Toppbilden, visa:    


Svenskt 80-tal, hurdå?

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av magnus63 »

På förekommen anledning, i annan tråd, så satt jag och funderade på vad det finns för material om man vill avbilda Sverige 1980-83. Jag var 17 år 1980 så jag har ju upplevt perioden och minns rätt mycket från den tiden. Jag är av den åsikten att man ska välja "vanliga tråkiga vardagsmodeller" till hög utsträckning, eftersom verkligheten är rätt trist.

Här är en del funderingar, kommentera, korrigera eller komplettera gärna!

Tåg: Rc1-5, orangea, var vanliga i alla slags trafik. Da användes fortfarande, möjligt att tidigare D-lok också gjorde det. Da:t var fortfarande vanligt. Ra har aldrig varit "vanligt" eftersom SJ hade mindre än ett dussin, men modellen med halogenljus funkar på linjen Stockholm-Malmö, där de drog förhållandevis korta expresståg.
Orangea T43, T44 och Z65 kryllade det av i Norrköping. "Köttstämpeln" var SJs dåvarande logga. Var man får tag i Rc och Da förutsätter jag är allom bekant, Du, T43, T44 finns från Jeco. Z65 tror jag har utgått. Eftersom Norrköping hade en banavdelning (SJ, senare Banverket) så har det alltid funnits Tc och Tb där, de används i stort sett enbart till arbetståg. Modellproduktion har (hade?) Tb och Tc-kåpor.

Containerhanteringen var redan då stor. Ett ganska typiskt godståg kan bestå av Lgjs, Lgns och Sgns-vagnar med caontainrar - blanda svenska och utländska vagnar, säkert 1/3 var inte SJs. (Lokstallet, Roco, Fleischmann, Märklin...). Habis-finkor från olika länder, många från vagnuthyrningsföretag, började bli vanliga (Roco etc.).
Hbis (Lokstallet, Togmodelle) började ersätta Gbs (Rivarossi-Lima, Togmodelle). Utländska Gbs såg man emellanåt.
Just Norrköpings hamn har alltid tagit in mycket timmer, så härikring såg man olika typer av O-vagnar, typ NMJs Oms, med massaved på. Även 4-axliga stolpvagnar (Rs??) och specialbyggda timmervagnar (kolla Modellproduktion!) var vanliga.
Tankvagnar var påfallande ofta 4-axliga hyrvagnar från VTG, Eva och liknande tyska företag (Roco m.m.) man såg också en del 2-axliga.
Kylvagnarna var i stort sett borta, ersatta av storlåda på Lg*s-vagnar, men lokalt har det förekommit isolerade vagnar typ Ibblps och Ibblps-tv (NMJ resp. Lima-Rivarossi).
4-axliga metallämnesvagnar måste ha dykt upp nångång på 80-talet, typ Shis och liknande. Kan ha varit lokala historier, SAPA i Finspång och SSAB i Oxelösund är inte så långt från Norrköping. (Roco har liknande typer)
Utanför Kraftemballage stod det alltid Hbikks-vagnar (Roco har eller har haft).

Personvagnar - tänk brunt och köttstämpel. Lokstallets moderniserade A3, B3, AB7 (aircondition på taket i ändarna) och F4 funkar utmärkt, liksom NMJs vagnar.
Rocos "80-talsvagnar" var bruna när de dök upp i mitten på 80-talet. Norrköping-Mjölby 06:08 (tåghelvetet som varje dag tog mig till militärtjänsten) bestod av ett Rc, en BF2 (där värmen hängt sig på 45C....), en B3 och en AB7. Går att bygga med Roco + Lokstallet-pryttlar. Detta var innan X14-pendeltågen sattes in på 90-talet.

Bilar: Bilar har en relativt kort livslängd, så spannet 1963-1982 är ganska lagom. Ju äldre desto sunkigare, så vädra gärna.
Volvo 244DL (Neo), SAAB 99 EMS (Neo), Volvo 264 (Wiking), Volvo Amazon diverse utföranden (Brekina), Volvo 140-serien diverse utföranden (Brekina),
SAAB V4 (Brekina), en och annan risig glasad Duett (Brekina). Vanliga importbilar var VW Golf I (Brekina), VW Passat (Busch), VW 1300 (Brekina, Herpa),
Opel Kadett C (Brekina, Wiking), Opel Ascona B (Wiking), Ford Taunus XL/L (Brekina), Toyota Celica (Brekina), Mercedes W123 (Busch), kompakt-Mercedesarna (Brekina). En och annan Peugeot 504, Renault 12, Fiat 128 (alla Brekina), Renault 5 (Busch?), Alfasud (Herpa, kladda rost på helvetet!) kan du ta med i bilkollektionen.

Lastfordon, tja, Scania 76/110 var fortfarande vanliga (Brekina, Epoche), Volvo F12 och F89 (Albedo), Scania 141 (Herpa). Gott om utländska MAN, Mercedes, DAF och Iveco var det också. Ungefär som med godsvagnar, säker 1/4 av lastbilarna på E4 var utländska. Bilspedition, Svelast och ASG var bland de vanligaste svenska åkerierna.

80-talsmanicker.
* Bankomater. Tror Frykmodell har, men jag vet inte om det finns i 1:87.
* Videoaffärer! VHS-bandspelaren kom 79-80 och orsakade rabalder.
* ICA Jour och Servus, ICAs resp. KFs kvällsöppna småbutiker.
* Esso, BP, Texaco, Uno-X, Nynäs, OK och Shell sålde bensinen. FINA fanns ett tag också.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av magnus63 »

Rälsbussar: Y1 började ersätta Y7 (f.d. Y6), jag har för mig att Modellproduktion haft Y1-bussen. De var orangea och funkade illa i den svenska kylan.

TGOJ: Lokal Södermanländsk-Västmanländsk specialitet. Malmtrafiken fungerade hela 80-talet (Ma och Bt med M48 och liknande vagnar). TGOJ körde persontrafik
Norrköping-Flen-Eskilstuna-Västerås med X21 motorvagnar, orangea med en vit rand.

Presier-gubbar: Pastellfärger är aldrig fel i början på 80-talet!

Mer butiker och sånt: Clock hamburgare. SF hade "separata" biografer istället för filmstäder. Sandrews 1-2-3 finns fortfarande. Sparbanken har kvar sin ek i logotypen.
Systembolaget och försäkringskassan hade samma loggor som idag.

Bussbolag: finns inga bra svenska bussmodeller från 80-talet *heller*, det blir att scratchbygga eller prata med Jörgen Edgar. SJ Buss hade rödorangea bussar med benvita överdelar. GDG höll fortfarande på, Swebus har inte bildats än.

Bondlandet: För sent för mjölkkrukor! Sätt blommor (en klutt Woodland foliage) i dem och ställ dem vid infarten till gården. Arlas mjölkbilar var vita och blå, 1982 körde de med sloganen "Mjölk är livet!" i rött på bilarna. Scans slaktbilar hade den gamla röda ovalen med "Scan" i vitt. "Lantmännen" blir "Odal".

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av magnus63 »

80-talshus:

Auhagens "Mehrfamilienhaus" 11402. Är man lite händigt skulle man kunna förse detta hur med ett lager Slater-tegel ovanpå befintlig fasad, Slaters ark är rätt tunna. Fönstrena hamnar långt in, precis som på riktigt, när man tilläggisolerade. Möjligen måste man göra ett fönsterbleck av Slater-strips.

TV2 och TV1-antenn på husen, tror Entec har. Parabolen ligger några år framåt i tiden.

Den här, med gråvitt tegel (Mexi!) och bruna snickerier skulle bli obetalbar. Typisk färgsättning a la 1975, och 1982 är det ingen som börjat måla om i alla fall.
Bild
Sitter och funderar på vilka vansinnigheter som var högsta mode 1975-80, som folk utan att tänka efter gjorde med sina hus... Bruna icke-fungerande fönsterluckor kanske? Gärna med helt fel mått för att passa fönstrena också :?

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av Jan Frelin »

Epok IV b
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/Sven ... A4gsepoker

Inte så mycket att tillägga egentligen.

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av Graffen »

Jan Frelin skrev:Epok IV b
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/Sven ... A4gsepoker

Inte så mycket att tillägga egentligen.
Jo, hur mycket som helst faktiskt..... :mrgreen:
Den sade väl egentligen ingenting om vilka fordon som var i trafik?
Det går kanske inte att reducera en epok till ett par meningar..... ;)
Bild

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av kilowatt »

Graffen skrev:
Jan Frelin skrev:Epok IV b
http://svenskmjwiki.wikispaces.com/Sven ... A4gsepoker

Inte så mycket att tillägga egentligen.
Jo, hur mycket som helst faktiskt..... :mrgreen:
Den sade väl egentligen ingenting om vilka fordon som var i trafik?
Det går kanske inte att reducera en epok till ett par meningar..... ;)
Jo, en epok går att sammanfatta med ett enda ord. Brunloksperioden.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av magnus63 »

Brunloksepokens DÖD skulle jag säga. Sedan mitten på 80-talet kan lokparken sammanfattas ungefär med Rc, T44 och Z65, om vi talar vanliga lok som förekom överallt, och de var orangea. Visst, det finns massor med enstaka undantag men de är just undantag, och det är inte undantagen som skapar "atmosfären" på en anläggning. (Ungefär i linje med hur mycket nytta man har av en He/Igps-vagn på NMJ...SJ ägde 65 Igps-vagnar och bortåt 8000 2-axliga stolpvagnar....)
Da:t är väl undantagen, några enstaka Ma och Hg också. Da sjöng på sista versen, även om några senare använts för arbetståg, in på 90-talet.
Märkligt nog, för de var inte mer än 30-35 år gamla... Jämngamla Ma är ju fortfarande i drift.

Ett fullt trovärdigt godståg anno 1980 skulle kunna bestå av ett Rc3/Da/T44, tio Lokstallets Lgjs, några Roco Sgns bland dessa, två-tre Hobbytrade Hbis och några Roco Habis. Sedan kan man börja fundera på vilka containeroperatörer som fanns 1980, jag minns faktiskt bara COSCO och ACL, det måste ha funnits många fler...

När var CSAM-lådorna på tapeten?? SJ körde dem på "renrakade" O-vagnar (f.d. Oms??) och sedan lastades de över på Svelast Mercedeslastbilar, fanns en sådan terminal på Norra Promenaden i Norrköping. Numera nedbränd (den var K-märkt!) och ersatt av bussterminal. Grå&blå Svelastbilar i största allmänhet är typiskt tidigt 80-tal.

Alla Hbis kanske är ett Norrköpingsfenomen, men här kryllade det av dessa vagnar under 80- och 90-talet. Det finns tre pappersbruk på orten (KF Fiskeby, Skärblacka och Braviken) samt ett antal "pappersförädlingsföretag" som Esselte, Kraftemballage, Celpap. Jag minns att det kördes väldigt mycket pappersrullar i dessa vagnar. Vid Fiskeby station stod det massor av Hbis-are, utanför Kraftemballage en massa Hbikks (den som Roco hade).

Adde Johansson
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:34
Ort: H0sjö

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av Adde Johansson »

Det är bara att tacka och ta emot. :D Rent pinsamt av mig att missa den här tråden. :oops:

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av magnus63 »

Mer miljöbeskrivningar:

* Pizzeriorna har funnits sedan 70-talet, men under 80-talet dök de upp överallt, och man kunde köpa pizza för avhämtning.
* Kebab, mer specifikt det som i Turkiet kallas döner kebab, började dyka upp i början av 80-talet. De första kebabnasarna i Norrköping
använde lammkött (som orginalet) och det måste varit sommaren 1982.
* Trotoarserveringarna började dyka upp. Under 70-talet tilläts de inte i Norrköping, eftersom de utgjorde ett hinder för synskadade gångtrafikanter.
* Bergsprängare borde man kunna slöjda till tämligen enkelt, och hänga på nån pastellfärgad Preisergubbe modell yngre (läs 60-talist, hehe)

Ett bra tips om man vill titta på 80-talsmiljöer är att hyra/tanka/whatever svensk film från 80-talet, och studera utomhusmiljöerna.
Varning för Jönssonligan från 1981, Repmånad från 1979, Göta kanal från 1981, eller nån annan svensk "kvalitetsfilm"... :roll:

Adde Johansson
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:34
Ort: H0sjö

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av Adde Johansson »

Man får inte glömma att man faktiskt kan bygga en modell av en mobiltelefon från den här tiden, även i skala 1:87 8-)

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av 1956 »

Adde Johansson skrev:Man får inte glömma att man faktiskt kan bygga en modell av en mobiltelefon från den här tiden, även i skala 1:87 8-)
Ja, Ericsson första var ju ett riktigt monster! Vad var det nu den hette...HotLine?

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av magnus63 »

Jan Frelins kommentar om att bilar, skyltar och mode är det som har kortast "livslängd" och därför är de viktigaste tidsmarkörerna, instämmer jag helhjärtat i. Det är glädjande att modellbilstillverkarna i allt större utsträckning börjar ta fram modeller av fordon från senare halvan av 70-talet och början på 80-talet, både Brekina och Wiking verkar ha satsat på det.

Neonskyltar, reklamaffischer m.m. går ju att fixa med en färglaser och bra papper, och de är i de flesta fall svenska, så man ska inte räkna med att utländska tillverkare ska ta fram sånt. Utan att kunne bevisa det, men är inte många "grafiska profiler" på butikskedjor desamma nu som 1980?
Åhléns tror jag är likadan, systembolaget, försäkringskassan, Handelsbanken och Interflora är jag helt säker på är desamma. Statoil ser likadan ut, de "uppstod" i Sverige genom att köpa Esso 1985, och 1993 köpte man BP.
Mode, tja, Tamiyya har ju en hel uppsättning neonfärger... 8-)

Försökte hitta reklamaffischer från 80-talet på Google, men det var tunnsått...

@Adde: Märklin har en del material som funkar kanon för sverige 1980. Rc:t givetvis, men numera finns väl en T44:a också? Lokstallets vagnar är ju ingen match att förse med hjulaxlar med Märklin-profil på hjulen...går väl att göra med de flesta vagnar och de flesta fabrikat.

Adde Johansson
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:34
Ort: H0sjö

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av Adde Johansson »

@Magnus
[JC_doubleup.gif]
Märklin har ju dessutom Ub/Ue. En fulmålad "V5" har de också gjort. Se'n får man inte glömma deras Da. Roco's må en bättre modell, men Märklins modell kan ju köpas begagnad för småpengar idag. Med lite handpåläggning så går den att få riktigt snygg. Lite småpill är bara kul. :)
Jodå, lokstallets/UGJ' har mycket användbart. Den enda vagnen som jag kan sakna är en "mellansvensk" malmvagn.
På rälsbussfronten så har ju Rivarossi en modell av den västtyska rälsbuss som provkördes samtidigt som Fiats. Fast då är vi egentligen tillbaka på slutet av 70talet.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av magnus63 »

Ub/Ue har jag mest sett i Stockholm och Göteborg, vet inte om de var så allmänt förekommande egentligen. På Stockholms C såg man dem däremot hela tiden.

Mellansvenska malmvagnar har ju inneburit lite olika saker. SJ har använt E-vagnar i Dannemora (Modellproduktion har haft dem på sitt program, 1:87, resinbyggsats) medan TGOJ har kört sina små 3-axliga "stålbaljor" utan bottentömning till in på 90-talet , de var runt 50 år gamla på slutet. Finns de i modell? Svar ja, om du bygger själv ( http://www.perlmodell.se/best056.htm ), perfekt med en hög bakom Ma eller Bt.
Finns Ma i modell? Ja, JECO har den, vet inte om det är TGOJ-varianten (runda fönster på maskinrummet).
Glöm inte koksvagnarna SJ litt Eamo/ f.d. Ibr, de gick med koks mellan vissa järnverk, de var för j-ligt skitiga. Finns de i modell? Jadå! http://www.lokstall1.se/Godsvgn.htm (skapligt billiga, 12 st. för under hundringen/st.)
Ska du bygga järnväg-till-järnverk-och-stålverk kan du ju alltid hänga på


Da:t tänkte jag inte på, men det går att få dem rätt OK med lite pill. Har sett några ombyggda Märklinare i AoH och de såg kanonfina ut.


Haha, du kan ju få ihop en riktigt ångestframkallande söndageftermiddag i november i Skinnskatteberg eller nåt... Nakna lövträd (fanns nån dansk på Stinsen som byggde helt fantastiska lövträd av koppartråd, filtervadd, lim och sprayfärg, de var lika snygga utan löv som med!!),
5-6 Auhagens flerfamilshus i gulgrått, ett scratchbyggt gatukök Sibylla med en Amazon, en PV och en flakmoppe utanför, lite R&S-villor, några Preisergubbar som krattar upp höstlöven i trädgårdarna, upplöjda åkrar i bakgrunden, parkerade Brekinabilar utmed storgatan, duggregn och mörkt klockan 16:15...ett Ma och tio M48-malmvagnar rasslar förbi stationen, Tipsextra på TV (blå lysdioder i husen), det luktar pizza från Ergüls pizzeria i källarplanet på ett av Auhagenhusen, ICA har stängt redan klockan 15 i det andra...

Adde Johansson
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:34
Ort: H0sjö

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av Adde Johansson »

Jag vet att både Krylbo (eller Avesta Central som det hette då) och Borlänge har haft Ub-lok. Det räcker för mig 8-)
Eamo/Ibr har jag också tänkt på. Bygger man kokstrafiken mellan Gävle och Borlänge i modell så är de oumbärliga.
Även om jag inte har ett järnverk på min del av banan så kan ju fortfarande ett kokslastat tåg susa förbi då och då. Fb-u (Limas "flisvagn") kördes det också koks i. I alla fall på 70talet.
Det är mest standard E som jag tänker på. Får jag inte tag på Modellproduktions modell så går de ju att få till med hjälp av en tysk E, ett extra underrede och lite Evert Grön. Vill man ha ett mer "hemmaanläggningsmässigt" malmtåg så kan man ju alltid ge sig på tåget mellan Lovisagruvan och Stråssa anrikningsverk; några Qbd (Roco) och en Z64-lokomotor. I stället för att bygga hela Stråssa eller Grängesberg så klarar man sig då med en enkel lastbilsramp. Ganska "otypiskt" egentligen. Men betydligt mer hanterbart.

Hahaha! Just den hösteftermiddagen i Skinns'berg dök upp framför mina ögon också, fast med ännu mer SJ-brunt. (Multade Da eller Du2 och standard E i stället). :lol:
EA's Hobbyprodukter har ju också en folkhemsk HSB-kåk som borde sitta som en fläskläpp. Nu ska jag gå och ha ångest en stund och börja skissa på en spårplan. :oops:

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av magnus63 »

Har sett EAs byggsatser på riktigt, de var väl "sisådär"....och dubbelt så dyra som Auhagens kåkar. Har du sett Johan Stenssons modifierade Auhagenkåk? Han har förminskat den, men bara att måla den i samma färgskala han använt blir fantastiskt bra.

Johan Stenssons bild på hans bygge....En TV-antenn på och det platsar som 80-talskåk lite varstans.
Bild

Adde Johansson
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:34
Ort: H0sjö

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av Adde Johansson »

Jag måste erkänna att jag inte sett EA's modell. "in the flesh". Men jag håller med om Auhagen-kåkarna, så ett par-tre sådana blir det med all säkerhet. En får så klart en Servus-butik på bottenplanet. Ett "Lek och Hobby" vill jag också försöka få med någonstans..
Hur är det med telefonkiosker förresten? När började varianten som Tekno Bygg kallar "modern" dyka upp? Jag minns bara att "orange" modellen helt plötsligt var borta.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av magnus63 »

Har för mig TGOJ har haft Ub, men vad de använt dem till vet jag inte, och inte var heller. Eftersom jag bodde i Norrköping 67-97 så är det jag sett av TGOJ mest när man seglade till Oxelösund, samt regionaltågtrafiken Linköping-Eskilstuna/Västerås, som till stor del gick på SJs spår men av nån anledning ända sköttes med TGOJs X21:or. De har även kört
Linköping-Katrineholm, och den sträckan var SJ hela vägen (stambanan). Jobbade i Linköping 90-95 och pendlade, det blev en del åkande i sunkiga X21:or...
Bodde iofs. i Nyköping 97-99 men då var malmtrafiken borta, däremot gick det tåg med stålämnen FRÅN Oxelösund till valsverket i Borlänge, blandat SJs Rc och TGOJ Ma. SJs och TGOJs spår korsar varandra lite sydväst om Nyköping, de går på varsin sida om stationshuset. Rätt fränt när stålämnena var varma och det fräste och ångade om dem när det regnade..."fresh from the grovplåtvalsverk"...

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av magnus63 »

Telefonkiosker...vet inte riktigt, modellerna har ju levt sida vid sida ett tag. Teknobyggs utgångna "mellanmodell" såg jag senast i Mariebergsskogen i Karlstad 1999.
Det står en modern med tre glasskivor utanför jobbet, den blev vandaliserad häromdagen, vet inte när den modellen dök upp heller. Det är inte TBs "moderna".
Ska se om jag kan ta ett kort på den imorgon. Telefonkiosker känns utrotningshotade....

Adde Johansson
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:34
Ort: H0sjö

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av Adde Johansson »

Kan det vara så att den modernare varianten dök upp när man övergick till knapptelefoner i telefonkioskerna?

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av magnus63 »

Jag har tagit kort på den, med mobilen. Måste få över bilderna till Tinypic eller nåt liknande...

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av magnus63 »

Bild
Bild
Bild
Bild

Adde Johansson
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:34
Ort: H0sjö

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av Adde Johansson »

Tack !Designen känns som väldigt mycket 80tal.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av magnus63 »

Det ska vara glas på baksidan också men nån slog sönder det i lördags :x

tågtyckarn

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av tågtyckarn »

Det byggdes inte mycket på 80talet, efter miljonprogrammet. Det fanns några få ytterst 80-talistiska hus men det såg mest ut som 70 talet. [JC_doubleup.gif]

Jag var tvungen att pröva tummen. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av magnus63 »

Jo, det byggdes, men inga stora sammanhängande områden. De sista större områdena i Norrköping är Klockaretorpet och Kvarnberget, och de är byggda i slutet på 70-talet.
Här ute i Lambohov byggs det, men det är några kvarter bara. Väldigt mycket funkis över nyproduktionen.

PAinkiller
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 dec 2015, 13:56

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av PAinkiller »

Hmmmm.... Än fanns inte McDonalds i varje samhälle eller nästan i varje kvarter i en stad, då tror jag en Big Mac gick för en tia. De nya kontorerna var ännu kantiga lådor, även om man kan på slutet se att de börjar få lite former. I mindre orter Folkets Hus, biografer, ölhak och små Sibylla kiosker och då menar jag små och gärna i anslutning till stans inneställe. Torgliv var ännu gammeldags, Videohörnor som hade affischer till alla möjliga B-filmer. Konsum, Domus hade fortfarande symbolen som ser ut som en liggande 8, ännu var konsumentägt givet. Pressbyrokiosker fanns i alla storlekar, även de pyttesmå. Jecos Scaniabussa kunde man hitta, skulle man vara tvungen att åka i dem blev man sur eftersom de var bullrigare och då i rätt risigt skick. Skateboard och Hiphop kom efter 1986 och lämnade spår. De första graffittin på väggen kom då. Tempo och Epa fanns då, raggarna tävlade i vem som kunde höja bakdelen på bilarna mest. Man började smått också börja titta på de gamla husen som annars tidigare väntade på att rivas och ersättas av en köpcentra i form av en skolåda med jätteparkering. Man kan nog få ihop det med en del gamla hus med ett par nyrenoverade i kvarteret. Volvo, Volvo, Volvo överallt. Fast det började bli alltmer sällsynt med PV 544 och även Amazoner började tunnas ut. 760 kom i mitten av 80-talet, 740 strax efter. Så det behvs en massa 240 och en del 140. Än byggdes det inhemska bussar i Sverige så det blir lite svårt men kanske kan man klämma in en tysk Mercabuss för beställningstrafik. Fasta tågstammarn i snälltåg kom, innan så fanns det knappt logik hur tågen var sammansatta för än fanns det ju kursvagnar som koppplades på och av. Så det var lite gissning ifall man fick sitta i en B7 eller en gammal sliten B8. Passvagnarna hade en del olika SJ märken så att de gamla som satt på 60-tals vagnarna funkar. Man ska givietvis inte glömma kärnkraftsvalet, affscherna fanns lite här och där.

I en annat forum en massa år sedan beskrev jag hur en småstad i Sverige ser ut, det borde även funka för 80-talet...
Först en lada med affischer, nya och gamla, att dansbandet Sven-Brittz uppträder i statt är ett måste, rondell med ett par soppamackar där den ena är OK, kanske ett par fabriker, bruket eller lager med stickspår till bangården mera centralt, fabriksområdet övergår till boende för de arbetarna som övergår till en villaområde med gamla gårdar inklämda, för här har åkrarna har nu blivit villasamhälle eller radhus, en ny rondell, skola, det första hyreshuset som ser lite malplacerad, givietvis med ett Konsum, ICA/Favör lite längre bort i bottenvåningen, lite mysko frikyrkor, sunkigt badhus, sunkigt motell, kvarter med hyreshus, olika för varje kvarter, godsmagasinets anslutning till huvudleden, busstation nära järnvägstationen, en park med pressbyrå, korvmack och en pissoar tvärsöver som är nära till det förut anrika Järnvägshotellet, poslistation, parkering vid stadsbebyggelsen, en ny korvmack nära en annan pressbyrå i fjärran kyrkan, Folkets Hus med bio, butiker längs huvudgatan, 2 stora skollådor den ena Domus den andra Tempo eller Epa, Stadshuset eller kommunalhuset!, mera 30-50 tals hyreshuskvarter, nya skolan, Konsum igen, villor, korsning med en annan riksväg i en rondell för förbifarter fanns mest bara på papper.

Några hyreskaserner från 60-70 talet med en minicentrum och stort lager och moderna fabrikslokaler intill, Några slitna villor som ska rivas för den nya delen ska ju byggas ut, mera villor dock finare ett par nya soppamackor var av de ena är en OK, ett par lador och skogen tar över igen.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av Mölle-Mats »

I uppräkningen av bilmodeller så har du glömt en mycket viktig - Wikings modell av SAAB 900 Turbo! Den avspeglar bra hur förebilden såg ut årsmodell 1980, så den platsar solklart - var ju riktigt "hajp" under de här åren! Och kom ihåg Jerry Seinfelds ord: "Black Turbo rules"! :-CO Någon bild på en svart har jag tyvärr inte, men mörkgrön är väl rätt nära va?
Wiking SAAB 900 Turbo dark green.JPG
Also sprach der Matserschmitt!

PAinkiller
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 dec 2015, 13:56

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av PAinkiller »

Glömde att säga att tidtabeller var mera riktlinjer för tågen var ofta försenade och att det var inte ovanligt att tåg som var tänkta som anslutning avgick fem minuter INNAN tåget kom, så det var bara knata över till bussen...

Saabar fanns det gott om men Volvo sålde bilar som smör i solsken...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av PeO »

En tysk tidskrift beskrev 80-talet som "als die Autos noch bunt war", bilarna hade fortfarande färg. ett par decennier senare har det övergått till olika fantasifulla namn på grått, inklusive svart.

PAinkiller
Inlägg: 8
Blev medlem: 07 dec 2015, 13:56

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av PAinkiller »

Det stämmer nog, det var en del bilar i orange från fabriken. Sportigare varianter fick mysko lättmetallfäljar och istället för krom,svartlackerade delar och en del i form av dekaler..

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Svenskt 80-tal, hurdå?

Inlägg av Mölle-Mats »

PAinkiller skrev:Saabar fanns det gott om men Volvo sålde bilar som smör i solsken...
Jo det kan man väl lugnt påstå - så till den milda grad att man vid slutet av 80-talet gav upphov till begreppet "sossecontainern, var tjänstemans förmån" när det gick åtminstone ett tjog vita Volvo 745:or på dussinet! :-r2 Men någon enstaka månad vill jag minnas att SAAB 9000 (också en poppis förmånsbil på sin tid) faktiskt lyckades knipa förstaplatsen i registreringsstatistiken ...

Renault sålde väl rätt bra de med genom samarbetet med Volvo, och Ford, Opel och Volkswagen var ju också med och slogs på tio-i-topp-listan. Här en modell av en på sin tid alls inte ovanlig bil på de svenska vägarna - Volkswagen Passat B2 Variant från Busch. Jag vill minnas at B2:an kom ungefär 1982, så den platsar nog!?! Och Securitas hade ju massor av vita sådana här med en svart rand på + företagsloggan, sur-dieslar på inte många hästkrafter alls som väl gjorde 0-100 på aldrig ungefär. :-BS
Busch 48100 VW Passat Variant bild 2.JPG
Also sprach der Matserschmitt!

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"