Toppbilden, visa:
En modell om dagen - igen?
-
Re: En modell om dagen - igen?
Bygget av Rimbo Grandebyggsatsen av den lite ovanliga, saknar nämligen sidoventiler, täckta smalspåriga godsvagnen är nu klar för målning.
En snabbyggd modell och nu återstår bara "några dagars" målning och mörkning innan modellen kan bockas av.
/Ola
Vagnen kommer att få sin SJ identitet som Gsp 301 086 alltså en av vagnarna som bevisligen fick en SJ märkning och inte bara en identitet "på pappret" som många fd SRJ som bibehöll sin SRJ märkning "livet ut" hade.En snabbyggd modell och nu återstår bara "några dagars" målning och mörkning innan modellen kan bockas av.
/Ola
-
Så på april månads sista dag kan jag bocka av två modeller till, årets 13:e och 14:e modell.
/Ola
Det är dels en Op vagn, 320 038, dels en Iarp vagn, 324 018
I samband med att jag skulle fotografera förra omgången klara vagnar i tisdags lyckades jag riva ner lamputrustningen till mitt fototält och samtidigt dra med mig alla anslutningskablar. I samband med mitt magplask på köksgolvet slog jag kameran i golvet och förlängningssladden åstadkom att säkringen gick. Väl uppe på benen igen med såväl blodigt knä och armbåge insåg jag att fototältet med sina snart 20 år på nacken tjänat ut. Ett nytt införskaffades hos Kjell & Company men nu med mina nytagna bilder inser jag att jag har en viss ny startsträcka för att bilderna blir bra. Bilderna med min Cannon G12 är fulla med störande ränder, bilder tagna från byggbordet nlir helt ok men inte från fototältet. Kameran i min smartphone, visade i detta inlägg, blir något bättre men jag har uppenbart en del att lära mig när det gäller fotografering med mitt nya fototält./Ola
-
4:e maj och årets femtonde modell kan bockas av. Denna gång är det en fd SRJ vagn, GH 521, som byggts som SJ Gsp 301 086. Modellen gavs ut redan 1999 och har alltså tillbringat några (?) år i garderoben innan den för femton dagar sedan dök upp på byggbordet. En lättbyggd och trevlig byggsats;
/Ola
Bygget av smalspårsvagnar fortsätter .../Ola
- HenrikLaurell
- Kontakt:
Otroligt läckert !!
Ha begär..
Henrik
Ha begär..
Henrik
-
Nu går lödkolven varm och jag betar av mina liggande Rimbo Grande smalspåsrbyggsatser. Nu är det fyra SRJ stolpvagnar som står på byggbordet;
/Ola
Det är tre Folevagnarn ur SRJ serie 370-393 varav en är treaxlig, utseende innan SRJ modernisering, och två bilr tvåaxliga och märkta som SJ vagnar litt NNrp. Den fjärde är en Falu verkstadsvagn som även den kommer att byggas som en SJ litt NNrp.
Den treaxliga kan dessvärre inte märkas som SJ vagn då den blev ombyggd av SRJ redan 1939-45 och därför blir det här en SRJ märkning.
Snabbyggda vagnar ..../Ola
-
Två av de fyra stolpvagnarna kan nu bockas av
SJ NNrp 324 071 och SJ NNrp 324 084 /Ola
Det blir årets 16:e och 17:e modell.SJ NNrp 324 071 och SJ NNrp 324 084 /Ola
Vad blire för last? Nåt tidstypiskt kanske? Eller "bara" ved? Jag tycker godsvagnar är kul men det beror på lasten.... det blir ju så olika hela tiden. Tänk ett idag SJ-regional persontåg med ett svart lok och tre-fyra svarta personvagnar - hur kul är det på en skala? Nytt ord: Kreativitetsdödande. Vad fanns det "då" på godsvagnarna? Allt antar jag... Nästa tåg på MMJK är en stilstudie i södra Sveriges godstrafik med öppna godsvagnar med last.... eller hur? Med video...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)

/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)

-
Jag vill gärna lasta mina smalspåriga öppna vagnar med "timmer". Detta gjorde jag i samband med att jag byggde några "timmervagnar" från DONJ för mer ån 25 år sedan, då sparade jag små grenar från almträdet/almbusken vi hade på tomten vid vår dåvarande sommarstuga. Kvistarna/grenarna fick torka minst ett är varefter jag kapade till "stockar" som jag tyckte fick en struktur som påminde om timmer. Tyvärr drabbades Sverige av almsjukan och därför tror jag att det inte är så lätt att komma över kvistar och så har min tillverkning (?) avstannat. Dock finns det säkert kvistar från andra sorters träd som kan användas som substitut - kanske dags att återuppta tillverkningen.
Några gamla bilder på mina DONJ vagnar med och utan timmerlast; /Ola
-
Modell 18 och 19 bockas av;
/Ola
Denna gång är det SJ NNrp 324 082, fd SRJ NNr 371
och så SRJ NNm 384
alltså systervagn i sitt ursprungliga utförande med tre axlar./Ola
-
Så här på midsommarafton kan jag bocka av årets tjugonde, tjugoförsta och tjugoandra byggda modell. Nu blev det återigen tre TGOJ M5:or.
/Ola
TGOJ M5 5099, 5103 och 5107./Ola
-
Efter snart två månader framför tV;n, sport kräver engagemang, blev så idag till sist nnu en modell kvar, årets 23:e, Rimbo Grandes Gp vagn SJ Gp 310 035 kan i morgon sättas ut på klubbanläggningen.
/Ola
Två till väntar på att färdigställas./Ola
-
Årets 24:e byggda modell, den andra av tre Gp vagnar denna gång Gp 310 036.
/Ola-
Så kan den 25:e byggda modellen för året bockas av och det blev den tredje Gp vagnen, SJ Gp 310 037.
/OlaRe: En modell om dagen - igen?
Snyggt och mycket flitigt!
/ Per N
![Tummen upp [JC_doubleup.gif]](./images/smilies/JC_doubleup.gif)
/ Per N
Riktigt snygga byggen!
/Pehr

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.
-
Så blev ytterligare tre TGOJ M5 klara. Det blev individerna 5113, 5122 och 5126 som blev årets 26, 27 och 28:e byggda modell.
Med dessa tre malmvagnar konstaterar jag att med en dag till godo har jag på fem år, alltså sedan 21 september 2018, byggt 79 TGOJ malmvagnar fördelade på 20 stycken M2, 23 stycken M3 och 46 stycken M5,
/OlaRe: En modell om dagen - igen?
Wow, imponerande. Har köpt en byggsats, ska prova under vintern.
Mvh
Seth
Mvh
Seth
-
Det är lätt att tro att jag efter att byggt 79 TGOJ malmvagnar på fem år att det fick räcka på ett tag och det trodde jag oxså, men ....
Nu kan jag snart bocka av min 80:e TGOJ malmvagn men nu är jag dock inne på sjätte året
/Ola
så när jag fick tag i VVA M4 kunde jag inte bara låta bli. Dock väljer jag att göra liksom med de andra 79 malmvagnarna ett stelt underrede
M4:an saknar dock direkta förutsättningar för TB-koppel, i alla fall om man som jag vill ha ett stelt underrede, men jag testar en egen lösning
Och ja, det skall vara skivhjul men jag använder tre stjärekerhjulaxlar som "bygghjul".Nu kan jag snart bocka av min 80:e TGOJ malmvagn men nu är jag dock inne på sjätte året
/Ola