

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns personvagnskorg Co4b (version 1) även för N-skalan.
Som default finns korgen i materialet ”Frosted Ultra Detail”, men det går att välja materialet ”Frosted Extreme Detail”:

https://www.shapeways.com/product/YMTP9 ... d=63357920

Till korgen finns det ett passande underrede som kan beställas om så önskas:

https://www.shapeways.com/product/YDLFD ... d=63357926

Underredet finns som default i material ”Frosted Ultra Detail”, men ”Frosted Extreme Detail” går att välja om så önskas

Bild

Nästa vagnskorg med underrede som jag planerar att ta fram är lokaltågsvagnen Co13. Jag ska försöka göra denna för både H0- och N-skalorna.

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns det en ny personvagnskorg för H0-skalan. Det är lokaltågsvagnen Co13 som byggdes i 21 exemplar 1931.

Som default finns korgen i materialet ”White Strong & Flexible”, men det går att välja materialet ”Frosted Ultra Detail”:

https://www.shapeways.com/product/KN5W6 ... d=63401193

Till korgen finns det ett passande underrede som kan beställas om så önskas:

https://www.shapeways.com/product/UMVUK ... d=63401196

Denna vagntyp kommer även att tas fram till N-skalan.

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Stinky den 01 sep 2017, 20:31, redigerad totalt 1 gånger.

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns personvagnskorg Co13 även för N-skalan.
Som default finns korgen i materialet ”Frosted Ultra Detail”, men det går att välja materialet ”Frosted Extreme Detail”:

https://www.shapeways.com/product/YAQCA ... d=63402933

Till korgen finns det ett passande underrede som kan beställas om så önskas:

https://www.shapeways.com/product/E64T3 ... d=63402937

Underredet finns som default i material ”Frosted Ultra Detail”, men ”Frosted Extreme Detail” går att välja om så önskas

Bild

Jag har fått flera förfrågningar om jag ta fram så kallade postvagnar och då särskilt Do5 från 1930-talet. Därför ska jag försöka se till att detta blir nästa vagn som går att beställa. Planen är att göra den för både H0- och N-skalorna.
Några har även frågat vad som hände med Pa-kåpan som jag nämnde i första inlägget? Till dem kan jag säga att den är på gång, i nuläget tror jag att den kan bli klar nästa vecka.

Bild
Bild
Senast redigerad av Stinky den 01 sep 2017, 20:33, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Lihkströmsverken »

Det vore intressant att se närbilder av dels en printad vagn, dels en målad vagn. Min erfarenhet av 3D-printning från bland annat Shapeways är att det som visas 3D-genererat inte överensstämmer med den slutliga modellen. Visst, det går det att åtgärda en del efteråt med glasfiberpenna, slippapper och filar men randningen kan ändå bli besvärande.

Som sagt, skulle vara intressant att få ta del av närbilder på en printad modell.

/Ola

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Jag har normalt INTE dessa vagnar på lager hemma. Var och en beställer dem från Shapeways som skriver ut och skickar dem till köparen.
Ibland beställer jag hem någon vagn för utvärdering, sedan säljs de normalt snabbt vidare.
I nuläget har jag alltså ingen utskriven vagn att visa upp.
Jag utför inte heller målning, det är något som köparen får utföra själv (eller lämna bort) efter egna önskemål.

PS. Men Co13 planerar jag bygga i H0.

L-G

Lihkströmsverken skrev:Det vore intressant att se närbilder av dels en printad vagn, dels en målad vagn. Min erfarenhet av 3D-printning från bland annat Shapeways är att det som visas 3D-genererat inte överensstämmer med den slutliga modellen. Visst, det går det att åtgärda en del efteråt med glasfiberpenna, slippapper och filar men randningen kan ändå bli besvärande.

Som sagt, skulle vara intressant att få ta del av närbilder på en printad modell.

/Ola

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Svante Andersson »

Stinky skrev:Jag har normalt INTE dessa vagnar på lager hemma. Var och en beställer dem från Shapeways som skriver ut och skickar dem till köparen.
Ibland beställer jag hem någon vagn för utvärdering, sedan säljs de normalt snabbt vidare.
I nuläget har jag alltså ingen utskriven vagn att visa upp.
Jag utför inte heller målning, det är något som köparen får utföra själv (eller lämna bort) efter egna önskemål.

PS. Men Co13 planerar jag bygga i H0.

L-G
Men nu var inte frågan hur du normalt hanterar dessa saker utan hur vi, alltså eventuella kunder, känner ett behov av verifiering av kvalitén på de utprintade prylarna så att vi inte slänger våra surt förvärvade slantar i sjön. Så då är det ju läge att du visar Co13 i primer och SJ-rödbrun så att vi vet hur det du erbjuder ser ut. För vi vill inte få en lång tråd om grisar i säckar den här gången!

SA

PS: Gratis frakt någon?
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Jag har beställt hem Co13 i N och H0 för utvärdering, men det lär väl dröja 1-2 veckor innan de är hemma.
Då bör jag kunna visa upp foto på utskriften.
Något bygge i närtiden lär det inte bli eftersom jag har en byggkö (främst bilar i skala 187 - 1/16) på ett par år i nuläget...
Så risken är stor att det är någon som hugger detta exemplar och att jag sedan får beställa hem ett nytt år mig själv!
Så någon kaross i primer och täckfärg lär det dröja innan jag eventuellt kan visa upp. Så det överlåter jag till köparna, som oftast har större målningskunskaper än mig själv!
Svante Andersson skrev:
Stinky skrev:Jag har normalt INTE dessa vagnar på lager hemma. Var och en beställer dem från Shapeways som skriver ut och skickar dem till köparen.
Ibland beställer jag hem någon vagn för utvärdering, sedan säljs de normalt snabbt vidare.
I nuläget har jag alltså ingen utskriven vagn att visa upp.
Jag utför inte heller målning, det är något som köparen får utföra själv (eller lämna bort) efter egna önskemål.

PS. Men Co13 planerar jag bygga i H0.

L-G
Men nu var inte frågan hur du normalt hanterar dessa saker utan hur vi, alltså eventuella kunder, känner ett behov av verifiering av kvalitén på de utprintade prylarna så att vi inte slänger våra surt förvärvade slantar i sjön. Så då är det ju läge att du visar Co13 i primer och SJ-rödbrun så att vi vet hur det du erbjuder ser ut. För vi vill inte få en lång tråd om grisar i säckar den här gången!

SA

PS: Gratis frakt någon?

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av alsum »

Kan Shapeways fota närmast mot korgen så kan vi se hur ser ut? Inte hel bilden vagnen utan vill titta fota 3 eller 4 cm. på mitten av vagnen. Inte lång avtånd.

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Shapeways fotar inte!
Det som visas på företagets webbplats är en digital bild som går att zooma och rotera. Den visar inte exakt hur resultatet blir, men man får i alla bra hum hur det kommer att bli, det är i alla fall min erfarenhet.
Om denna förhandvisning inte är tillräcklig ska man nog inte överväga något inköp av dessa modeller, eftersom man då kan bli besviken.
Jag vill tillägga att dessa utskrifter tas fram för de (som mej själv) som inte kan eller ha möjlighet att löda etsplåtar till karosser osv.
alsum skrev:Kan Shapeways fota närmast mot korgen så kan vi se hur ser ut? Inte hel bilden vagnen utan vill titta fota 3 eller 4 cm. på mitten av vagnen. Inte lång avtånd.

Vagnverkstaden
Inlägg: 65
Blev medlem: 31 mar 2015, 16:36

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Vagnverkstaden »

Mot bättre vetande lägger jag mig i denna fråga.
Den digitaliserade bilden har ju inget att göra med hur resultatet ser ut. Den färdiga printningen är ju bla beroende printerns upplösning, vilket material man använder, och i vilka vinklar man printar.

Jag har också varit i kontakt med Shapeways, men de kan inte printa på ett sätt som jag finner nöjaktigt.
För att få en printning av en boggivagns längd, måste man gå ner i upplösning och använda porösare material (enligt de uppgifter jag fått av Shapeways), vilket gör att kvaliten blir låg.

Jag rekommenderar alltså inte direktprintning! Dessutom blir ju vagnarna svindyra, när man lagt till alla detaljer som behövs.

Ja, detta var väl en partsinlaga, men kanske också lite information

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Ja, tyvärr blir dessa vagnar väldans dyra i H0-skalan. Det var därför jag var tveksam till att erbjuda dessa. Men efter ha fått ett flertal förfrågningar beslutade jag mig för att göra ett försök. Men det kommer i princip bara att bli vagnstyper som inte finns tillgängliga från storserietillverkare.
När det gäller N-skalan är ju prisbilden gynnsammare och det är faktiskt dessa versioner som säljer överlägset bäst, kanske beroende på utbudet från storserietillverkarna är mycket klent.
Själva utskriftskvaliteten kan man nog diskutera i det oändliga, mycket beroende att det finns så olika krav och förväntningar (en del förväntar sig även nitar – och korrekt antal!). Jag var själv först lite tveksam, jag tyckte inte kvaliteten motsvarade priset, men jag har faktiskt blivit positivt överraskad. Men det är förstås långt ifrån kvalitet motsvarande t.ex. Märklin.
Jag vet inte vad du menar med partsinlaga, men jag kan i alla fall inte hålla med om allt du skrivet.

Samtidigt vill jag nämna en annan sak: det kommer ett antal frågor om jag kan erbjuda utskrifter i andra skalor än de som finns upplagda i shopen. I nuläget har jag inga planer på att lägga upp sådana i shopen. Men jag ska i varje enskilt fall överväga om dessa kan tas fram som "specialbeställning".
Vagnverkstaden skrev:Mot bättre vetande lägger jag mig i denna fråga.
Den digitaliserade bilden har ju inget att göra med hur resultatet ser ut. Den färdiga printningen är ju bla beroende printerns upplösning, vilket material man använder, och i vilka vinklar man printar.

Jag har också varit i kontakt med Shapeways, men de kan inte printa på ett sätt som jag finner nöjaktigt.
För att få en printning av en boggivagns längd, måste man gå ner i upplösning och använda porösare material (enligt de uppgifter jag fått av Shapeways), vilket gör att kvaliten blir låg.

Jag rekommenderar alltså inte direktprintning! Dessutom blir ju vagnarna svindyra, när man lagt till alla detaljer som behövs.

Ja, detta var väl en partsinlaga, men kanske också lite information

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns äntligen korg till det elektriska loket Pa i skala H0 upplagt på Shapeways:
https://www.shapeways.com/product/VVFNY ... d=63418896

Förebilden byggdes i endast 2 exemplar 1914-1915 och om jag förstått saken rätt användes det främst på den så kallade riksgränsbanan. Ett av dessa lok har faktiskt bevarats och finns på svenska järnvägsmuseet.
Som default finns lokkorgen i materialet ”White Strong & Flexible”, men det går att välja materialen ”Frosted Ultra Detail” och ”Frosted Extreme Detail”.
Till mig själv kommer jag att beställa ett exemplar i ”White Strong & Flexible”, vilket jag tycker är tillräckligt i skala H0.

När det gäller underrede, så kallad drivning, känner jag i nuläget inte till om det finns något passande på marknaden, så den frågan överlåter jag till köparen att klura ut. Personligen brukar jag börja med att titta efter i äldre Märklin-kataloger, jag brukar oftast finna ett ”objekt” som kan användas, eventuellt efter viss modifiering.
Pa lokkorgen kommer även att tas fram till N-skalan.

Bild

Bild
Senast redigerad av Stinky den 24 aug 2017, 20:29, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av alsum »

Pa korgen finns hos GPM. Vet ej om GPM fortsätta modeller eller inte. Underrede hos GPM tror jag men vet ej kvar. Svårt får tag underrede ur modell lok. Annars mycket jobb för båda boggi ( fram och bak ). Jag kan inte svara på delar till underrede. :-J

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Vad är GPM?
alsum skrev:Pa korgen finns hos GPM. Vet ej om GPM fortsätta modeller eller inte. Underrede hos GPM tror jag men vet ej kvar. Svårt får tag underrede ur modell lok. Annars mycket jobb för båda boggi ( fram och bak ). Jag kan inte svara på delar till underrede. :-J

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av alsum »

GPM är Gävle Modell Produktion

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Tack Alsum!

Ser att de har Pa som en kommande byggsats där drivning ska levereras av en underleverantör. Det kanske inte är så många känner till denna eftersom jag har fått flera förfrågningar att ta fram just Pa.
Ser att de även har Ua, vilken är en typ som jag kommer att ta fram efter förfrågningar.
alsum skrev:GPM är Gävle Modell Produktion

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu har jag även tagit fram en korg till Pa-loket i N-skalan:
https://www.shapeways.com/product/EGNYD ... d=63419202

Som default finns lokkorgen i materialet ”Frosted Ultra Detail”, men det går att välja materialet ”Frosted Extreme Detail”.
I likhet med Pa-loket i H0-skalan blir det upp till köparna att ta fram eller hålla med underrede/drivning till N-varianten.
Jag funderar nu vad som ska bli nästa kåpa som jag ska försöka ta fram. Det har kommit önskemål om TGOJ Bt i ursprungsutförande samt SJ Ua, anpassad för Märklin Ub-chassi. Möjligen blir det någon av dessa som jag ska titta på i närtid.

Bild

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu har jag tagit fram en korg till det elektriska loket Ua i skala H0, finns upplagt på Shapeways:
https://www.shapeways.com/product/3YVHJ ... d=63514016

Förebilden byggdes i endast 3 exemplar 1926. Om jag förstått saken rätt var det huvudsakligen konstruerat och tillverkat för att kunna användas vid vagnväxlingsarbeten.

Som default finns lokkorgen i materialet ”White Strong & Flexible”, men det går att välja materialen ”Frosted Ultra Detail” och ”Frosted Extreme Detail”.

Personligen har jag inte bestämt vilket material jag välja till mitt personliga exemplar, det står mellan ”White Strong & Flexible” och ”Frosted Ultra Detail”.

Denna korg är anpassad till Märklins Ub-lok. Gångbordet på detta lok behöver smalnas av (vid Ub-hytten) och breddas (vid Ua-hytten).
Det är tänkbart att denna korg även passar till andra underreden, så kallade drivningar. Men detta har jag inte kunnat verifiera.

Jag planerar även att ta fram en version där gångbord är integrerat.
Det kommer förhoppningsvis även att bli en version för N-skalan.

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu har jag tagit fram en H0-version av Ua-loket som har integrerat gångbord och fästhål för buffertar:
https://www.shapeways.com/product/3DQKU ... d=63527117

Som default finns lokkorgen i materialet ”White Strong & Flexible”, men det går att välja materialen ”Frosted Ultra Detail” och ”Frosted Extreme Detail”.

Frågor beträffande passande underreden, så kallade drivningar, har jag inte möjlighet att svara på eftersom jag saknar sådan kunskap.

Bild

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av alsum »

Jo Roco typ 500/600 Passar bra men saknas bak axel för blindhjul. Man kan extra plexiglas några bitar och sitta fast sen fräsar axel hål och passar precis. Men extra koppelstång från drivhjul till blindhjul. Tror passar kåpan direkt till underrede med motor. Jag har inte kollat ordentligt. Men vi hörs sen. :o

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns Ua-kåpan även för N-skalan:
https://www.shapeways.com/product/SREE2 ... d=63527124

Som default finns lokkorgen i materialet ”Frosted Ultra Detail”, men det går att välja materialet ”Frosted Extreme Detail”.

Frågor beträffande passande underreden, så kallade drivningar, har jag inte möjlighet att svara på eftersom jag saknar sådan kunskap.
Nästa lokkåpa som jag planerar att ta fram är leveransutförande av TGOJ Bt, primärt för H0-skalan. Men innan dess ska jag ta fram en bilmodell, Bugatti typ 13 Brescia, primärt i skala 1/32.

Bild

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av TuveB »

Eftersom plastsort, detaljering och ytfinish har diskuterats.
Det verkar finnas ett nytt material: Black Hi-Def Acrylate, någon som har erfarenhet av detta?

(3D printed in Black Hi-Def Acrylate: Smooth black plastic that showcases intricate details.)
#JB17

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Detta svar bör läggas i separat tråd.
TuveB skrev:Eftersom plastsort, detaljering och ytfinish har diskuterats.
Det verkar finnas ett nytt material: Black Hi-Def Acrylate, någon som har erfarenhet av detta?

(3D printed in Black Hi-Def Acrylate: Smooth black plastic that showcases intricate details.)

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns det ytterligare en H0-vagn tillgänglig på Shapeways, nämligen postvagnen Do5:
https://www.shapeways.com/product/ZTKWV ... d=63582197

Förebilden byggdes i endast 3 exemplar 1933.

Som default finns vagnskorgen i materialet ”White Strong & Flexible”, men det går att välja materialen ”Frosted Ultra Detail” och ”Frosted Extreme Detail”.
Till mig själv kommer jag att beställa ett exemplar i ”White Strong & Flexible”, vilket jag tycker är tillräckligt i skala H0.

Till korgen finns det underrede som kan beställas separat om så önskas:
https://www.shapeways.com/product/DGF8T ... d=63582201
Underredet finns i samma material som korgen.

Denna vagnstyp kommer snart också att göras tillgänglig för N-skalan.

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns Do5-vagnen även tillgänglig i N-skalan: https://www.shapeways.com/product/EVRAM ... d=63582620

Som default finns vagnskorgen i materialet ” Frosted Ultra Detail”, men det går att välja materialet ”Frosted Extreme Detail”.

Till korgen finns det ett underrede som kan beställas separat om så önskas:
https://www.shapeways.com/product/2XHQM ... d=63582622

Underredet finns i samma material som korgen.

I nuläget har jag inte tagit beslut om vilken personvagnstyp som jag ska ta fram härnäst, men det lutor åt någon post/resgodsvagn eftersom dessa har störst efterfrågan.

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns det ytterligare en H0-vagn tillgänglig på Shapeways, nämligen resgodsvagnen Fo4:
https://www.shapeways.com/product/VZ8GW ... d=63602673

Förebilden byggdes i endast 4 exemplar 1932-19333.

Som default finns vagnskorgen i materialet ”White Strong & Flexible”, men det går att välja materialet ”Frosted Ultra Detail”.

Till korgen finns det underrede som kan beställas separat om så önskas:
https://www.shapeways.com/product/27BAC ... d=63602675
Underredet finns i samma material som korgen.

Denna vagntyp finns sedan tidigare tillgänglig i N-skalan:
https://www.shapeways.com/product/A6NAQ ... d=63274436

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Jag nu fått besked från Shapeways att man erbjuder fri frakt på orders över 25 dollar, detta erbjudande gäller till 25/9. Detta passar bra för mig eftersom jag ska lägga veckans beställning i eftermiddag.

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Från flera håll har jag fått in synpunkter att det är svårt att hitta ett passande underrede till respektive vagnskorg. Detta har jag förståelse för och därför är min plan att i fortsättningen endast erbjuda set med vagnskorg+underrede. Faktum är att alla som hittills köpt en vagnskorg även köpt till ett underrede. Detta kommer att ta lite tid att genomföra och först ska jag göra en provbeställning för utvärdering. En positiv fördel med detta är att priset sannolikt kommer att minska lite. En nackdel är att det inte kommer att gå att välja olika material på vagnskorgen och underredet.

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu har jag gjort ytterligare en H0-vagn tillgänglig på Shapeways, nämligen sovvagnen Co14:
https://www.shapeways.com/product/YFJKV ... d=63697341

Den här vagnen erbjuds bara som ett set med korg och underrede.

Förebilden byggdes i 7 exemplar 1932-1931.

Som default finns vagnen i materialet ”White Strong & Flexible”, men det går att välja materialet ”Frosted Ultra Detail”.

Denna vagntyp finns sedan tidigare tillgänglig i N-skalan
https://www.shapeways.com/shops/swedish ... dies+N&s=0

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Min första bilmodell finns nu tillgänglig för försäljning på Shapeways, det blev en Bugatti typ 13 från cirka 1920. Modellen finns tillgänglig i tre olika skalor:

1/32: https://www.shapeways.com/product/7YZGU ... d=63681292
1/43: https://www.shapeways.com/product/X8RHB ... d=63681046
1/87: https://www.shapeways.com/product/9LNYR ... d=63681116


Detta är inte någon komplett modell, utan köparen behöver komplettera med hjul, ratt och andra smådetaljer.
Vid utformningen av denna produkt kom jag till insikt att kommande bilmodeller bör göras i byggsatsform.

På loksidan är planen att påbörja arbetet med TGOJ Bt under nästa vecka. På vagnsidan pågår arbete med post- och resgodsvagnen DFo3.

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Bilden nedan visar hur det såg ut när jag hade packat upp veckans första leverans från Shapeways! :-D
Den här gången blev det lite blandat i N- och H0-skalorna, lok- och vagnskorgar.
Den lilla bussen längst till vänster är utskriven i N-skala, det är en specialutskrift som ska skickas till beställaren i morgon.
Nästa leverans från Shapeways är redan på gång och beräknas anlända i mitten av veckan!

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns det ytterligare en H0-vagn tillgänglig på Shapeways, nämligen den kombinerade post och resgodsvagnen DFo3:
https://www.shapeways.com/product/M7VL2 ... d=63845329

Den här vagnen erbjuds bara som ett set med korg och underrede.

Förebilden byggdes i 5 exemplar 1938-1939.

Som default finns vagnen i materialet ”White Strong & Flexible”, men det går att välja materialet ”Frosted Ultra Detail”.

Denna vagntyp kommer även att tas fram för N-skalan.

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns den kombinerade post och resgodsvagnen DFo3 även i skala N på Shapeways:
https://www.shapeways.com/product/AVK3T ... d=63847674

Den här vagnen erbjuds bara som ett set med korg och underrede.

Som default finns vagnen i materialet ”Frosted Ultra Detail”, men det går att välja materialet ”Frosted Extrem Detail”.

Nästa vagnstyp som jag planerar att ta fram är DFo7, den lär komma i både H0- och N-skalorna.

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns äntligen korgen till det elektriska TGOJ-loket Bt i skala H0 upplagt på Shapeways:
https://www.shapeways.com/product/H8B8F ... d=63855202

Förebilden byggdes i 11 exemplar 1954-1955 och jag har försökt skapa en modell som ska efterlikna loktypen vid leveranstillfället.
Som default finns lokkorgen i materialet ”White Strong & Flexible”, men det går att välja materialen ”White Premium Strong & Flexible”, ”Frosted Ultra Detail” och ”Frosted Extreme Detail”.
Till mig själv kommer jag att beställa ett exemplar i ”White Strong & Flexible”, vilket jag tycker är tillräckligt i skala H0.

När det gäller underrede, så kallad drivning, känner jag i nuläget inte till om det finns något passande på marknaden, så den frågan överlåter jag till köparen att klura ut. Personligen brukar jag börja med att titta i äldre Märklin-kataloger, jag brukar oftast finna ett ”objekt” som kan användas, eventuellt efter viss modifiering.

Bt-lokkorgen kommer inom kort även att finnas för N-skalan.

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns TGOJ Bt-kåpan även för N-skalan:
https://www.shapeways.com/product/K3P5H ... d=63855311

Som default finns lokkorgen i materialet ”Frosted Ultra Detail”, men det går att välja materialet ”Frosted Extreme Detail”.

Frågor beträffande passande underreden, så kallade drivningar, har jag inte möjlighet att svara på eftersom jag saknar sådan kunskap.

Några har frågat mig om jag även kan erbjuda Bt i modifierat utförande. Det går att göra, men eftersom detta utförande är för ”modernt” för mitt intresse kommer det nog att dröja ett tag.

Nästa lokkåpa blir nog i stället Pb som enkellok, det verkar vara en loktyp som storserietillverkaren hittills inte tillverkat (rätta mig om jag har fel). Denna planeras för både H0- och N-skalorna.

När det gäller lokkåpor har jag fått flera frågor om dessa går att ta fram i andra skalor, TT (1:120) och O (1:45). Detta är i det flesta fall möjligt med endast en ringa arbetsinsats. Men för O-skalan är jag något tveksam eftersom dessa utskrifter kommer att bli väldans dyra.

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns korgen till det elektriska enkeloket Pb i H0 upplagt på Shapeways:
https://www.shapeways.com/product/R2G5Z ... d=63937049

Förebilden byggdes i 4 exemplar genom att delvis använda delar från två dubbellok Pb.
Som default finns lokkorgen i materialet ”White Strong & Flexible”, men det går att välja materialen ”White Premium Strong & Flexible”, ”Frosted Ultra Detail” och ”Frosted Extreme Detail”.
Till mig själv har jag beställt ett exemplar i ”White Strong & Flexible”, vilket jag tycker är tillräckligt i skala H0. Jag planerar att placera det på ett Jeco D-lok underrede i AC-utförande.

Pb-lokkorgen kommer inom kort även att finnas för N-skalan.

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns Pb-kåpan även för N-skalan:
https://www.shapeways.com/product/87BMT ... d=63937074

Som default finns lokkorgen i materialet ”Frosted Ultra Detail”, men det går att välja materialet ”Frosted Extreme Detail”.

Frågor beträffande passande underreden, så kallade drivningar, har jag inte möjlighet att svara på eftersom jag saknar sådan kunskap.

Nästa lokkåpa blir nog Dg2. Denna planeras för både H0- och N-skalorna.

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns det ytterligare en H0-vagn tillgänglig på Shapeways, nämligen den kombinerade post och resgodsvagnen DFo7:
https://www.shapeways.com/product/B94QQ ... d=63943610

Den här vagnen erbjuds bara som ett set med korg och underrede.

Förebilden byggdes i 7 exemplar 1937-1940.

Som default finns vagnen i materialet ”White Strong & Flexible”, men det går att välja materialen ”White Premium Strong & Flexible”, ”Frosted Ultra Detail” och ”Frosted Extreme Detail”.

Denna vagntyp kommer även att tas fram för N-skalan.

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Nu finns den kombinerade post och resgodsvagnen DFo7 även i skala N på Shapeways:
https://www.shapeways.com/product/EW7CK ... d=63951663

Den här vagnen erbjuds bara som ett set med korg och underrede.

Som default finns vagnen i materialet ”Frosted Ultra Detail”, men det går att välja materialet ”Frosted Extreme Detail”.

Nästa vagnstyp som jag planerar att ta fram är DFo5, den lär komma i både H0- och N-skalorna.

Bild

Stinky
Inlägg: 526
Blev medlem: 17 feb 2012, 10:13
Ort: Norr om Västerås
Kontakt:

Re: Garbanzo – försäljning på Shapeways

Inlägg av Stinky »

Igår kväll packade jag upp veckans leverans från Shapeways! Den här gången blev den blandning med personvagns- och lokkorgar, i både H0- och N-skalorna.

Bild

Skriv svar

Återgå till "Kommersiell försäljning"