Hej!
Säkert är det så för många av oss att modellbyggarlusten påverkas negativt av världshändelserna. Jag tycker mig ha märkt det på antalen av och ämnena i sista tidens inlägg. Detta är väl inget att förvånas över egentligen.
De senaste månaderna har varit stressiga även för undertecknad med uppföljning av omvärldspåverkan i den ena myndigheten och utbildning av skyddsvakter och annan bevakningspersonal i den andra. Så själv känner jag att någon halvtimmes verksamhet vid hobbybordet någon kväll i veckan är mer nödvändigt än annars för att låta hjärnan varva ned och syssla med annat.
Som ett andra projekt i min vagnbyggarkarriär parallellbygger jag ett ex vardera av standardtyperna G och O i utförande enligt period IIIb (ungefär, och passande till min trafikidé Tdt 158). G-vagnen är SMJs trevliga modell och O’n byggs från underreden jag bjudit på på Tradera. Säljaren hade fått tag på ett restlager ramverk i plast från någon svensk produktion men allt annat får jag konstruera själv. Bufferttallrikar med hals ”frihandsvarvades” inledningsvis till exempel från mässingsspikar inspända i Dremelchucken med fil. Roligast är stolparna av 0,7 mm rör (!) som plattas till i änden och borras med 0,3 mm borr varpå en ring tillverkad av sådan där tunn mässingstråd som dekorerar vinflaskor anbringas i hålet. Därpå filas de vassa hörnen på tillplattningen försiktigt.
Den första G-vagnen ska till skillnad från två kommande systrar vara obromsad. Där har jag fått hjälp av forumkamraten P Falk att pröva ut hur hjulaxlarna bäst lagras och MRWs mässingslager är fantastiska och rekommenderas till er som ännu inte upptäkt dem. Jag använder spetslagrade axlar och lagren bygger mindre än en mm på axellängden.
För att kunna fila ned yttersta tappen på de små lagren kan man använda en spillbit plasticcard med lagomt hål i.
Buffertarna blev lite si och så men lillebror har svarvat nya åt mig och kommer att smuggla dem över riksgränsen från Norge. Vi upprätthåller Dalslandsbanans personals fina tradition från krigsåren och för diverse nyttigheter mellan länderna. Dock sällan Göteborgs Handels och Sjöfartstidning numera.
Efter att ha införskaffat en ordentlig lödstation från Kjell&Co känns det som om ”lödtröskeln” skulle gå att kliva över. Ett par gavellämmar till O-vagnen med handtag och gångjärnsattrapper som också blir de ståndare som i kombination med de korta gavelstolparna håller gavellämmen i vertikalt läge. Sidolämmarna ska på modellen vara i nedlagt läge. En ytterligt fin kätting från något modellbåtsbolag inköpt på Hobbycenter i Göteborg kommer att kröna fyra stolppar.
Sedan återstår sprutmålning och dekaler, ska beställa olika nummer från byggsvenskt.se och hörnmarkeringar utvisande bromssort/genomgångsledning. Märkning på rambalken hoppar jag över då den nästan inte syns på vagnstypen i skala H0 efter väderbitning. Även småkedjorna i botten på plåtlämmarna och för låsning vid var annan stolpe hoppar jag över då de inte syns när ved eller virke är lastat på fällda lämnar.
Fortsättning följer…
Bästa hälsningar!
Baronen
Toppbilden, visa:
Tankeflykt och godsvagnsbygge
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Tankeflykt och godsvagnsbygge
Spännande projekt! Fortsätt gärna att visa!
Re: Tankeflykt och godsvagnsbygge
Hej!
I söndags besökte jag modelljärnvägsklubben ”Utby rallare” i Rättvik. En trevlig utflykt med möjlighet till tågprat och studier av en intressant anläggning med förebild i verkligheten vid en tidpunkt sammanfallande med mitt eget fokus. Delar av anläggningen var under miljömässig uppbyggnad men fullt körbar vad jag förstod. En del hade en hög grad av färdigställande. Man ska så klart vara försiktig med att bravera med foton av andras skapelser men som en homage till dessa duktiga byggare, bröderna Palm med flera, vågar jag mig på att visa en bild.
Besöket drev på inspirationen och fast jag egentligen inte hade tid inför veckans resor tog jag mig ändå en stund vid byggbordet för att färdigställa mina byggen för sprutmålning när jag kommer hem i morgon.
Hoppas att jag får till bra yta för dekalering och vädring. Bufferttallrikar kommer strax från lillebror i Norge och bufferthylsorna är pluggade för att inte klägga igen. Kedjorna på stolparna blev kanske lite väl långa men övriga vagnar kommer att få dem hängande/virade vid stolparna eller inga alls på vagnen men fastsatta tvärs över de lösa aspvedsbuntar som blir de vanligaste lasterna från Reginelund.
Fortsättning följer…
I söndags besökte jag modelljärnvägsklubben ”Utby rallare” i Rättvik. En trevlig utflykt med möjlighet till tågprat och studier av en intressant anläggning med förebild i verkligheten vid en tidpunkt sammanfallande med mitt eget fokus. Delar av anläggningen var under miljömässig uppbyggnad men fullt körbar vad jag förstod. En del hade en hög grad av färdigställande. Man ska så klart vara försiktig med att bravera med foton av andras skapelser men som en homage till dessa duktiga byggare, bröderna Palm med flera, vågar jag mig på att visa en bild.
Besöket drev på inspirationen och fast jag egentligen inte hade tid inför veckans resor tog jag mig ändå en stund vid byggbordet för att färdigställa mina byggen för sprutmålning när jag kommer hem i morgon.
Hoppas att jag får till bra yta för dekalering och vädring. Bufferttallrikar kommer strax från lillebror i Norge och bufferthylsorna är pluggade för att inte klägga igen. Kedjorna på stolparna blev kanske lite väl långa men övriga vagnar kommer att få dem hängande/virade vid stolparna eller inga alls på vagnen men fastsatta tvärs över de lösa aspvedsbuntar som blir de vanligaste lasterna från Reginelund.
Fortsättning följer…