Cargo Marathon III - Creating the custom cargo for your freight cars - alltså skapa realistiska laster på godsvagnar.
Jättebra - att kolla på.
Toppbilden, visa:
Märklin of Sweden
Märklin of Sweden
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Märklin of Sweden
Många bra tips om produktionsteknik och vädring för trä och trävaror.
Om man vill köra svenskt är det också en utmärkt inspiration till att mer seriöst efterforska hur logistikkedjor för skogsindustrins råvaror, färdigprodukter och biprodukter verkligen sett ut i Sverige genom tiderna. I just detta avseende verkade videon inte lika väl genomarbetad som de tekniska tipsen.
Det finns en del bilder på virkeslaster på Digitalt Museum från 1930-1960-talen.
Det är rätt påfallande hur länge man hanterade sågat virke i löstravat utan buntning och i fallande längder.
Hur det skulle fraktas på järnvägsvagn framgår av SJ lastningsinstruktioner. Det kördes alldeles säkert inte på Oe/Oms-vagnar med resta lämmar men utan stolpar.
Kostade man verkligen på järnvägsfrakt på spink som lika gärna kunde användas lokalt som bränsle (i virkestorken t.ex.). Dessutom i vagnar vars bärighet knappast kunde nyttjas till fullo med så låg densitet hos lasten som på störtat grovt sågavfall?