Såg i en brittisk mj-tidskrift att Hornby lanserat två typer av magnetiska koppel som bör fungera lika bra i H0-skala som i 00-skala.
Här personvagnsvarianten:
Åar det någon som har några erfarenheter av denna typ av koppel? När jag väl började leta hittade jag en uppsjö av olika typer, för godsvagnar, för moderna personvagnar mm mm. För NEM-fickor eller för vagnar utan sådana. Tydligtvis priser motsvarande c:a 20 SEK/vagn.
Toppbilden, visa:
Magnetiska koppel?
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Magnetiska koppel?
Intressant... frågan är väl om det finns nån uppgift om max dragkraft innan släpp... (avseende låååånga tåg)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Magnetiska koppel?
Jag har hittat ett av mj-världens kanske tyngsta namn, Tony Wright, på sin Little Bytham-modell:
En Deltic kunde utan problem dra 14 "köpevagnar"; personvagnar av plast.
Adderade han ett helt sätt med egenbyggda metallvagnar så släppte kopplen i kurva.
Ett tåg med enbart 15 metallvagnar släppte också i kurva.
Men ett tåg med tio metallvagnar klarade sig utmärkt.
Så har man inte väldigt långa tåg så tycks man klara sig bra.
Man kan förstås inte "skjutsa" godsvagnar vid rangering, eftersom magneterna givetvis inte släpper.
Men det tål att fundera på.
Några olika varianter (R7400 - R7399 - R7398):
En Deltic kunde utan problem dra 14 "köpevagnar"; personvagnar av plast.
Adderade han ett helt sätt med egenbyggda metallvagnar så släppte kopplen i kurva.
Ett tåg med enbart 15 metallvagnar släppte också i kurva.
Men ett tåg med tio metallvagnar klarade sig utmärkt.
Så har man inte väldigt långa tåg så tycks man klara sig bra.
Man kan förstås inte "skjutsa" godsvagnar vid rangering, eftersom magneterna givetvis inte släpper.
Men det tål att fundera på.
Några olika varianter (R7400 - R7399 - R7398):
Re: Magnetiska koppel?
Tänker så här - om man vet gränsen så kan man ju dela in ett långt tåg i "block" med vanliga koppel mellan "blocken". Teoretiskt borde man ju då kunna ha låååånga tåg.
I grunden handlar det om att magnetiska koppel är lite attraktiva... väl?
I grunden handlar det om att magnetiska koppel är lite attraktiva... väl?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Magnetiska koppel?
Nu tänkte du nog inte riktigt färdigt. du kan fortfarande inte ha mer än 10 mässingvagnar bakom ett magnetkoppel, men ett långt tåg framför med vanliga koppel, så ett långt tåg kan det bli ändå.
Nästa nöt att knäcka blir automatisk avkoppling. Kan man lösa att få in en elektromagnet som neutraliserar magnetens dragkraft så....... Risk för en natt med funderingar........
I nollan finns ju självkopplande bromsslangar med liten magnet, elegant.
Nästa nöt att knäcka blir automatisk avkoppling. Kan man lösa att få in en elektromagnet som neutraliserar magnetens dragkraft så....... Risk för en natt med funderingar........
I nollan finns ju självkopplande bromsslangar med liten magnet, elegant.
Re: Magnetiska koppel?
Haha rätt.... tänkte bara lite långt utanför boxen.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Magnetiska koppel?
Även tyska Peho https://peho-kkk.de har magnetkoppel med NEM-fäste i olika skalor
med eller utan elektrisk ledare för elektrisk anslutning mellan vagnar.
Passar utmärkt vid fast sammankopplade tåg som inte skall rangeras
Betydligt mer pålitlig koppling jämfört med N-skalans standardkoppel.
I skala N har jag bl.a använt dessa tillsammans med Pehos kortkoppelkulisser vid konstruktionen
av underreden till mitt nya X2000-set som blev klart under våren
med eller utan elektrisk ledare för elektrisk anslutning mellan vagnar.
Passar utmärkt vid fast sammankopplade tåg som inte skall rangeras
Betydligt mer pålitlig koppling jämfört med N-skalans standardkoppel.
I skala N har jag bl.a använt dessa tillsammans med Pehos kortkoppelkulisser vid konstruktionen
av underreden till mitt nya X2000-set som blev klart under våren
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Magnetiska koppel?
Intressant! Och genom att använda TVÅ magneter kan man montera kopplen hur man vill.
Själv tycker jag att den "äldre" modellen ser rätt intressant ut:
De andra torde passa bäst till modernare vagnar.
Själv tycker jag att den "äldre" modellen ser rätt intressant ut:
De andra torde passa bäst till modernare vagnar.