Toppbilden, visa:    


Har faktiskt gjort lite....

Här visar du dina modellbyggen i olika skalor.
Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

På dagens tur upp på Furuberget (där förebilden till kalkugnarna ligger) kom jag på att den typen av ugnar matas ovanifrån. En eller annan form av transportband till toppen måste alltså konstrueras! Det är en viktig detalj. Återkommer ;)
Ps. Johan, marken under utedasset är täckt av kollosal snårskog. Det är omöjligt att förirra sig in dit. Kanske ett resultat av långvarig naturgödsling?

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Ute på en julklappstur såg jag av en slump detta bokomslag:
IMG_3016.jpeg
Här är förklaringen på det jag har gått och grubblat på. Ugnarna jag har byggt är avklippta vid inmatningspunkten i toppen. Det är iofs inte helt fel, jag bygger tidsobestämt och kan ju visa ugnarna så som de ser ut idag. Men till våren när utesesongen inleds kan jag tänka mig att bygga vidare på en av ugnarna.
Ha en fin andra advent :)

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Äntligen! Nu har jag gått och sneglat på Playmoskutan nästan ett helt år. Den sista seglasen var i jul, med mitt barnbarn. Nu när julen är avverkad blir skutan obönhörligen slaktad :mrgreen:
IMG_3043.jpeg
Jag har plockat ner den i sina grundläggande beståndsdelar och det första ingreppet gjorde jag med vinkelslip. Jag har bestämt mig för att förlänga den akterut och har tillverkat några enkla Mockups för att testa storlekar och proportioner.
IMG_3047.jpeg
IMG_3051.jpeg
Överbyggningen är alltför hög. Den skal sänkas, samtidigt måste jag som vanligt tillåta en viss skalaglidning. Många avvik från en verklig skuta kommer det helt säkert att bli. Det här betyder också att jag på något vis måste surra ihop en slag hamn (med vatten?) på trädgårdsjärnvägen.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Till exempel. Skutor som trafikerade Mjösa.
Skjermbilde 2022-05-24 kl. 12.08.00.jpg
Skjermbilde 2022-05-24 kl. 12.06.18 2.jpg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Gott Nytt År, forumkamrater!
Som jag hade tänkt blir skutan mitt vinterprojekt (märkligt nog händer det ibland att det går som planlagt..) Jag har förlängt den akterut med en träkloss och tillverkat ett akterdäck i akrylplast.
Nu jobbar jag med den undre hytten. Väggarna bygges med en stomme av akrylplast, utanpå limmar jag sedan aluminium som är lätt att forma och som också ger ett stålaktigt utseende. Jag köper engångs serveringsfat i aluminium som har en perfekt tjocklek.
Fönster, heter det "koögon"? Är 10mm maljer som hör till pressenning, köpt på Biltema.
IMG_3058.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Johan Molin »

Oj. Dags att ta på sig förklädet!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Att bygga båt känns nytt och ovant ut för mig. Jag tänkte när jag satte i gång med denna att det här är min första båt, men sen kom jag ihåg några inte helt lyckade /övergivna modellbåt byggen från min ungdom. Jag trodde också att jag hade gjort det lättare för mig själv genom att ha en Playmoskuta att bygga på. Ett problem jag känner på är att vänta med färdigmontering för att hela tiden kunna gå tillbaka och korrigera eller bygga på ett annat sätt, samtidigt som byggandet fortskrider.
IMG_3060.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Försöker att bygga i riktig följd. Har därför koncentrerat mig om skrovet med dess förlängning akterut. Jag skall ge det en svart tjäreaktig färg.
IMG_3062.jpeg
IMG_3064.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

-16 grader ute. Då håller jag mig inne och bygger på skutan i stället. Styrhytten är nu på plats, och jag har börjat att klä in fören med skyddsplåtar. Jag jobbar också lite grann med färger, men ingenting är helt bestämt än.
IMG_3065.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Johan Molin »

Skorven påminner lite om de gistna skönheter som brukade trafikera småkanalenrna i Sverige, d v s Strömsholms Kanal respektive Dalslands Kanal!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Ett loppisfynd: En sjögubbe, troligen en souvenir, men för min del nästan i riktig skala... Bygger också lastrumsluckor.
IMG_3066.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Johan Molin »

Klädseln får i varje fall mig att associera till en fiskargubbe från medelhavsområdet.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Jag gruvade mig för att sätta igång med lejdare och räckverk, men när jag bytte ut och plockade ned en Ikea garderob fann jag ett lämpligt material som underlättade jobben.
IMG_3067.jpeg
Bilagor
IMG_3070.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Gubbarna har dålig skalenlighet. Bägge två är för stora och de är också i olika skala i förhållande till varandra. Men som jag skrivit tidigare, jag tillåter en viss skalaglidning och ingen av dem kan få hålla till på akterdäck. Jag bygger fortfarande på relingarna, har börjat att limma fast dem. Processen är väldigt improviserad, och när limningen har torkat vänder jag båten uppochned och förstärker limpunkter med extra stöttor och silikon på "osynliga" ställen.
IMG_3073.jpeg
.
Senast redigerad av St. Mikael den 04 feb 2023, 17:33, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Måste också påpeka att när jag funderar på detaljer och "hur det såg ut i verkligheten" går jag in på Johan M´s förträffliga bilder och beskrivelser av sina modellbyggen, Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria Många vackra skutor där [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Hittade äntligen en gubbe som platsar på akterdäck. Det är en lokförare modell LGB, dvs skala 1:24. Båten blev plötsligt mycket större! Jag tänker också mycket på den kommande utplaceringen på banan. Alt 1. Bygga en damm eller kanal. Alt.2 Bygga ett varv med båten torrlagd, eller alt.3 Rätt och slätt vraka båten och placera den som skrot hos Skrot-Kalle
IMG_3074.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Nu har jag äntligen kommit så långt att jag kan börja kladda med färger.
IMG_3077.jpeg

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Anna-Carin »

Den har verkligen fått karaktär, tänk att du såg potentialen i en leksak och förvandlade den till något så övertygande! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Johan Molin »

Det blir inte skalenligt med gubbarna, men det är förbannat konstnärligt bra! Jag är synnerligen imponerad! Det här blir fullkomligt kanonbra!!!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Ber att få tacka för väldigt uppmuntrande kommentarer! [JC_doubleup.gif]
Anna-Carin; att bygga om leksaker till modeller är ganska vanligt i trädgårdsjärnvägs-kretsar. Playmoskutan kan jag bara uppmana fler att ge sig på! Strunta i barn/ barnbarn och släpp loss fantasi och skaparkraft! Det kunde bli en egen tråd: "Se vad jag har gjort med min (barnens) Playmoskuta"

Gubbarna är sjöbrutna och har rymt till livbåten
IMG_3078.jpeg
Har hängt upp livbåten. Mycket småplock som ska göras, bl.a.en pressening, eller ett kapell till livbåten. Någon som har ideér på bra material?
IMG_3080.jpeg

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Anna-Carin »

St. Mikael skrev: 17 feb 2023, 09:33 Anna-Carin; att bygga om leksaker till modeller är ganska vanligt i trädgårdsjärnvägs-kretsar. Playmoskutan kan jag bara uppmana fler att ge sig på! Strunta i barn/ barnbarn och släpp loss fantasi och skaparkraft! Det kunde bli en egen tråd: "Se vad jag har gjort med min (barnens) Playmoskuta"
[...]
Mycket småplock som ska göras, bl.a.en pressening, eller ett kapell till livbåten. Någon som har ideér på bra material?
Jag har ändå svårt att tro att ombyggnaderna brukar bli lika tilltalande som din!

Kan man forma en presenning av tunn styrén med hjälp av hårtork, tro?

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Presenningen över livbåten blev nog lite väl grov, det är flera lag av en vedsäck, som jag sen krympte med värmepistol (fritt efter en ide´jag fick av Anna-Carin) Annars har jobben mest bestått av rostiga kedjor runt manskapsdelen. Lite HMS som måste komma på plats! Nu börjar jag närma mig riggen. Det är lastbommar, rep och stag som är nästa fokus. Tips mottages med tack [JC_doubleup.gif]
IMG_3092.jpeg
IMG_3095.jpeg
IMG_3096.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Efter en tid med grubling bestämde jag mig för att sätta igång med lastbommarna. Materialvalet blir lite speciellt eftersom båten ska tillbringa sommarhalvåret utomhus. Trä är uteslutet, plast skulle också komma till att bli för skört. När jag rotade i mina lådor hittade jag en stump med jordad elledning. Bestämde mig för att pröva med den. Det enda den inte tål är nog lek med barnbarnen.
IMG_3097.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Johan Molin »

Det blir ett underbart bygge!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Det blir ett underbart bygge!
Tack Johan. Som jag har nämnt tidigare har dina skutor varit som ett facit där jag kan gå in och leta efter detaljer och lösningar!
Jag tror att jag nästan är framme vid en slags avslutning...?
IMG_3098.jpeg
IMG_3100.jpeg
IMG_3101.jpeg
IMG_3103.jpeg
Nu tänker jag på vilken slags miljö hon skall få ute på banan...En kanal, eller ett varv, eller något annat?
Och som jag skrev till Anna-Carin, detta kunde bli en ny byggtråd med en playmoskuta som utgångspunkt "Se vad jag har gjort med barnens/ barnbarnens sjörövarskuta"

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Johan Molin »

Det finns en konstnär som har gjort naivistiska modeller av skärgårdsbåtar som påminner mycket om ditt bygge. Kan för mitt liv inte hitta någon referens just nu, men jag tror att hon/han var hemmahörande i Göteborg.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Ja det stämmer. Honom har jag glömt, men är helt klart inspirerad av hans båtar! Vore kul om du kunde komma på namnet.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Nu avslutande detaljering. Skulle gärna haft en frälsarkrans, men inte hittat någon passande. Kanske också en radioantenn?
IMG_3105.jpeg
IMG_3108.jpeg

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av ErikB »

Underbart gladbygge! Piggar upp forumet! [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

""Underbart gladbygge! Piggar upp forumet! [JC_doubleup.gif]
/Erik"". Tack för den enormt positiva kommentaren! Benämningen "Gladbygge" tycker jag också omfattar väldigt bra vad jag önskar att få till, i mina bästa stunder.
Så tack igen.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Väktare(?) Igen osäker på den korrekta benämningen. Vad hette sådana skulpturer? I alla fall en till av mina små ideér som har funnit sina platser.
IMG_3229.jpeg
IMG_3230.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Johan Molin »

Underbart! Jag har letat förgäves i mitt minne vad den härtypen av figurer som fasadutsmyckningar kallas.

Larsess? Hjälp!!! Aiuto!!!

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Anna-Carin »

Härligt bygge!
Johan Molin skrev: 11 jun 2023, 11:27 Jag har letat förgäves i mitt minne vad den härtypen av figurer som fasadutsmyckningar kallas.
Nu blir jag nyfiken, hoppas du får svar på vad fasadskulpturer kallas! Vattenkastare (gargoyle) kan visst även heta maskaron eller droppnäsa, men med en sån här placering är det väl rent dekorativa figurer, som inte "kastar vatten"...

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Jag har inte hittat något specielt. Bara fått upp benämningar som; Skulptur, staty och relief.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror det finns ett speciellt begrepp för detta, men som en rätt sarkastisk äldre kollega jag har brukade säga; "jag har glömt mer än ni andra har lärt er".

Inte avsett som allvarligt menat ... :=u

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Efter att ha bestämt mig för att flytta min ÖHJ 1:13,3 bana till stationen, har jag nu till slut sett mig ut ett ställe där jag kan bygga utan att komma i konflikt med andra interessen. Enkelt beskrivet så ska jag bygga längs med kanten på gräsmattan och med en anknytning till min existerande 1:20 järnväg.
IMG_3358.jpeg
IMG_3361.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Och medans Hans tömmer vatten över mig har jag nu lagt upp en grundlinje. Detta är mer för att ge mig själv en överblick och för att finna grundlinjen i banan jag bygger. Jag fundamenterar enligt en enkel terassprincip.
ps. Inga översvämningar där jag bor (ännu...)
IMG_3364.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Hans har dragit vidare, men det är något annat i luften som påminner väldigt om Hans. Mjösa svämmar över och de som har bygt sina hus så nära stranden som möjligt har nu vatten högt upp på väggarna. Jag bor med fin sjöutsikt men ändå helt trygg, hit upp kan inte översvämningen nå.
Idag har jag varit och köpt några skivor i fibercement, vilket jag hoppas är ett bra material att lägga spåret på (?)
Underkonstruktionen är så gott som färdig.
IMG_3372.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Nu har jag monterat ett lager med plattor (förhoppentligvis vattenfasta) som skenorna skall monteras på. Det blir en så kallad Dogbone-form på banan. När skenorna monteras kommer jag att justera och lägga in fler plattor, speciellt i rundsvängarna, som nästan ser ut som 90graders hörn nu.
IMG_3374.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Johan Molin »

Ännu ett fint projekt att följa! Du är flitig ...

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Tack Johan för den hyggliga kommentaren [JC_doubleup.gif] I dag har jag lagt skenor på hela "Dogbone-formen" Nästa steg blir att tilpassa underbygningen på några ställen, men stort sett så stämmer hela konstruktionen.
Nu regnar det kraftigt här på Jessnes, men om vädret bättrar sig så kanske det blir en liten provtur med ånga i morgon.
IMG_3394.jpeg

Svein_H
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2017, 13:55
Kontakt:

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Svein_H »

Det er så inspirerende å følge fremgangen din! Nesten så jeg selv får pågangsmot til å ta tak i min egen lille bane, som dessverre har stått uvirksom og blitt forsømt i flere år. Nå er det dessverre et sterkt behov for både dugnad og luking (og muligens også ryddesag) før det igjen kan kjøres tog der, men en vakker dag..! :-)

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Det er så inspirerende å følge fremgangen din! Nesten så jeg selv får pågangsmot til å ta tak i min egen lille bane, som dessverre har stått uvirksom og blitt forsømt i flere år.
Tack Svein. Kan bare håpe at du kommer igang igjen!
För flera veckor sedan tänkte jag provköra den nya tåbanan. Det har inte skett än. Jag har bygt vidare, mötesspår och andra justeringar. Jag har också problem med mitt fina Diesellok jag köpte från en Indisk producent. Det blir nog till att jag skickar tillbaks det och kräver en grundlig service [JC_doubledown.gif] Roligare var det att vara i Mariefred på deras sista trafikdag "medlemmarnas dag" Dom körde 5 påeldade ånglok + diesel.
Allt tar tid, men hur som helst, kommande helg tror jag att det blir testtrafik på 13,3 banan.
IMG_3428.jpeg
IMG_3429.jpeg
Ps. Den nedre bilden visar anknytningsplatsen mellan de två olika banorna.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Jag, mina barn och barnbarn skulle ha en förjuls-pysseldag. Vi fick bara utfört en bråkdel av mina alltför omfattande pepparkaksplaner. Efter att alla åkte hem har jag jobbat vidare med hus och tåg. Det tog mig en hel vecka efter arbetstid. I går kunde jag i alla fall säga mig färdig.
GOD JUL till er alla :-T
IMG_3539.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Nu kan vi väl säga att julen är över och det är hög tid att sätta igång med ett vagnbygge igen? Den gulgröna vagnen till höger bygde jag i fjor men har aldrig varit helt nöjd, för att den saknar plattformar som originalet i Öslj har.
Jag hade därför bestämt mig för att demontera den och förlänga den med plattformar i bägge ändar. Men som tur var tänkte mitt huvud lite längre: Jag har ju en till byggsats liggande, en G-vagn, den får bli utgångspunkt till en postvagn! Som ni ser på bilden har jag kommit igång med nödvändiga förändringar, framförallt att klargöra för fönster och dörrar
IMG_3563.jpeg
Senast redigerad av St. Mikael den 29 dec 2023, 18:44, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Här är vagnarna: Modellen en G-vagn som skall bli Öslj´s Jgj postvagn (och dom friheter jag tillåter mig att ta...)
Skjermbilde 2022-10-04 kl. 16.52.42.jpg
Jgj Post.jpeg

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Härliga långsamma lediga dagar! Jag bygger en postvagn och promenerar längs Mjösa.
Vagnskorgen har fått förlängda bottenbjälkar (?) så att också plattformarna får stöd. Där kommer ju så småningom också buffertar som då skall kunna hålla för många vagnar "på kroken"
På bild 2 är postkupén inredd med rester från en skrotad Orientexpressvagn. Ser inte helt förebildstroget ut, men när jag har täckt till med glasade fönster och ett tak försvinner allt in i ett halvmörker.
Nästa steg blir gavlarna.
IMG_3564.jpeg
IMG_3565.jpeg

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av Baronen »

Hej och gott nytt år!

Får man försiktigt föreslå begreppet ”rambalk” då du nu uttrycker dig i frågeform?

Mvh!
Baronen

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

"Får man försiktigt föreslå begreppet ”rambalk” då du nu uttrycker dig i frågeform?"
Tusen tack! Ny läring på slutet av året.
Godt Nytt År!

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Har faktiskt gjort lite....

Inlägg av St. Mikael »

Lister runt fönster och dörrar färdigt. Plattformsgolv är också limmat på plats. Nu några fler lister och ett första strök med målning.
IMG_3567.jpeg

Skriv svar

Återgå till "Våra byggen."