Toppbilden, visa:    


Corona

Debattskrot, urspårningar etc. Det går ej att posta här, men väl fylla på i trådarna.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Hmmm ... Jag är ju mångårig prenumerant på papperstidningen, så jag har inte samma problem som du tyvärr har.

Bland annat skrev Björn Wiman en svidande krönika om beteendet vid After Ski.
Tydligen har ett stort antal av samma människor som besökt Ischl i Österrike nu farit till fjälls för att leva livet däruppe istället. 8 smittade i Åre igår. 15 i dag.
Jag tror det finns en benämning på den här sortens personer:

Brats.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Jag hann också läsa Björn Wimans artikel där jag håller med honom i sak men ogillar verkligen raljerandet och narcissismen i den.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

I just detta specifika fall tror jag han hade en poäng faktiskt. Jag hörde bara så sent som igår att det i hög grad är samma ungdomar som åkte till Ischl och festade, som nu är i Åre istället. 8 nya fall där igår, 15 i dag.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 24 mar 2020, 18:05 I just detta specifika fall tror jag han hade en poäng faktiskt. Jag hörde bara så sent som igår att det i hög grad är samma ungdomar som åkte till Ischl och festade, som nu är i Åre istället. 8 nya fall där igår, 15 i dag.
Instämmer, som sagt.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Corona

Inlägg av thorpe »

Såsom varande 70+ med diabetes2 och hjärtsvikt är vi lyckliga nog att ha en hjälpsam granne som med glatt humör erbjuder sig att handla färskvaror och diverse annat åt oss.

När man då hör människor yttra saker som "jag betalar minsann skatt och åker skidor var f-n jag vill" och liknande resonemang, undrar jag hur det står till i skallen på somliga.

Det verkar som om lantisarna utgör en underlägsen ras och ett hinder i somligas ögon! Attityden är vämjelig och de här stollarna tycks tro att "verkligheten" är deras och inte vår verklighet.
Att beklaga sig över den lokala befolkningen på de skidorter som somliga spattgaltar anser vara deras territorium gör mig illamående. Tyvärr (eller tack och lov) är det situationer som den här som skiljer agnarna från vetet.

Arg är jag inte, bara ledsen och beklämd över hur somliga människor struntar i sina medmänniskor. Det viktiga för dem att DE får åka till fjälls och njuta av naturen och skidåkningen. Eller åka till stugan och njuta av tillvaron på landet. Där de omedelbart blandar sig med lokalbefolkningen och förhör sig om "hur vi upplever situationen? Vi kommer ju in i era butiker och handlar så vad har ni egentligen för orsaker att klaga?"

Nu låter jag som den verkliga misantropen men de senaste dagarnas promenader (för att hålla blodsockret på plats) och vad jag har hört människor säga (de talar definitivt INTE den lokala dialekten) har fått mig att förstå att vi här på landet inte ingår i deras begreppsvärld.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag är tyvärr rädd för att du har rätt Robert.

Och nu är Stockholm i kris. I8 döda på ett dygn. Och man vädjar till pensionärer, kanske t o m hörande till riskgrupperna, att komma tillbaka och jobba i sjukvården. Jag har inte hört något från borgarrådet Irene Svenonius på länge. Vart tog alla hennes fina privata närakuter vägen?

https://www.expressen.se/nyheter/akutpe ... us-absurt/

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag ber om ursäkt. När dödsfallen började stiga i Stockholm var inte Irene Svenonius overksam alls. Hon besökte då den privata vårdcentralen "Hedda Care" som drivs av – Camilla Läckberg.

Man tar sig för pannan.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Det vore kanske bra att nu, med försiktighetsprincipen som grund och med intryck av hur Finland agerar, sätta Stockholmsregionen i karantän.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag kan inte bedöma i vilken mån det skulle kunna fördröja farten i smittspridningen i resten av landet. Alla regioner har ju en allmän smittspridning redan. Sedan torde det också handla om hur mycket människor reser just nu.

Men det vore ju onekligen ett drastiskt sätt att hindra stockholmarna att fara till fjälls. Såg förresten att man stoppat uthyrningen av fjällstugor.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forsk ... egeringen/

Länken ovan är bara att betrakta som att det finns andra åsikter och uppfattningar om hur Sverige ska agera än Folkhälsomyndighetens och Regerings...i nämnd ordning.

Om man inte håller med dom som har skrivit uppropet så ska ingen här ta det som att jag angriper den eller några andras åsikter i frågan.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Corona

Inlägg av BAn »

Vad gäller tillgången till vårdpersonal m.fl. när man nu inte tycks kunna begränsa pandemin ytterligare:

Om jag förstår Folkhälsomyndigheten rätt, så måste man nu dra in påsklovet för skolorna. Att stänga skolorna skulle ju medföra förödande konsekvenser för tillgången till vårdpersonal m.fl.
Nähä?

Därtill borde man nu överväga att ändra i 6 kap. Lag (1994:1809) om totalförsvarsplikt, så att denna lags bestämmelser om allmän tjänsteplikt för var och en bosatt i Sverige mellan 16 och 70 år, inkl. hela de kalenderår de uppnår dessa åldrar, kan tillämpas under extraordinära förhållanden, utan att det råder krig eller beredskap. På så sätt kan man vid behov kalla in personer med medicinsk eller annan kompetens, som idag inte anmäler sig frivilligt.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Det torde vara välbekant att just utsatta barn far illa under lov. Och i den situationen torde det vara bättre att ha en veckas lov än att stänga skolorna helt och hållet. Vi får väl se, påsklovet är inte riktigt här ännu, men det är väl möjligt att man stoppar sjukvårdspersonalens semestrar under påsklovsveckan.

Bäste Bengt, det är något sjukvårdspersonal i hela landet tvingats leva med så gott som varje sommar under senare år, på grund av den personalbrist som är ett konstant faktum till följd av de beslut som regionpolitiker fattat under en rad av år. År 2013 t ex rådde totalt anställningsstopp i Skåne. Den sommaren var den urj-aste jag någonsin upplevt i mitt arbetsliv. Följden blev massuppsägningar av neonatalvårdssköterskor, barnmorskor, IVA-personal och akutpersonal i olika varianter i Malmö, Lund, Helsingborg och Kristianstad.

Sjukvården slickar fortfarande såren efter det. Förr måste en nyutexaminerad barnmorska arbeta inom slutenvården (förlossning, BB) i minst två år innan hon fick lov att sätta sig som självständigt arbetande barnmorska på en barnmorskemottagning.
I dag kan en nyutexaminerad barnmorska välja mellan att arbeta i slutenvården med nattarbete och helgpass, ELLER sätta sig som nykläckt barnmorska på an privat barnmorskemottagning och arbeta "självständigt" med dubbelt så hög lön och arbete måndag - fredag kl åtta till fem.
Varför är det så svårt att rekrytera personal till slutenvården? Hmmm ...

Det är så sant som min arbetskamrat Catharina Palmquist, salig i åminnelse, uttryckte det: Vill man bo på ett förstklassigt hotell med bra restaurang så räcker det inte med att bara vilja betala för en brits på ett vandrarhem i Amsterdam, och hävda att det blir lika bra service, bara personalen arbetar effektivare där.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Bäste Johan,

Det vore bra om vi alla kan avhålla ifrån allmänt politiserande, särskilt i denna allvarliga fråga. Låt oss istället försöka att hålla oss till fakta.

Jag skulle kunna ifrågasätta mycket av det du skriver, men jag avstår.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Ombytta roller m a o ...

Jag beskrev bara hur saker har blivit, sett inifrån slutenvården. Delvis som förklaring till Bengt. Och vilka beslut som fattats som lett till detta är ingen hemlighet.

Man kan givetvis ifrågasätta enskildheter. Men i grunden har alla partier hjälpts åt att utarma lasarettssjukvården.
Allianspartierna genom sitt vårdval. Socialdemokraterna har velat göra exakt samma saker, men med offentlig primärvård istället för privat. Och det är en konstig filosofi som ligger bakom – att beröva just vården av de allra sjukaste människorna, och de akut svårt sjuka människorna i vårt samhälle pengar, för att dela ut dem till vård till människor, som för att uttrycka det mycket försiktigt, inte är lika svårt sjuka.

Givetvis kan det ses som politiserande, men tro mig, jag har ingen politisk agenda i detta. Mer än att försöka beskriva att just den akuta slutenvården blivit så barskrapad inpå bara benen, att det är näst intill otillständigt. Och nog svårt att riktigt förstå om man inte själv sett utvecklingen från insidan.
Just för ögonblicket är det nog inte "Lean production" som gäller för att rädda människoliv.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Det förefaller som att du instämmer med allt som Ilmar Reepalu begär och i sin utredning om Vinster i välfärden vill genomföra. Det gör inte jag!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Det har jag inte påstått. Iofs hävdade redan Mats Svegfors, tidigare chefredaktör för SvD, att Sverige troligen hade det mest kostnadseffektiva sjukvårdssystemet i världen. Men det var precis i början av 2000-talet.

Min poäng är att man offrat vital slutenvård på öppenvårdens altare. Jag skrev ju ovan att det har man gjort oavsett parti. Att sedan allianspartierna delat ut de pengarna (fortfarande, NB, skattepengar) till privat öppenvård är en separat fråga. Men det är inte huvudbekymret.

Så länge alla vårdgivare äter ur samma hand måste man ställa sig frågan; vilket är viktigast att kunna hantera inom sjukvården: Akuta hjärtinfarkter eller stukade lilltår och förkylningar? Intensivvård eller halsfluss? Det är den prioriteringen som gått helt snett. Tillsammans med ett styvnackat nekande till att det faktiskt behövs pengar för att bedriva sjukvård, betala personalen anständiga löner (då menar jag inte doktorer) och erbjuda anständiga anställningsvillkor så man får behålla den. Märk noga vilka personalkategorier jag nämnde som sade upp sig kollektivt bara i Region Skåne:
Förlossningsbarnmorskor, neonatalsjuksköterskor, intensivvårdssjuksköterskor och sjuksköterskor på stora akutmottagningen (på Lunds lasarett). Inte precis de mest umbärliga personerna i vården som fick nog av indragna semestrar, ändrade scheman så de var tvungna att arbeta varannan helg istället för var tredje, anställningsstopp så att det uppstod stora hål i verksamheten så fort någon slutade, och det till, i praktiken, pisslöner. Det saknas en hel mängd IVA-platser i Skåne, bara för "normal" vardagsdrift. Regionpolitikerna har helt sonika skitit i att de har ansvar för att se till att det finns ordentliga lager av sjukvårdsutrustning (de var faktiskt ÅLAGDA att se till detta ...).

Och nu är det skördetid.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag försökte starta en tråd som skulle vara någorlunda befriad från polemik. Det gick inte.
Då får jag istället referera till vad Mats Knutson skrev häromdagen i SVT:

De med starka åsikter hade minst kunskap

Efter den ryska invasionen av Krimhalvön 2014 publicerade Washington Post en undersökning om hur amerikanerna såg på en militär intervention i konflikten. Bara en av sex som svarade i undersökningen visste var Ukraina låg, de flesta hade inte en aning. Det intressanta var dock att det fanns ett direkt samband mellan denna okunskap och en stark åsikt om att USA borde ingripa militärt. Starkast var stödet för en militär intervention bland dem som trodde att Ukraina låg i Latinamerika eller Australien!

Året därpå genomförde Public policy polling en annan undersökning bland amerikanska väljare där frågan var om de var för eller emot en amerikansk bombattack mot Agrabah.

Republikanska väljare var, inte oväntat, mer positivt inställda till ett bombangrepp än demokratiska väljare.

Mest intressant var dock att 55 procent av demokraternas väljare och 49 procent av republikanernas faktiskt hade en klart definierad åsikt i frågan. Agrabah finns nämligen inte i verkligheten utan är det påhittade landet i Disneys tecknade film Aladdin från 1992.

De med starkast åsikter var alltså i båda dessa fall de som faktiskt hade minst kunskaper!

Så det finns av olika skäl all anledning att vara försiktig med en del av de uppgifter som just nu sprids på nätet och i sociala medier om olika teorier och aspekter kring coronaviruset.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag har lite svårt att förstå att det är så svårbegripligt, det faktum att varje åtgärd som vidtas för att bromsa smittspridning måste kunna vidmakthållas till kurvan lutar nedåt igen.
Att minimera kontakter, stanna hemma när man är sjuk, och undvika att utsätta äldre för smitta är åtgärder som måste vidmakthållas i kanske t o m mer än två månader framöver.

Frankrike vidtar drakoniska åtgärder, helt enkelt för att folk skiter i de skarpa råd de fått. I Sverige har vårt tillit (läs lydighet om du är lagd åt det hållet) fått de allra flesta att följa rekommendationerna.

Att tro att vi kan "undvika" stormen är rent önsketänkande och ingenting annat. Smittspridningen går inte att STOPPA men väl att BROMSA.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Här nedan är en artikel av PM Nilsson som jag oftast håller med om det mesta han skriver, men som denna gång gör mig lite undrande. Därför några exempel på frågor:

Varifrån har PM fått siffran 20 000 döda av svininfluensan i Italien 2015?
Varför hörde vi då inget om och fick se något kaos på sjukhusen och att det saknades respiratorer och skyddsutrustning?
Varför fick vi då inte se scener som de vi ser nu från Bergamo med kolonner av lastbilar med lik som måste kremeras på annan ort?
Varför hörde vi då inget om att ca 30 läkare i Italien blivit smittade och avlidit av svininfluensan?

Jag gissar att du Johan instämmer i mycket i det han skriver.



Vaccin mot nedstängning
Svininfluensan tog drygt 20 000 liv i Italien under några vintermånader 2015. Den bidrog till att det året hade den största överdödligheten i befolkningen sedan andra världskriget, mycket större än under pandemiåret 2009 då viruset blev känt och orsakade stor oro i världen.

LEDARE PM NILSSON
Publicerad: 29 mars 2020, 16:30 Uppdaterad: 29 mars 2020, 18:09
Artikeln handlar om: Ledare


GULT ÄR FLAGGANS KORS. Finansminister Magdalena Andersson måste ta strid för att ekonomin ska fungera även under epidemier.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Italien gjorde vintern 2015 ingenting utöver vanliga rutinåtgärder för att hejda epidemin. Medier och myndigheter räknade inte dag för dag antalet döda. Efter sex säsonger och tiotusentals döda hade svininfluensan blivit en del av italiensk vardag som hanterades med handtvätt, vaccin och varsamhet med äldre.

Annars är det virus som orsakade hongkonginfluensan det vanligaste i Italien. Det gjorde världspremiär 1968 och skördade 1 miljon liv under sitt första år. Sedan dess cirkulerar det runt klotet tillsammans med några andra dominanta influensavirus och vållar 300 000 dödsfall om året i världen.

I en uppmärksammad studie publicerad i International Journal of Infectious Diseases undersöks de fyra senaste fullgångna italienska influensasäsongerna. 5,29 miljoner smittades, 68 000 dog, vilket ger en dödlighet på 1,3 procent, alltså något högre jämfört med den coronaepidemin tycks orsaka. Här ska dock betonas att dödligheten för corona är svår att beräkna eftersom man inte vet hur många som är smittade.


Vilka influensavirus som härjar i Sverige växlar. Under förra årets säsong dominerade svininfluensan fram till mars då Hongkong tog över. Denna vinter verkar Hongkong dominera. Enligt Folkhälsomyndigheten orsakar influensan en överdödlighet på flera hundra personer varje säsong, det vill säga från jul och fram till påsk. Vintern 2017-2018 dog 1012 personer över 65 år av influensa.

Varje dödsfall är en sorg för anhöriga, men den här typen av överdödlighet ser vi som en naturlig del av livet. I snitt dör 246 personer varje dag i Sverige och oftast inte av pur ålder utan av en kombination av sjukdomar och infektioner. Livsuppehållande behandling är aldrig självklart och alltid en avvägning. Alla som har erfarenhet av en äldre anhörigs död vet det.

Det nu aktuella coronaviruset SARS-CoV-2 har en överdödlighet som liknar de vanliga influensornas och drabbar samma riskgrupper. Smittan kommer också så småningom att bli ett av de virus som varje år sveper över världen och orsakar överdödlighet hos äldre och sjuka och som vi kommer att tvingas vänja oss vid. Vi kommer då att ha vaccin och immunitet hos delar av befolkningen men det kommer att ta tid, epidemin kommer att gå i vågor och viruset kan likt de andra ändra sig och smitta igen. Och nya virus kommer med säkerhet att hoppa över artbarriärer och drabba mänskligheten.

Vilka risker finns det för att regeringar i höst och under nästa år och därefter reagerar likadant som på den nuvarande epidemin? Det är en högaktuell fråga, inte minst för att kunna sätta ett pris på den ekonomiska risk som epidemier innebär på sikt. Är det så här vi ska ha det när smittor slår till?

Priset för säsongen 2019-2020 är hittills astronomiskt. Den potentiellt stora volymen smittade och därmed det stora antalet svårt sjuka har skrämt allmänhet och regeringar till den grad att man stängt städer, länder, gränser och stora delar av ekonomin. Börserna har fallit med en tredjedel. Deutsche Bank bedömer att tysk tillväxt faller med 30 procent under första kvartalet och med 24 procent i euroområdet. I Sverige tror kvalificerade bedömare på en storm av konkurser och en massarbetslöshet på 20 procent. I USA gick antalet arbetslösa i förra veckan från nästan ingenting till 3 miljoner personer på fyra dagar.

För att mildra skadorna har regeringarna lanserat historiskt omfattande krispaket. Den tyska finansministern la i onsdags en lånefinansierad tilläggsbudget på 1700 miljarder kronor, motsvarande 50 procent av den ordinarie budgeten, för att överbrygga krisen. USA har enats om ett krispaket på 20 000 miljarder kronor (10 procent av landets BNP). Den svenska regeringens krispaket är hittills mycket mer blygsamma vilket rimligen kommer att ändra sig snart.

Men lika viktigt är att nu börja värdera och diskutera de åtgärder som knäcker ekonomin och blåser upp statsskulderna och att hitta en långsiktigt hållbar strategi. Att stänga gränser mellan EU-länder är uppenbart verkningslöst för att hindra smittan men orsakar stora ekonomiska skador. Hur är det med de inställda flygen? De öde gatorna? De tomma butikerna? De stängda skolorna? De framskjutna konferenserna och konserterna? Hur effektiva är de i relation till skadorna?

Vårdens kapacitet för att klara denna och andra epidemier måste tveklöst öka, det är en viktig slutsats. Men vi måste också planera för att den nuvarande nedstängningen upphör så snart som möjligt och inte återkommer varje säsong

Sverige har väckt internationell uppmärksamhet för sitt mildare och rationellt orienterade smittskydd. Det skapar utrymme för den svenska regeringen att driva en ekonomiskt förnuftig efterkrispolitik i EU och internationellt. Ekonomisk depression brukar stärka nationalism och öka konflikter. Låt våren 2020 bli ett undantag.

Detta är en text från Dagens industris ledarredaktion. Dagens Industri är oberoende.
Kommentera artikeln

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Läser man artikeln så får jag snarast intrycket av dryga 15.000 döda i Italien varje år pga såsongsinfluensa (inkl svininfluensa). Det är svårt att kommentera siffrorna då jag inte sett några sådana siffror för Italien, men låter aningen mycket – i Sverige räknar vi upp emot 1.000 döda av säsongsinfluensa (färre i år pga en mild vinter).
Rimligen påverkar i någon mån åldersstrukturen i Italiens befolkning utfallet. Om man struntar i ålderskorrelation borde skillnaden i dödstal Sverige / Italien vara 1/6.

Förre statsepidemiologen, nu WHO:s rådgivare, Johan Giesecke, kommenterade igår det rimliga i att införa - och avveckla - åtgärder stegvis. Han tyckte en gräns för folksamlingar på 50 personer var rimlig. På fårgan om t ex Tysklands gräns på 2 personer kommenterade han bara "Det är en väldigt liten folksamling".

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Tänkvärd artikel igår i Dn av Maciei Zaremba:

Maciej Zaremba: I coronakrisens Sverige visar lasten plötsligt sin dygdiga sida

Pandemin drabbar inte bara människor, den angriper nationella myter. Somliga dygder vänder på klacken, förtalade fenomen avslöjar plötsligt okända företräden. Vi borde häpna över hur vi i Sverige möter krisen med öppenhet och inte förbud, skriver Maciej Zaremba.


Dessa intressanta baksidor av allting

Häromveckan skrev Anne Applebaum (”Coronaviruset har synat den amerikanska bluffen”, The Atlantic) att epidemier avtäcker underliggande sanningar om de samhällen de drabbar. Hon syftade på amerikaner, som nu vaknat till ett USA som är allt annat än mäktigt – eller ens särskilt västerländskt. De mekanismer som försenat en adekvat respons på epidemin är enligt Applebaum desamma i Washington som i Peking: en kultur med lismande hovmän som förtiger nyheter som kejsaren inte vill höra.

Ett är säkert: när farsoten är över lär flera nationer upptäcka att de inte känt sig själva. För några blir det en dyster insikt, för andra kanske glädjande. Pandemin drabbar inte bara människor, den angriper nationella myter. Somliga dygder vänder plötsligt på klacken och förevisar sina fula baksidor. Och omvänt, förtalade fenomen avslöjar okända företräden.

Landet som skänkt världen mänskliga rättigheter går nu längst av alla i Europa i inskränkning av desamma. Utegångsförbud, militär på gatorna, hot i luften. Det verkar dessvärre av nöden, eftersom så många fransmän struntar i regeringens påbud. Det sägs att ystra ungdomar har gått ännu längre, upproriskt delat på ölpavor under stridsropet ”Corona, corona!” Som om viruset trots allt är bättre än den dumma makten.

Hädanefter kommer fransmännen att misstro alla regeringar, vilket lär tvinga deras härskare att bli despoter

Jag läser om Edmund Burkes ”Reflektioner om franska revolutionen” från 1790, den moderna konservatismens första manifest. Tiden har sprungit ifrån många av hans teser. Men just den som jag en gång avfärdade som mest obsolet får i dessa dagar ett nytt förklaringsvärde.

Edmund Burke är inte okritisk mot hur bourbonerna styrt landet. Inte heller avvisar han tanken att en usel monark kan avsättas. Men i Paris krossar man inte bara monarkin och kyrkan. Man krossar själva idén att det alls kan finnas en legitim makt. I Burkes ögon förstörs därmed själva grunden för tilliten. Hädanefter kommer fransmännen att misstro alla regeringar, vilket lär tvinga deras härskare att bli despoter. Ty så måste det gå när makten berövats all den upphöjdhet och auktoritet som kommer från traditionen, enligt Burke.

Säg gärna emot honom, för nog är det en obehaglig tanke att liberté, égalité, fraternité skulle göra fransmännen mindre lyhörda för nationens bästa än mer trögtänkta folk.

Också somliga nordiska traditioner visar oanade sidor. Den norska regeringen har förbjudit medborgarna att ta sig till sina fritidshus. I Hols kommun väster om Oslo har man för säkerhets skull slutat att preparera skidspåren, så att ingen stadsbo ska kunna ta sig dit genom bergen.

Egendomligt, kan man tycka, för vad bättre kan man göra än att stänga in sig i hytten sin? Begripligt blir det först som ett utslag av identitetspolitik. Jag vet inget annat land där folk på landsbygden är så infantilt stolta över att deras vagga inte stått i Oslo eller något annat syndens näste. Det är tydligen bara i glesbygden som man är riktigt sund och norsk, och styrker sin självkänsla med att Oslo är på gränsen till utländskt, källa till osunda tankar, seder – och nu förstås också smitta.

Här märks ingen panik, här plundras inte mataffärer som i London, ingen lokalpolitiker lockas att hetsa mot de sjuka i grannsocknen och smittan ökar inte snabbare än i länder med undantagstillstånd

Den officiella förklaringen till hytteförbudet är att sjukvården i de små kommunerna inte skulle klara anstormningen av smittade Oslobor. Men kan verkligen sjukvården i Hols kommun vara så mycket uslare än i Duved? Nej, den rimligare förklaringen tycks vara att Erna Solbergs regering inte ville göra sina kärnväljare besvikna när dessa fick en sådan chans att visa stadsbor fingret. I sanning imponerande statsmanskap. De utestängda stugägarna lär sent glömma den solidariteten.

Varför har vi Sverige sluppit från den sortens söndrande utspel och krafttag för syns skull? Om jag avläser läget rätt är Sverige och Finland mest återhållsamma med förbud i Europa – och än så länge med goda resultat. Här märks ingen panik, här plundras inte mataffärer som i London, ingen lokalpolitiker lockas att hetsa mot de sjuka i grannsocknen, och smittan ökar inte snabbare än i länder med undantagstillstånd. Det är bara somliga krönikörer och ledarskribenter som tycker att mera panik vore på sin plats. Men det kanske följer av plikten att producera en kritisk åsikt i veckan.

Vi borde faktiskt bli lite häpna över oss själva. Lever vi inte i ”förbuds-Sverige”, där makten, särskilt den socialdemokratiska, tar varje chans att leda oss vid nosen?

Jag har rätt många gånger beklagat den originella svenska ordningen med till synes självständiga myndigheter. De flesta svenskar inser nog inte hur ovanligt det är. ”Ministerstyre” är obegripligt klander i Frankrike och de flesta andra länder. En minister ska ju styra! Men hos oss får hen bara utse den högste chefen för Skolverket (plus hundra andra myndigheter) och kan därefter endast påverka verksamheten genom lag. Absolut inte ingripa i enskilda ärenden. Heter det.

Denna mycket gamla ordning, som går tillbaka till Axel Oxenstierna, (här nickar Edmund Burke) har haft det goda med sig att det försvårat korruptionen av staten. Det dåliga var – och är – att det ger enastående möjlighet att undvika ansvar och styra genom informella kanaler. Ministern kan alltid skylla på myndigheten, som sägs ha den egentliga makten, och myndigheten svarar att den bara har tillämpat lagen. ”Det är inte vi”, säger ministern ”som utvisar den döende kvinnan till Afghanistan”, vänd er till Migrationsverket. Vem är egentligen ansvarig för att Transportstyrelsen häromåret skickat hemligstämplad försvarsinformation till Serbien? Ingen kan säga.

Mitt i eländet kan jag njuta av att leva i ett land som vet att vårda det bästa det har: Den ömsesidiga tilliten.

Jag vidhåller att denna ordning är djupt problematisk. Men i dessa dagar visar lasten plötsligt sin dygdiga sida. Som kanske enda landet i Europa har Sveriges regering bundit sig vid masten, det vill säga frånhänt sig möjligheten till allsköns utspel. Det är inte en minister som talar om för oss vad som gäller, det är en ämbetsman i ylletröja.

Som kritisk intellektuell borde jag kanske protestera. Låt inte experterna avgöra vår framtid! Är det inte fri åsiktsbildning som borde vara grunden för viktiga beslut?

Det tar emot att inse att jag inte har det valet. Att det finns lägen där man är utlämnad och inte kan annat. Anders Tegnell och hans kollegor kan ha fel, när de säger att det i dag vore kontraproduktivt att stänga grundskolor och gränser. Men i motsats till politiker har de inget att vinna. I motsats till oss skribenter kan de inte ens räkna med en kändisblogg med följande annonsintäkter från Klarna eller annat ockerföretag. Får de fel blir de kölhalade av opinionen, får de rätt kommer det heta att de bara gjorde sitt jobb. Och jag känner ingen med insikter i epidemiologin som är tunga nog att jäva deras omdömen.

Jag tvingas passa och hoppas på det bästa. Men mitt i eländet kan jag njuta av att leva i ett land som vet att vårda det bästa det har: Den ömsesidiga tilliten.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Det är absolut fint och näst intill poetiskt skrivet, men att citera skrivelsen...

”Häromveckan skrev Anne Applebaum (”Coronaviruset har synat den amerikanska bluffen”, The Atlantic) att epidemier avtäcker underliggande sanningar om de samhällen de drabbar. Hon syftade på amerikaner, som nu vaknat till ett USA som är allt annat än mäktigt – eller ens särskilt västerländskt. De mekanismer som försenat en adekvat respons på epidemin är enligt Applebaum desamma i Washington som i Peking: en kultur med lismande hovmän som förtiger nyheter som kejsaren inte vill höra.”

...är helt i linje med författarens politiska hemvist. Det är minst sagt oförskämt att se likheter mellan demokratin USA och diktaturen Kina. Därmed gör sig Maciej Zaremba till budbärare av detta grova förtal av USA som nation.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag har ingen aning om vad Zarembas politiska hemvist är.
När det gäller USA så kan väl knappast Trumps regim anses vara särskilt transparent och sanningssökande. Jag är faktiskt orolig för mitt kära USA såsom jag mindes det. Det fanns gott om bigotteri även på 70-talet, men det som trump står för känner jag inte alls igen och ingen som helst samhörighet med.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 30 mar 2020, 13:58 Jag har ingen aning om vad Zarembas politiska hemvist är.
När det gäller USA så kan väl knappast Trumps regim anses vara särskilt transparent och sanningssökande. Jag är faktiskt orolig för mitt kära USA såsom jag mindes det. Det fanns gott om bigotteri även på 70-talet, men det som trump står för känner jag inte alls igen och ingen som helst samhörighet med.
Johan, du kan läsa på Wikipedia så kan du räkna ut det. Det som är upprörande är också att han helt uppenbart har glömt vem som i mycket hög grad bidrog till att befria hans hemland från både de nazistiska och sovjetiska skräck- och förtryckarväldena.

Att Trump är värd att kritiseras på många sätt rättfärdigar inte att Zaremba citerar ett frontalangrepp på USA. Några större skillnader i landets välfärdssystem har knappast genomförts där sedan "Trumpen" tog över. De har helt enkelt ett annat välfärdssystem än vårt, men även vi "står helt uppenbart med byxorna nere" trots världens högsta skatter sedan åtskilliga årtionden tillbaka.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag börjar se fler och fler siffror på att du troligen har helt fel Rikard, när det gäller Sveriges hantering av detta jämfört med andra länder. Snarare sticker samtliga skandinaviska länder ut positivt.

Har man läst Zarembas bok om sin egen uppväxt och flykt från dåtidens kommunistiska Polen så tror jag inte man behöver vara alltför orolig för honom.
I varje fall har jag läst den med mycket stort intresse.
Anne Applebaum då? Ja, det är hon som skrivit böckerna om hur hela Östeuropa togs över av kommunistdiktaturer, också en synnerligen intressant och läsvärd, om än rätt otäck bok. Ännu otäckare är hennes bok om GULAG.
Så henne kan man knappast beskylla för att vara varm anhängare av kommunistiska idéer heller.

Jag har läst samtliga tre nämnda böcker.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Återigen, nu Politikens sverigereporter, konfirmerar att kritik kommit från Sundhetsstyrelsen gentemot danska regeringen att den vidtagit åtgärder som inte är vetenskapligt belagda.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 30 mar 2020, 14:21 Jag börjar se fler och fler siffror på att du troligen har helt fel Rikard, när det gäller Sveriges hantering av detta jämfört med andra länder. Snarare sticker samtliga skandinaviska länder ut positivt.

Jag tror att du har missuppfattat mig Johan, det handlar inte om vem som har rätt eller fel, vi önskar väl alla att den här krisen ska sluta så väl som möjligt. Sen kan vi tycka/tro olika om vilka åtgärder som är rätt eller fel. Personligen tycker jag att flera länder, däribland Frankrike har gått alltför långt i sina försök att minska smittspridningen, men jag tycker absolut att svenska myndigheter och regeringen, jag vet inte i vilken ordning jag ska nämna dom, har gjort och gör alldeles för lite.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 30 mar 2020, 14:21
Har man läst Zarembas bok om sin egen uppväxt och flykt från dåtidens kommunistiska Polen så tror jag inte man behöver vara alltför orolig för honom.
I varje fall har jag läst den med mycket stort intresse.
Anne Applebaum då? Ja, det är hon som skrivit böckerna om hur hela Östeuropa togs över av kommunistdiktaturer, också en synnerligen intressant och läsvärd, om än rätt otäck bok. Ännu otäckare är hennes bok om GULAG.
Så henne kan man knappast beskylla för att vara varm anhängare av kommunistiska idéer heller.

Jag har läst samtliga tre nämnda böcker.
Jag har inte läst någon av deras böcker men det innebär inte att jag inte har rätt att ha åsikter om både det Zarembas och Applebaums skriver i det du citerar här.

För övrigt så rekommenderar jag än en gång att läsa på Wikipedia om Zaremba. Han flydde från Polen på grund av kommunistpartiets antisemitism men han behöll uppenbarligen sin vurm för kommunismen när han kom till Sverige.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Den vurmen gick tydligen snabbt över. Läser man hans memoarbok inser man snabbt det.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 30 mar 2020, 15:52 Den vurmen gick tydligen snabbt över. Läser man hans memoarbok inser man snabbt det.
Skönt att höra men det fråntar honom inte ansvaret att citera Applebaums ytterst tvivelaktiga citat där hon sågar USA som nation. I.o.f.s lever Applebaum numera tydligen som hon lär eftersom hon nu bor i Polen. Just det faktum gör det ju faktiskt intressant att kanske få en åsikt om vad hon tycker om sitt nya hemland.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Anne Applebaum har nog en viss insyn. Hon är gift med USA:s Polen-ambassadör.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Intressant, jag ser fram emot att läsa om vad både hon och hennes make har för åsikter om Polen och dess politik. Undrar om maken är lika kritisk till sin arbetsgivare? Om han är det så är det storsint av USA att låta honom behålla jobbet.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag är inte fullt uppdaterad; han var ambassadör under Obamas tid. Det är möjligt att Trumpen har bytt ut honom.

Jag har full sympati med åsikterna om den nuvarande administrationen. Oavsett vad Trump själv hävdar upplever jag den som utomordentligt anti-amerikansk. Dessutom har Trump skapat stor osäkerhet när det gäller vår egen säkerhet.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

”Häromveckan skrev Anne Applebaum (”Coronaviruset har synat den amerikanska bluffen”, The Atlantic) att epidemier avtäcker underliggande sanningar om de samhällen de drabbar. Hon syftade på amerikaner, som nu vaknat till ett USA som är allt annat än mäktigt – eller ens särskilt västerländskt. De mekanismer som försenat en adekvat respons på epidemin är enligt Applebaum desamma i Washington som i Peking: en kultur med lismande hovmän som förtiger nyheter som kejsaren inte vill höra.”


Jag repeterar;

Anne Applebaums uttalande är inget annat än en grov skymf mot den nation som såg till att hon egentligen existerar. Vad hon menar med ”Coronaviruset har synat den amerikanska bluffen” kan man därför/verkligen fråga sig.

Är det att USA har gjort det möjligt för henne som judinna att överleva i kraft av att hennes föräldrar blev räddade undan Förintelsen? Eller är det att USA just nu har en president som inte faller henne i smaken, som gör att hon anser sig ha rätt att uttrycka sig så? Vad ger henne rätt att benämna världens största demokrati, i dess reella mening, som en bluff och att likställa den med Kina?

Hela uttallandet är ett riktigt lågvattenmärke enligt min mening. Därför tycker jag att är bäst för henne att hon stannar i Polen, med eller utan make… som är eller inte ambassadör.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Tja, man får ju tycka vad man vill. Det var väl bara tre veckor sedan som Trump hävdade att "i dag har vi 15 smittade med coronaviruset, 1 april kommer vi att ha noll".

Bombastiskt bluffmakeri är vad jag skulle vilja kallade för i alla fall. Det var ungefär samtidigt som jag skrev på detta forum att jag är distinkt orolig för vad som kommer att hända med coronaspridningen i USA.

Jag tror det är med stor oro som USA:s alla allierade ser på det bluffmakeri som utgör administrationen Trump.

Men nu har han ju i alla fall någonting annat att göra än att försöka köpa Grönland ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 31 mar 2020, 00:12 Tja, man får ju tycka vad man vill. Det var väl bara tre veckor sedan som Trump hävdade att "i dag har vi 15 smittade med coronaviruset, 1 april kommer vi att ha noll".

Det var vid samma tidpunkt som Tegnell sa att "vi räknar med en pik nu till helgen och sedan kommer det att klinga av" Båda hade lika fel. I övrigt avstår jag från ytterligare jämförelser mellan "Trumpen" och Sveriges statsepidemiolog, även om man kanske kan kräva lite mer kunskap i ämnet av den sistnämnda.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Folkhälsomyndigheten lade på måndagen fram nya rekommendationer om skyddsutrustning för dem som vårdar covid-19-patienter – utan detaljkrav på exempelvis munskydd. Sådant får regionerna utarbeta på egen hand.

– Mer skydd är inte alltid bättre skydd, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Sammanlagt har nu 146 personer dött i smittan i Sverige.



Folkhälsomyndigheten beslutade på måndagen om nya rekommendationer för skyddsutrustning i vården av covid-19-sjuka.

– När man lärt sig mer om en sjukdom vet man mer om vad som krävs, sade statsepidemiolog Anders Tegnell vid en pressträff på måndagen.

Detaljerna överlåter myndigheten åt regionerna att utarbeta, exempelvis om man ska använda munskydd eller inte.

– Mer skydd är inte alltid bättre skydd. Det kan vara svårt att arbeta med för mycket skydd, sade Tegnell.


Undrar om det även gäller när sjukvårdspersonal tar hand om ebolapatienter?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Vi vet ju alla att det finns en brist på riktiga skyddsmakter, eftersom ingen region hade följt sitt åläggande att se till att det finns lager.

Jag tror vi vet vilka vi ska ställa till svars för det när det här är över.
Som jag sagt tidigare; regionpolitiker duger inte till att bedriva sjukvård.

Och, kanske inte så betydelsefullt i somligas värld; Ebola har en dödlighet på omkring 50 %,. Vilket är en viss skillnad.

För övrigt har Anders dotter arbetat i ebola-områdena.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Corona

Inlägg av thorpe »

Här sitter jag och funderar över statistik, antal döda och hur i hela glödheta helvete felsökning pågår? Att sätta igång en debatt huruvida ”den och den” har gjort fel eller rätt känns i nuläget tämligen onödigt! I Italien avlider människor, i Spanien avlider människor, i USA avlider människor. Över hela vårt klot avlider människor, över hela världen frågar sig människor om det är värt att ens försöka leva vidare.

Att vi drabbats av en pandemi är ju dokumenterat men att läkarvetenskapen skall ha en omedelbar lösning på åtgärdande är ju som att säga till en bilmekaniker att ”det gnisslar någonstans i bilen”. Det tar ett tag innan problemet är identifierat och åtgärder kan vidtagas.

Att världen har blivit överraskad av en pandemi är inte något som förvånar mig. Däremot har jag svårt för alla självutnämnda ”experter” som säger sig veta ”VARFÖR” allt håller på att gå åt helsicke!

Att vår nations beredskap vad gäller ”det mesta” skevar är ett känt faktum sedan ett antal år. Vårt försvar är en komedi vad gäller personal och materiel, sjukvården är i stort sett som en film med bröderna Marx, beredskapen vad gäller SAMHÄLLSANSVAR är i stort sett lika med noll.

Vi kan sitta och dilla om vems felet är, vilken journalist som skriver vad eller vem som skriker högst i media men sanningen är att vårt land har under ett antal år dränerats på sunt förnuft och ansvar för den enskilda (e) individens liv.

Jag hoppas att covid-19 kan få människor över hela vårt land att förstå: Omtanke om nationen är att visa sunt förnuft.

PS:
Det är INTE yngre generationer som skall känna sig hotade av ”riskgrupperna 70+”, det är VI som skall känna oroade vad det gäller DERAS kontakt med OSS.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jag hå¨ller med dig till 110 %, Robert. Nu är det inte en massa tjafsande om odugligheten hos de myndigheter vi är TVUNGNA att lita till som är det meningsfulla. Ska vi rida igenom den här krisen, så är det , som jag påpekat ett antal gånger, inte minst i denna tråd, att "sitta still i båten" som gäller. Pajkastning är meningsfull (?) i efterhand, INTE nu.

Eller som gamle Monty på sin tid hävdade: "Fattar man rätt beslut 51% av gångerna så vinner man kriget".

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Corona

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev: 31 mar 2020, 22:40 Eller som gamle Monty på sin tid hävdade: "Fattar man rätt beslut 51% av gångerna så vinner man kriget".
Om jag inte minns fel fanns det under striderna i norra Frankrike WW2, en amerikansk (respkterad, högt rankad) arméhöjdare som kommenterade den svåra situation hans enhet befann sig i med kommentaren: Good, if we´re surrounded really simplifies the situation!

Ungefär så upplever jag situationen just nu. Statistik i all ära men vad jag känner är att "bita ihop och härda ut! Politiskt käbbel skall köras till närmaste deponistation

När detta är över är det definitivt hög tid att börja åtgärda de problem som lagts i dagen efter konstaterandet av Covid-19. Inte bara i Sverige utan resten av alla nationer som har tigit stilla och hoppas på att "någon annan" behagar lösa problem och kris.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

På text-tv kan man nu läsa att 239 personer hittills har avlidit av Corona-viruset i Sverige...”Men det finns en stor eftersläpning gällande antalet dödsfall”. Vad menar Folkhälsomyndigheten med det? Kan man inte ens över tid hålla reda på hur många som dör i just den sjukdomen, och i så fall varför? Särskilt orden "stor eftersläpning" gör åtminstone mig undrande. Lever vi i Sverige...eller?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Nu får du ta mig f-n ge dig Rikard!
Den som följt dagens pressträff är väl medveten om att i STOCKHOM har man ändrat sätt att spåra de som dött i coronavirus ochdärmed hittat flera fall längre bakåt i tiden.

Ingen av oss vet vilka beräkningsgrunder man har i Danmark, Norge, USA eller Italien. Det är därför jag, vid upprepade tillfällen, hävdat att det är först när det här är över som man kan värdera vad som verkligen hänt i varje land.

Du tror bäl inte att FHM åker runt för att "hålla reda på" antalet dödsfall som varje region har? De är ju beroende av vad varje regional myndighet inrapporterar, i sin tur till följd av vad varje sjukhus inrapporterar, inklusive de som ev dött i hemmet och i så fall måste genomgå en rättsmedicins obduktion. En eftersläpning kan t ex bero på en så enkel sak att man efterhandskontrollerar varje dödsfall där man inte före döden spårat något coronavirus, men väl senare gjort det vid en obduktion.

Hur svårt kan det vara?

Det är fullkomligt lönlöst att sitta och "leta fel" hos våra myndigheter, oavsett hur illa du tycker om Folkhälsomyndigheten och oavsett hur usla du tycker de är på att sköta sitt arbete. Kan du inte ägna dig åt något mer konstruktivt, vilket jag tror vi alla skulle må bättre av? Efterräkningens dag kommer så småningom, och då kan man fördela skuld och beröm efter tycke och smak.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 01 apr 2020, 17:36 Nu får du ta mig f-n ge dig Rikard!
Stilla...stilla. Jag trodde vi var överens att vi här på Mötesspåret får ha olika åsikter och också att vi fritt får uttrycka dom...eller?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Jo men ogrundade anklagelser borde inte det vara fritt fram för i vilket fall som helst. NÅGON j-a ordning måste det vara på ett forum, före att travestera vad en partiledare som varken du eller jag gillade något vidare, sade en gång i världen.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Vilka anklagelser?

Åter igen, får man inte ifrågasätta Folkhälsomyndighetens och regeringens strategi och politik. I så fall känns det känns ju nästan lite "Nordkorea" över den inställningen.

...Och förresten, när tänker man sluta med att ta ut trängselavgifter i Sthlm?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Kan man inte ens över tid hålla reda på hur många som dör i just den sjukdomen
uppfattar i varje fall jag som en ogrundad anklagelse. Du skrev det utan att veta något om hur saker förhåll sig, och utan att veta att FHM i själva verket självt hade påpekat Stockholms eftersläpning och ändrade beräkningsgrunder vid officiell pressträff.

Ibland är det bättre att försöka kolla bakgrundsfakta innan man far åstad och drar fel slutsatser av en enkel textremsa.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 01 apr 2020, 18:06
Kan man inte ens över tid hålla reda på hur många som dör i just den sjukdomen
uppfattar i varje fall jag som en ogrundad anklagelse. Du skrev det utan att veta något om hur saker förhåll sig, och utan att veta att FHM i själva verket självt hade påpekat Stockholms eftersläpning och ändrade beräkningsgrunder vid officiell pressträff.

Ibland är det bättre att försöka kolla bakgrundsfakta innan man far åstad och drar fel slutsatser av en enkel textremsa.
Du menar att jag och alla andra ska hålla med dig i att Tegnell, Löfven och Sverige i övrigt självklart har rätt och alla andra har fel.
Själv nöjer jag mig med att möjligen ifrågasätta den strategin.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Corona

Inlägg av Johan Molin »

Du får ifrågasätta vad du vill, men det vore onekligen klädsamt om ifrågasättandet i någon mån bygger på kunskap.

----------------------

Nu har Region Stockholm självt gått ut med, och i praktiken bekräftat det jag skrev:
1aprilsthlm.jpg
Man var tydligen t om tvungen att gå ut i en presskonferens.
Så man kan kanske omformulera Rikards fråga till:
"Kan inte sjukvården ens hålla reda på vilka patienter som dött i en enda sjukdom?"

Två kommentarer i så fall:
1. Alla som någon gång tvingats skriva ett dödsbevis vet om att man måste beskriva patientens diagnoser så, att man i slutändan kan komma fram till en rimlig dödsorsak. Det finns t ex nuförtiden många cancerpatienter som inte dör AV sin sjukdom, utan MED sin sjukdom, dvs av någon helt annan orsak.
2. När det gäller vårdens kapacitet är det ju återigen så att man får det man är villig att betala för. Men att landstingspolitiker i så pass många år försökt inbilla oss att man kan få bo på ett förstaklasshotell med förstklassig restaurang, till priset av en plats på ett vandrarhem i Amsterdams sämre kvarter, det är djupt oärligt, och resultatet visar sig ju nu.
I slutändan är det givetvis så att det finns ett samband mellan resurser och kapacitet.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Corona

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 01 apr 2020, 18:31 Du får ifrågasätta vad du vill, men det vore onekligen klädsamt om ifrågasättandet i någon mån bygger på kunskap.

----------------------

Nu har Region Stockholm självt gått ut med, och i praktiken bekräftat det jag skrev:

1aprilsthlm.jpg

Man var tydligen t om tvungen att gå ut i en presskonferens.
Så man kan kanske omformulera Rikards fråga till:
"Kan inte sjukvården ens hålla reda på vilka patienter som dött i en enda sjukdom?"

Två kommentarer i så fall:
1. Alla som någon gång tvingats skriva ett dödsbevis vet om att man måste beskriva patientens diagnoser så, att man i slutändan kan komma fram till en rimlig dödsorsak. Det finns t ex nuförtiden många cancerpatienter som inte dör AV sin sjukdom, utan MED sin sjukdom, dvs av någon helt annan orsak.
2. När det gäller vårdens kapacitet är det ju återigen så att man får det man är villig att betala för. Men att landstingspolitiker i så pass många år försökt inbilla oss att man kan få bo på ett förstaklasshotell med förstklassig restaurang, till priset av en plats på ett vandrarhem i Amsterdams sämre kvarter, det är djupt oärligt, och resultatet visar sig ju nu.
I slutändan är det givetvis så att det finns ett samband mellan resurser och kapacitet.
Ursäkta min brist på kunskap men framförallt min brist på sunt förnuft.

Skriv svar

Återgå till "Vislanda"