Toppbilden, visa:    


Traktorbyggsatser Volvo BM (Kompletterad: T350 Boxer färger)

Här har Hobbyhandlaren plats att visa sina produkter och nyheter.
frykmodell
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 aug 2012, 21:49

Traktorbyggsatser Volvo BM (Kompletterad: T350 Boxer färger)

Inlägg av frykmodell »

Leveranserna kan nu påbörjas inför årets vårbruk och sommarens skördar
Bild
En liten vagnslast från Eskilstuna växlas in till lastkajen vid Skultuna station någon gång på 60-talet.

Sedan mitten av november har jag, som kanske setts i ett par tidigare rapporter gått ner mig djupt i 3D-skrivaträsket och provat mig fram för att försöka med egen produktion av några lantbruksmaskiner i både skala H0 och skala N. Det blir som en liten ny gren vid Modellbyggeriet - Frykmodell Agro-mekanik, kanske :-J

Några satser finns redan på lager och de första leveranserna kommer att kunna göras under februari.
De 3D-printade satserna levereras omålade, traktorerna med en dekalsats.

Beställningslistan är öppen och leveranser kommer att göras löpande i turordning.
Faktura skickas först när en beställning är klar för leverans.

Läs mera på Frykmodells hemsida

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det orosmoln som möjligtvis finns kvar är givetvis den produktionslinje i hobbymiljö jag måste lita på.
Låg kapacitet - innebär framförallt nu i början
- Lite varierande och osäkra leveranstider beroende på orderingång.
- Risk för avbrott i produktionen p.g.a. klen redundans
...En man och en maskin av budgetmodell. Håller tekniken?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Allt började med slaghacken, slåttermaskinen som jag tog fram förra våren för printning via Shapeways.
H0-modellen har under året sålt oväntat bra i Danmark (där originalet tillverkades). Jag plockade alltså hem slåttermaskinen från Shapeways och kompletterade med uppsamlingskärra och tidstypiska dragfordon.

Bild
Det här är H0-sortimentet

Bild

N-sortimentet skiljer sig inte nämnvärt förutom i storleken


Bild
Traktorerna, här i H0:an
- BM Volvo T350 Boxer - 60-talstraktor
- Volvo BM T650 - 70-talstraktor


I skala N gör sig modellerna bättre nere på anläggningen istället för på närgångna makrobilder.
Bild

----------------------------------

Och så, lite på skoj kom det till en variant med en sliten Boxer inne för motorbyte. Det här är H0-varianten.
Bild
Senast redigerad av frykmodell den 10 feb 2020, 11:54, redigerad totalt 2 gång.
En liten bild - 200 px bred bara

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Traktorbyggsatser klara för produktion En 60- och en 70-talare i H0 och N

Inlägg av Lihkströmsverken »

Lycklig ägare sedan några dagar tillbaka av några byggsatser av BM Volvo T350 Boxer - tack!

Inför bygget tog jag fram min "traktor bibel"
Fra Munktells till Volvo BM.JPG
och där läste jag följande;
"Det var en stor dag, då man i mars månad 1959 kunde presentera den nya BM 350 Boxer. Man presenterade två röda traktorer, den ena med Volvo skylt (Boxernamnet fanns inte på Volvo modellen) och den andra med BM märke. Ett par månader senare blev de första levererade till ett med spänning väntande svenskt lantbruk. Det skulle bli de första av i allt 28 039 traktorer av denna modell fram till 1967"
(fritt översatt från Danska)

Min fråga är därför till traktorkännarna; Levererades Boxer traktorer någonsin i grön färgsättning?

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Traktorbyggsatser klara för produktion En 60- och en 70-talare i H0 och N

Inlägg av Johan Molin »

Jag har också hämtat ut mina ganska många traktorer. Byggsatserna ser jättefina ut!

När det gäller Olas fråga:
Menar du CIVILA traktorer i grönt?
När det gäller armétraktorer så har du ju själv boken om försvarets traktorer. Vad står det i den om denna traktormodell? Jag har uppfattat det som att det var en vanlig traktor i armén. Har du någon uppgift om hur många av dessa traktorer som försvaret anskaffade?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Traktorbyggsatser klara för produktion En 60- och en 70-talare i H0 och N

Inlägg av Johan Molin »

Ett snabbt googlande efter bilder visade så gott som helt och hållet råda traktorer, något enstaka GULT undantag. Barndomsminnen är givetvis förrädiska; mina 60-talstraktorer från Östergötland och Halland var samtliga röda ...

Här lite filmbild på en exemplariskt hållen Boxer. Man blir sugen på att exrahera ljudet för att inkorporera i bakgrundsljud på anläggningen så småningom.

OBS Tromp l-oeuil-effekten där framhjulen ser ut att snurra baklänges. Lite läskigt att titta på ...



Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Traktorbyggsatser klara för produktion En 60- och en 70-talare i H0 och N

Inlägg av Lihkströmsverken »

Johan Molin skrev:Jag TROR jag är rätt på det ...
Men dessa gröna traktorer är väl BM Victor/BM230/T230 och inte Boxertraktorer?

Nu är tråden som ursprungligen är avsedd för "Kommersiell försäljning" på väg över till traktorfärger och typer men jag hoppas inte OlleF tar illa upp.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Traktorbyggsatser klara för produktion En 60- och en 70-talare i H0 och N

Inlägg av Johan Molin »

If you say so ...

Jag googlade på specifikt Volvo BM 350 Boxer; visst fanns där tydligt andra traktormodeller som dök upp. Jag har inte kunskap nog att särskilja mellan alla modeller ...

Vare nog sagt att det var en överväldigande majoritet av röda traktorer som dök upp, inklusive några i väl begagnat "bruksskick" med en karaktäristisk dragning åt orange som den röda färgen verkade få med tiden.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Traktorbyggsatser klara för produktion En 60- och en 70-talare i H0 och N

Inlägg av ollef »

Inte blir jag ledsen om tråden används till uppföljning av byggsatserna
Det ger ju lite extra exponeringstid :-JJ
——————-
Men nu blir jag själv lite tveksam till förslaget om en BM-grön 350. Hittade i början av framtagningen ett par bilder som jag var helt säker på var ett par gröna Boxers. Nu kan inte jag heller hitta några bilder på gröna Boxers på nätet.
Jag får dubbelchecka när jag kommer hem nästa vecka om det var några av de exempelbilder jag sparade ner på datorn och om det i så fall verkligen var en 350 pch inte en 230 eller 36:a där fronten har liknande geometri men med mer finmaskigt galler i grillen.
Jag har hittat en uppgift om när BM ändrade fälgfärg från orange till röd( minns inte vilket år men det var före 59 när boxern kom) men inte vilket år man slutade med den BM-gröna färgen, får återkomma.
Och visst är den grann i den gröna färgen ändå :-Love
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

frykmodell
Inlägg: 39
Blev medlem: 02 aug 2012, 21:49

Re: Traktorbyggsatser Volvo BM T650 (Kompletterad T350 Boxer färger)

Inlägg av frykmodell »

Kompletterande uppgifter om T350 Boxer och färgsättning.

På frågorna om Boxen funnits som grön får jag justera mina uppgifter.
Boxern var röd, röd, röd och inget annat vid leverans.

Jag hade i minnet blandat ihop några bilder med gröna BM T35/36:or och en grön T470 Bison
och fått för mig att det var bilder på Boxern, det var innan jag började se skillnad på de olika modellerna.

T470:an har en grill som är väldigt lik Boxern, men är en större maskin
och jag tror faktiskt att den gröna 470 Bison som jag såg på bild var en ombyggd Bison som fått grön färg
först i samband med renoveringen och inte vid leverans.

//OlleF
En liten bild - 200 px bred bara

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Traktorbyggsatser Volvo BM (Kompletterad: T350 Boxer färger)

Inlägg av Johan Molin »

Jag hade också en telefondiskussion med Ola; frågan är om inte de gula exemplaren jag hittat foton på var specifikt avsedda för Vägverket?
De var rimligen inte så många; jag kan inte minnas att jag någonsin sett en bild på en sådan traktor i arbete för Vägverket, inte heller irl.

Men då är det alltså röda jordbrukstraktorer, alternativt gröna åt Armén som gällde (och eventuellt gula enligt ovan).

Skriv svar

Återgå till "Kommersiell försäljning"