Toppbilden, visa:
Namngivning av platser på modelljärvägen
Namngivning av platser på modelljärvägen
Något som jag har funderat på ett tag är hur man namnger olika platser på sin modelljärnväg, så som orter och städer vars stationer och hus man har med. Det är ju upp till var och en så klart, men jag behöver lite inspiration och vill lära mig hur ni andra tänker kring det. Vad är det som har fått er att namnge en ort till just det ni har valt?
För fiktiva platser behöves det ju lite fantasi för att hitta något som passar och det finns ju då inget rätt eller fel, även om jag har sett exempel på namn på stationer jag tyckt känns väldigt långt från verkligheten (men det är inget jag kommer ta upp här då det är min personliga åsikt och ingen ska bli uthängd). Jag har ju själv ganska stora krav på realism i det jag själv gör bara. Jag har ju helt fiktiva byggen att namnge där jag vill få det att ändå låta ganska realistiskt.
Det är framförallt när det kommer till att mer fritt tolka en verklig förebild jag ser det som en större svårighet att välja vilken väg man ska gå. Jag tycker själv det inte känns helt rätt att namne en ort för dess förebild om avvikelserna är ganska så stora. Som till exempel ett fall jag faktiskt har funderat kring är att jag skissat på en kombination av Frövi och Vanneboda. Jag tycker att Frövi station skulle göra sig på på en modul, men jag tycker också att lokstallet någon kilometer bort i det som en gång var Vanneboda station skulle göra sig bra i något sammanhang också. Det är ju inte längre anslutet till järnvägen och inga andra spår av Vanneboda station ska finns kvar vad jag vet. Men just ett sådant lokstall vill jag ha med. Om jag skulle kombinera de så skulle jag ju inte riktigt vilja kalla den stationen för Frövi även om största delen är inspirerat därifrån. Men jag vill ju samtidigt visa var jag hämtat all inspiration då resterande delar kommer ligga nära verkligheten.
Ytterligare något jag funderat på är när man blandar realism och fiktion. Då känns det inte heller rätt att några platser är namngivna efter verkligheten medan andra inte. Men det är nog mest jag som sätter för höga krav på mina egna idéer. Så därför undrar jag hur ni andra resonerar för att få lite inspiration. Just hur tankegångarna går är givande för att tänka om lite själv och få nya idéer
För fiktiva platser behöves det ju lite fantasi för att hitta något som passar och det finns ju då inget rätt eller fel, även om jag har sett exempel på namn på stationer jag tyckt känns väldigt långt från verkligheten (men det är inget jag kommer ta upp här då det är min personliga åsikt och ingen ska bli uthängd). Jag har ju själv ganska stora krav på realism i det jag själv gör bara. Jag har ju helt fiktiva byggen att namnge där jag vill få det att ändå låta ganska realistiskt.
Det är framförallt när det kommer till att mer fritt tolka en verklig förebild jag ser det som en större svårighet att välja vilken väg man ska gå. Jag tycker själv det inte känns helt rätt att namne en ort för dess förebild om avvikelserna är ganska så stora. Som till exempel ett fall jag faktiskt har funderat kring är att jag skissat på en kombination av Frövi och Vanneboda. Jag tycker att Frövi station skulle göra sig på på en modul, men jag tycker också att lokstallet någon kilometer bort i det som en gång var Vanneboda station skulle göra sig bra i något sammanhang också. Det är ju inte längre anslutet till järnvägen och inga andra spår av Vanneboda station ska finns kvar vad jag vet. Men just ett sådant lokstall vill jag ha med. Om jag skulle kombinera de så skulle jag ju inte riktigt vilja kalla den stationen för Frövi även om största delen är inspirerat därifrån. Men jag vill ju samtidigt visa var jag hämtat all inspiration då resterande delar kommer ligga nära verkligheten.
Ytterligare något jag funderat på är när man blandar realism och fiktion. Då känns det inte heller rätt att några platser är namngivna efter verkligheten medan andra inte. Men det är nog mest jag som sätter för höga krav på mina egna idéer. Så därför undrar jag hur ni andra resonerar för att få lite inspiration. Just hur tankegångarna går är givande för att tänka om lite själv och få nya idéer
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.
Dioramabyggare i flera skalor.
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Har blandat lite av varianterna.
Skultuna - Tidigast byggda sektion med station, innan jag hade en aning om att det skulle bli fler
- Sektionen är byggd som en relativt förebildslik modell av stationsområde och byggnader och fick behålla sitt namn.
Därefter har jag mixat de olika ortsnamnen där förebilderna till modellerna är hämtade ifrån
Engelsfors:
- Stationsområde från Västanfors, lite blandade byggnader från Västanfors och Sala och från början låg även lokstallet från Engelsberg i anslutning
Drambo:
- Var från början ett hopkok av byggnader med inspiration från brukssamhällena längs Kolbäcksån, Ramnäs och Virsbo och fick då namnet Rambo.
Lite med glimten i ögat anspelade Rambo även på den filmstudioverksamhet med dokusåpor som då pågick i Hallstahammars gamla brukslokaler som i folkmun kallades för Hollyhammar.
Verksamheten i Hallstahammar blev dock inte långvarig och jag hann aldrig bygga upp de byggnader jag tänkt för detta.
Men när jag senare byggde ut bruksmiljön med en modell av Mackmyras första destilleri kunde jag bara inte låta bli att lägga till ett D och på det viset ge orten ett namn med stor whiskykänsla, Drambo (a wee Dram )
Och när vi ändå är inne på de skotska domänerna har jag ett par orter på den brittiska delen av banan.
Där är förebilderna väldigt påhittade och namnsättningen inte heller så bunden till verkligheten
Thorwick. (Bágh-Theór på egentolkad gaeliska)
- Påhitteort med namnet inspirerat av orterna Thurso och Wick i nordöstra hörnet av Skottland
- Namnet har gammal nordisk anknytning och skulle helt enkelt betyda Torsvik.
Bordobrach:
Liten anhalt där banan passerar arbetsbänken med programmeringsspår m.m.
Eget försök att helt enkelt översätta arbetsbänk till gaeliska “Bòrd-obrach” rätt eller fel vet jag inte men i mina öron fungerar det som ett ortsnamn
Det är kul med namn
Skultuna - Tidigast byggda sektion med station, innan jag hade en aning om att det skulle bli fler
- Sektionen är byggd som en relativt förebildslik modell av stationsområde och byggnader och fick behålla sitt namn.
Därefter har jag mixat de olika ortsnamnen där förebilderna till modellerna är hämtade ifrån
Engelsfors:
- Stationsområde från Västanfors, lite blandade byggnader från Västanfors och Sala och från början låg även lokstallet från Engelsberg i anslutning
Drambo:
- Var från början ett hopkok av byggnader med inspiration från brukssamhällena längs Kolbäcksån, Ramnäs och Virsbo och fick då namnet Rambo.
Lite med glimten i ögat anspelade Rambo även på den filmstudioverksamhet med dokusåpor som då pågick i Hallstahammars gamla brukslokaler som i folkmun kallades för Hollyhammar.
Verksamheten i Hallstahammar blev dock inte långvarig och jag hann aldrig bygga upp de byggnader jag tänkt för detta.
Men när jag senare byggde ut bruksmiljön med en modell av Mackmyras första destilleri kunde jag bara inte låta bli att lägga till ett D och på det viset ge orten ett namn med stor whiskykänsla, Drambo (a wee Dram )
Och när vi ändå är inne på de skotska domänerna har jag ett par orter på den brittiska delen av banan.
Där är förebilderna väldigt påhittade och namnsättningen inte heller så bunden till verkligheten
Thorwick. (Bágh-Theór på egentolkad gaeliska)
- Påhitteort med namnet inspirerat av orterna Thurso och Wick i nordöstra hörnet av Skottland
- Namnet har gammal nordisk anknytning och skulle helt enkelt betyda Torsvik.
Bordobrach:
Liten anhalt där banan passerar arbetsbänken med programmeringsspår m.m.
Eget försök att helt enkelt översätta arbetsbänk till gaeliska “Bòrd-obrach” rätt eller fel vet jag inte men i mina öron fungerar det som ett ortsnamn
Det är kul med namn
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Tack Olle för en så detaljerad beskrivning av dina val av namn! Väldigt intressant att se hur namnen bildats och det ger lite idéer hur man kan tänka. Men visst var det så att Engelsfors till en början för länge sedan namngavs Fagersta eftersom mycket inspiration var hämtad därifrån?
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.
Dioramabyggare i flera skalor.
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Det här med namngivning på MJ är ju rätt kul. För egen del på min bana med namnet Slötorp-Dåseberga Jernväg så leker jag med namnförvanskning. Slötorp är taget från Sjötorp uppe i Västergötland och Dåseberga har sitt ursprung i Kåseberga på Skånekusten strax söder om Helsingborg. Mitt narrativ rör sig kring ett lite laid-back halvsömnigt 1950-tal eller så vilket också påverkat ex en del fartygsnamn såsom M/S Dåsa, den lilla kanalgående lastångare som i verkligheten hette Olof Trätälja.
Det går att spåna länge på det här sättet. Liksom om man vill ge eventuell personage lite namn så går det ju att kalla skomakaren för Sven Sula o s v.
Det går att spåna länge på det här sättet. Liksom om man vill ge eventuell personage lite namn så går det ju att kalla skomakaren för Sven Sula o s v.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Mästaren i genren torde väl Krister Brandt (et consortes) ha varit. Tittar man noga så kryllar det av roliga associationer hos WNJ. Namngivning av platser är ju en blandning av verklighet och fantasi.
Kvarstad anspelar ju direkt på ett juridiskt förfarande där myndigheterna tills vidare konfiskerar egendom så att den inte kan säljas vidare (att belägga med kvarstad, se t ex de beryktade norska kvarstadbåtarna i Göteborg under kriget).
Bara ett litet exempel till, om än inte som ordvits: Loket "Hindenburg" - en sannolik skröna. Sverige var ju synnerligen protysk under första världskriget. Det har jag i all blygsamhet försökt kontra med katten Ludendorff som sitter som fastklistrad på taket till mejeriet i Väderstad.
Jag har för mig att ångslupen "Sjöbrist" trafikerade sjöarna Stora och Lilla Lögnen ...
Norrköpingsborna har gått ett steg längre, som ju Magnus har berättat om. Själva platsen Normlösa låter ju direkt vansklig att besöka! Men inte nog med det; det finns faktiskt en liten ort i Östergötland, söder om Motala, som heter Normlösa! När jag som yngling satt och räknade busspolletter på Motala Stads Trafik AB figurerade den ibland. Har för mig att det var företagets busslinje 25 som trafikerade byn.
För min del har det ju blivit svårare, men det finns en viss blandning mellan fiktion och verklighet. Oftast när det gäller att "döpa" personer. Om Väderstads synnerligen fiktive byggmästare heter det bl a,:
Henry Gustafsson härstammade på farmors sida från den norrköpingska textilbaronen Sylanguette. Det blev dock farfar Gustaf som namngav släkten. Han var värdshusvärd i Husbyfjöl – en ort med tveksamt rykte, som man försökte förbättra genom att döpa om till Borensberg (Boren uttalas alltså med o:et som just o och med betoning på första stavelsen, inte som alla andra i den ädla össchötskan okunniga i Sverige tror, som "å"). Han gifte sig med Desiree Sylanguette som han träffade när hon med familj åkte på Göta Kanal (m a o inte den enda kanal-mesalliansen där släkten landade i Väderstad!).
Ett enda litet exempel. Men är man textilbaron och heter Sylanguette så bör associationerna kunna landa rätt utan alltför mycket möda ...
Kvarstad anspelar ju direkt på ett juridiskt förfarande där myndigheterna tills vidare konfiskerar egendom så att den inte kan säljas vidare (att belägga med kvarstad, se t ex de beryktade norska kvarstadbåtarna i Göteborg under kriget).
Bara ett litet exempel till, om än inte som ordvits: Loket "Hindenburg" - en sannolik skröna. Sverige var ju synnerligen protysk under första världskriget. Det har jag i all blygsamhet försökt kontra med katten Ludendorff som sitter som fastklistrad på taket till mejeriet i Väderstad.
Jag har för mig att ångslupen "Sjöbrist" trafikerade sjöarna Stora och Lilla Lögnen ...
Norrköpingsborna har gått ett steg längre, som ju Magnus har berättat om. Själva platsen Normlösa låter ju direkt vansklig att besöka! Men inte nog med det; det finns faktiskt en liten ort i Östergötland, söder om Motala, som heter Normlösa! När jag som yngling satt och räknade busspolletter på Motala Stads Trafik AB figurerade den ibland. Har för mig att det var företagets busslinje 25 som trafikerade byn.
För min del har det ju blivit svårare, men det finns en viss blandning mellan fiktion och verklighet. Oftast när det gäller att "döpa" personer. Om Väderstads synnerligen fiktive byggmästare heter det bl a,:
Henry Gustafsson härstammade på farmors sida från den norrköpingska textilbaronen Sylanguette. Det blev dock farfar Gustaf som namngav släkten. Han var värdshusvärd i Husbyfjöl – en ort med tveksamt rykte, som man försökte förbättra genom att döpa om till Borensberg (Boren uttalas alltså med o:et som just o och med betoning på första stavelsen, inte som alla andra i den ädla össchötskan okunniga i Sverige tror, som "å"). Han gifte sig med Desiree Sylanguette som han träffade när hon med familj åkte på Göta Kanal (m a o inte den enda kanal-mesalliansen där släkten landade i Väderstad!).
Ett enda litet exempel. Men är man textilbaron och heter Sylanguette så bör associationerna kunna landa rätt utan alltför mycket möda ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Del 2:
Ett problem med att hitta på namn på orter är att varje landsända, för att inte säga varje landskap, har sina egne "typnamn". Det torde vara svårt att hitta något Nöbbelöv i Västerbotten t ex.
Det kan bli fel ändå. I radio hörde jag en gång en programledare för "Det ska vi fira" som talade om att det var många norrlänningar på tråden i dag. T ex folk från Sorsele likaväl som Reftele ...
(Reftele ligger i Småland och uttalas definitivt INTE på samma sätt som Sorsele. Jag borde veta; min morfar var född i Reftele).
Det finns andra som har lekt ordlekar med sina ortsnamn. SMJ är väl klassikern, men även hos MRW kan man hitta inspiration. SMJ är väl mer av ordlekar, medan MRW kombinerar ortsnamn till nya, ungefär såsom Olle och Peter beskrivit.
Själv hade jag problem när jag skulle döpa en andra, liten station (som ännu bara finns, likt ESSO:s tiger, i tankarna) mellan Väderstad och den blivande fippelbangården Mjölby. Huset är i verkligheten banvaktsstugan i Valla, inte så långt från Hedaslätt.
Kunde man kombinera Svanshals och andra stationer? "Rökhals" kanske inte blev allra bästa resultatet av dessa funderingar ...
"Svansheda" låter väldigt krystat. Till slut valde jag det namn som Hedaslätt hade innan det blev station, alltså Heda rätt och slätt. Det heter faktiskt byn. "Hedaslätt" är ett hittepå-namn, påtvingat av statsmakterna, och åstadkommet för att inte förväxla stationen med Hede i Härjedalen.
Vet inte om dessa funderingar kan vara till någon nytta ...
Ett problem med att hitta på namn på orter är att varje landsända, för att inte säga varje landskap, har sina egne "typnamn". Det torde vara svårt att hitta något Nöbbelöv i Västerbotten t ex.
Det kan bli fel ändå. I radio hörde jag en gång en programledare för "Det ska vi fira" som talade om att det var många norrlänningar på tråden i dag. T ex folk från Sorsele likaväl som Reftele ...
(Reftele ligger i Småland och uttalas definitivt INTE på samma sätt som Sorsele. Jag borde veta; min morfar var född i Reftele).
Det finns andra som har lekt ordlekar med sina ortsnamn. SMJ är väl klassikern, men även hos MRW kan man hitta inspiration. SMJ är väl mer av ordlekar, medan MRW kombinerar ortsnamn till nya, ungefär såsom Olle och Peter beskrivit.
Själv hade jag problem när jag skulle döpa en andra, liten station (som ännu bara finns, likt ESSO:s tiger, i tankarna) mellan Väderstad och den blivande fippelbangården Mjölby. Huset är i verkligheten banvaktsstugan i Valla, inte så långt från Hedaslätt.
Kunde man kombinera Svanshals och andra stationer? "Rökhals" kanske inte blev allra bästa resultatet av dessa funderingar ...
"Svansheda" låter väldigt krystat. Till slut valde jag det namn som Hedaslätt hade innan det blev station, alltså Heda rätt och slätt. Det heter faktiskt byn. "Hedaslätt" är ett hittepå-namn, påtvingat av statsmakterna, och åstadkommet för att inte förväxla stationen med Hede i Härjedalen.
Vet inte om dessa funderingar kan vara till någon nytta ...
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Nej har aldrig kallats Fagersta på banan, men det handlar om att spegla ren skär lokalpatriotism.
Västanfors, där faktiskt Fagersta C ligger och inspirationen är hämtad ifrån, är sedan 1944 bara en stadsdel i tätorten Fagersta.
Men de som bor söder om järnvägen är noga med att tala om att de bor i Västanfors och det är även där som det anrika bandylaget Västanfors IF har sin hemmaarena.
Sedan hör det till saken att långt senare efter jag gett orten namnet Engelsfors upptäckte jag att det faktiskt finns en ort mellan Falun och Hofors som heter Engelsfors.
Fortsättning på namnlekarna…….
I mellansverige är “fallet” ett rätt vanligt efterled i ortsnamnen, typ Herrfallet.
Då oftast inte med betydelse av fall i vattendrag, utan mer “åkerstycke av röjd skogsmark”
Den dubbelsektion jag just nu ska börja jobba med har så länge den legat i träda haft arbetsnamnet Gubbfallet
Och när jag nu bestämt vad som ska finnas på sektionerna leker jag vidare med namnsättningen på vad de skulle kunna blivit i folkmun på samma tema.
- På vänster sektionen ska det finnas en gammal festplats med dansbana - där får det bli Förfallet eller kanske Syndafallet.
- På den högra sektionen står delar av en gård som sett sina bästa dagar - där kan det bli Nedfallet eller kanske Sönderfallet.
Lite kuriosa i sammanhanget är att när jag tog bilder på den gård som är förebild kände jag inte till vad gården hade haft för namn.
Nyligen letade jag på andra kartor och hittade namnet på gården - den hade haft namnet Snöfallet.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Hej
SMJ klubben och HåkanGrundstedt har visat hur man skapar namn. Farsarvet eller Syltanäs är bra exempel. Min gamla modul station fick namnet Oredal ( Ore socken i Dalarna) .
Nu bygger jag Furudalen. Byggnader från Furudal har förebilder från 1920 tom 2023. Station var nerlagt 69-73 med bara 3 spår kvar. Innan hade den ett spår till Grusgropen och även ett spår till ett magasin där tennisplan är idag. Planer fanns för elektrisk ström etc.
Så jag gav stationen namnet Furudalen, har 5 spår, el stolpar, med alla byggnader.
Lite samma men nytt
SMJ klubben och HåkanGrundstedt har visat hur man skapar namn. Farsarvet eller Syltanäs är bra exempel. Min gamla modul station fick namnet Oredal ( Ore socken i Dalarna) .
Nu bygger jag Furudalen. Byggnader från Furudal har förebilder från 1920 tom 2023. Station var nerlagt 69-73 med bara 3 spår kvar. Innan hade den ett spår till Grusgropen och även ett spår till ett magasin där tennisplan är idag. Planer fanns för elektrisk ström etc.
Så jag gav stationen namnet Furudalen, har 5 spår, el stolpar, med alla byggnader.
Lite samma men nytt
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Självfallet!ollef skrev: ↑30 sep 2023, 11:52
Fortsättning på namnlekarna…….
I mellansverige är “fallet” ett rätt vanligt efterled i ortsnamnen, typ Herrfallet.
Då oftast inte med betydelse av fall i vattendrag, utan mer “åkerstycke av röjd skogsmark”
Den dubbelsektion jag just nu ska börja jobba med har så länge den legat i träda haft arbetsnamnet Gubbfallet
Och när jag nu bestämt vad som ska finnas på sektionerna leker jag vidare med namnsättningen på vad de skulle kunna blivit i folkmun på samma tema.
- På vänster sektionen ska det finnas en gammal festplats med dansbana - där får det bli Förfallet eller kanske Syndafallet.
- På den högra sektionen står delar av en gård som sett sina bästa dagar - där kan det bli Nedfallet eller kanske Sönderfallet.
Lite kuriosa i sammanhanget är att när jag tog bilder på den gård som är förebild kände jag inte till vad gården hade haft för namn.
Nyligen letade jag på andra kartor och hittade namnet på gården - den hade haft namnet Snöfallet.
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Ja, där bodde förstås barberaren
På denna efterled kan man ju spinna vidare hur länge som helst.
Lite ovanför gården Nedfallet borde jag nog placera ett litet soldattorp - Överfallet
Fast nu börjar jag kanske spåra ur
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
På förekommen anledning:
/ErikAlla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
En hommage till lokal kultur!
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Det var många intressanta svar och tankegångar här, tack! Det är givande att se hur resonemangen går. Jag gick nog lite hårt ut i början och inser nu att det kan finnas många fyndiga namn som kan göra sig bra i dessa sammanhang Jag får fundera lite kring vilken väg jag väljer när det väl är dags för min del
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.
Dioramabyggare i flera skalor.
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Nä Nöbbelöv hittar vi inte i Övre Norrland. Däremot det halländsklingande Killinge ca en mil SSV Sjiska invid Kaitumälven.
Baronen
Baronen
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Fortsätter vi på det temat i Halland så rinner Fylleån förbi Fyllinge i Halmstad.
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Jag frapperas av hur många som, i likhet med mig, har varit inne på fiktiva ortsnamn som anspelar på vissa "munterhets-fluidum"...
En gång i tiden hade jag tänkt mig att bygga upp en liten typisk östgötsk/småländsk smalspårsbana och inspirerades då av vissa existerande ortsnamn som Ringarum, Ankarsrum och Virserum. Med glimten i ögat tänkte jag då ut det fiktiva (men trots allt förhållandevis RUMsrena [häpp!] ) ortsnamnet 'Fyllerum'!
Jag inser nu att jag inte på något sätt var ensam om att tänka i de banorna!
/Pehr
En gång i tiden hade jag tänkt mig att bygga upp en liten typisk östgötsk/småländsk smalspårsbana och inspirerades då av vissa existerande ortsnamn som Ringarum, Ankarsrum och Virserum. Med glimten i ögat tänkte jag då ut det fiktiva (men trots allt förhållandevis RUMsrena [häpp!] ) ortsnamnet 'Fyllerum'!
Jag inser nu att jag inte på något sätt var ensam om att tänka i de banorna!
/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Rolig tråd det här!
Appropå Ringarum, Ankarsrum, Virserum och Fyllerum;
I och med kommunsammanslagningen utvidgades Karlshamns kommun en hel del, och det sas då om Kommulalrådets ordförande Danås - som förövrigt var rälsbussförare på bl.a. den smalspåriga Vislandabanan (1067) - att nu hade han fått både Asarum, Vekerum och Möarum (Mörrum).
/Per N
Appropå Ringarum, Ankarsrum, Virserum och Fyllerum;
I och med kommunsammanslagningen utvidgades Karlshamns kommun en hel del, och det sas då om Kommulalrådets ordförande Danås - som förövrigt var rälsbussförare på bl.a. den smalspåriga Vislandabanan (1067) - att nu hade han fått både Asarum, Vekerum och Möarum (Mörrum).
/Per N
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Det påminner ju om ramsan om Hjärterum och Stjärterum ...
I Småland var ju -ryd vanliga namn, t o m med namnet Ryd. Så fanns ju orten som delades i två och blev Delary. Ett namn som feluttalat kunnat ligga t ex på Irland.
"It's a long way, to my Delary ..."
I Småland var ju -ryd vanliga namn, t o m med namnet Ryd. Så fanns ju orten som delades i två och blev Delary. Ett namn som feluttalat kunnat ligga t ex på Irland.
"It's a long way, to my Delary ..."
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Jag får väl medge att jag emellertid inte var fullt lika fantasifull när det gällde den planerade banans ändpunkter, då dessa tydligt skulle ha anspelat på existerande orter. Men ändå med lite underfundigt fiktiva namn, bara för att jag skulle slippa höra något i stil med "så där såg det ju inte ut i verkligheten"!
Smalspårsbanan med hållplatsen Fyllerum skulle nämligen gå mellan Västerfjärd och Hultsro.
(Gissa vad '-fjärd' respektive '-ro' skulle anspela på...)
/Pehr
Smalspårsbanan med hållplatsen Fyllerum skulle nämligen gå mellan Västerfjärd och Hultsro.
(Gissa vad '-fjärd' respektive '-ro' skulle anspela på...)
/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
SMJ, dit undertecknad har starka kopplingar, har som filosofi att ortsnamnen som används på vår anläggning ska vara plausibla för den del av Sverige vi bygger. Vi har Farsarvet, i verkligheten finns t ex Domnarvet ('arvet' = det som lämnades över). Vi har Ersbenning, i verkligheten finns t ex Karbenning och Andersbenning ('benning' = byggnad, t ex en hytta). Vi har Bångfors, i verkligheten finns Bångbro (att 'bånga' innebär att bullra, låta - kanske en fors som låter högt?).
Stationen Ekensholm är ett undantag men med tanke på klubbens hemvist får förledet 'Eken' och avslutningen 'holm' sina förklaringar.
Namn hämtade från litteratur har förekommit på mj-anläggningar. Wadköpings järnväg har funnits. Jag tror även Vinkelboda. Klackamo vet jag finns. Björnstad, Öreskoga, Byköping och Åshöjden skulle kunna funka.
/Anders L
Stationen Ekensholm är ett undantag men med tanke på klubbens hemvist får förledet 'Eken' och avslutningen 'holm' sina förklaringar.
Namn hämtade från litteratur har förekommit på mj-anläggningar. Wadköpings järnväg har funnits. Jag tror även Vinkelboda. Klackamo vet jag finns. Björnstad, Öreskoga, Byköping och Åshöjden skulle kunna funka.
/Anders L
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Sedan handlar det ju i hög grad om vilken geografisk lokalisation ens bana har i Sverige.
- löv är typiskt skånska
- rum blekingska
- ryd småländska
- red västsvenska
- stad östgötska (m fl?)
Enklast är väl att göra som ni i SMJ, ta en typisk namndel och kombinera ihop med något annat. Fantasinamnen är ju typiskt "bergslagska". Ekensholm har väl sin proveniens från den gamla stockholmsmiljö som finns bevarad just där.
- löv är typiskt skånska
- rum blekingska
- ryd småländska
- red västsvenska
- stad östgötska (m fl?)
Enklast är väl att göra som ni i SMJ, ta en typisk namndel och kombinera ihop med något annat. Fantasinamnen är ju typiskt "bergslagska". Ekensholm har väl sin proveniens från den gamla stockholmsmiljö som finns bevarad just där.
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Låt oss inte glömma ändelsen '-hult' som ju också är flitigt förekommande. Ordet i sig påstås betyda "mindre skogsparti".
Bl.a. finns ju det näst intill tautologi gränsande ortsnamnet Hulshult.
/Pehr
Bl.a. finns ju det näst intill tautologi gränsande ortsnamnet Hulshult.
/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Kan lägga till ...-röd i Bohuslän.Johan Molin skrev: ↑06 okt 2023, 19:37.........
- löv är typiskt skånska
- rum blekingska
- ryd småländska
- red västsvenska
- stad östgötska (m fl?)
...............
Att Fågelsta stavas utan d på slutet beror på att stationsskylten redan satt uppe när det generella stavningsbeslutet togs.
Själv bor jag på Hultet, som det finns fem av på Bjärkekartan.
Många ortsnamn finns det flera av i Västergötland, t. ex. Trädet, uttalas som i avträdet.
Namnet Börsle på SMJ-kartan finns mellan Trollhättan och Grästorp, granne med Bustomten, nära nuvarande väg 44.
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Vad gäller Vinkelboda, hur många tonåringar känner dag till den mest kände invånaren?
OK, Vinkelboda kanske inte hade spårväg och dubbelspårig stambana i Elov Perssons version, men varför låta en sådan bagatell förstöra en bra historia?
OK, Vinkelboda kanske inte hade spårväg och dubbelspårig stambana i Elov Perssons version, men varför låta en sådan bagatell förstöra en bra historia?
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Det är väldigt intressant med hur olika typer av ortsnamn är vanligare i vissa områden så det är något jag ska studera lite närmare. Exemplet med ändelsen -röd tycker jag är väldigt vanligt i Skåne också. Jag kommer ihåg på en militärövning i Skåne för ca 15 år sedan där det blev mycket dötid som sambantstekniker så studerade jag kartan noga och kunde hitta runt 40-50 st orter som slutade på -röd.
I mitt fall är det området runt Närke och Bergslagen som jag hämtar mest inspiration ifrån eftersom jag ändå är uppvuxen i nordöstra Närke. Jag hittade en intressant Wikipediasida om just ortnamn i Närke och det är en bra källa för inspiration med att se hur ortnamnen är uppbyggda och vad de har för ursprung.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ortnamn_i_N%C3%A4rke
I mitt fall är det området runt Närke och Bergslagen som jag hämtar mest inspiration ifrån eftersom jag ändå är uppvuxen i nordöstra Närke. Jag hittade en intressant Wikipediasida om just ortnamn i Närke och det är en bra källa för inspiration med att se hur ortnamnen är uppbyggda och vad de har för ursprung.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ortnamn_i_N%C3%A4rke
Kör svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.
Dioramabyggare i flera skalor.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Det är väl bara att använda sig av en massa befintliga namn och sedan dela upp och sätta ihop dem hur man vill,
Svartå, Kvarntorp, Kumla, Hallsberg, Nora, Pålsboda, Örebro, Järle. Redan där finns väl en uppsjö av möjligheter att roa sig med.
Svartnora - Pålstorps Järnväg kanske? Det ger ju vaga associationer om var det bör ligga. Eller Persboda - Pålsberg? Med en aning bergslagsvibbar.
Svartå, Kvarntorp, Kumla, Hallsberg, Nora, Pålsboda, Örebro, Järle. Redan där finns väl en uppsjö av möjligheter att roa sig med.
Svartnora - Pålstorps Järnväg kanske? Det ger ju vaga associationer om var det bör ligga. Eller Persboda - Pålsberg? Med en aning bergslagsvibbar.
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Namngivning med familjemedlemmars namn blir ofta löjliga och krystade... så det undviker jag som pesten.
På klubbanan SWB är det bara stationer i verkligheten som används. Däremot finns några lastplatser med påhittade namn med exempel som Bomhusen (sprängämnesfabrik byggd av Olle Sundström) och Krånglet (timesaver mitt i banan byggd av Anders Wallquist).
För min egen privata del finns ingen byggd bana men (jag har en plan) en fiktiv normalspårsbana i smalspårslandet mellan gamla BJ och Södra Inlandsbanan norr om Karlstad är i tankarna. Banans namn YCJ kommer från banans huvudorter Ygberget och Celenelund. Ygberget är då alltså BJ-stationen Hörken och Celenelund är verklighetens Fredriksberg. Ortsnamnen kommer från personnamn i ett känt svenskt skönlitterärt verk. Någon som kan gissa vilket?
SA
På klubbanan SWB är det bara stationer i verkligheten som används. Däremot finns några lastplatser med påhittade namn med exempel som Bomhusen (sprängämnesfabrik byggd av Olle Sundström) och Krånglet (timesaver mitt i banan byggd av Anders Wallquist).
För min egen privata del finns ingen byggd bana men (jag har en plan) en fiktiv normalspårsbana i smalspårslandet mellan gamla BJ och Södra Inlandsbanan norr om Karlstad är i tankarna. Banans namn YCJ kommer från banans huvudorter Ygberget och Celenelund. Ygberget är då alltså BJ-stationen Hörken och Celenelund är verklighetens Fredriksberg. Ortsnamnen kommer från personnamn i ett känt svenskt skönlitterärt verk. Någon som kan gissa vilket?
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Jag får två associationer. Ygberg = Stockholms gatureglering, Strindbergs dikt "Här rivs för att få ljus och luft".
Celenelund låter misstänkt likt Helenelund. Samma tids markexploatering för att bygga "strandnära" som man säger nuförtiden. Och då far mina associationer iväg till Sigfrid Siwertz och Selambs (en fantastisk bok f ö !).
Men jag skulle nog sätta en slant på Strindbergs dikt trots allt. Eller så är jag totalt fel på det ...
Celenelund låter misstänkt likt Helenelund. Samma tids markexploatering för att bygga "strandnära" som man säger nuförtiden. Och då far mina associationer iväg till Sigfrid Siwertz och Selambs (en fantastisk bok f ö !).
Men jag skulle nog sätta en slant på Strindbergs dikt trots allt. Eller så är jag totalt fel på det ...
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Jag tror att ortsnamnen syftar på Ygberg och Sellén i Strindbergs Röda rummet.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Johan är inne på rätt författare men Jan har träffat rätt litterärt verk.
SA
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Aha! Ja det är snart 50 år sedan jag läste Röda Rummet ...
Men Ygberg var mannen bakom gaturegleringarna i Stockholm, så Strindberg hade uppenbarligen ett gott (eller ont?) öga till honom. Han diktade ju som sagt också om just gaturegleringarna i Stockholm. Men det har jag inte tänkt på, att "han" förekommer även i den roman.
Bravo Jan, och kul att höra från dig igen!!!
Men Ygberg var mannen bakom gaturegleringarna i Stockholm, så Strindberg hade uppenbarligen ett gott (eller ont?) öga till honom. Han diktade ju som sagt också om just gaturegleringarna i Stockholm. Men det har jag inte tänkt på, att "han" förekommer även i den roman.
Bravo Jan, och kul att höra från dig igen!!!
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Tack Johan, det har varit rätt mycket att göra de senaste åren. Pandemin gjorde att jag fick jobba hemifrån under mina 2 sista arbetsår innan pensioneringen. Jag hade kunnat tänka mig en mer normal avslutning efter 33 års järnvägstjänst men det blev som det blev. Nu gynnade det mig ganska mycket trots allt eftersom jag då hade möjlighet att ta hand om min fru som fick cancer mitt under pandemin.
Jag har nu varit pensionär i drygt 1 år och min fru har blivit botad från cancern så livet ser ganska ljust ut (för tillfället i alla fall). Dags att ta tag i sitt insomnade mj-projekt igen.
Jag har nu varit pensionär i drygt 1 år och min fru har blivit botad från cancern så livet ser ganska ljust ut (för tillfället i alla fall). Dags att ta tag i sitt insomnade mj-projekt igen.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Jag höll på att sätta mitt rödvin i halsen när du skrev att din fru fått cancer. Jag håller alla tummar för att boten nu är definitiv!
Jag har själv inte varit så flitig som jag hade velat, men det kommer. Det finns ett antal roliga projekt på gång. Men tanken på ett ställverk med låsbara körvägar har jag skrinlagt, eftersom det inte stämmer med hur verkligheten var.
Jag har själv inte varit så flitig som jag hade velat, men det kommer. Det finns ett antal roliga projekt på gång. Men tanken på ett ställverk med låsbara körvägar har jag skrinlagt, eftersom det inte stämmer med hur verkligheten var.
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Tack för dina vänliga ord Johan. Det verkar som om läkarna i Kiel gjort ett bra jobb. Förhoppningsvis kommer det inte tillbaks.
För att återgå till det tråden egentligen handlar om så hade jag för min tidigare bana placerat järnvägen i ett verkligt geografiskt område och sedan valt riktiga ortsnamn som aldrig haft någon järnväg och troligen aldrig kommer att få någon heller. Fördelen med det är att trafikupplägget är relativt givet. Min huvudstation Kappeln har/hade järnväg men jag lade till en ny linje som aldrig funnits. Tyvärr är min bana numera riven. Planering för en ny pågår.
För att återgå till det tråden egentligen handlar om så hade jag för min tidigare bana placerat järnvägen i ett verkligt geografiskt område och sedan valt riktiga ortsnamn som aldrig haft någon järnväg och troligen aldrig kommer att få någon heller. Fördelen med det är att trafikupplägget är relativt givet. Min huvudstation Kappeln har/hade järnväg men jag lade till en ny linje som aldrig funnits. Tyvärr är min bana numera riven. Planering för en ny pågår.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Så enkelt är det inte, vilket du iofs. inte har hävdat heller.Johan Molin skrev: ↑06 okt 2023, 19:37 Sedan handlar det ju i hög grad om vilken geografisk lokalisation ens bana har i Sverige.
- löv är typiskt skånska
- rum blekingska
- ryd småländska
- red västsvenska
- stad östgötska (m fl?)
Enklast är väl att göra som ni i SMJ, ta en typisk namndel och kombinera ihop med något annat. Fantasinamnen är ju typiskt "bergslagska". Ekensholm har väl sin proveniens från den gamla stockholmsmiljö som finns bevarad just där.
Det finns ett antal -rum i gränstrakterna mellan Östergötland och Småland. Ringarum, Falerum, Överum, Hösterum, Börrum.. Efterledet -ryd (nybygge, samma efterled som -rup, -red, -rud, -rödja...av verbet röja, i betydelsen röja ny mark).
är vanligt i Östergötland också. Ryd och Landeryd i Linköping t.ex. Det finns ett gäng -lösa också, Gottlösa, Västerlösa, Östra Eldslösa, Normlösa (!), Maspelösa.
Beroende påhur mycket och hur dålig humor man har - jag är född i Göteborg så jag har medfött handikapp i detta:
Fiktiva orter i Östergötland
Pissmyra (Missmyra finns i verkligheten)
Bärsbo (Bersbo finns)
Hutlösa
Strömlösa
Jävelberg
Hobyrum
Skåne
Mögarp
Klydderup
Rälinge
Glyttarp
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Vad sägs om "Lakvattnet" någonstans i det norrländska inlandet? Eller "Tvärtom" i närheten av Molkom?
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Som ölbryggare blir man ju glad av lakvatten (hetvattnet man tvättar ur mäsken med).
Lödvattnet, Tjokksmokk, Framliden, Stolleå (vid mynnigen för Stolle Älv), Groggböle, Avrunda...
Re: Namngivning av platser på modelljärvägen
Det påminner om universitetslektor Q i Skara, som i slutet av 1800-talet planerade att genomföra en jordenruntresa. Det vore passeligt att invänta Västgötabanans öppnande för trafik vid sekelskiftet.
En förmiddag skedde avresan mot Göteborg, men redan samma eftermiddag sågs Q vandra på stadens gator. Detta förklarade han med att "Jo, se, jag kom te en station där det stod med stora ord "Q vänn um"
En förmiddag skedde avresan mot Göteborg, men redan samma eftermiddag sågs Q vandra på stadens gator. Detta förklarade han med att "Jo, se, jag kom te en station där det stod med stora ord "Q vänn um"