Toppbilden, visa:    


Sporplan, M-skinne lekeanlegg

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
o-OOOO-o
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 mar 2017, 22:47

Sporplan, M-skinne lekeanlegg

Inlägg av o-OOOO-o »

Det drøyer nok en god stund ennå før det er tid for å finne fram materialer og verktøy, men det er aldri for tidlig å begynne planlegging!

Bakgrunnen er som følger: Jeg har to sønner på 4 og 12 som trenger å aktiviseres med noe som ikke foregår på en skjerm.
Jeg tenker da at det kan være verdt å forsøke med et MJ anlegg.
Fordelene med dette behøver jeg ikke rede ut for Møtesspårets klientell.

Opprinnelig plan var å lage et analogt likestrømanlegg i H0 skala.
En bekymring når det gjelder MJ anlegg for barn er jo holdbarheten på greiene. Så fikk jeg en dag se en annonse på nettet med en mengde Märklin M-skinner til en overkommelg pris. Da slo det meg: Det finnes jo ikke noe som er mer solid enn gamle Märklin-greier! Så da ble det handel, og analog vekselstrøm i stedet.

Dermed var det bare til å sette seg ned med XTrackCAD'en og begynne planleggingen.

Det er klart at her blir ikke hensyn til forbilde det viktigste. Det bør være relativt enkelt og robust. Og det blir nok relativt mye skinner på den plassen som er til rådighet.

Planen er å lage to rammer som hver er på 90 x 200cm, og som plasseres inntil hverandre som en L. Det må være minst en stasjon, en tunnel og en bro.

Tanken er at begge sønnene skal kunne kjøre tog samtidig, og for ikke å gjøre det altfor fristende å arrangere ulykker med møtende / kryssende tog, så bør det være to helt separate rundbaner.

Det blir korte togsett bestående av relativt korte lok og vogner.

Jeg har også en tanke om at det skal være mulig å separere de to rammene så anlegget kan flyttes senere. Derfor ønsker jeg enklest mulig kryssing av spor over grensen mellom de to delene som anlegget består av.

Etter noen timer foran skjermen har jeg kommet fram til følgende:
MM3a-01.PNG
Konstruktiv kritikk og forslag til forbedringer mottas med takk!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Sporplan, M-skinne lekeanlegg

Inlägg av Johan Molin »

Godkväll!

Jag är inte särskilt duktig på att kommentera denna typ av anläggning. Det enda jag har att komma med att i den mån det går att karaktärisera anläggningar på olika sätt så ser detta väl ut om en god anläggning för "train spotters", och som sådan troligen en bra början för att intressera ungdomar till hobbyn. Det är ju inte sannolikt att man i ungdomen är särskilt intresserad av en trafikanläggning av typ stillsam bibana, där man har ett stickspår dit det kommer en tankvagn var 14:e dag. Det hör min ålder till, eller fritt ur minnet vad Krister Brandt hävdade i filmen om skövdeanläggningen på tv, att lagom dramatiknivå är att se hur bommarna fälls vid vägövergången.

Nästa fråga är ju förstås om spårplanen är genomförbar, och kurvradierna tillräckliga för de lok och vagnar som är tänkta att trafikera banan. I den mån jag har något snusförnuftigt att säga, så är det att man alltid är överoptimistisk ...

Med ovanstående sagt, kan jag bara önska lycka till, och hoppas att ungdomarna fastnar för en fantastisk hobby som kan inrymma precis allt man kan önska!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Sporplan, M-skinne lekeanlegg

Inlägg av kilowatt »

Som jag ser det, så är det två separerade slingor. Gör en förbindelse någonstans så man kan köra båda slingorna varannat varv istället. Samt plocka bort lite växlar och uppställningsspår.........

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Sporplan, M-skinne lekeanlegg

Inlägg av Mölle-Mats »

Några snabba reflektioner. Minns så väl från min egen barndom att jag ville ha mycket körmöjligheter för mina tåg, så "spårsallad" med många kör- och växlingsmöjligheter är helt rätt när det är barn som anläggningen ska vända sig till. Och att telningarna får varsin slinga att köra på oberoende av varandra är nog bra för "syskonkärleken"!

När jag tittar på spårplanen så tycker jag mig se att kurvor i "industrispårsradien" (artikelnummer 5120) är inritade i spårplanen, det ställer upp en del begränsningar i det rullande material som man kommer att kunna köra på banan. Men om ni håller er till Märklins egna lite mindre modeller så bör det funka bra, andra fabrikats lok och vagnar - men nog även Märklins egna nyare modeller av fr a stora ånglok - kan däremot få en del problem med de snäva svängarna (och nog även med växlar i normalspårsradien).

Jag hoppas att ättlingarna får mycket kul med sin modelljärnväg, och finner vägen till en mycket trevlig hobby som de sedan kan ta med sig upp i åren.
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"